Ok morgen is het zover, dan gaat de ax naar de garage.
op de planning staat aandrijfas rechtsvoor, wiellagers, veren, schokdempers, en een remsysteemcheck ookal is er geen vloeistof meer 'verdwenen'.
maar nu vroeg ik me af wat dan meestal een must is om ook te (laten) vervangen als de boel losligt, de fuseebouten ? is dat niet datgene wat ervoor zorgt dat al 3 clubleden hun voorwiel voorbij hebben zien rollen en met een hip gedeukt voorscherm zaten ?
graag hoor ik wat jullie nog als tips hebben,
ook uitleg met bijv. een foto van de fusee oid wat wat nou precies is stel ik zeer op prijs.
vraag over fuseebout(en) en omliggende delen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
vraag over fuseebout(en) en omliggende delen
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Fuseebout zou ik alleen vervangen als de bout krom is of het schroefdraad gaar. Op deze foto is Els net de fuseebout aan het vastdraaien: link
Met de fuseebout wordt de fuseekogel opgesloten zodat deze er tijdens het rijden niet uit kan "ploppen".
Het fusee is onderdeel van de stuurinrichting zodat de voorwielen kunnen draaien.
Nieuwe asmoeren is wel aan te bevelen voor de borging.
En 165 brede banden, gaan je nieuwe wiellagers langer mee.
Met de fuseebout wordt de fuseekogel opgesloten zodat deze er tijdens het rijden niet uit kan "ploppen".
Het fusee is onderdeel van de stuurinrichting zodat de voorwielen kunnen draaien.
Nieuwe asmoeren is wel aan te bevelen voor de borging.
En 165 brede banden, gaan je nieuwe wiellagers langer mee.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
haha, ik ga geen dunnere bandjes nemen rogierRio97 wrote:Fuseebout zou ik alleen vervangen als de bout krom is of het schroefdraad gaar. Op deze foto is Els net de fuseebout aan het vastdraaien: link
Met de fuseebout wordt de fuseekogel opgesloten zodat deze er tijdens het rijden niet uit kan "ploppen".
Het fusee is onderdeel van de stuurinrichting zodat de voorwielen kunnen draaien.
Nieuwe asmoeren is wel aan te bevelen voor de borging.
En 165 brede banden, gaan je nieuwe wiellagers langer mee.
asmoeren ? die zitten toch bij me wiellagers ? of zijn dat naafmoeren? of is dat hetzelfde ?
oke dus nieuwe fuseebouten is wel nodig aangezien het al wel los is geweest bij mij en het natuurlijk niet het 'eeuwige' leven heeft.
alvast bedankt voor je antwoord nu weet ik tenminste hoe het in elkaar steekt.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
De fusee zelf (nr 2), of te wel de kingpin (als je hem in de haynes opzoekt)
is een rechtopstaande pin in een kogelgewricht. Dit gewricht zit in je draagarm (nr A)
In de pin zit een uitsparing. Als de pin onderin je veerpoot zit (in de pocket, niet te zien op dit plaatje, zit achter/onder de naaf)) kan je het fuseeboutje (nr 16) door de pocket precies door de uitsparing doen. Hierdoor kan de pin er dus niet uit zolang als dat boutje erin zit.
In principe mag je die boutjes niet hergebruiken, maar dat gebeurd wel veel. Boutjes kosten 4 euro volgens mij (bij dealer)
Vaak als je de boutjes hergebruikt breken ze bij aandraaien.
De pin zorgt dat met in-veren de veerpoot kan bewegen (kogelgewricht) en kan draaien met sturen.
De pin zelf 'slijt' omdat hij tegen dat boutje aan zit. Na 15-20 jaar kan dit behoorlijk versleten zijn en is soms de pin zoveel smaller geworden dat die langs de bout kan 'floepen'
Dit hoor je lange tijd van te voren al doordaat hij 'pok' zegt in bepaalde hoeken op hobbels. Dit is de speling, en is afkeur en gevaarlijk omdat als de pin eruit floept onder het rijden krijg je wat enkele onderons al gehad hebben. Als je het boutje vergeet of te kleine bout neemt gebeurd dit ook natuurlijk. Speling word ook gewoon gevoelt door te wrikken alsof je hem eruit wilt maar met boutje vast. Alles wat je voelt is teveel, eigenlijk.
Doorrijden met slechte fusee is ook slecht voor je veerpoten, omdat door de speling die erin zit slijt het ook in je 'pocket' en word deze groter (wrijving) en met een nieuwe pin houd je dan speling, en zal je de hele veerpoot moeten vervangen.
De fusee zelf kan je los zelf eigk niet vervangen omdat ie incl kogelgewricht geperst moet worden in de draagarm.
Makkelijker is nieuwe draagarm (met nieuwe rubbers) te kopen en te monteren, dit kost voor type 2 60 euro en is half uurtje tijd om te vervangen (veerpoot hoeft er niet af, alleen stabistang en 4 boutjes draagarm/fusee
Oh en nog iets. Om je fusee te sparen is het duidelijk beter NIET te gaan wrikken als je hem eruit wil hebben bij bijvoorbeeld verlagen!! 3x sneller en beter is gewoon even de draagarm losdraaien (1 bout onder de auto en 2 moertjes onder je pedalen/voetenbak) Dit spaart de fusee en werkt veel makkelijker!!!
Met de draagarm los (en fuseebout) pak je de hele fusee er zonder kracht onder vandaan, terwijl je anders best grof geweld moet gebruiken.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).