Banden Spaning?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Banden Spaning?
Goedenavond!
Nu doe ik in me nog normale bandenmaat 165/60/14 altijd 2.3 bar voor en 2.1 achter.
maar wat moet er nu in een Ax met 195/45/15 aangezien de banden aanzienlijk breder zijn zou er dus in mijn theorie minder lucht inhoeven maar hoeveel? kan het zoiezo natuurlijk uitproberen maar ben wel benieuwd naar jullie mening. 2.1 voor en 1.9 achter of ga je dan alweer te zacht?
Nu doe ik in me nog normale bandenmaat 165/60/14 altijd 2.3 bar voor en 2.1 achter.
maar wat moet er nu in een Ax met 195/45/15 aangezien de banden aanzienlijk breder zijn zou er dus in mijn theorie minder lucht inhoeven maar hoeveel? kan het zoiezo natuurlijk uitproberen maar ben wel benieuwd naar jullie mening. 2.1 voor en 1.9 achter of ga je dan alweer te zacht?
Re: Banden Spaning?
2.1 voor en 1.9 achter is niet zo heel gek, maar het is wel zo dat de banden maat vrijwel niet uitmaakt, athans niet het verschil tussen 165/195.... Heb het wel eens uitgerekend maar de aantal bar bleef aardig gelijk.Happytree wrote:Goedenavond!
Nu doe ik in me nog normale bandenmaat 165/60/14 altijd 2.3 bar voor en 2.1 achter.
maar wat moet er nu in een AX met 195/45/15 aangezien de banden aanzienlijk breder zijn zou er dus in mijn theorie minder lucht inhoeven maar hoeveel? kan het zoiezo natuurlijk uitproberen maar ben wel benieuwd naar jullie mening. 2.1 voor en 1.9 achter of ga je dan alweer te zacht?
Sowieso, ik ben geen natuurkundige maar bar is al de hoeveelheid druk. Hoe breed je banden ook zijn, er is een bepaald gewicht nodig om die druk in te drukken... Dus de druk zou ook gelijk moeten blijven?
maar goed. GT staat op 1.9 rondom..... 306 (1011 kg, 195/55 15) op 2.3 rondom...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik laat het afhangen van het jaargetijde.
In de warme tijden (medio april - eind september) rijden we met veel druk.
Wegkontakt is dan toch al veel beter vanwege temperatuur en meestal is het droog. Scheelt aanzienlijk in het verbruik.
In de herfst winter gaan we dan naar beneden richting fabrieksopgave.
Maar het verschilt enorm per band.
Ik ga dan gewoon proefondervindelijk een rotonde aanvallen en zie op het wat uitmaakt qua glijden.... en rijd vervolgens met zo hoog mogelijke druk maar dat komt niet op 0,1 bar precies.
Nigel met 195 breed stond meestal rond de 2,5 voor en 2,3 achter. Dat was perfect voor droog en ietsje minder bij nat, maar ik wist dat en kon er dus rekening mee houden. (maar reed wel 1:14,5 bij 100+pk en fors doorrijden...)
In de warme tijden (medio april - eind september) rijden we met veel druk.
Wegkontakt is dan toch al veel beter vanwege temperatuur en meestal is het droog. Scheelt aanzienlijk in het verbruik.
In de herfst winter gaan we dan naar beneden richting fabrieksopgave.
Maar het verschilt enorm per band.
Ik ga dan gewoon proefondervindelijk een rotonde aanvallen en zie op het wat uitmaakt qua glijden.... en rijd vervolgens met zo hoog mogelijke druk maar dat komt niet op 0,1 bar precies.
Nigel met 195 breed stond meestal rond de 2,5 voor en 2,3 achter. Dat was perfect voor droog en ietsje minder bij nat, maar ik wist dat en kon er dus rekening mee houden. (maar reed wel 1:14,5 bij 100+pk en fors doorrijden...)
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Heb dezelfde maat. 195/45/15 en doe rondom 2.2 erin. Als ze op 2 staan merk je dat al duidelijk met sturen. Gaat dan zwaarder.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Eric 2.9 kost je veel grip. Je banden staan dan bol (zeg maar als motorbanden). Gaan stuiteren en je verliest wat comfort. Dus ik zou het wat terug brengen. Als je hard lekker vind 2.3 2.5 maar niet bijna 3 bar.
Ik had 2.1 rondom en dat werkte erg lekker.
Ik had 2.1 rondom en dat werkte erg lekker.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
En even nog een aanvulling. Bandenspanning heeft met gewicht te maken en het compound.
Het gewicht van een ax blijft hetzelfde dus de vervormende karakteristiek blijft bij een zelfde type band ook hetzelfde zodat je die dus met dezelfdespanning kunt blijven rijden ondanks dat de maat veranderd. Das het grote idee erachter. Echter worden alle banden op een andere manier gemaakt dus moet je binnen toleranties gewoon naar de juiste druk zoeken. Origineel moet het 1.9 bar zijn geloof ik. Dus meer als 2.3 bar zou ik nooit doen. Is dat wel nodig heb je waarschijnlijk niet de juiste band voor de toepassing (je hebt niet voor niks banden voor verschillende gewichtsklasses auto's)
Maar waar ik ook zeker rekening mee zou houden is dat een brede band die onder een ax gemakkelijk stuurt te hard is opgepompt.
Zoals sander al zei scheelt dat enorm in grip niet alleen doordat het contactvlak door het bol staan beperkt is maar ook omdat de band zeer moeilijk zijn optimale werktemperatuur kan bereiken vanwege de afnemende rolweerstand wordt die minder snel warm. Dus dubbel slecht zeg maar.
Voor circuit kun je een straatband wel oppompen naar 3 bar omdat daar door de rijstijl deze wel warm wordt (ikzelf kom nooit boven de 2,5 bar om eerlijk te zijn)
Verder zijn de banden de dingen die alle krachten op de weg moeten zetten. Om ze dan maar lekker hard op te pompen omdat dat goed is voor het verbruik vind ik persoonlijk een beetje lomp. Koop dan eco banden. Iets duurder zelfde resultaat en het scheelt geen meters remweg als het een keer moet.
Verder gebruiken jullie ook allemaal een lagere druk achter. waarom? Lagere druk achter werkt overstuur in de hand. Nu valt het verschil wel mee over het algemeen maar toch.
@ duff, Ik denk dat ik nu ook wel weet wat een deel van jouw problemen op de achteras een tijdje geleden veroorzaakte 2.9 is echt veeeeeeel te hard.
Het gewicht van een ax blijft hetzelfde dus de vervormende karakteristiek blijft bij een zelfde type band ook hetzelfde zodat je die dus met dezelfdespanning kunt blijven rijden ondanks dat de maat veranderd. Das het grote idee erachter. Echter worden alle banden op een andere manier gemaakt dus moet je binnen toleranties gewoon naar de juiste druk zoeken. Origineel moet het 1.9 bar zijn geloof ik. Dus meer als 2.3 bar zou ik nooit doen. Is dat wel nodig heb je waarschijnlijk niet de juiste band voor de toepassing (je hebt niet voor niks banden voor verschillende gewichtsklasses auto's)
Maar waar ik ook zeker rekening mee zou houden is dat een brede band die onder een ax gemakkelijk stuurt te hard is opgepompt.
Zoals sander al zei scheelt dat enorm in grip niet alleen doordat het contactvlak door het bol staan beperkt is maar ook omdat de band zeer moeilijk zijn optimale werktemperatuur kan bereiken vanwege de afnemende rolweerstand wordt die minder snel warm. Dus dubbel slecht zeg maar.
Voor circuit kun je een straatband wel oppompen naar 3 bar omdat daar door de rijstijl deze wel warm wordt (ikzelf kom nooit boven de 2,5 bar om eerlijk te zijn)
Verder zijn de banden de dingen die alle krachten op de weg moeten zetten. Om ze dan maar lekker hard op te pompen omdat dat goed is voor het verbruik vind ik persoonlijk een beetje lomp. Koop dan eco banden. Iets duurder zelfde resultaat en het scheelt geen meters remweg als het een keer moet.
Verder gebruiken jullie ook allemaal een lagere druk achter. waarom? Lagere druk achter werkt overstuur in de hand. Nu valt het verschil wel mee over het algemeen maar toch.
@ duff, Ik denk dat ik nu ook wel weet wat een deel van jouw problemen op de achteras een tijdje geleden veroorzaakte 2.9 is echt veeeeeeel te hard.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Ja ik heb met duff meegereden en dat ding heeft dus echt helemaal geen grip. Dood eng, je voelt de auto gewoon zoeken en heel raar weggedrag hebben
Happytree:
Een bredere band heeft dan wel een groter contact oppervlak maar de druk per vierkante CM blijft het zelfde. Je pompt die banden toch op als je auto erop drukt?
Dus ze worden zeker niet anders ingedrukt. In de boekjes staat trouwens ook voor alle maten banden dezelfde druk (wel dezelfde merk banden, michelin)
Overigens stuurt de GT met 1.8 zeker niet zwaar. En het verbruik was ook 1 op 14, dus daarvoor maakt het schijnbaar ook geen hol uit. Banden maat 185/55 14
En 2.5 doe ik NOOIT meer, de TRS had dat achter (en alleen achter, voor was stikstof en had de garage niet kunnen veranderen) en die brak 2x heel gevaarlijk uit, 1x op droog wegdek en 1x op ijzel eindigend in het over de kop verhaal. Bij mij dus nooooooooit meer meer dan 2 bar in een AX.
Happytree:
Een bredere band heeft dan wel een groter contact oppervlak maar de druk per vierkante CM blijft het zelfde. Je pompt die banden toch op als je auto erop drukt?
Dus ze worden zeker niet anders ingedrukt. In de boekjes staat trouwens ook voor alle maten banden dezelfde druk (wel dezelfde merk banden, michelin)
Overigens stuurt de GT met 1.8 zeker niet zwaar. En het verbruik was ook 1 op 14, dus daarvoor maakt het schijnbaar ook geen hol uit. Banden maat 185/55 14
En 2.5 doe ik NOOIT meer, de TRS had dat achter (en alleen achter, voor was stikstof en had de garage niet kunnen veranderen) en die brak 2x heel gevaarlijk uit, 1x op droog wegdek en 1x op ijzel eindigend in het over de kop verhaal. Bij mij dus nooooooooit meer meer dan 2 bar in een AX.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
dingen niet erger laten zijn dan het is romy.
mijn ax remt zeker wel, en grip heb ik ook, ik vlieg perfect de rotondes om, en ik heb ivm remvloeistofprobleem een aantal keren flink geremt, en geen bijzonderheden, pedaal moet je wat verder intrappen..
zoals denny zegt, er zijn banden voor verschillende auto's, zo zijn mijn banden mogelijk voor een zware auto, en is de aanbevolen druk die er inmoet 2.9, dat is te veel voor een lichte ax, maar ik vind de rijeigenschaappen niet slechter geworden dan ze al waren.
potenzas hiervoor had ik ook hard opgepomt, en perfecte wegligging en grip.
aangezien ik nu alweer geruime tijd rondrijd met bijna 3 bar, is het dan verstandig om dat aan te laten passen naar 2,5? is dan niet de wang van de band uit model ofzo?
mijn ax remt zeker wel, en grip heb ik ook, ik vlieg perfect de rotondes om, en ik heb ivm remvloeistofprobleem een aantal keren flink geremt, en geen bijzonderheden, pedaal moet je wat verder intrappen..
zoals denny zegt, er zijn banden voor verschillende auto's, zo zijn mijn banden mogelijk voor een zware auto, en is de aanbevolen druk die er inmoet 2.9, dat is te veel voor een lichte ax, maar ik vind de rijeigenschaappen niet slechter geworden dan ze al waren.
potenzas hiervoor had ik ook hard opgepomt, en perfecte wegligging en grip.
aangezien ik nu alweer geruime tijd rondrijd met bijna 3 bar, is het dan verstandig om dat aan te laten passen naar 2,5? is dan niet de wang van de band uit model ofzo?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Jordi,
Je hebt in principe gelijk. Maar een zachte band heeft ook meer rol over de wangen. zeker bij een voorwieltrekker kan dat overgaan in overstuur. Maar zoals ik al zei: De verschillen vallen mee dus zul je er niet zoveel van merken.
Maar id ook een te harde achterband ten opzichte van de voorband kan overstuur opwekken. Misschien dan zelfs nog wel erger dan te zacht.
Straatbanden zijn gelukkig tegenwoordig best wel bullitproof.
Je hebt in principe gelijk. Maar een zachte band heeft ook meer rol over de wangen. zeker bij een voorwieltrekker kan dat overgaan in overstuur. Maar zoals ik al zei: De verschillen vallen mee dus zul je er niet zoveel van merken.
Maar id ook een te harde achterband ten opzichte van de voorband kan overstuur opwekken. Misschien dan zelfs nog wel erger dan te zacht.
Straatbanden zijn gelukkig tegenwoordig best wel bullitproof.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Over dat de breete niks uitmaakt, snap het toch niet helemaal het klinkt niet onlogisch maar!!!
En een zwaardere auto heeft bredere banden maar de advies druk blijft hetzelfde als bij een lichte auto, dan moet er toch een factor zijn die ervoor zorgt dat de bandenspaning gelijk kan blijven.(breete in mijn ogen?)
Leuk onderwerp waar de ervaringen/meningen enzo ver uit elkaar liggen
En een zwaardere auto heeft bredere banden maar de advies druk blijft hetzelfde als bij een lichte auto, dan moet er toch een factor zijn die ervoor zorgt dat de bandenspaning gelijk kan blijven.(breete in mijn ogen?)
Leuk onderwerp waar de ervaringen/meningen enzo ver uit elkaar liggen
Op de sticker die er bij mij op zit geplakt, en in de handleiding staat 2 bar rondom. En ik vind m nog steeds licht sturen (ligt misschien ook aan de bandenmaat; ik heb gewoon standaardmaat geloof 145/70 R-13 of was t nou 155/70 R 13? In ieder geval niet groot... Liggen fulda bandjes op en pirelli
Weer op zoek naar Citroën
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)