piepend geluid linker voorwiel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

piepend geluid linker voorwiel

Post by kleutscher »

ik hoor de laatste tijd een piepend geluid bij mijn linker voorwiel vandaan komen. het is niet constant je hoort het vooral als ik een bocht naar rechts maak. of sneller ga rijden en vaak bij bepaalde snelheden.

ik zelf dacht dat dit mischien iets met de remmen te maken heeft. als ik even achteruit rijd en weer naar voren rij hoor ik niks. totdat ik de rem even heb aangeraakt. net of de rem een beetje blijft hangen.
maar hier ben ik niet helemaal zeker van.

wat zou dit nog meer kunnen veroorzaken?

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Homokineet? Zou kunnen dat je ashoes gescheurd is en deze nu 'droogstaat'. Heb je in de wielkast gekeken en zoja, zit daar vet?

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

wiellagers een optie?

ik heb nog geen tijd gehad om er even goed naar te kijken.
en volgens mij mag ik hopen dat het niet de homokineet is?
klinkt als een duur grapje:)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Een homokineet kun je het beste per twee vervangen, maar dan zou ik eerst wel zeker willen weten of dat het is ;)

Dat kost overigens minstens 250 (als je het laat doen door een beunhaas)

Als je het zelf doet komt het op ong 170 voor nieuwe assen.

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

hmmmm 250 of 170 te duur.
dan word het sloop of verkoop. en het liefts wil ik dat niet.

maar ik lees dat als het de homokineet of aandrijfas is dat je meer een tikkend en bonkend en zoemend geluid hoort en vooral bij gas terug.

ik hoor alleen een piepend huilend fluitend geluid, vooral bij meer gas geven op bepaalde snelheden en in een bocht naar rechts.

wat voor geluid hoor je als je wielagers kapot zijn?
want de een zegt een huilend geluid en andere weer alsof je over de middenstrepen rijd.

ik ga iig vanavond een snelle blik onder de auto werpen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

klinkt wel een beetje als de remmen, zeker omdat je zegt dat het terugkomt na remmen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Mag ik 1x raden?

Je remblokjes zijn op...
Image

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

ik heb flink gegoogled en vind veel resultaten met zelfde problemen zoals ik ze ervaar.

antwoord is dan wiellager.

een versleten wiellager zou fluitend geluid maken en als hij helemaal kaduk is een ratelend geluid.

een homokineet las ik zou alleen maar een tikkend bonkend geluid maken.(iig dit maak ik op uit alle gegoogle)

is dit makkelijk zelf te doen als het de wiellager is?
zet hem vanavond ff op en krik als ik deze in mijn reservewiel kan vinden.
en zal is aan mijn voorwiel trekken en duwen.

andre69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: TueDec02, 2008 7:23:47 PM
Location: hengelo

Post by andre69 »

Ik denk dat het de remblokken die blijven hangen.
FF blokken eraf en ff schuin afschuren aan buiten rand.
Grote kans dat er ook een roest randje of anders een slijtrand aan de rand van de schijf sit.

Meestal is dan het probleem van piepende remmen opgelost.

succes

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Of gewoon de remklauwen reviseren, omdat deze na remmen niet goed meer vrij komen. En als de boel daar dan toch uit mekaar ligt, ook meteen nieuwe remblokjes monteren.
En check dan ook meteen ff de dikte van de remschijf!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

andre69 wrote:Ik denk dat het de remblokken die blijven hangen.
FF blokken eraf en ff schuin afschuren aan buiten rand.
Grote kans dat er ook een roest randje of anders een slijtrand aan de rand van de schijf sit.

Meestal is dan het probleem van piepende remmen opgelost.

succes
ik denk dat je nog is gelijk hebt.

de schijf is nog dik genoeg alleen een dikke roest rand (geen klein roest randje )aan de buitenkant van de schijf.

nu komt het
ik net vanuit werk zonder radio en beide ramen open terug rijden (76km)
tijdens remmen als ik de rem goed intrap piept hij vooral bij een km of 30. of sneller als ik abrupt moet remmen.

hele tijd hoor ik zo goed als niks totdat ik de snelweg opga.
bij 80 km of harder piept hij dus aan beide kanten als ik naar links stuur aan de rechterkant, en als ik naar rechts stuur aan de linkerkant.
met hoge snelheid ook bij minimaal sturen.
ga ik onder de 80 met niet te veel toeren dan heeeeeelll soms.
het geluid klinkt overigens hetzelfde als bij het piepend remmen.(alleen dan redelijk constant)
(neem aan dat bij een hoge snelheid meer druk op de remmen komen? en dat ik dan ook bij een lage snelheid weining hoor)

ik van de snelweg af 30/50km gebied zo goed als niks, zelfs niet bij flink heen en weer sturen. wat ik overigens wel apart vind.

als het de wiellagers zou zijn zou hij rechtdoor rijdend bij een goede hobbel als de banden ingedrukt worden toch ook geluid moeten maken?
dit deed hij dus totaal niet. zelfs niet bij langzaam rijden en grof sturen.

het heeft overigens niks met de koppeling te maken want dit heb ik tijdens het rijden getest met koppeling indrukken, dan blijft het geluid gewoon doorgaan totdat ik genoeg snelheid ben verloren.

ik heb naar de homokineet gekeken en dit ziet er allemaal nog goed uit.
plus dat als dit niet goed was een totaal ander geluid had moeten horen.

is er ergens een how to voor de remmen?

iig nog bedankt voor alle reacties alle ideeen en hulp is welkom :Thnks

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik vind de theorie van andre niet echt kloppend.

Roest aan de buitekant van de schijf betekent over het algemeen genomen dat de schijf gewoon veelste lang niet vervangen is (of de blokjes)

Als de blokjes niet goed terug komen en de zuiger wel zijn het meer die stokjes die helemaal verroest zijn...
of de zuiger komt niet terug, dat is ook vaak het geval.

Zou dus zeggen, haal die remmerij is uit elkaar ;) Voel of de zuiger soepel terug gaat en bekijk het oppervlakte van de remblokken goed. Zijn ze recht?
Weet je zeker dat de schijf dikgenoeg is ? De 1.0 bijv had, als je van boven keek, een dikke schijf, maar als je dan beter keek bleek er een enorme dikke roest rand helemaal aan de buitenrand te zitten, en was de schijf meer dan de helft dunner dan die roestrand ;)

Wij hadden gewoon te lang de remmen niet vervangen. Moet het zelfs nog steeds doen :roll: maar die blokjes of zuiger blijft echt niet hangen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply