motor problemen, hoog brandstof verbruik en stinken
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
motor problemen, hoog brandstof verbruik en stinken
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn AX trs uit 1990.
Hij stinkt erg naar benzine, met name s'ochtends. Stottert zo nu en dan(als je vol gas geeft gaat ie enorm bokken). daarnaast zuipt ie als een gek, 1:10... dat is niet normaal voor een 1.4 monoinjectie...
koppakking lekt wel wat op het bekende plekje, maar dat zou er niets mee te maken moeten hebben
Reeds vervangen(zonder merkbaar effect):
- injectiehuis met alle bijbehorende sensoren (2e hands van een bx).
- lambda sonde(2e hands van een nieuwere ax).
- heb er een flesje injectiereiniger er in gemikt(zonde van het geld).
- er lekt nergens zichtbaar benzine(ook niet bij de tank).
zelf zat ik aan de bekabeling te denken, is al 18 jaar oud, zou wel es wat te veel storing kunnen geven.
Voordat ik die ga vervangen is mijn vraag:
Wat KAN er mis zijn met mijn kleine race wagentje..
Gr.
Hedzer Durksz
Hij stinkt erg naar benzine, met name s'ochtends. Stottert zo nu en dan(als je vol gas geeft gaat ie enorm bokken). daarnaast zuipt ie als een gek, 1:10... dat is niet normaal voor een 1.4 monoinjectie...
koppakking lekt wel wat op het bekende plekje, maar dat zou er niets mee te maken moeten hebben
Reeds vervangen(zonder merkbaar effect):
- injectiehuis met alle bijbehorende sensoren (2e hands van een bx).
- lambda sonde(2e hands van een nieuwere ax).
- heb er een flesje injectiereiniger er in gemikt(zonde van het geld).
- er lekt nergens zichtbaar benzine(ook niet bij de tank).
zelf zat ik aan de bekabeling te denken, is al 18 jaar oud, zou wel es wat te veel storing kunnen geven.
Voordat ik die ga vervangen is mijn vraag:
Wat KAN er mis zijn met mijn kleine race wagentje..
Gr.
Hedzer Durksz
typisch lambda problemen...
Doe je die stekker bij vervangen niet verkeerd om? Of is de bedrading beschadigt?
Sowieso, lees hem eens uit
Kan ook tempsensor zijn...
Doe je die stekker bij vervangen niet verkeerd om? Of is de bedrading beschadigt?
Sowieso, lees hem eens uit
Kan ook tempsensor zijn...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 64
- Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
- Location: Vegelinsoord
- Contact:
de bekabeling is goed, heb dat na gemeten.
Ook de connectoren zitten goed. Heb ze omgedraaid ,ecu opnieuw gereset, dat maakte het alleen maar erger.
Het uitlezen lukte me niet...
welke temperatuur sensor bedoel je?
Hedzer
ps. voordat ik het injectiehuis en lamda sensor had vervangen zoop de auto ook al...
Ook de connectoren zitten goed. Heb ze omgedraaid ,ecu opnieuw gereset, dat maakte het alleen maar erger.
Het uitlezen lukte me niet...
welke temperatuur sensor bedoel je?
Hedzer
ps. voordat ik het injectiehuis en lamda sensor had vervangen zoop de auto ook al...
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Hij bedoelt vast de stekkers onderling, en die kan je wel wisselen. Maar erg goed zal dat ook niet zijn voor je lambdasonde.Joost wrote:stekker verkeerd om (wat niet hoort te kunnen passen) is per definitie een opgeblazen lambda..
De polariteit van het ene stekkertje mag trouwens omgewisseld worden. (weerstand)
Ik gok ook lambdasonde of temperatuursensor. Let op dat er verschillende types temperatuursensoren bestaan. Die van een 1.0 scheelt bvb met die van een GT i. Ik had er ook ooit een verkeerde in en toen reed ie ook niet goed.
Trouwens, 1:10 is nog niet enorm veel hoor. Thangt van je rijstijl en traject af ook
Stekkers van lambda omdraaien is per definitie kapotte lambda! Ik denk dus nog steeds heel sterk lambdasonde.durksz wrote: Heb ze omgedraaid ,ecu opnieuw gereset, dat maakte het alleen maar erger.
Het uitlezen lukte me niet...
Uitlezen kan gewoon dus ik zou daar de aandacht even op vestigen, dat kan het oplossen.
En idd, tempsensoren zijn vele verschillende en alleen de goede werkt.
1 op 10 bij normaal rijden is veeeelste veel hoor! Op circuit ok, maar verder moet je toch ruim de 1 op 12 halen bij normaal gebruik.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
De 2 stekkertjes mogen niet gedraaid worden omdat ze beiden een geheel andere functie hebben.durksz wrote:eerst maar een nieuwe(sloop) lamda sensor halen dus..
(stekers omdraaien kon zonder problemen.....?)
zal het uitlezen nog es proberen, nu met een beter kabeltje.
Hedzer
Als je pech hebt passen de stekkertjes van een 2ehandslambda niet zoals hier het geval is:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C50709.jpg
Dan moet je gewoon het rode stekkertje wat bijvijlen tot ze passen. Zolang je maar niets omwisselt.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Ik ga het voor alle zekerheid morgen nog eens controleren, maar ik DENK:durksz wrote:ok, dan was dat bij mij het geval, welke kleuren horen dan bij elkaar?
welke temperatuursensor zou ook de boosdoener kunnen zijn?
Hedzer
ps. de uitlezing van de ECU wil niet lukken, heb alles precies zoals op het forum staat aangesloten, maar er gaan geen lampjes knipperen..... meh
Wit => blauw
Rood => zwart
Ik ga het morgen nog eens controleren voor je
De boosdoenende tempsensor kan die zijn op het thermostaathuis. (dus niet die in de cilinderkop, die is voor het dashboard) Ik denk dat deze rond de 20€ nieuw kost. Op de website van bosch kan je ergens opzoeken welk type je exact nodig hebt, en of je nu de juiste hebt.
succes
Met dat uitlezen hadden wij met de Allure ook, maar uiteindelijk lukte het toch wel.durksz wrote:ok, dan was dat bij mij het geval, welke kleuren horen dan bij elkaar?
welke temperatuursensor zou ook de boosdoener kunnen zijn?
Hedzer
ps. de uitlezing van de ECU wil niet lukken, heb alles precies zoals op het forum staat aangesloten, maar er gaan geen lampjes knipperen..... meh
Gewoon 1 draadje op de - pool accu, en 1 op de 1 v/d 2 polen van de uitlees stekker (meestal niet genummerd)
Dit moet je doen als je contact eraf is!!
Dan pas op contact zetten, en dan die 2 draadjes tegen elkaar aandrukken. 3 tot 6 sec. Bij loslaten moet je lampje al direct uitgaan, anders nog een keer proberen (contact weer eraf, en weer opnieuw)
En dan die andere pool nog ff proberen
Uiteindelijk lukt het bij elke auto.
En idd met die lambda had ik ook, in principe kan je het beste 1 zoeken met dezelfde kleuren stekker. Ik had zo ook de eerste keer me lambda gemold, rood/wit blauw/zwart niet op de goede manier
Heb desnoods nog wel ergens een blauw/zwarte lambda sonde....
Die sensor is idd degene in de kop. Op service.Citroën kan je ook wel zien welke je moet hebben, ze hebben kleurcodes (stekker van de sonde en een plastic ring zijn in bepaalde kleuren)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).