bout maten uitgelegd

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

bout maten uitgelegd

Post by denny »

kan iemand mij uitleggen hoe de specificatie van een bout werkt.

Als ik bv bij Citroën een vliegwielbout bekijk dan krijg ik

10x150-20

te zien.

Ik wil nl dezelfde bout hebben maar dan een slag sterker. Heb er alleen geen los zeg maar om te vergelijken.

zoals ik het tracht te lezen. M10 150mm lang 20mm zonder draad. Dat lijkt mij echter een beetje lang.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Wat betekent de aanduiding 8.8 op een bout?

Dit is de sterkteklasse. Mechanische eigenschappen worden weergegeven door deze getallen.

Het eerste getal komt overeen met 1/100e van de nominale treksterkte in N/mm². Het tweede getal geeft

het 10-voud van de rekgrensverhouding aan tot aan de nominale treksterkte.

Voorbeeld voor 8.8 :

Nominale treksterkte 100 x 8 = 800 N/mm²

Nominale 0,2% rekgrens 10 x 8 x 8 = 640 N/mm²

Rekgrensverhouding 8 : 10 = 0,8


Bovenstaand stukje beschrijft wat de kode op de kop van een willekeurige bout betekend.

Ik denk echter dat de vliegwielbouten heel speciaal zijn en geen handelsartikel is van een bouten en moeren leverancier/fabrikant.

Volgens mij (graven in herinnering) zijn het bouten met een extreem dunne (platte) kop en waarschijnlijk alleen maar leverbaar door PSA.

Ik kan morgen op kantoor wel is kijken of ik de NEN-normen van bouten en moeren in digitale vorm p kan tikken.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Die 20 slaat op de sterkte.
let ook even op het type schroefdraad, (afstand tussen twee wikkels) dit kan nog weleens verschillen tov standaard voor dit soort "speciale" bouten.
Als je de bout meeneemt naar een betere ijzerwarenhandel kunnen ze je vast wel helpen.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Browny wrote:Die 20 slaat op de sterkte.
let ook even op het type schroefdraad, (afstand tussen twee wikkels) dit kan nog weleens verschillen tov standaard voor dit soort "speciale" bouten.
Als je de bout meeneemt naar een betere ijzerwarenhandel kunnen ze je vast wel helpen.
dar zit het probleem momenteel dus. Heb geen losse bout.
Dank Henk voor de uitleg. De treksterkte was mij al duidelijk. Ik ga voor de V-bak ophanging ook een gradatie sterker gebruiken.

Maar is het niet zo dat als de treksterkte hoger is de zijwaartse stevigheid afneemt? dwz als je de bout niet in lengte maar haaks balast. Een harder materiaal heeft vaak minder flex.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dan ga je de bout op knik belasten, waar die op een hoge treksterkte is ontworpen.
In staal is het de kunst om alles in trekkrachten op te vangen en druk te vermijden. Dan heb je veel minder materiaal nodig, waardoor zijdelingse krachten inderdaad niet meer opgevangen kunnen worden.
Maar ik ben wel een bouwkundige. Fijnmechanica is mijn vak niet.

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.tribologie.nl/calculators/e3_6a.htm

Nog even aan een vriend gevraagd die civiele techniek heeft gedaan:
Een bout hoort geen zijwaartse krachten op te nemen. Daar zijn deuvels voor.
Idee van een bout is dat je 2 vlakken hard op elkaar klemt en daardoor wrijfspanning tussen die 2 platen opvoert.

http://www.febe.be/application/v1_1/pub ... lt/131.pdf

Als ik dit zo lees zou je beter op zoek kunnen gaan naar meer wrijfspanning.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Leuk al die informatie, maar waarom zou je sterker nemen?
Hou 't gewoon origineel, bij 't ontwerpen en kiezen van de bout is er heus wel rekening gehouden met de belasting en getest of de bout het zou houden.

De sterkte van de bout staat er meestal ingedrukt. 8.8 of 10.8 of 12.8.
Hoe hoger het eerste getal, hoe sterker de bout is, maar ook hoe minder flexibel.

't Is nu eenmaal niet zo dat je met een AX de klinkers uit de straat trekt :lol:

Heb je ooit gehoort van afgebroken vliegwielbouten :lol:

Hou 't lekker origineel.

(Ingenieur Werktuigbouwkunde)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Guido_AXGT wrote:Leuk al die informatie, maar waarom zou je sterker nemen?
Hou 't gewoon origineel, bij 't ontwerpen en kiezen van de bout is er heus wel rekening gehouden met de belasting en getest of de bout het zou houden.

Heb je ooit gehoort van afgebroken vliegwielbouten :lol:
Er is rekening gehouden met straatgebruik :)
sterkere bouten worden op diverse plaatsen aangeraden door Citroën sport. Waaronder de upgrade van de versnellingsbak bevestiging door 12.9 bouten (met kanttekening vervangen elke 6 wedstrijden).

En ja ik heb gehoort van afgebroken vliegwielbouten. sterker nog er zijn filmpjes genoeg te vinden waarbij het vliegwiel loskomt en zich een weg boort door de auto. Dit heeft 2 oorzaken of bouten die het begeven of vliegwiel dat het begeeft. Het komt niet vaak voor maar toch dan liever niet bij mij. Origineel is fijn maar niet bij 30-40% vermogenswinst die voornl uit de toeren komt ;). Mijn auto wordt mechanisch begrenst op 8000rpm
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Guido_AXGT wrote:Hou 't gewoon origineel, bij 't ontwerpen en kiezen van de bout is er heus wel rekening gehouden met de belasting en getest of de bout
Bij t ontwerpen en kiezen van de bout hebben ze bij de AX vooral alles zo licht en goedkoop mogelijk willen houden en hebben ze er vooral niet bij nagedacht dat er mensen zo gek zijn om met die dingen te gaan racen ;-)

Ik heb idd ook al meerdere verhalen gehoord van vliegwielen/boutjes die t begeven.....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

:shock: NO KIDDING :lol:

'k Zou toch liever een andere basis nemen dan een ax :D

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Guido_AXGT wrote::shock: NO KIDDING :lol:

'k Zou toch liever een andere basis nemen dan een AX :D
Ik niet want een andere basis is zeker zwaarder dan die 700 kilo van mijn sport. Daarnaast is er niks lekkerder dan een 8v screamer ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Image

liever toch een wat dikkere screamer die ervoor gemaakt is.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Guido_AXGT wrote:..... liever toch een wat dikkere screamer die ervoor gemaakt is.
En een veel dikkere portemonee, maar geef mij maar een AX SPORT vele malen leuker. (maar dat is mijn persoonlijke mening hoor)

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Weet je zeker dat dat de goeie bout is Benny ;) M10x150-20 is veel en veel te lang. Misschien een of andere stomme PSA code. Die bout is tussen de 20 en 30mm lang met een dunne kop en ik geloof dat het fijndraad was.

Die sport is er voor gemaakt om te racen. Maar door denny en niet door een stoffige fransman die rekening moet houden met massaproductie ;).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ik had in de schuur nog een vliegwiel liggen (van een 1.1) met de boutjes erbij. Ik heb even een paar foto's voor je geschoten:

Dikte deel zonder draad:
Image

Dikte gedeelte met draad:
Image

Kop van de bout:
Image

Lengte (zonder kop):
Image

Lengte draad:
Image
Image Image Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

haha 2 jaar na dato nog weten wat de lengte was. *geeft zichzelf een schouderklopje ;)*

Wat is de pitch van die bout bossie? Als het 1.5mm is dan is de 150 ook weer verklaard. Zou wel raar zijn trouwens want dat is meer ruimdraad ipv fijndraad
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

De Saxo 1.6 16V gebruikt dezelfde 10x150-20 vliegwielbouten. Lijkt mij dat deze hun werk prima doen.
Ik heb overigens wel eens een vliegwiel gezien die door de bodemplaat naar binnen was gekomen, maar dat komt volgens mij doordat deze onjuist is afgedraaid en/of niet goed is gebalanceerd met krukas.
Vliegwielbouten met goeie blauwe loctite vastzetten is uiteraard wel belangrijk!
To finish first, you'll first have to finish!

Post Reply