achterasvraagjes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin

achterasvraagjes

Post by citrofenwick »

1.: De GT5 van stuart heeft al altijd vrij snel overstuur gehad.
Andere bandjes hielpen al een pak maar het ding is nog steeds icm raceland dempers vrij zweverig. Als je er achter rijdt zie je die kont echt dweilen over de baan. Ik heb de indruk dat mijn 1.1 as stabieler is. Hoe zou dat komen? Op de voorkant zitten andere veren, maar die verlagen jammer genoeg niet veel. (ook icm raceland dempers) Daarom hadden we de achterkant niet verlaagd. Of zouden we dit beter toch doen?

2.: Hoe herken je een stabistang achteraan?

3.: De achteras van mijn GTI is geel met rode staven. Dit heb ik nog bij geen andere ax gezien (of ik heb er nog niet genoeg gehad). Meestal enkel roest. Zou deze van een VTS afkomstig zijn? Indien ja, voordelen/nadelen?

thx!
AX-kopen is verslavend.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

uhmm. tja Ik persoonlijk zeg de raceland dempers.

Overstuur krijg je als hij achter te hard word of voor te zacht.
Ik denk dat je last hebt van een combi van beidde. slappe veren vooraan en stuggere dempers achter. Verlagingsveren van merken als apex, raceland etc etc zijn altijd zachter dan veel originele veren. Op diverse sites zijn die veren wel uitgewogen. Als je goede verlagingsveren wilt hebben zul je toch aan de eibach of H&R moeten.

Persoonlijk zeg ik dat je verder ook beter af bent met standaard Citroën dempers dan raceland zooi maar das mijn mening. Gooi de originele dempers er eens onder en kijk hoe hij dan reageerd.

Maar echt dwijlen over de baan zegt mij dat er slechte dempers onder zitten.

stabistang zit in de as. Bij je GTI zit hij in de gele buis als het goed is. kun je zien door de armpjes die vanuit het midden vast worden gezet op de draagarmen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Zit er geen speling op de Draagarmen?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

denny wrote:uhmm. tja Ik persoonlijk zeg de raceland dempers.

Overstuur krijg je als hij achter te hard word of voor te zacht.
Ik denk dat je last hebt van een combi van beidde. slappe veren vooraan en stuggere dempers achter. Verlagingsveren van merken als apex, raceland etc etc zijn altijd zachter dan veel originele veren. Op diverse sites zijn die veren wel uitgewogen. Als je goede verlagingsveren wilt hebben zul je toch aan de eibach of H&R moeten.
De veren die hij erop heeft zijn geen raceland/apex veren en zijn juist erg stug. De dempers daarintegen zijn zowel voor als achter naar mijn idee veeeeeeeelste slap.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Met de originele dempers was het ook zo. (merk sachs) Die raceland dempertjes zijn niet zo stug, maar wel stugger dan de gewone vering. Ook de veren zijn wel iets stugger. Volgens mij is dat de hoofdoorzaak van het zweverig gedrag niet...

Ik reed deze week achter de GT terwijl stuart vlot aan het fietsen was door een slecht bochtig baantje en ik had echt de indruk dat die kont op ieder bultje aan het verschuiven was.

@ Happytree: bij de vorige keuring hebben ze er iig niets op gezegd. Zijn er manieren om dat zelf te achterhalen?
AX-kopen is verslavend.

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Achterkant opkrikken handrem aantrekken, dan onderkant van het wiel flink heen en weer trekken, kijken of hij beweegt op het punt waar de draagarm op de achteras zit.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

ik dacht al zoiets. Dat gaan we dan asap even doen :) thx
AX-kopen is verslavend.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

sachs is ook niet origineel ;).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

En zou het dan beter kunnen zijn met originele GTI-dempers?
(icm vorenste raceland-dempers)
AX-kopen is verslavend.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

als je ze hebt liggen zou je het gewoon eens kunnen proberen!

Als je ze nieuw moet kopen zou ik eerst zeker zijn van je zaak. anders is het jammer van het geld. Ik beoordeel nl ook alleen maar van een afstand.

Als je naar waggel komt mag je van mij zelfs mijn koni's wel eens proberen. zijn tenslotte maar 4 bouten die je hoeft los te draaien.
voordeel is dat je dan ook drie verschillende hardheden kunt proberen.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

ik heb nog de originele achterdempers liggen van mn GTI. Op waggel zal ik hoogstwaarschijnlijk helaas terug niet geraken.
Misschien dat ik ze zondag eens zal monteren. (maar dan wel eerst stuart inlichten :P)
AX-kopen is verslavend.

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Nitroën »

Ik heb ook nog ff een vraagje wat betreft de achteras:
hoeveel verlaag/verhoog je de auto als je die torsie-as 1 tandje verstelt?
Is dat 1 of 2 cm, of zit dat anders?

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

eigenlijk zit dat anders. want je moet elke keer de positie vinden waarop de as er spanningsloos invalt.

beste wat je kunt doen is je dempers er af halen en de afstand meten tussen de boutgaten waar je de dempers mee vast zet. dit allemaal met zo min mogelijk gewicht op de armen meten (dus zonder wielen)

de verhouding is 2/3

dus als je de afstand tussen de boutgaten (bv dmv een mal) 2 cm minder maakt heb je 3 cm verlaagd.

dan je torsiestangen eruit halen

dan met de mal met gewenste verlaging (bij mij was dat een houtje met 2 gaten die ik er op had geschroeft) maken en de torsiestangen terug steken. je moet hem net zo lang spline voor spline verdraaien tot je een punt hebt gevonden waar hij er gemakkelijk een cm inschuift zonder te wringen. Op dat punt kun je hem dan terugslaan de laaste halve cm en dan heb je je torsieas spanningsloos gemonteerd.
Last edited by denny on TueMay19, 2009 7:30:32 PM, edited 1 time in total.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

citrofenwick wrote:ik heb nog de originele achterdempers liggen van mn GTI. Op waggel zal ik hoogstwaarschijnlijk helaas terug niet geraken.
Misschien dat ik ze zondag eens zal monteren. (maar dan wel eerst stuart inlichten :P)
En Stuart heeft Bilstein B8 dempers besteld ;)

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: achterasvraagjes

Post by homiethomie »

citrofenwick wrote:
3.: De achteras van mijn GTI is geel met rode staven. Dit heb ik nog bij geen andere AX gezien (of ik heb er nog niet genoeg gehad). Meestal enkel roest. Zou deze van een VTS afkomstig zijn? Indien ja, voordelen/nadelen?

thx!
mijn GT heeft ook zo'n achteras.

volgensmij gewoon standaart GT

Post Reply