Soms moeilijk schakelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 318
- Joined: ThuJun12, 2003 3:51:21 PM
- Location: Sittard
- Contact:
Ik ben dit topic even door aan het lezen en ik heb ook wat problemen met het koppelingspedaal. Dit pedaal staat een stuk lager dan het rempedaal en heeft nog maar enkele cm's over om in te trappen. 's ochtends gaat ie moeilijk in de versnelling.
kan ik dit pedaal makkelijk zelf stellen en zo ja hoe?
is de koppelingskabel misschien gaar en moet er een nieuwe op, of zal ik eerst proberen te stellen?
alvast bedankt!
gr Maarten
kan ik dit pedaal makkelijk zelf stellen en zo ja hoe?
is de koppelingskabel misschien gaar en moet er een nieuwe op, of zal ik eerst proberen te stellen?
alvast bedankt!
gr Maarten
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Citroën AX 1991-1995 8. Koppeling 8.2 Koppeling afstellen
Let op! Bij een nieuwe koppelingsbediening dient de buitenkabel van de koppeling eerst te worden gespannen om vervolgens de afstellingen te kunnen verrichten. Het spannen gebeurt door een aantal malen (min. 30 maal) achtereen te ontkoppelen.
Meet de afstand L1 (in figuur 8.1) tussen het pedaal in ruststand en het stuurwiel. Meet de afstand L2 tussen het pedaal aan het einde van de slag en het stuurwiel. Bereken de slag X van het pedaal uit X = L2-L1. De slag moet minimaal 130 mm zijn. Als dit niet het geval is, stel de kabel als volgt af:
- Draai de contramoer (1 in figuur 8.3) los.
- Draai de stelmoer in (slag wordt groter) of uit (slag wordt kleiner).
- Draai de contramoer vast.
- Meet de slag van het pedaal opnieuw. Herhaal de afstelling indien noodzakelijk.
- Controleer nogmaals de slag van het koppelingspedaal.
Figuur 8.1: Slag van koppelingspedaal controleren
Let op! Bij een nieuwe koppelingsbediening dient de buitenkabel van de koppeling eerst te worden gespannen om vervolgens de afstellingen te kunnen verrichten. Het spannen gebeurt door een aantal malen (min. 30 maal) achtereen te ontkoppelen.
Meet de afstand L1 (in figuur 8.1) tussen het pedaal in ruststand en het stuurwiel. Meet de afstand L2 tussen het pedaal aan het einde van de slag en het stuurwiel. Bereken de slag X van het pedaal uit X = L2-L1. De slag moet minimaal 130 mm zijn. Als dit niet het geval is, stel de kabel als volgt af:
- Draai de contramoer (1 in figuur 8.3) los.
- Draai de stelmoer in (slag wordt groter) of uit (slag wordt kleiner).
- Draai de contramoer vast.
- Meet de slag van het pedaal opnieuw. Herhaal de afstelling indien noodzakelijk.
- Controleer nogmaals de slag van het koppelingspedaal.
Figuur 8.1: Slag van koppelingspedaal controleren
moeilijk schakelen in de tweede versnelling
Hoi, ik heb net een ax 1.1 first uit 93 gekocht. Rijdt prima, maar ik heb alleen problemen met het schakelen naar de tweede versnelling...
De rest gaat goed, alleen naar de twee. Soms gaat ie er niet goed in en dan hoor je die tandwielen zeg maar ratelen, en soms gaat ie er wel gewoon in, maar het is net alsof ie langs een soort randje moet of zo.
en 1 keer floepte ie weer terug naar de vrij.
Heeft iemand ideeen hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?...ik ben (nog) een leek op het gebied van auto's
De rest gaat goed, alleen naar de twee. Soms gaat ie er niet goed in en dan hoor je die tandwielen zeg maar ratelen, en soms gaat ie er wel gewoon in, maar het is net alsof ie langs een soort randje moet of zo.
en 1 keer floepte ie weer terug naar de vrij.
Heeft iemand ideeen hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?...ik ben (nog) een leek op het gebied van auto's
Dan is de synchromesring (in de versnellingsbak) zwaar versleten.
Makkelijke oplossing: oude bak eraf, andere bak erop.
Moeilijke oplossing: bak (laten) reviseren.
Makkelijke oplossing: oude bak eraf, andere bak erop.
Moeilijke oplossing: bak (laten) reviseren.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Heej, duurde graag weten wat zo'n synchromesring precies is, dat vergaten jullie me te vertellen...
Voor de goede orde; dat is een ringetje die er bij het schakelen voor zorgt dat de tandwielen afremmen zodat ze beter in elkaar haken?
En dit verslijt vooral doordat de chauffeur te vroeg probeert de auto in z'n een te zetten?
Ik weet nml. niets van auto's, maar ben zo blij met m'n bakkie dat ik heel graag wil leren hoe het alemaal werkt en misschien ook wel eens zou willen sleutelen..maar nu gaat dat nog niet...Maar alle info is welkom
Nog even over die versnellingsbak, kan iemand mij vertellen hoe duur het is dit bij een garage te laten doen? Want ik overweeg terug te gaan naar de dealer waar 'ie vandaan komt, om daar stennis te gaan schoppen, omdat er zoveel mis mee is
(hij lekt ook alweer flink olie...)
Ik wil mijn mooie ax niet kwijt, maar ik weet niet of het zin heeft om 'em te laten maken...
(hij komt uit 93, stond 129.000 op de teller en ik heb 950 voor betaald bij een officiele (Daihatsu)dealer....)
Kan iemand me advies geven?
van een startende ax-liefhebber
Voor de goede orde; dat is een ringetje die er bij het schakelen voor zorgt dat de tandwielen afremmen zodat ze beter in elkaar haken?
En dit verslijt vooral doordat de chauffeur te vroeg probeert de auto in z'n een te zetten?
Ik weet nml. niets van auto's, maar ben zo blij met m'n bakkie dat ik heel graag wil leren hoe het alemaal werkt en misschien ook wel eens zou willen sleutelen..maar nu gaat dat nog niet...Maar alle info is welkom
Nog even over die versnellingsbak, kan iemand mij vertellen hoe duur het is dit bij een garage te laten doen? Want ik overweeg terug te gaan naar de dealer waar 'ie vandaan komt, om daar stennis te gaan schoppen, omdat er zoveel mis mee is
(hij lekt ook alweer flink olie...)
Ik wil mijn mooie ax niet kwijt, maar ik weet niet of het zin heeft om 'em te laten maken...
(hij komt uit 93, stond 129.000 op de teller en ik heb 950 voor betaald bij een officiele (Daihatsu)dealer....)
Kan iemand me advies geven?
van een startende ax-liefhebber
Heeyheey allemaal!
Ik zat ook dit topic te lezen, en volgens mij heb ik dat met de achteruit. Soms zet je m in de achteruit, maar dan staat hij er niet goed in (hoor je de tandwielen ratelen), dus dan zet ik m opnieuw in z'n vrij, trap ik de koppeling opnieuw in, zet m dan in de achteruit en dan doet hij het wel! Heeft dat dan ook te maken met de synchromesring? Het kan niet aan het ontkoppelen liggen aangezien je alleen schakelt vanuit z'n vrij natuurlijk
Als hij eenmaal in z'n achteruit zit is er niks mis dan rijdt ie perfect naar achter
In alle andere versnellingen heeft de auto nergens problemen mee en rijdt hij heerlijk!
Verder heb ik nog maar weinig verstand van de technische kant van de AX maar dat komt hopelijk allemaal nog
Ik zat ook dit topic te lezen, en volgens mij heb ik dat met de achteruit. Soms zet je m in de achteruit, maar dan staat hij er niet goed in (hoor je de tandwielen ratelen), dus dan zet ik m opnieuw in z'n vrij, trap ik de koppeling opnieuw in, zet m dan in de achteruit en dan doet hij het wel! Heeft dat dan ook te maken met de synchromesring? Het kan niet aan het ontkoppelen liggen aangezien je alleen schakelt vanuit z'n vrij natuurlijk
Als hij eenmaal in z'n achteruit zit is er niks mis dan rijdt ie perfect naar achter
In alle andere versnellingen heeft de auto nergens problemen mee en rijdt hij heerlijk!
Verder heb ik nog maar weinig verstand van de technische kant van de AX maar dat komt hopelijk allemaal nog
Weer op zoek naar Citroën
Achteruit is niet gesynchroniseerd.lindap89 wrote:Heeyheey allemaal!
Ik zat ook dit topic te lezen, en volgens mij heb ik dat met de achteruit. Soms zet je m in de achteruit, maar dan staat hij er niet goed in (hoor je de tandwielen ratelen), dus dan zet ik m opnieuw in z'n vrij, trap ik de koppeling opnieuw in, zet m dan in de achteruit en dan doet hij het wel! Heeft dat dan ook te maken met de synchromesring? Het kan niet aan het ontkoppelen liggen aangezien je alleen schakelt vanuit z'n vrij natuurlijk
Als hij eenmaal in z'n achteruit zit is er niks mis dan rijdt ie perfect naar achter
In alle andere versnellingen heeft de auto nergens problemen mee en rijdt hij heerlijk!
Verder heb ik nog maar weinig verstand van de technische kant van de AX maar dat komt hopelijk allemaal nog
Een AX (en vele andere autos van die leeftijd) moet je of 2x koppelen voor je hem in zn achteruit zet, of houd de koppeling mintens 5 seconden ingedrukt.
Dit staat ook in het 'gebruiksaanwijzing' boekje die bij elke AX heeft gezeten ooit
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hmm, heb dat ook, maar dan duw ik hem naar z'n 3 (geen 5 aan boord...) en dan nog een keer. 9 van de 10 keer gaat dat prima, komt blijbaar veel voor bij auto's met de achteruit rechtsachter. Ook Honda's hebben dat vaak, en daar noemt men het een typisch "Honda-kwaaltje". Gewoon onzin, noem ik dat dan...
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Het makkelijkste is om je koppelingspedaal gewoon opnieuw iets te laten komen en opnieuw in te drukken terwijl je hem er in trekt. Zo doe ik het altijd probleemloos in 1x.
@ petra: thangt er van af hoe duur je garage is. Als ze bvb 30€/uur aanrekenen zijn ze er toch gaauw een uur of 4 mee zoet.
Via de club kan je voor een prikje aan een nieuwe versnellingsbak geraken. Misschien dat iemand van hier wel kan helpen
@ petra: thangt er van af hoe duur je garage is. Als ze bvb 30€/uur aanrekenen zijn ze er toch gaauw een uur of 4 mee zoet.
Via de club kan je voor een prikje aan een nieuwe versnellingsbak geraken. Misschien dat iemand van hier wel kan helpen
AX-kopen is verslavend.
beter is, nogmaals, gewoon 2x koppelen of koppeling paar tellen ingedrukt te houden voordat je hem in zn achteruit zet Zo staat het in het boekje
De 306 heeft het ook, en ik ben nog wel eens ongeduldig en rag hem er gewoon in dan maar echt best is t niet
De 306 heeft het ook, en ik ben nog wel eens ongeduldig en rag hem er gewoon in dan maar echt best is t niet
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
ik heb er nog eens op gelet en tis iets anders dan ik zei
koppeling indrukken
in achteruit proberen te drukken
- lukt dit => goed zo
- lukt dit niet => hem in die positie houden en gewoon het ontkoppelingspedaal iets laten opkomen terwijl je hem er blijft proberen in te duwen. Plots springt hij er gewoon in en kan je het pedaal verder laten opkomen
Héél veel auto's hebben dit trouwens. Alsook onze beide vrachtwagens (mercedes en volvo) en de Subaru.
Ik doe het altijd probleemloos zo. (en ja ik weet hoe het staat in het boekje )
koppeling indrukken
in achteruit proberen te drukken
- lukt dit => goed zo
- lukt dit niet => hem in die positie houden en gewoon het ontkoppelingspedaal iets laten opkomen terwijl je hem er blijft proberen in te duwen. Plots springt hij er gewoon in en kan je het pedaal verder laten opkomen
Héél veel auto's hebben dit trouwens. Alsook onze beide vrachtwagens (mercedes en volvo) en de Subaru.
Ik doe het altijd probleemloos zo. (en ja ik weet hoe het staat in het boekje )
AX-kopen is verslavend.
Synchromesh-ring: weet niet of iemand hier dat ooit gedaan heeft. Ik had ooit ook een versleten ring, en het werd me afgeraden om hier als redelijke beginner zelf aan te beginnen. Moet je de versnellingsbak openmaken..
Andere versnellingsbak erin is makkelijker. Moet je wel de tijd voor nemen, kan wel een vol weekend in gaan zitten als je het zonder hulp voor de eerste keer doet... Met een goeie handleiding.
Laten reviseren kost meer dan de prijs van je AX
Als je nog garantie hebt zou ik er wel aanspraak op maken als ik jou was. Lekkende olie kan van alles zijn (van hele enge schade tot gewoon een lek slangetje).
Andere versnellingsbak erin is makkelijker. Moet je wel de tijd voor nemen, kan wel een vol weekend in gaan zitten als je het zonder hulp voor de eerste keer doet... Met een goeie handleiding.
Laten reviseren kost meer dan de prijs van je AX
Als je nog garantie hebt zou ik er wel aanspraak op maken als ik jou was. Lekkende olie kan van alles zijn (van hele enge schade tot gewoon een lek slangetje).