Bij mn axje is het buisje wat hieronder rood omcirkelt is afgebroken. Maar wat ik me blijf afvragen, waarvoor is dit buisje eigenlijk? En kan ik gewoon blijven rijden met dit buisje los (heb er zon 2000km opzitten met dit losse buisje zonder rare dingen)?
Enige waar ik last van heb is bij een koude motor als ik wil wegrijden en weinig gas geef dat de hij lijkt te "verdrinken", zo klink het in ieder geval. Als de motor warm is heeft hij dat niet.
PS. plaatje is niet mijn motor, maar een plaatje dat ik van dit forum heb gehaald...
Wat doet dit buisje?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX driver
- Posts: 32
- Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
- Location: Scheveningen
Als dat buisje los hangt, kan 'ie valse lucht trekken en dan gaat 'ie vooral bij koude motor gekke dingen doen. Daarnaast gaat de ECU die valse lucht proberen te compenseren, omdat 'ie van de lambda-sensor te horen krijgt dat er nog te veel rest-zuurstof in de uitlaatgassen zit, waardoor 'ie extra benzine gaat inspuiten. En daar wordt de motor niet zuiniger op!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX driver
- Posts: 32
- Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
- Location: Scheveningen
Aha! Dus is het wel handig als dat buisje even vervangen wordt neem ik aan, dan is dit waarschijnlijk dus de oorzaak van het inhouden bij koude motor?MNM(tm) wrote:Als dat buisje los hangt, kan 'ie valse lucht trekken en dan gaat 'ie vooral bij koude motor gekke dingen doen. Daarnaast gaat de ECU die valse lucht proberen te compenseren, omdat 'ie van de lambda-sensor te horen krijgt dat er nog te veel rest-zuurstof in de uitlaatgassen zit, waardoor 'ie extra benzine gaat inspuiten. En daar wordt de motor niet zuiniger op!
Maar wat doet het buisje precies? Ook een soort van ontluchting van iets?
edit: Iets met vacuum volgens het boekje...
edit 2: Ik heb net even gekeken. Als je goed kijkt zie je nog een buisje naar rechts lopen vanaf de bovenkant van het omcircelde buisje. Er zit een splitsing op die dat kleinere buisje verbind met het omcircelde buisje. Daar is het bij mij afgebroken. Ik heb het nu met wat tape en tye-wraps "vastgezet". Morgen smeer ik er wat epoxy hars overheen, zover ik kon zien is er geen andere mogelijkheid.
Edit 3: Inmiddels met wat gungum vastgezet, als het droog is even kijken of het effect had.
-
- AX driver
- Posts: 32
- Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
- Location: Scheveningen
Buisje is idd alleen vaccuum, maar vaccuum is wel belangrijk Veel AXen hebben daar die dop gebroken...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX driver
- Posts: 32
- Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
- Location: Scheveningen
Als het alleen vacuum is, kan hij dan niet gewoon afgedopt worden? Of zorgt dat luchthuis ervoor dat hij vacuum trekt?grietje wrote:Buisje is idd alleen vaccuum, maar vaccuum is wel belangrijk Veel AXen hebben daar die dop gebroken...
Edit:
Ik vond dit in een ander topic waar het over hetzelfde probleem ging met wegrijden:
Tis dus inderdaad gewoon een vacuumbuisje, ben benieuwd of hij morgen normaal wegrijd! (hopelijk zit die gungum goed vast, anders doe ik het even overnieuw met epoxyhars)Zoek het dunne zwarte vacuumslangetje wat loopt van links boven in je motorkap (linksboven als je ervoor staat, het is de vacuumswitch links naast het injectiehuis) naar de vervroeger bij je verdelerkap (de vervroeger is het ronde metalen deel met tuutje eraan wat zich aan de onderkant vd verdelerkap bevind, het slangetje zit erop aangesloten tis even zoeken maar dan vind je em). haal het slangetje los bij de vacuumswitch en zuig eraan. Als het goed is en de vervroeger nog goed werkt merk je dat er een vacuum ontstaat, is ie lek dan kun je blijven zuigen en lucht blijft komen. Dit was bij mij het geval met mijn TGE uit 1992 met als resultaat exact de door jou beschreven klachten...
Thanx voor alle hints!
-
- AX driver
- Posts: 32
- Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
- Location: Scheveningen
Vanmorgen maar even gekeken. Toen ik het buisje aanraakte bij de gungum liet dat spul meteen los. Heb toen maar een vijl gepakt en beide kanten van het harde buisje glad gemaakt, druppel secondelijm erop, aangedrukt, druppel water erbij en een "seal"-randje met kit eromheen.
Meteen getest en auto doet weer normaal bij optrekken bij koude motor
Een klein nadeel is wel dat het gas nu weer veel gevoeliger is. Gas in één keer loslaten bij wat meer toeren remt je meteen hard af. Met dat lekke buisje remde je ook wel af, maar ging dat heel wat smoother
Ps. Forum is eindelijk weer lekker snel!
Meteen getest en auto doet weer normaal bij optrekken bij koude motor
Een klein nadeel is wel dat het gas nu weer veel gevoeliger is. Gas in één keer loslaten bij wat meer toeren remt je meteen hard af. Met dat lekke buisje remde je ook wel af, maar ging dat heel wat smoother
Ps. Forum is eindelijk weer lekker snel!