Draagarm vervangen opknappen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Happytree
AX Master
AX Master

Draagarm vervangen opknappen?

Post by Happytree »

Devil heeft last van behoorlijk wat beweging op de draagarmen achter, geen id hoe dat het beste op te lossen is.

Kijk het makenlijkste is een complete as revisie maar ik hoorde dat dat zo 400-500€ kost

Zelf een complete revisie zal niet echt snel gebeuren het moet tenslotte op straat gebeuren, maar is het mogenlijk om alleen de draagarmen te vervangen en/of op te lappen.

Het moet wel goed gebeuren ik ga me eraan ergeren en hij word zo af en toe uitgelaten dus moet betrouwbaar sturen.

Groetjes, Jordi

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Guido_AXGT »

Idd 250euro per draagarm :shock:
'k Zou liever een goede sloper zoeken...

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Ik zou meteen een goeie en complete achteras zoeken
AX-kopen is verslavend.

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Ja anderen achteras van een slopert zou kunnen, maar die is ook niet nieuw en zal dus ook goed gebruikt zijn, dus je haalt een hoop werk op je nek maar de kans dat het nog niet helemaal naar wens is is aanwezig.

Kijk zijn die draagarmen gewoon los te halen en kan ik daar wat rubbers lagers of wat dan ook vervangen dan is dat beter te overzien en weetje zeker dat die onderdelen nieuw en goed zijn.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

ja maar dat kan alleen als de hoofdas niet ingesleten is :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Begrijpenlijk en ik heb zo'n vermoeden dat die 9 van de 10 keer dan ook ingeslten is :lol:

Ik hoor het al, het is niet zo 123 op te lossen :wink:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

gewoon goede achteras halen. kost 50€ voor een ax. over het algemeen zijn de assen van versies zonder stabistang achter in zeer goede staat (door het bewegen gaat de afdichtingsrubber van de stabi kapot en kan er water bij)

dan gewoon stabi en torsiestangen overzetten en je kunt weer. voor het goede ook even die endplates vervangen door goede ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik heb zoiezo een goede achteras liggen, kaal!

Dus zonder draagarmen, maar isn iet ingesleten. De draagarmen heb ik ben ik bang weggegooid. Stabistang en torsies moeten er nog wel bij zijn.

ALs je die wilt mag je die zoiezo gratis, het is van een GT inj (mijn oude achteras)
Had een compleet verlaagde achteras eronder gegooid, alleen bleek toen dat ik die alsnog helemaal uit elkaar moest halen en me eigen as ook.

Verder heb ik pas geleden gehele achteras 'gereviseerd' as in: Alles uit elkaar en alle rubbers vervangen. Ik had alleen de naaldlagers niet gedaan omdat die bij beide assen prima in orde waren en het mijn nogal een kutklus leek om dat te persen.
Ik heb wel ook, ev een adresje waar je naaldlagers in je draagarmen kan laten doen...

Achteras zelf vervangen, let dan op dat er grote kans is dat je nieuwe remleidingen moet maken van voor tot achter. Koste mij bij elkaar (gehele leiding voor achter, ook flexibele slangetjes) 70 euro aan materiaal (koper)
Daarnaast had ik alles ook meteen voorzien van nieuwe remmerij, onder t mom, als je dan toch bezig bent :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Kijk hier hoor ik positieve dingen :lol:

Even wat dingen op een rijtje?

-Met een goede achteras en me huidige draagarmen zou ik weer een goede achteras kunnen bouwen

-Hoe word een as verlaagt door de draagarmen onder een anderen hoek op de as te zetten? dus ik zou hem opnieuw moeten verlagen als ik van 2 assen 1 zou maken?

-Hoe goed is dit thuis op de parkeerplaats te doen

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Tja ik zelf zou t niet snel op een parkeerplaats doen, bij mij (Zat ook wel alles tegen) heeft ie toch wel 3 maanden op bokken gestaan achter. Maar goed dat was dan ook wel omdat er meer verbouwd werd dan alleen achterasje......

En idd, als je de draagarmen loshaalt word ie 'opnieuw' verlaagd.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Hmmzzz me achterbuurman (mede eigenaar van DSL) zei al dat het niet echt een makenlijk klusje was voor op de parkeerplaats.

Hij had nog wel een 106 rally achteras gereviceerd en verlaagd liggen(maar dat is weer 4 gaats dus moet ik anderen wielen scoren)

Misschien maar eens aan hem vragen wat het kost om mijn asje te reviseren.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

houd er rekening mee dat een AX GTI en peug 106 assen een andere pline verdeling hebben van de torsieassen dan andere axen. dat is dus niet uit te wisselen. van die assen heb je dan gewoon alles nodig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Op een parkeerplaats zou ik je niet aanraden!
Auto´s die niet meer mogen/kunnen rijden mogen volgens mij niet langer dan 24u een parkeerplaats bezet houden.

Dan kun je natuurlijk zeggen: Hoe gaan ze 'm weghalen? Maar de boetes zullen in dat geval ook niet mals zijn denk ik.

Correct me if I'm wrong hoor!

Het is wel een leuke klus om zelf te doen daarintegen! Ik meende dat er wel verschil zat tussen de bevestigingsbouten van de Ph1 en Ph2 achteras! Als ik me niet vergis zit een Ph1 achteras vastgebout met M10 en de Ph2 met M12. (Laat dit wel even bevestigen door de 'echte' AX-Goeroes! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Tip: Als je idd de complete achteras wilt gaan vervangen, zorg dan voor VOLDOENDE HULP! (iig 1 man extra om de as vast te houden / op te vangen als je 'm los schroeft en de nieuwe weer vast wilt zetten.)

En spuit eerst de remleiding-warteltjes in met WD40, anders krijg je ze niet los en/of draait de leiding mee.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Iemand ervaring met aderesjes die hem goed(koop) kunnen reviseren?

En met welke bedragen moet ik rekening houden?

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

als je achterbuurman bij de DSL werkt, zou ik het daar eerst eens vragen wat het gaat kosten..

remleidingen loshalen, zorg voor goed gereedschap, met een gewoon steeksleuteltje krijg je de remleidingen 9/10keer niet heel los.. en dan kun je die ook nog gaan vervangen
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Mastenhose wrote: Het is wel een leuke klus om zelf te doen daarintegen! Ik meende dat er wel verschil zat tussen de bevestigingsbouten van de Ph1 en Ph2 achteras! Als ik me niet vergis zit een Ph1 achteras vastgebout met M10 en de Ph2 met M12. (Laat dit wel even bevestigen door de 'echte' AX-Goeroes! ;)
Alleen de oudste type 1 (carbs) hebben afwijkende maat, andere type 1 en 2 zijn t zelfde ;)
wel zit er verschil in de wel of niet remkrachtverdeler...
=

Post Reply