Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)
Moderator: webmasters
Schaam, schaam, ik weet het, dit is de eerste update in ruim een maand!
Heb ook niet bijzonder veel aan de ax gedaan in deze tijd, maar wel heel veel bezig geweest met werk, buitenland en huwelijkstherapeut geweest
Maar goed, aangezien de ax vrijdag de 24e door de apk moet ben ik zaterdag maar even langs geweest bij een lokale garage. Deze heeft even een paar dingen duidelijk gemaakt:
Koplamp links met de ster maakt niets uit, lichtbeeld is ok.
Koppeling maakt ook niet uit, is niet onveilig.
1 afwijkende band (rechtsachter) maakt NOG niet uit, maar dan moet ie worden goedgekeurd VOOR mei, want dan veranderen de regels...
Uitlaat is het enige waar hij op kan worden afgekeurd, CO-test geen probleem
Morgen ga ik zorgen dat er een uitlaat + tussenpijp komt, kan ik die donderdag vrolijk vervangen. Vrijdag zal in dezelfde garage nogmaals de apk worden uitgevoerd. Als ik de uitlaat goed heb gedaan heb ik een jaar de tijd om te zorgen dat hij kan gaan voldoen aan de nieuwe apk eisen
Ik denk dat ik zelf niet de koppeling ga vervangen, aangezien ik daar gewoon geen tijd voor heb. Misschien is het makkelijk, maar gezien de druk van m'n werk, plus dat mijn evaluatie met 2 weken is, ga ik dat niet riskeren. Straks kom ik hierdoor in de problemen en zit ik weer zonder geld (en ik ben zo slecht met geld)...
Wel hoef ik nog maar twee veranderingen te maken aan de DIS-toerenteller manual, kan die erbij.
Heb ook nog foto's die ik nog even moet laten mailen, en heb nog even een nieuwe tellerbak geplaatst dus weet dat de manual werkt
Ook liggen er nieuwe remvoeringen klaar voor de achterkant. Remmen werken weer gewoon, ze zijn gewoon op. Piepgeluiden kwamen van de rechterkant en dat kwam doordat er ooit eens een handremkabel was afgebroken en het bevestigingspalletje zat ergens vast.
Van de week nog even een deal maken met de sloop, lekke radiator voor de Clio ruilen voor wat onderdelen, waaronder een slot voor de achterbak en misschien een achterruitenwisser.
Kan iemand mij overigens vertellen; schijnwerper doet het, maar de seinschakelaar doet het niet meer. Is dit een relais of zit dit in de schakelaar zelf? Ik vermoed het laatste, maar ik vraag het gewoon voor de zekerheid.
Als m'n auto door de apk is laat ik het zeker weten! En dan komen volgende maand weer andere broodnodige reparaties
Ook zal ik m'n best doen meer updates te doen en meteen foto's te posten!
Heh, moet eerst nog even een afspraak maken, wist nog niet precies hoe het zat met de uitlaat. Hopelijk is die woensdag binnen. Ik laat het nog wel even weten, maar als de mijne zo makkelijk door de apk komt ga ik er gewoon vanuit dat die van jou gewoon weer een jaar kan doorrijden. Maar hoe dan ook, alvast succes
Zo MNM, ik vrees dat het dezelfde tijd wordt... Breng hem om 8 uur weg, maar ze hebben de eerste twee uur geen tijd. Moet dus een auto van m'n vader stelen, maar dat weet ie nog niet
Maar ach, heb van het weekend gezorgd dat zijn Audi 80 weer APK 'nieuwe stijl' aankan door zijn rechter voordeur te maken. Die kon van buiten af niet meer open, en dat moet conform de nieuwe richtlijnen nu wel (kunnen reddingswerkers de deur gewoon opendoen enzo
Daarnaast heeft hij mijn oude toerenteller gekregen. Was makkelijk, maakt voor dat losse ding niet uit of het een dis of bobine is ! En hij is er zo blij mee . Oh, en ook met zijn lichtverklikkertje, aangezien hij al vaker met een lege accu heeft gestaan (en ik ook overigens ).
Ik ben zoooo benieuwd..!
Maar ach, heb van het weekend gezorgd dat zijn Audi 80 weer APK 'nieuwe stijl' aankan door zijn rechter voordeur te maken. Die kon van buiten af niet meer open, en dat moet conform de nieuwe richtlijnen nu wel (kunnen reddingswerkers de deur gewoon opendoen enzo
Daarnaast heeft hij mijn oude toerenteller gekregen. Was makkelijk, maakt voor dat losse ding niet uit of het een dis of bobine is ! En hij is er zo blij mee . Oh, en ook met zijn lichtverklikkertje, aangezien hij al vaker met een lege accu heeft gestaan (en ik ook overigens ).
Ik ben zoooo benieuwd..!
Zooo, demper gister opgehaald en het zooitje maar meteen vervangen. Ging toch niet zo makkelijk als ik me had laten vertellen, maar het is gelukt, dus ik mag niet klagen. En dus ook meteen even foto's:
Net oud en nieuw
Nieuwe demper, close-up
Paar close-ups van de oude demper (gatenkaas dus)
Weer een oud en nieuwtje...
En met deze close-up nog een impressie waarmee ik dus mee rondreed...
Kwaliteitsindicatie (dit is het resultaat van een halve slag losdraaien).
Catalysator, zat redelijk vast aan de middenpijp...
Hier zie je hoe ik de middenpijp heb moeten "pellen" als een banaan (weet niet hoe jullie dat meestal doen)...
En het uiteindelijke resultaat dus...
En de nieuwe klemmetjes.
Dus, als het goed is komt ie hiermee dus morgen door de APK, en hopelijk wordt de koppeling dan ook meteen gedaan. Als dat is gedaan komen de achterremvoeringen, plus was bewerken van de airco (gaatjes achter de koplampen ).
Maar goed, van dit beeld zijn we dus af:
Dus, morgen horen jullie meer over de APK, maar die zou gewoon gehaald moeten worden.
Net oud en nieuw
Nieuwe demper, close-up
Paar close-ups van de oude demper (gatenkaas dus)
Weer een oud en nieuwtje...
En met deze close-up nog een impressie waarmee ik dus mee rondreed...
Kwaliteitsindicatie (dit is het resultaat van een halve slag losdraaien).
Catalysator, zat redelijk vast aan de middenpijp...
Hier zie je hoe ik de middenpijp heb moeten "pellen" als een banaan (weet niet hoe jullie dat meestal doen)...
En het uiteindelijke resultaat dus...
En de nieuwe klemmetjes.
Dus, als het goed is komt ie hiermee dus morgen door de APK, en hopelijk wordt de koppeling dan ook meteen gedaan. Als dat is gedaan komen de achterremvoeringen, plus was bewerken van de airco (gaatjes achter de koplampen ).
Maar goed, van dit beeld zijn we dus af:
Dus, morgen horen jullie meer over de APK, maar die zou gewoon gehaald moeten worden.
Last edited by Pgoddijn on FriFeb19, 2010 3:30:48 PM, edited 2 times in total.
Hahaha... Ook lekker bezig geweest aan de uitlaatlijn, zie ik?
Dan hebben we vandaag 't zelfde gedaan!
En die mof-klem bij de kat? Yup, bij mij braken de draadeinden dus ook af.
Maar die flens ziet er nog redelijk uit, vergeleken met die grotendeels weggerotte rommel die ik onder de 'nieuwe' Volcane vandaan heb gehaald.
Maarreh, 'k ga voor je hoor, zodat jouw karretje lekker door de APK komt.
Dan hebben we vandaag 't zelfde gedaan!
En die mof-klem bij de kat? Yup, bij mij braken de draadeinden dus ook af.
Maar die flens ziet er nog redelijk uit, vergeleken met die grotendeels weggerotte rommel die ik onder de 'nieuwe' Volcane vandaan heb gehaald.
Maarreh, 'k ga voor je hoor, zodat jouw karretje lekker door de APK komt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Zo, karretje naar de APK gebracht, nu maar afwachten...
Maar, zoals ik had beloofd; foto's van de toerenteller (eindelijk!!!)
De oude bak, ligt nu mooi te wezen in de garage...
En dit is hem dan, alleen de temperatuurmeter doet nog niets (missende sensor?).
En zo zit ie dus nu (ik ben er erg blij mee)!
En deze is nu dus overbodig (en zit al in de Audi 80 van m'n vader)...
Ik weet het, het heeft allemaal veel te lang geduurd, maar als de auto de APK doorstaat kan ik weer rustig een jaartje verder met het modden van de auto
Later vandaag weer een update, en dan hopelijk met goed nieuws!
Maar, zoals ik had beloofd; foto's van de toerenteller (eindelijk!!!)
De oude bak, ligt nu mooi te wezen in de garage...
En dit is hem dan, alleen de temperatuurmeter doet nog niets (missende sensor?).
En zo zit ie dus nu (ik ben er erg blij mee)!
En deze is nu dus overbodig (en zit al in de Audi 80 van m'n vader)...
Ik weet het, het heeft allemaal veel te lang geduurd, maar als de auto de APK doorstaat kan ik weer rustig een jaartje verder met het modden van de auto
Later vandaag weer een update, en dan hopelijk met goed nieuws!
Last edited by Pgoddijn on FriFeb19, 2010 3:33:59 PM, edited 2 times in total.
Gaat zeker weten goed komen!
Maarreh, toerenteller zit erin, maar doet 'ie 't ook?
En wat betreft die temperatuurmeter: kijk even of op pin 4 van de 9-polige stekker achterop de tellerbak een draad zit.
Kijk vervolgens links onderin achter het dash (achter de zekeringkast) of op pin B1 van de witte rechthoekige stekker een draad zit.
Daarnaast moet je even kijken of je de juiste sensor hebt: in de zijkant van de cylinderkop, midden boven de bak (en recht onder de DIS-bobine) zit een blauwe sensor. Die moet twee contactjes hebben. 't Is een droge sensor, dus als het de verkeerde is, kun je die er gewoon uit draaien zonder dat er KVS uit loopt.
Maarreh, toerenteller zit erin, maar doet 'ie 't ook?
En wat betreft die temperatuurmeter: kijk even of op pin 4 van de 9-polige stekker achterop de tellerbak een draad zit.
Kijk vervolgens links onderin achter het dash (achter de zekeringkast) of op pin B1 van de witte rechthoekige stekker een draad zit.
Daarnaast moet je even kijken of je de juiste sensor hebt: in de zijkant van de cylinderkop, midden boven de bak (en recht onder de DIS-bobine) zit een blauwe sensor. Die moet twee contactjes hebben. 't Is een droge sensor, dus als het de verkeerde is, kun je die er gewoon uit draaien zonder dat er KVS uit loopt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik mag het hopen! Ik moest nog even terug naar de garage (tas lag nog in de auto...) en toen dacht ie wat sissen te horen, maar heb net nog even gebeld en hij zei dat dat wel vaker voorkomt bij nieuwe uitlaten en dat het dus geen probleem was.
Tot op heden geen bericht gehad nog...
Toerenteller doet het gewoon, blij dat mijn geheugentje veeeel kan onthouden. Jij had op de frikandellenmeeting aangewezen waar de kabel zou moeten lopen (en die er dus niet was). Gewoon ingeprikt en hij deed het!
Straks als ik de auto weer heb trek ik wel weer even de tellerbak eruit, en meteen op zoek naar de betreffende kabeltjes! Zou namelijk wel heel erg fijn zijn (heb de bak niet alleen gekocht voor de toerenteller)...
Overigens, mocht ik niet de goede sensor niet hebben, waar kan ik die dan krijgen (en roep niet "dealer", want daar heb ik al een keer grof geld aan een gewone koelvloeistoftemperatuursensor (voor de radiatorfan) uitgegeven)?
En jij nogmaals gefeliciteerd met je APK!
Tot op heden geen bericht gehad nog...
Toerenteller doet het gewoon, blij dat mijn geheugentje veeeel kan onthouden. Jij had op de frikandellenmeeting aangewezen waar de kabel zou moeten lopen (en die er dus niet was). Gewoon ingeprikt en hij deed het!
Straks als ik de auto weer heb trek ik wel weer even de tellerbak eruit, en meteen op zoek naar de betreffende kabeltjes! Zou namelijk wel heel erg fijn zijn (heb de bak niet alleen gekocht voor de toerenteller)...
Overigens, mocht ik niet de goede sensor niet hebben, waar kan ik die dan krijgen (en roep niet "dealer", want daar heb ik al een keer grof geld aan een gewone koelvloeistoftemperatuursensor (voor de radiatorfan) uitgegeven)?
En jij nogmaals gefeliciteerd met je APK!
Wooooohoooooo!!!!
Juist! De conclusie die je naar aanleiding van de bovenstaande kreet mag trekken is dat m'n karretje is goedgekeurd!
De reden dat het zo lang duurde voordat ik bericht kreeg (16:58) was omdat er twee waarden een fractie te hoog lagen (lambda: 1.38-1.42 ipv <1.39) en CO ook zoiets. Zou aan de lambda kunnen liggen, maar misschien ook aan de cat... Als ik dat controleer (pa heeft ergens een CO-meter ) en evt. vervang is het allemaal goed, en daarnaast is het gewoon een veilige auto.
Ik ben dus redelijk in de wolkjes, maar ga nog niet vrolijk overal heen gassen. Doe ik maandag avond weer. Want maandag gaat de koppeling vervangen worden. Ben benieuwd hoe dat zal rijden, maar vast heeeel erg fijn. Gooi ik hem vol met de beste 98 die ik kan vinden, gewoon omdat ik trots op hem ben ! En natuurlijk omdat ze hem gewoon hebben goedgekeurd omdat ie zo schattig is (het is ook een flirt hè) !
Als de koppeling is gedaan ga ik zelf weer bezig met de achter remmerij, dit weekend helaas geen tijd voor. Sterker nog, zal er zo goed als niet in kunnen rijden (Haarlem is geen stad voor auto's...)! En dan gaan we nu mijn onderschrift aanpassen en zodirect op zoek naar de kabels voor de temperatuursensor.
Jeeej!
Juist! De conclusie die je naar aanleiding van de bovenstaande kreet mag trekken is dat m'n karretje is goedgekeurd!
De reden dat het zo lang duurde voordat ik bericht kreeg (16:58) was omdat er twee waarden een fractie te hoog lagen (lambda: 1.38-1.42 ipv <1.39) en CO ook zoiets. Zou aan de lambda kunnen liggen, maar misschien ook aan de cat... Als ik dat controleer (pa heeft ergens een CO-meter ) en evt. vervang is het allemaal goed, en daarnaast is het gewoon een veilige auto.
Ik ben dus redelijk in de wolkjes, maar ga nog niet vrolijk overal heen gassen. Doe ik maandag avond weer. Want maandag gaat de koppeling vervangen worden. Ben benieuwd hoe dat zal rijden, maar vast heeeel erg fijn. Gooi ik hem vol met de beste 98 die ik kan vinden, gewoon omdat ik trots op hem ben ! En natuurlijk omdat ze hem gewoon hebben goedgekeurd omdat ie zo schattig is (het is ook een flirt hè) !
Als de koppeling is gedaan ga ik zelf weer bezig met de achter remmerij, dit weekend helaas geen tijd voor. Sterker nog, zal er zo goed als niet in kunnen rijden (Haarlem is geen stad voor auto's...)! En dan gaan we nu mijn onderschrift aanpassen en zodirect op zoek naar de kabels voor de temperatuursensor.
Jeeej!
CO te hoog?
Je hebt nu een werkende toerenteller, dus kijk eens hoeveel íe stationair draait als 'ie warm is.
Jouw AX heeft (ook) een 1.1i motor met Magneti Marelli injectie-systeem.
Gezien je auto uit '94 is, ben ik vrij zeker dat je lambda het probleem niet is, maar dat je 't in het injectiehuis moet zoeken. En dan wel specifiek de stationair stappenmotor. Niet dat deze stuk is, maar de afsluiter is waarschijnlijk wel sterk vervuild (roet). Dus even de stappenmotor uit het injectiehuis halen, schoonmaken, de ruimte in het injectiehuis goed schoonmaken en de boel weer in elkaar zetten. Daarna even de ECU resetten en opnieuw laten inlezen. Grote kans dat 't probleem nu opgelost is.
Wacht anders even mijn (nog te maken) how-to af, waarin ik het schoonmaken van een Magneti Marelli 1.1i injectiehuis laat zien.
Je hebt nu een werkende toerenteller, dus kijk eens hoeveel íe stationair draait als 'ie warm is.
Jouw AX heeft (ook) een 1.1i motor met Magneti Marelli injectie-systeem.
Gezien je auto uit '94 is, ben ik vrij zeker dat je lambda het probleem niet is, maar dat je 't in het injectiehuis moet zoeken. En dan wel specifiek de stationair stappenmotor. Niet dat deze stuk is, maar de afsluiter is waarschijnlijk wel sterk vervuild (roet). Dus even de stappenmotor uit het injectiehuis halen, schoonmaken, de ruimte in het injectiehuis goed schoonmaken en de boel weer in elkaar zetten. Daarna even de ECU resetten en opnieuw laten inlezen. Grote kans dat 't probleem nu opgelost is.
Wacht anders even mijn (nog te maken) how-to af, waarin ik het schoonmaken van een Magneti Marelli 1.1i injectiehuis laat zien.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik wacht hem sowieso af, maar wil toch weer kijken of ie nog valse lucht aantrekt met m'n open luchtfilter. Maareh... Heb het huis wel een keer volledig schoongespoten met remmenreiniger. Hielp volgens mij wel.
Bij de garage werd de cat geopperd als boosdoener van de co-waarde...
Kan iemand mij trouwens vertellen: Had soms dat de motor inhield, vooral bij het planken om het invoegen te vereenvoudigen. Maar kwam gisteren uit een ruime bocht (Hilversum oprit naar A27 richting Almere) en ging toen planken en kreeg het weer. Tank zat voor iets meer dan een kwart vol, ruim 100 meter na de bocht begon ie weer in te houden. Dacht eerst dat het aan de uitlaat lag, had het ook met m'n Clio en die uitlaat zit ook niet lekker...
Ik wacht ondertussen rustig je how-to af!
Bij de garage werd de cat geopperd als boosdoener van de co-waarde...
Kan iemand mij trouwens vertellen: Had soms dat de motor inhield, vooral bij het planken om het invoegen te vereenvoudigen. Maar kwam gisteren uit een ruime bocht (Hilversum oprit naar A27 richting Almere) en ging toen planken en kreeg het weer. Tank zat voor iets meer dan een kwart vol, ruim 100 meter na de bocht begon ie weer in te houden. Dacht eerst dat het aan de uitlaat lag, had het ook met m'n Clio en die uitlaat zit ook niet lekker...
Ik wacht ondertussen rustig je how-to af!
Mjah, je kunt het injectiehuis wel schoon spuiten met reiniger, maar als je de stappenmotor er niet uit hebt geschroeft, heb je de grootste boosdoener voor 'valse lucht' niet aangepakt.
En de kat als oorzaak voor te hoge CO? Dat zou volgens mij echt een eerste zijn! Willen ze lekker aan je verdienen ofzo? Sorry hoor, maar ik heb nu echt 't gevoel van een "hmmm.. de CO is een beetje te hoog, laten we maar zeggen dat 't de kat is, dan kunnen we daar nog een beetje marge op maken."-verhaal.
Komend weekend ga ik niet aan een schoonmaak how-to toe komen (iets met verjaardag enzo...), maar kans dat 't de kat is, acht ik NUL, dus ff wachten met investeren, zou ik zeggen.
En de kat als oorzaak voor te hoge CO? Dat zou volgens mij echt een eerste zijn! Willen ze lekker aan je verdienen ofzo? Sorry hoor, maar ik heb nu echt 't gevoel van een "hmmm.. de CO is een beetje te hoog, laten we maar zeggen dat 't de kat is, dan kunnen we daar nog een beetje marge op maken."-verhaal.
Komend weekend ga ik niet aan een schoonmaak how-to toe komen (iets met verjaardag enzo...), maar kans dat 't de kat is, acht ik NUL, dus ff wachten met investeren, zou ik zeggen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ok, kom net van de garage en heb een nieuwe koppeling
Da's wel heel even flink wennen, en uit automatisme toch nog bezig met schakelen op de oude manier . Naja, misschien ook niet zo extreem slecht, met de oude koppeling werkte dat juist het beste dus het lijkt me niet dat het slecht is voor de nieuwe
Maar goed, ben blijkbaar wel toe aan een nieuwe koppelingskabel, maar ze waarschuwde wel dat dat even 100 eurotjes kon gaan bedragen...
Maar goed, ik kom voorlopig weer overal, maar de snelweg ga ik proberen te vermijden tot ik m'n remmen achter heb gedaan. Ik hoop dat het droog blijft, maar vanavond heb ik even rustig tijd, dus ga ik lekker voor de garage bij m'n ouders staan
Nu: op naar het tankstation voor een welverdiend slokje 98
Da's wel heel even flink wennen, en uit automatisme toch nog bezig met schakelen op de oude manier . Naja, misschien ook niet zo extreem slecht, met de oude koppeling werkte dat juist het beste dus het lijkt me niet dat het slecht is voor de nieuwe
Maar goed, ben blijkbaar wel toe aan een nieuwe koppelingskabel, maar ze waarschuwde wel dat dat even 100 eurotjes kon gaan bedragen...
Maar goed, ik kom voorlopig weer overal, maar de snelweg ga ik proberen te vermijden tot ik m'n remmen achter heb gedaan. Ik hoop dat het droog blijft, maar vanavond heb ik even rustig tijd, dus ga ik lekker voor de garage bij m'n ouders staan
Nu: op naar het tankstation voor een welverdiend slokje 98
Tja, inclusief inbouw..... Maar goed, dat zou ik toch echt wel zelf moeten kunnen . Ik zie trouwens nog geen nieuwe meetingdatum.
Ben allang blij dat m'n koppeling niet elk moment meer onder m'n auto vandaan kan breken. Ben ook helemaal vergeten om te vragen of ze m'n oude nog hadden... Beetje auto-anatomy kan nooit kwaad . Zal ze morgen nog even bellen of ze hem nog hebben liggen.
Ben allang blij dat m'n koppeling niet elk moment meer onder m'n auto vandaan kan breken. Ben ook helemaal vergeten om te vragen of ze m'n oude nog hadden... Beetje auto-anatomy kan nooit kwaad . Zal ze morgen nog even bellen of ze hem nog hebben liggen.