Stuurpen(as)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Stuurpen(as)
hoi, ik heb een Citroën AX 1.1i uit 92, nu heb ik een vraagje, ik heb een sportstuur gekocht en wou deze erop laten zetten door een kameraad die er wel (verstand) van had, maar inplaats van dat ik terugkwam en een sportstuur aantrof, trof ik een kapot gedraaide stuurpen(as) aan en geen kameraad gereedschap alles verdwenen en 2 losse sturen...
ik heb geprobeerd om te rijden zonder de moer erop te draaien (onder het kapje in het midden van het stuur:P) maar omdat je constante druk moet uitoefen op het stuur zodat hij er niet afvalt onder het rijden vond ik het te gevaarlijk en te vermoeiend (kwam met spierpijn uit de auto)
nu heb ik zelf gekeken naar die stuurpen(as) " verbeter me even als ik de verkeerde naam gebruik " en toen bleek dat de schroefdraad bovenop hellemaal kapot is gedraaid omdat het stuur er gewoonweg niet op past (te klein gat) nu weet ik niet of ik een compleet nieuwe stuurstang moet kopen of dat dat bovenste gedeelte wat op een krukas van een scooter lijkt te vervangen is.. ? zelf loop ik regelmatig bij de sloop leuke onderdelen kijken e.d. maar kwa auto's en de technische kant van auto's ben ik een beginner, kan iemand mij helpen ?
Groeten kevin uit het oosten.
ik heb geprobeerd om te rijden zonder de moer erop te draaien (onder het kapje in het midden van het stuur:P) maar omdat je constante druk moet uitoefen op het stuur zodat hij er niet afvalt onder het rijden vond ik het te gevaarlijk en te vermoeiend (kwam met spierpijn uit de auto)
nu heb ik zelf gekeken naar die stuurpen(as) " verbeter me even als ik de verkeerde naam gebruik " en toen bleek dat de schroefdraad bovenop hellemaal kapot is gedraaid omdat het stuur er gewoonweg niet op past (te klein gat) nu weet ik niet of ik een compleet nieuwe stuurstang moet kopen of dat dat bovenste gedeelte wat op een krukas van een scooter lijkt te vervangen is.. ? zelf loop ik regelmatig bij de sloop leuke onderdelen kijken e.d. maar kwa auto's en de technische kant van auto's ben ik een beginner, kan iemand mij helpen ?
Groeten kevin uit het oosten.
-
- AX Master Spammer
Ik denk dat dat een nieuwe stuurkolom wordt, tot onder aan bij de pedalen toe waar ie met een kruiskoppeling vast zit.
Verder denk ik dat je dan iig het dashboard los/eruit moet hebben, anders kom je er niet met goed fatsoen bij.
In hoeverre is het schroefdraad kapot, kan je er bv met een klein driehoeksvijltje de beschadigde delen v/d schroefdraad weer herstellen, of is ie echt helemaal kapot gedraaid?
Een sportstuur zul je meestal met een adapter moeten monteren, tenzij het een stuur is uit bv een GT/GTI, ook ZX sturen passen zonder problemen.
Verder denk ik dat je dan iig het dashboard los/eruit moet hebben, anders kom je er niet met goed fatsoen bij.
In hoeverre is het schroefdraad kapot, kan je er bv met een klein driehoeksvijltje de beschadigde delen v/d schroefdraad weer herstellen, of is ie echt helemaal kapot gedraaid?
Een sportstuur zul je meestal met een adapter moeten monteren, tenzij het een stuur is uit bv een GT/GTI, ook ZX sturen passen zonder problemen.
Afijn, da's dus bij deze een "kameraad" minder.
Dit is weer zo'n typisch voorbeeld van de twee categorieën mensen:
- mensen die er verstand van hebben
- mensen die zèggen er verstand van te hebben
Mijns inziens zat die "kameraad" van jou in de laatste categorie en laat het nu juist dát soort mensen zijn die je dus NIET aan je spullen moet laten komen!
M'goe, iets met kalf en put enzo...
...ff tekening zoeken...
Dit is weer zo'n typisch voorbeeld van de twee categorieën mensen:
- mensen die er verstand van hebben
- mensen die zèggen er verstand van te hebben
Mijns inziens zat die "kameraad" van jou in de laatste categorie en laat het nu juist dát soort mensen zijn die je dus NIET aan je spullen moet laten komen!
M'goe, iets met kalf en put enzo...
...ff tekening zoeken...
Last edited by MNM(tm) on FriJun05, 2009 10:21:40 AM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
zobiezo een halve centimeter in het begin si echt kapot gedraaid, hij heeft het zelfs voor elkaar gekregen de draad binnenin de moer dubbel te vouwen in een andere groef van de moer... :S..?
inderdaad heb hem ook meteen laten weten dat hiij niet langer welkom is bij mij thuis, en ja idd 2de categorie echt een kl()()tzak dus.. ik baal er behoorlijk van want ikd urf niet te rijden zo en vooral niet op de snelweg, ben gek op mijn ax maar gekker op mijn leven!
inderdaad heb hem ook meteen laten weten dat hiij niet langer welkom is bij mij thuis, en ja idd 2de categorie echt een kl()()tzak dus.. ik baal er behoorlijk van want ikd urf niet te rijden zo en vooral niet op de snelweg, ben gek op mijn ax maar gekker op mijn leven!
-
- AX Master Spammer
Dat wordt dus een gevalletje vervangen lijkt me zo.axborne wrote:zobiezo een halve centimeter in het begin si echt kapot gedraaid, hij heeft het zelfs voor elkaar gekregen de draad binnenin de moer dubbel te vouwen in een andere groef van de moer... :S..?
sloop lijkt me de snelste optie om een nieuwe te vinden, van Exel in Almelo, of Thijs Niks in Westerhaar zijn wel goedkoop en hebben ook meestal wel het eea staan (Thijs Niks zeker)
Ik ga er ff vanuit dat je uit Borne komt gezien je nickname.
Heb zelf nog nooit de stuurstang hoeven te vervangen, maar het deel vanaf de kruiskoppeling naar boven moet los te halen zijn, hoe het dan verder los moet durf ik zo niet te zeggen, MBa@NL zal het wellicht weten.
Bij een type2 is het beste dat ik kan laten zien over hoe het gemonteerd zit dit:
Of je er bij kan zonder het dashboard eruit te halen durf ik zo niet te zeggen.... ik kan het niet meer nakijken, heb geen AX meer.
(foto is gemaakt toen ik el. ramen aan het inbouwen was samen met een dashboard wissel naar een luxer dash)
Ik zou voor een andere stuurpen gaan. Zeker omdat je zelf al aangeeft dat 't toch ook weer 100% betrouwbaar moet zijn.
Let er wel op dat die dan ook uit een phase 2 AX moet komen (ronde kap boven tellerhuis).
Die uit een phase 1 AX (rechthoekige kap boven tellerhuis) zijn heel anders!
Let er wel op dat die dan ook uit een phase 2 AX moet komen (ronde kap boven tellerhuis).
Recently done:
Recently done:
pfuu ben nog een leek in auto's ook heb hem net 2 maand ben er echt blij mee rijd als een zonnetje 4 bak en supersnel, wel erg lange versnellingen, heb wel wat technische aanleg van em vader die is 25 jaar automonteuir geweest, nu zal ej denken wat zeur je dan op een forum... mijn vader is blind... en ben eigenlijk een beetje bang om zomaar dingen los te trekken enz gewoonweg omdat ik de ervaring heb met scooters dat dat wat je loshaalt en weer vastzet meestal snel weer kapot gaat, of is dit bij auto's anders... ? ja iid ik kom uti borne, maar ik ga wel naar de sloop Gebr. van engelen, is familie van mij moet wel iets goedkoops te regelen zijn denk ik, als er iemand in de buurt woont met verstand van een ax zeg het maar dan kom ik je ophalen en evt. een betaling als je mij kan wijzen(helpen) met mijn beestje:)
MNM(tm) wrote:Ik zou voor een andere stuurpen gaan. Zeker omdat je zelf al aangeeft dat 't toch ook weer 100% betrouwbaar moet zijn.
ja ik heb die met de ronde kap, heb trouwens al wel de kapjes rond de hendels bij het stuur losgehaalt. dus ben al een stap onderweg maar zit tussentijds op school, ben vanmiddag om 2 uur weer vrij en ben van plan dit hele weekend te spenderen op mijn rug in het vuil onder de auto, misschien is het gewoon die eerste drempel die mij die angst geeft dat het fout gaat, heb geen zin dat ik zelf iets verder verknoei (is volgens mijn niet verder mogelijk met die gebeuren)
als ik het goed zie zie ik bij de pen daar vlak onder 3 torx bouten zitten, zou het klunnen dat als ik die losdraai dat alleen dat bovenste deeltje van de pen lost komt, want ik heb ook verlengstukken egzien op het internet van die formaat die je eroop kan zetten op sturen met 5 gaten enz vast te maken zoud it ook een optie kunnen zijn? pen eraf draaien bij die plaat en dan een verlengstuk erop met ander stuur ??????axborne wrote:MNM(tm) wrote:Tekening gevonden, dan weet je in ieder geval hoe e.e.a. eruit ziet en hoe de boel los (en weer vast) moet:
Nope.
Die drie torx bouten die je ziet zitten als je het stuur eraf haalt, zitten daar alleen om het kunststof frame voor de twee hendels vast te zetten. Die hebben verder niets te maken met de bevestiging van de stuurkolom aan de carrosserie.
De twee bouten die je moet losmaken, zitten op de plek waar in het plaatje nummer 4 bij staat.
Verder moet je onder de motorkap bout 3 los halen. (Die zorgt voor de verbinding tussen stuurpen en stuurinrichting.)
Als het goed is, zou je dan in 1 keer de hele stuurkolom eruit moeten kunnen halen.
(Misschien een idee om dat eerst te proberen bij een AX op de sloop! )
Die drie torx bouten die je ziet zitten als je het stuur eraf haalt, zitten daar alleen om het kunststof frame voor de twee hendels vast te zetten. Die hebben verder niets te maken met de bevestiging van de stuurkolom aan de carrosserie.
De twee bouten die je moet losmaken, zitten op de plek waar in het plaatje nummer 4 bij staat.
Verder moet je onder de motorkap bout 3 los halen. (Die zorgt voor de verbinding tussen stuurpen en stuurinrichting.)
Als het goed is, zou je dan in 1 keer de hele stuurkolom eruit moeten kunnen halen.
Recently done:
Recently done:
-
- AX Master Spammer
Ik denk dat er bij de 1 op het plaatje ook nog wel een verbinding zit toch? of zit die kruiskoppeling gefixeerd aan het bovenste deel van de stuurkolom.MNM(tm) wrote:Nope.
Even een tip: als je slim bent ga je eerst naar de sloop toe, en demonteer je daar de stuurkolom van een sloper.... maak je niets van je eigen auto kapot, en weet je gelijk hoe het in elkaar zit.
Mocht je er echt helemaal niet uitkomen, ik zit meestal in Almelo, en ben dus wel redelijk in de buurt, zit wel met werk ver van huis, en normaal gesproken redelijk drukke weekends, maar er zal indien nodig vast wel een gaatje te vinden zijn.
-
- profiel verwijderd
hmm oke ik ga het eens proberen wil echt weer fatsoenlijk kunen rijden, ik ga eerst bij de sloop ff 1 demonteren kijken hoe en wat, daarna ga ik het op me eigen proberen moet toch een nieuwe uit zo een sloop auto halen, heb jullie nog een idee hoe ik een sportstuur erop kan zetten, moet ik dan een opzetstuk halen met zoon 5 gaats steun of gaan die ook op die standaar stuurpen ?
-
- AX Master Spammer
Voor een sportstuur zul je inderdaad een stuurnaaf moeten hebben die voor de AX type2 geschikt is.axborne wrote:hmm oke ik ga het eens proberen wil echt weer fatsoenlijk kunen rijden, ik ga eerst bij de sloop ff 1 demonteren kijken hoe en wat, daarna ga ik het op me eigen proberen moet toch een nieuwe uit zo een sloop auto halen, heb jullie nog een idee hoe ik een sportstuur erop kan zetten, moet ik dan een opzetstuk halen met zoon 5 gaats steun of gaan die ook op die standaar stuurpen ?
Duff heeft een stuur + naaf te koop staan (volgens mij komt die naaf nog van mij af als ik em zo zie ) :
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... torder=asc
De zwarte naaf die je daar ziet zoiets moet je hebben, als je tenminste een sportstuur hebt welke je op zo'n naaf kunt schroeven.
sorry voor de late reactie, ben nog niet bij de sloop geweest, gisteren geen tijd gehad, mijn kies is afgebroken, en vandaag was ik in den haag. ik weet alleen niet of de sloop morgen los is, misschien is kijken of ze ook een website hebben, dan kan ik zoon stuuras op halen, kan ik daar een beetje oefenen hoe en wat, en als ik wat breek weet ik teminste hoe het op mijn eigen auto NIET moet =) (heb trouwens ook een reactie gegeven op dat sportstuur mooi ding)