
Shell V-Power
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Technische Man
- Posts: 54
- Joined: SatJan17, 2004 4:16:10 PM
- Location: Elsloo, Limburg
- Contact:
Sgurk wrote:dit wordt gewoon :svader op de volgende meeting
Geen paniek, zover komt het niet.
AXVTS; Je kunt wel theorien over octaangetallen, verbrandingssnelheid, energetische waarde van brandstoffen en statische fouten hebben, dat klopt ook wel, maar in de praktijk zijn het toch die kleine dingen die het doen om net dat beetje extra eruit te peuteren.
Maak maar eens een volledig legale 1360 cc AX GTi voor groep N met 122 pk (V-power tanken mag


Maar de rallysport ten goede;
Overtuig a.u.b. niet jullie studententeam dat het nou echt niks helpt die goeie brandstof met 100 octaan, en dat ze gewoon Euro 95 kunnen tanken, want dat scheelt ook nog eens in de portemonnee.

Voor mij einde discussie.
Er zijn 2 dingen die jullie even los van elkaar moeten zien denk ik:
*Octaan getal
--> V Power 100 heeft een hoger octaat getal, maar zoals reeds aangegeven is heeft dat geen enkele invloed op de prestaties van een normale motor.
* Andere samenstelling
--> Volgens shell heeft V Power een andere samenstelling, wat bijvoorbeeld zou resulteren in een schonere motor. Dit zou eventueel zo kunnen zijn.
Het is echter wel zo dat citroen een heleboel tijd en geld in je motor geinvesteerd heeft om er voor te zorgen dat hij de benzine zo optimaal mogelijk verbrand. De combinatie benzine-motor is dus geoptimaliseerd. En de kans dat je de prestaties weet te verbeteren door andere benzine toe te passen lijkt me dus klein...
Het enige waar ik me wel wat bij voor kan stellen is dat de benzine een reinigend effect zou kunnen hebben..
*Octaan getal
--> V Power 100 heeft een hoger octaat getal, maar zoals reeds aangegeven is heeft dat geen enkele invloed op de prestaties van een normale motor.
* Andere samenstelling
--> Volgens shell heeft V Power een andere samenstelling, wat bijvoorbeeld zou resulteren in een schonere motor. Dit zou eventueel zo kunnen zijn.
Het is echter wel zo dat citroen een heleboel tijd en geld in je motor geinvesteerd heeft om er voor te zorgen dat hij de benzine zo optimaal mogelijk verbrand. De combinatie benzine-motor is dus geoptimaliseerd. En de kans dat je de prestaties weet te verbeteren door andere benzine toe te passen lijkt me dus klein...
Het enige waar ik me wel wat bij voor kan stellen is dat de benzine een reinigend effect zou kunnen hebben..
WouterL wrote:Er zijn 2 dingen die jullie even los van elkaar moeten zien denk ik:
*Octaan getal
--> V Power 100 heeft een hoger octaat getal, maar zoals reeds aangegeven is heeft dat geen enkele invloed op de prestaties van een normale motor.
* Andere samenstelling
--> Volgens shell heeft V Power een andere samenstelling, wat bijvoorbeeld zou resulteren in een schonere motor. Dit zou eventueel zo kunnen zijn.
Het is echter wel zo dat Citroën een heleboel tijd en geld in je motor geinvesteerd heeft om er voor te zorgen dat hij de benzine zo optimaal mogelijk verbrand. De combinatie benzine-motor is dus geoptimaliseerd. En de kans dat je de prestaties weet te verbeteren door andere benzine toe te passen lijkt me dus klein...
Het enige waar ik me wel wat bij voor kan stellen is dat de benzine een reinigend effect zou kunnen hebben..
psies. Octaangetal geeft alleen klopvastheid aan. En je moet toch aardig aan de compressie sleutellen voordat de benzine gaat zelfontbranden. het miniscule beetje extra vermogen zou kunnen komen door toevoegingen.
Dus dat octaan van 100 heeft er niets mee te maken. Anders moet je op gas gaan rijden dat heeft een octaan van 110 geloof ik.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
FF een vraag en opmerking,
Als ik 95 tank en ik maak de volgende dag een koude start,
dan loopt hij de eerste kilometers erg geknepen.
Als ik van 1 naar 2 schakel, slaat hij zowat af.
Tank ik V-power (octaan 97) of super, en maak een koude start, draait de motor perfect.
Alsof ik met een warme motor rijd. Is geen toeval, heb het een jaar geleden al met super ontdekt. Hoe kan dat? Scheelt een hoger octaan dan toch?
Ik heb een 11tge van eind 91, met 91dkm.
O ja, Sander nog bedankt voor de gratis tuning tip
, heb het stekkertje (NOx verlagen) gevonden en eruit getrokken, het scheelt echt, maar mischien is het ook een verklaring voor mijn hogere octaanbehoefte?
Als ik 95 tank en ik maak de volgende dag een koude start,
dan loopt hij de eerste kilometers erg geknepen.
Als ik van 1 naar 2 schakel, slaat hij zowat af.
Tank ik V-power (octaan 97) of super, en maak een koude start, draait de motor perfect.

Alsof ik met een warme motor rijd. Is geen toeval, heb het een jaar geleden al met super ontdekt. Hoe kan dat? Scheelt een hoger octaan dan toch?
Ik heb een 11tge van eind 91, met 91dkm.
O ja, Sander nog bedankt voor de gratis tuning tip

Axirally wrote:
Maak maar eens een volledig legale 1360 cc AX GTi voor groep N met 122 pk (V-power tanken mag). Mij is het in ieder geval gelukt. Ik heb er 14 RALLYs mee probleemloos meegereden, de laatste meting voor dat ie naar Finland ging had ie nog 118 pk. (statistische fout zullen maar zeggen
?)
Dat vind ik nog steeds heeeel erg veeel pk's voor Groep N. Mijn Clio RS komt van 172pk standaard niet verder dan 184pk door de beste tuner! Respect

Axirally wrote:
Maar de rallysport ten goede;
Overtuig a.u.b. niet jullie studententeam dat het nou echt niks helpt die goeie brandstof met 100 octaan, en dat ze gewoon Euro 95 kunnen tanken, want dat scheelt ook nog eens in de portemonnee.![]()
We gaan het zeker eens proberen. Ben met je eens dat je natuurlijk heel veel theoretische blabla ergens op los kan laten, maar als het in de praktijk werkt, dan werkt het!
Ik vind het alleen zo nu en dan wel eens leuk om door de blabla van bijvoorbeeld Shell heen te prikken! En zo ontstond dit topic geloof ik!
Vind het trouwens leuk te merken dat het technisch niveau op het forum steeds meer toeneemt!

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
Weatherman wrote:FF een vraag en opmerking,
Als ik 95 tank en ik maak de volgende dag een koude start,
dan loopt hij de eerste kilometers erg geknepen.
Als ik van 1 naar 2 schakel, slaat hij zowat af.
Tank ik V-power (octaan 97) of super, en maak een koude start, draait de motor perfect.![]()
Alsof ik met een warme motor rijd. Is geen toeval, heb het een jaar geleden al met super ontdekt. Hoe kan dat? Scheelt een hoger octaan dan toch?
Ik heb een 11tge van eind 91, met 91dkm.
O ja, Sander nog bedankt voor de gratis tuning tip, heb het stekkertje (NOx verlagen) gevonden en eruit getrokken, het scheelt echt, maar mischien is het ook een verklaring voor mijn hogere octaanbehoefte?
O ja nog even voor de duidelijkheid, ik heb een jaar lang de ene maand super en de andere maand 95 getankt. Genoeg data (volgens phi-square) om van een significant verschil te spreken.
Als iemand mijn auto wil lenen, tank ik super (en nu V-power) vantevoren, zodat ik weet dat hij soepel wegkomt.
Ook hou ik bij iedere tankbeurt het verbruik bij en durf na een jaar de bewering aan dat mijn ax zuiniger loopt met een hoger octaan.
Ik ben geen technicus, maar wel een statisticus

Mijn vraag aan de technici, waar komt dit verschil vandaan?

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 61
- Joined: FriApr02, 2004 6:29:59 PM
- Location: Schoonhoven
- Contact:
Weatherman wrote:Just a slip of the pen,![]()
Maar hoe komt het dat m`n AX bij koude motor beter loopt met een hoger octaan en dus ook met V-power?
Verbrandingssnelheid van het lucht/benzine mengsel is onder andere afhankelijk van het octaangetal, maar nog v??l meer afhankelijk van de temperatuur van het mengsel. Hoe warmer het mengsel -> hoe sneller de verbranding.
Als het mengsel een koude motor binnenkomt warmt het v??l minder op dan bij een warme motor. Hierdoor staat de ontsteking bij koude motoren vaak v??l te laat en gaat de motor een beetje een schokkend gedrag vertonen. V-Power verbrand sneller zoals eerder te zien was in dit topic en zou bij koude motoren dus iets kunnen helpen!
Een grappig feitje is trouwens dat een koud lucht-benzine mengsel meer pk's kan leveren dan een warm lucht-benzine mengsel... Vandaar de intercooler op turbo's...
Ik heb net voor de derde keer V-power getankt en ben er erg tevreden over.
Net als weatherman merk ik ook een verbetering bij het wegrijden met een koude motor. terwijl het lijkt of de motor veel rustiger (regelmatiger) stationair draait.
Ook heeft hij minder moeite om tijdens het optrekken verder door te trekken naar een hoger toerental.
Toen mijn vriendin laatst voor het eerst zonder te weten met v-power had gereden vroeg ze aan mij wat ik met de auto gedaan had want hij reed zo lekker...
Mischien dat het ook wat zuiniger rijdt, maar niet meer als 50 km per tank denk ik.
Maar het rijdt gewoon heel relaxed en de motor klinkt gewoon beter (rustiger) terwijl de prestaties beter lijken.
Voorlopig blijf ik het tanken...
MzzL
Eddie
Net als weatherman merk ik ook een verbetering bij het wegrijden met een koude motor. terwijl het lijkt of de motor veel rustiger (regelmatiger) stationair draait.
Ook heeft hij minder moeite om tijdens het optrekken verder door te trekken naar een hoger toerental.
Toen mijn vriendin laatst voor het eerst zonder te weten met v-power had gereden vroeg ze aan mij wat ik met de auto gedaan had want hij reed zo lekker...
Mischien dat het ook wat zuiniger rijdt, maar niet meer als 50 km per tank denk ik.
Maar het rijdt gewoon heel relaxed en de motor klinkt gewoon beter (rustiger) terwijl de prestaties beter lijken.
Voorlopig blijf ik het tanken...
MzzL
Eddie