[Onderstel] Trillen op de snelweg
Moderators: denny, vtspower, webmasters
[Onderstel] Trillen op de snelweg
ten eerste, is het miss handig technisch op te splitsen in onderstel/besturing en motorisch ofzo?
Anyways, onderstel vraag:
Mn auto trilt ENORM op de snelweg, en de Allure deed dat eerst ook.
Tis bij 110 voornamelijk/vooral. Gas los/gas geven/koppelen maakt geen verschil.
Nu heb ik hem laten uitlijnen en balanceren op de voorwielen, dat leek een beetje verschil te maken, tot ik dus de voorremmerij vernieuwd had, verlaagd heb en een achterwiellager vervangen (en de andere losgehad)
hele voortrein is dus uit elkaar geweest en de trommels achter zijn eraf geweest. Naaf moeren moet ik nog even nadraaien.
Het is nu nog veel erger geworden, trilde die eerst alleen licht in t stuur, nu trilt de hele auto en begint het stuur soms echt te schudden
Tis wel altijd rond dezelfde snelheid, maarja, die snelheid wil ik nu precies rijden...
Klopt dit:
Trillingen in het stuur:
- Onbalans voorwielen? of schijven (afgeveerd gewicht)? verotte stuurkogels/stuur demper?
Trillingen in de hele auto
- Aandrijfassen, onbalans achterwielen?
- Motorsteun?
- naafmoeren voor/achter?
Anyways, onderstel vraag:
Mn auto trilt ENORM op de snelweg, en de Allure deed dat eerst ook.
Tis bij 110 voornamelijk/vooral. Gas los/gas geven/koppelen maakt geen verschil.
Nu heb ik hem laten uitlijnen en balanceren op de voorwielen, dat leek een beetje verschil te maken, tot ik dus de voorremmerij vernieuwd had, verlaagd heb en een achterwiellager vervangen (en de andere losgehad)
hele voortrein is dus uit elkaar geweest en de trommels achter zijn eraf geweest. Naaf moeren moet ik nog even nadraaien.
Het is nu nog veel erger geworden, trilde die eerst alleen licht in t stuur, nu trilt de hele auto en begint het stuur soms echt te schudden
Tis wel altijd rond dezelfde snelheid, maarja, die snelheid wil ik nu precies rijden...
Klopt dit:
Trillingen in het stuur:
- Onbalans voorwielen? of schijven (afgeveerd gewicht)? verotte stuurkogels/stuur demper?
Trillingen in de hele auto
- Aandrijfassen, onbalans achterwielen?
- Motorsteun?
- naafmoeren voor/achter?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Eerste vraag: welke auto?
Wanneer heb je hem uit laten lijnen? Voor of na het verlagen? Als dat voor het verlagen is geweest, zou ik hem sowieso opnieuw uit laten lijnen.
Ik zou ook de balancering van de wielen even controleren. Als je alleen de voorwielen hebt laten balanceren --> voor en achter omwisselen en proberen of het er nog steeds is.
Controleer je voor- en achterwielophanging op speling.
In welke staat zijn je aandrijfassen? Als daar speling op zit, kan dat ook het nodige aan trillingen opwekken (dat deden ze bij mijn AX ook)
Wanneer heb je hem uit laten lijnen? Voor of na het verlagen? Als dat voor het verlagen is geweest, zou ik hem sowieso opnieuw uit laten lijnen.
Ik zou ook de balancering van de wielen even controleren. Als je alleen de voorwielen hebt laten balanceren --> voor en achter omwisselen en proberen of het er nog steeds is.
Controleer je voor- en achterwielophanging op speling.
In welke staat zijn je aandrijfassen? Als daar speling op zit, kan dat ook het nodige aan trillingen opwekken (dat deden ze bij mijn AX ook)
306
Ja de aandrijfassen twijfel ik aan, ik denk ze wel es te horen/voelen
Miss moet ik hem dan weer opnieuw laten uitlijnen maar hij is niet echt veel omlaag gegaan. Heb de AX ook nooit opnieuw laten uitlijnen. Maar goed als de schade eruit getrokken word moet dat sowieso dus daar kom ik vanzelf achter.
Maar er zit wel een verschil in stuur of hele auto trillen, right?
Ja de aandrijfassen twijfel ik aan, ik denk ze wel es te horen/voelen
Miss moet ik hem dan weer opnieuw laten uitlijnen maar hij is niet echt veel omlaag gegaan. Heb de AX ook nooit opnieuw laten uitlijnen. Maar goed als de schade eruit getrokken word moet dat sowieso dus daar kom ik vanzelf achter.
Maar er zit wel een verschil in stuur of hele auto trillen, right?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Na verlaging altijd opnieuw laten uitlijnen.
Zitten je schijven trouwens wel goed tegen de naaf aan? Ik zag dat je schijven hebt gewisseld en de borgboutjes hebt uitgeboord. Ik zou dus zeker even controleren of er niets tussen je schijf en naaf zit. Als dat niet lekker tegen elkaar aanligt, kan dat ook onbalans veroorzaken.
Zitten je schijven trouwens wel goed tegen de naaf aan? Ik zag dat je schijven hebt gewisseld en de borgboutjes hebt uitgeboord. Ik zou dus zeker even controleren of er niets tussen je schijf en naaf zit. Als dat niet lekker tegen elkaar aanligt, kan dat ook onbalans veroorzaken.
daar dacht ik idd aan. Die borgboutjes konden niet terug, maar die klauw is wel zo ontworpen dat de schijf geen kant op kan. En ik had de wielen nog wel helemaal netjes schoogemaakt..Bossie wrote:Na verlaging altijd opnieuw laten uitlijnen.
Zitten je schijven trouwens wel goed tegen de naaf aan? Ik zag dat je schijven hebt gewisseld en de borgboutjes hebt uitgeboord. Ik zou dus zeker even controleren of er niets tussen je schijf en naaf zit. Als dat niet lekker tegen elkaar aanligt, kan dat ook onbalans veroorzaken.
Ik zal het iig ff checken en ook de naafmoeren nadraaien want hij trilde wel heel erg *-)
Maar ik heb ook altijd al gehad dat je heeeel veeeel voelt van de weg in je stuur. Ze zeggen dat dat is omdat ie geen stuurbekrachtiging heeft. is dat echt?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Op die laatste vraag zeg ik echt nee.
Je hoort niet ieder steentje in 'n asfaltweg te voelen.
Gebeurt niet bij m'n dieseltje en gebeurt niet bij m'n '95-er Volcane.
('94-er Volcane nog niet getest).
Dat de remschijf niet met 't borgboutje vast zit, maakt nix uit: 3 dikke wielbouten houden dat ding ook prima op z'n plek!
Maar zoals Bossie al zei: als er ook maar een miniem beetje zooi tussen naaf en schijf zit, kan dat idd voor onbalans zorgen.
Hoe is het trouwens met de aandrijfassen? Zijn die origineel en nog nooit gereviseerd of zijn die al (zelf) gereviseerd?
En indien ze gereviseerd zijn: hoe / waarmee zijn de hoezen afgedicht?
Je hoort niet ieder steentje in 'n asfaltweg te voelen.
Gebeurt niet bij m'n dieseltje en gebeurt niet bij m'n '95-er Volcane.
('94-er Volcane nog niet getest).
Dat de remschijf niet met 't borgboutje vast zit, maakt nix uit: 3 dikke wielbouten houden dat ding ook prima op z'n plek!
Maar zoals Bossie al zei: als er ook maar een miniem beetje zooi tussen naaf en schijf zit, kan dat idd voor onbalans zorgen.
Hoe is het trouwens met de aandrijfassen? Zijn die origineel en nog nooit gereviseerd of zijn die al (zelf) gereviseerd?
En indien ze gereviseerd zijn: hoe / waarmee zijn de hoezen afgedicht?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
aandrijfassen zullen wel orgineel zijn, heb werkelijk geen idee
stuurkogels waren iig nog goed, maar de stuurarmen, als ik ze losmaakte aan wiel zijde konden ze echt bijna verticaal naar beneden hangen :S Dat leek mij niet zo best... maar ik weet niet wat hoort...
stuurkogels waren iig nog goed, maar de stuurarmen, als ik ze losmaakte aan wiel zijde konden ze echt bijna verticaal naar beneden hangen :S Dat leek mij niet zo best... maar ik weet niet wat hoort...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: [Onderstel] Trillen op de snelweg
Eeeh...grietje wrote: Naaf moeren moet ik nog even nadraaien.
Wielen anders even laten balanceren door de Profile.
Zelf heb ik het afgelopen half jaar al twee keer meegemaakt dat zij er een onbalans wel weten uit te halen die de gewone garage er uit niet kreeg.
Vraag maar 's aan Marc hoe mijn net "uitgebalanceerde" winterbanden reden. Stuur trilde bij 120 bijna uit je hand.
En je banden liepen toch ook langzaam leeg?
Misschien meteen even laten nakijken of er geen vuil tussen de velg en de rand van de band zit?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Controleer je banden eens goed.
Vergelijkbaar heb ik gehad met de 405 waar we mee naar Gambia gereden waren.
Bij ons was een "gordel" in de band gebroken (inwendig) wat resulteerde in gigantisch onbalans/trillen.
Meestal valt dit uitwendig al te controleren op kleine bobbels op het loopvlak of op wang van de band.
Kijk er mee uit, ik heb daardoor een klapband gekregen met 140 kmh op de snelweg (ook nog vooras).
Je word er dan druk mee om auto op koers te houden.
Vergelijkbaar heb ik gehad met de 405 waar we mee naar Gambia gereden waren.
Bij ons was een "gordel" in de band gebroken (inwendig) wat resulteerde in gigantisch onbalans/trillen.
Meestal valt dit uitwendig al te controleren op kleine bobbels op het loopvlak of op wang van de band.
Kijk er mee uit, ik heb daardoor een klapband gekregen met 140 kmh op de snelweg (ook nog vooras).
Je word er dan druk mee om auto op koers te houden.
De naafmoeren zijn wel nagedraait, maar ik wil ze nog op moment zetten, dat bedoelde ik meer
Ik denk wel dat het met nieuwe banden een heel end opgelost is, maar dan moet ik eerst even budget hebben. Want idd 2 banden lopen langzaam leeg en sowieso zijn ze mooi uitgedroogd.
Ik denk wel dat het met nieuwe banden een heel end opgelost is, maar dan moet ik eerst even budget hebben. Want idd 2 banden lopen langzaam leeg en sowieso zijn ze mooi uitgedroogd.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Ik vind van wel. Rij eens met een auto met en zonder servo. Die zonder servo geeft naar mijn mening toch een stuk meer stuurgevoel.grietje wrote: Maar ik heb ook altijd al gehad dat je heeeel veeeel voelt van de weg in je stuur. Ze zeggen dat dat is omdat ie geen stuurbekrachtiging heeft. is dat echt?
AX-kopen is verslavend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 309
- Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
- Location: sellingen
als je auto carrosserie erg trilt (dat heeft mijn GTI ook bij ongeveer 110 120..)
dat is zeker de achteras of achter wiellagers of onbalans in de achter wiellen..
9 van de 10 x als de hele auto trilt heeft het met de achter wielen te maken ^^
(heb ik vorige week net op school geleerd!!)
en als je stuur trilt heeft dat meestal met de voorwielen en stuur inrichting te maken..
dat is zeker de achteras of achter wiellagers of onbalans in de achter wiellen..
9 van de 10 x als de hele auto trilt heeft het met de achter wielen te maken ^^
(heb ik vorige week net op school geleerd!!)
en als je stuur trilt heeft dat meestal met de voorwielen en stuur inrichting te maken..
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!
Wie niet Snell is,
Is laag !!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Trillingen kunnen ook goed veroorzaakt worden door banden die niet helemaal rond meer zijn. Dan zit er een 'platte kant' aan.
Met balanceren krijg je dat er niet uit.
Andere oorzaak kan zijn dat de wielen niet recht meer zijn. Je hebt aftermarket-velgen als ik 't me goed herinner, als 't velgen van een goedkope(re) fabrikant zijn heb je kans dat deze wat minder sterk zijn en dat de vorige eigenaar bijv. wel eens een stoepje opreed o.i.d.
Met balanceren krijg je dat er niet uit.
Andere oorzaak kan zijn dat de wielen niet recht meer zijn. Je hebt aftermarket-velgen als ik 't me goed herinner, als 't velgen van een goedkope(re) fabrikant zijn heb je kans dat deze wat minder sterk zijn en dat de vorige eigenaar bijv. wel eens een stoepje opreed o.i.d.
Enzo cup zijn toch geen goedkope velgen
Maar goed ik hoop wel ff op de velgen. Ik zoek eigenlijk een setje 4 gats die iemand op reserve heeft zodat ik even kan testen ......
Heb ervaring met een kromme velg en dat voel je dus inderdaad door de gehele auto.
Als het dan weg is koop ik nieuw setje velgen.
Dat zou het makkelijkst op te lossen zijn iig
Maar goed ik hoop wel ff op de velgen. Ik zoek eigenlijk een setje 4 gats die iemand op reserve heeft zodat ik even kan testen ......
Heb ervaring met een kromme velg en dat voel je dus inderdaad door de gehele auto.
Als het dan weg is koop ik nieuw setje velgen.
Dat zou het makkelijkst op te lossen zijn iig
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).