Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)
Moderator: webmasters
gefeliciteeeeeeeeerd:D
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Dank, dank, dank.
Net even opgehaald. Er waren een paar kleine puntjes:
- mistlampen voor doen het niet (was ik gisteravond al achter gekomen) --> hebben ze er uit gehaald voor het geval ze een steekproef kregen
- achterlichten --> massa probleempje, hebben ze opgelost
CO viel mij erg mee, maar 0,79%
Hij kan er weer een jaartje tegen
Net even opgehaald. Er waren een paar kleine puntjes:
- mistlampen voor doen het niet (was ik gisteravond al achter gekomen) --> hebben ze er uit gehaald voor het geval ze een steekproef kregen
- achterlichten --> massa probleempje, hebben ze opgelost
CO viel mij erg mee, maar 0,79%
Hij kan er weer een jaartje tegen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Pardon? Bij een carb.? Heb ik iets gemist... Goede afstelling is in geval van een carb. een kwestie van een goede schroevendraaier.Bossie wrote:Thanks all!
@Arnie: Zodra de andere ontsteking er op zit, ga ik aan het loggen met de wideband lambda die al gemonteerd is. Met die gegevens hoop ik een goede afstelling te krijgen.
Freude am Fahren.
Een "gewone" goede afstelling bij een carb is een afstelling met een schroevendraaier in de hand terwijl de motor aan een 4-gas tester meter hangt zodat je kunt zien wat de schroevendraaier doet. En liefst ook nog gelijktijdig met een stroboscoop in de hand om je ontsteking te controleren.arnie wrote: Pardon? Bij een carb.? Heb ik iets gemist... Goede afstelling is in geval van een carb. een kwestie van een goede schroevendraaier.
Nog mooier is, en dat is wat Bossie gaat doen, een afstelling die rekening houdt met deel- en vollast draaien van de motor. Dat kan door een wideband-lambda-controller in te bouwen zodat je in real-time je verbranding kunt zien. Kun je daarna je carburateur (en ontsteking) gaan fine-tunen.
APK eisen zeggen weinig over hoe de motor loopt onder normale gebruiks omstandigheden. Kan maar zo dat je lekker door de APK fietst met een keurige afstelling terwijl je bij 3000tpm continue veel te arm of te rijk loopt, of dat je met vol gas er zo ver naast zit dat je zonder het te weten 20% vermogen mist.
Heel interessant allemaal, een GT carb met snelle nokkenas aan een electronische ontsteking met lambda-logging systeem. Veel mooier kun je het niet maken.
Achteraf gezien is dat wat ik met Nigel had moeten doen...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Zo, weinig nieuws eigenlijk. Na de vakantie stond de AX er nog net zo als toen we weggingen. Na een paar weken was het wel even iets langer doorstarten, maar het beestje loopt nog steeds als een zonnetje.
Ik heb me deze week ingeschreven voor een compacte grip- en slipcursus. Deze wordt georganiseerd door onze personeelsvereniging. Ze hebben met de lease afdeling en leasemaatschappijen afspraken gemaakt, zodat we dit met onze leaseauto mogen doen. Maar ik denk dat ik de Picasso thuis laat en maar eens lekker ga spelen met de AX op het circuit van de ANWB in Lelystad
Ik heb me deze week ingeschreven voor een compacte grip- en slipcursus. Deze wordt georganiseerd door onze personeelsvereniging. Ze hebben met de lease afdeling en leasemaatschappijen afspraken gemaakt, zodat we dit met onze leaseauto mogen doen. Maar ik denk dat ik de Picasso thuis laat en maar eens lekker ga spelen met de AX op het circuit van de ANWB in Lelystad
Compacte Grip- en Sliptraining
In het verleden heeft Escape al vaker een grip- en slip training georganiseerd. Op verzoek van veel leden gaan we dat dit jaar weer doen.
Op 15 of 16 augustus wordt jij met een introducé door Escape uitgenodigd deel te nemen aan deze training op het instructie circuit van de ANWB in Lelystad. Om de training nog leuker te maken heeft escape in overleg met de leaseafdeling er voor gezorgd dat je aan deze training kan deelnemen met jouw eigen (lease-) auto. Hierdoor zul je nog beter vertrouwd raken. Voor dit evenement wordt een eigen bijdrage gevraagd van 25 euro per persoon.
Tijdens de dag komen de volgende praktijk onderdelen aan bod;
1. Remmen en uitwijken op nat en stroef wegdek
In veel gevallen is de reden van een ongeval het niet tijdig tot stilstand komen in een noodsituatie. Zoals bij filevorming, een kind dat plotseling de weg oversteekt of weggebruikers die voor u rijden en abrupt remmen. Vaak is ook de onderschatting van de eigen rijsnelheid en een gebrek aan inzicht in de stopafstand hier debet aan.
De volgende onderdelen zullen worden behandeld:
-Het oefenen van de juiste remtechniek.
-Het leren beheersen van noodsituaties.
-De werking van het Anti Blokkeer Systeem (ABS).
-Het maken van rem/uitwijkmanoeuvres.
2. Corrigeren van een achterwielslip
Steeds vaker leeft de gedachte dat een achterwielslip slechts voorkomt bij ‘oude voertuigen’. Voertuigen met achterwielaandrijving of met slechte banden. Helaas is dat een misvatting. Door diverse redenen kan een voertuig onstabiel raken op de achteras met een achterwielslip tot gevolg.
3. Slalomrijden
Door de pionnen in de slalom op verschillende afstanden te zetten wordt de stuurtechniek getraind.
Bij een kleine afstand moet u de overhands methode gebruiken en bij een grote afstand de doorgeef methode.
Uiteraard komt tijdens deze praktijk onderdelen het “nieuwe rijden” aan bod. Hoe kun je zuiniger en efficiënter rijden is een onderwerp wat steeds relevanter wordt en daarom is geïntegreerd in het programma.
Naast het actieve programma zal Escape vooraf of achteraf een lunch verzorgen voor alle deelnemers. Het programma zal er als volgt uitzien:
Programmatijden
Dagdeel ochtend
08.45 - 09.00 uur Ontvangst met koffie/thee en cake
09.00 - 09.30 uur Theoriesessie
09.30 - 10.30 uur Praktijkonderdeel I
10.30 - 11.30 uur Praktijkonderdeel II
11.30 - 12.30 uur Praktijkonderdeel II
12.30 - 1.315 uur Afsluiting met een buffetlunch
Dagdeel middag
12.30 - 13.15 uur Ontvangst met een buffetlunch
13.15 - 13.45 uur Theoriesessie
13.45 - 14.45 uur Praktijkonderdeel I
14.45 - 15.45 uur Praktijkonderdeel II
15.45 - 16.45 uur Praktijkonderdeel II
16.45 - 17.00 uur Evaluatie en afsluiting
Overige details:
Locatie
ANWB Test- en Trainingscentrum
Talingweg 120
8218 NX Lelystad
Data
Zaterdag 15 augustus 2009 ochtend of middag
Zondag 16 augustus 2009 ochtend of middag
leuk Bossie!!
Zoiets zou ik ook graag nog een keer willen doen
have fun!
Zoiets zou ik ook graag nog een keer willen doen
have fun!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).