niet starte ax 1.1 uit 92

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

pzzaslice
AX Starter
AX Starter

niet starte ax 1.1 uit 92

Post by pzzaslice »

beste lezers ,

heb een probleempje met mijn ax ben beetje radeloos geworden
ik als montuer zijnde niet kunnen vinden en Citroën dealer ook niet misschien weet iemand anders het wel

mijn auto start niet eerst ecu v.v toen nog steeds niet
bdp sensor zit er niet op op deze serie dus complete gasklephuis v.v
al mijn massas zijn goed en stekkertje onde de ecu ook goed bobine en onsteking plus onstekings module zijn v.v als ik de ax uit lees krijg ik code 41 door dat klopt omdat het voertuig niet loopt maar verder geen codes ik heb onsteking en brandstof ...weet iemand of er nog een beveiliging op zit of iets ben er nu al 3 weken mee bezig en zie door de bomen het bos niet meer

mvg pzzaslice

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber

misschien proberen......

Post by pocketmech »

Tis een beetje lomp, maar je weet dan in ieder geval dat de ontsteking werkt (en in de buurt van het juiste ontstekingsmoment staat):

Luchtfilterhuis losmaken, remmenreiniger inspuiten en starten.....

Niet teveel :shock: !!!

(heb je je distributie gecontroleerd????)

succes.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Heb je brandstof bij aanzettten contact?

Onder de ECU ziteen 2 relais of een dubbelrelais (afhankelijk van type en bouwjaar) deze verzorgen de diverse voedingen na aanzetten contact, het gebeurt nog wel eens dat één- of het dubbelrelais stuk is, de brandstofpomp krijgt dan b.v. geen spanning.

Wat ook een mogelijke probleem kan zijn dat een contact van het contactslot stuk is.

Bovenstaande zaken zijn eenvoudig door luisteren en meten te controleren.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Het is misschien ook wel handig om te vertellen wat er precies niet werkt.

Gaat de startmotor uberhaupt rond?
Zo nee: massa startmotor? stekkertje er niet afgevallen? startmotor miss gewoon dood?
Accuspanning oke?

Draait deze wel:
Test dan eerst of je vonk hebt en benzine. Voor benzine even toevoerleiding in een flesje en dan starten en er moet toch aardig scheut inzitten.
Geen benzine? Check bedrading brandstof pomp (zet er desnoods eens 12v direct op, gaat ie nu draaien? bedrading of relais stuk. Draait ie nog niet? benzine pomp stuk.

Voor onsteking, bougie eruit, in de kabel op je blok leggen en dan starten. Moet netjes op 1 punt vonken.
Vonkt het overal behalve netjes tussen de electrodes: bougies overleden
vonkt het niet: bobine of de bekabeling hier heen of stroom toevoer....

Is dit beide in orde en start ie nog niet..... dan pas ga ik denken aan gasklephuis/gasklep positiesensor.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber

tipzzzz

Post by pocketmech »

Hij schrijft dat ie brandstof heeft en ontsteking..........
Kan dus hooguit zijn dat ie niet de juiste timing heeft, zijn distributie versprongen/gebroken is, of veel te veel (verzuipen) of net te weinig benzine krijgt (injectieprobleem).

Toch?? :wink: [/u]
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

misschien inderdaad een te lage opbrengst vd brandstofpomp
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

@pzzaslice: Welk merk ECU heb je? Je zegt dat er geen BDP-sensor op 'jouw serie' AX zit. Waardoor denk je dat?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Re: tipzzzz

Post by grietje »

pocketmech wrote:Hij schrijft dat ie brandstof heeft en ontsteking..........
Door zijn zeer verwarrende schrijfwijze had ik die ene zin niet eens gezien, maar daarnaast ' ik heb ontsteking en brandstof' wil nog niet zeggen dat alles góed werkt.

Mijn GT starte eerst ook niet, hij vonkte wel maar overal behalve tussen de 2 electrodes, dusja een vonk is niet genoeg.

Zelfde geld brandstof. Er staat nergens hoe die dit getest heeft, dus die ene zin zegt helemaal niets :D

En tuurlijk kan de driem versprongen zijn maar begin eerst eens bij t begin zou ik zeggen ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Beveiliging zit er alleen op als je startonderbreker hebt. Brandstofveiligheidsrelais heeft een AX bij mijn weten niet.
Ik denk dat je brandstofpomp overleden is en nog wel wat druk geeft maar niet genoeg.
To finish first, you'll first have to finish!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

WYD wrote:Beveiliging zit er alleen op als je startonderbreker hebt. Brandstofveiligheidsrelais heeft een AX bij mijn weten niet.
Ik denk dat je brandstofpomp overleden is en nog wel wat druk geeft maar niet genoeg.
Jawel hoor: de Spot van CitroCin en mijn dieseltje hebben zo'n veiligheidsrelais!
Is een drukknop die onder de motorkap naast de rechter voorpoot zit.
Maar die dingen zijn pas vanaf eind '95 in AX-en toegepast.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

geen bdp is per definitie code 41
verders zie alle overige reacties hierboven.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pzzaslice
AX Starter
AX Starter

Post by pzzaslice »

bedankt voor al jullie antwoorden ,

als ik met strartspray spuit in het gasklephuis loopt de auto wel op het startspray ik krijg van de brandstof leiding best wel veel brandstof dus daar kan het ook niet aan liggen en natuurlijk is me start motor goed en de rest ook allemaal,als het contact slot stuk zou zijn dan zou de motor wel moeten aanslaan en zodra je contact loslaat valt de motor uit dit gebeurt ook niet ik weet zeker dat het iets sinpels is maar kom er helaas niet achter heel afentoe slaat de motor aan en valt na 5 min weer uit als idd de brandstof op is maar zodra ik het slangetje eraf trek van het injectie komt er best wel veel uit...als de pomp stuk zou zijn zou er niet zoveel uitkomen soms krijg ik het idee dat hij te veel krijgt en verzuipt weet iemand of dat kan en waar aan dat zou kunnen ligge heb er nu al 500 aan verspijkert en zal er achetr komen ook al duurt het 10 jaar

pzzaslice
AX Starter
AX Starter

Post by pzzaslice »

vergeten te zeggen mijn motor lampje blijft wel branden heeft iemand een schema waarin staat door wat het lampje kan aan gaan,,,,,alvasy bedankt

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

heb je de benzine toevoer en retour leiding niet andersom liggen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pzzaslice
AX Starter
AX Starter

Post by pzzaslice »

beste joost,,
er staan pijlen op de bezineslangen dus nee ze staan goed,

pzzaslice
AX Starter
AX Starter

Post by pzzaslice »

beste mensen
ben vandaag weer verder gegaan ben weer van voor af aan begonnen en wederom niets opgeschoten

-d-riem staat goed
-ecu en ontsteking compleet v.v
-injectie-gasklephuis compleet v.v
-systeemrelays is v.v.
-stekkertjes onder de ecu zijn ook goed
-alle massa punten zijn goed

het rare is dat ik wel bezine krijg in het gasklephuis-injectie, maar niets doet ...
zodra er startspray bij komt werkt het wel
weet iemand misschien hoeveel druk of aantal ml er moet uitkomen met een bepaalde tijd.. want als ik met startspray spuit en start gaat me storingslampje ook uit........
of zou de ecu teveel brandstof geven kan dat misschien omdat me temp sensor stuk is..........

fraggie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by fraggie »

tja, als ie met spuitbus wel loopt en alleen op benzine niet , heb je toch een brandstof probleem lijkt mij.

Neig toch naar teweinig opbrengst v/d pomp
Begint Eer Gij Bezint!

Mijn wie is wie
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=19902

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ey Pizza,

dat de pijlen op de slangen goed staan wil nog niet zoveel zeggen.. vlak naast je rembekrachtiger zitten die slangen namelijk op kunststof leidingen geschoven, en dat is eenvoudig om te draaien!

probeer trouwens eens te starten met de tankdop eraf en een stok in de vulbuis (dus met de tankklep open)
Image

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Dat is ook een punt ja. Het kan heel soms voorkomen dat je tank vacuum trekt, als de ontluchting dicht zit.
Ik zou om uit te sluiten toch even een andere benzinepomp proberen.
To finish first, you'll first have to finish!

pzzaslice
AX Starter
AX Starter

Post by pzzaslice »

ik ga dat proberen maar ken je mij vertelle wat het nut er van is bedankt alvast voor het advies

Post Reply