koppeling vervangen en nu weer niet meer schakelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
koppeling vervangen en nu weer niet meer schakelen
hallo.
afgelopen week heb ik de koppeling en drukgroep zelf vervangen. Ik heb er een tijdje tegenop gezien maar het vervangen is uiteindelijk gelukt.
Ik blij want hij schakelde prima....
Nu (300 kilometer verder) krijg ik de auto weer niet in de versnelling.
Het maakt niet uit hoe ik de koppelingskabel afstel.
Help !! wat moet ik nu doen ?
afgelopen week heb ik de koppeling en drukgroep zelf vervangen. Ik heb er een tijdje tegenop gezien maar het vervangen is uiteindelijk gelukt.
Ik blij want hij schakelde prima....
Nu (300 kilometer verder) krijg ik de auto weer niet in de versnelling.
Het maakt niet uit hoe ik de koppelingskabel afstel.
Help !! wat moet ik nu doen ?
Last edited by beckers on SatApr18, 2009 12:56:16 PM, edited 2 times in total.
Zou iig je vraag bij technisch neerzetten.
Heb je het druklager ook meteen vervangen?
Drukgroep vastgezet met locktite?
Schakelmechanisme zelf niet gaar? De schakelstangen?
Of gewoon een probleem met de bak zelf.
Heb je het druklager ook meteen vervangen?
Drukgroep vastgezet met locktite?
Schakelmechanisme zelf niet gaar? De schakelstangen?
Of gewoon een probleem met de bak zelf.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Re: koppeling vervangen en nu weer niet meer schakelen
hallo.
De versnellingsbak is gisteren eraf gehaald.
Het druklager was beschadigd.
De groeven aan de binnenkant van het druklager zijn beschadigd door de versnellingsbak as.
Zie foto.
Wat is er verkeerd gegaan met het monteren ?
De versnellingsbak is gisteren eraf gehaald.
Het druklager was beschadigd.
De groeven aan de binnenkant van het druklager zijn beschadigd door de versnellingsbak as.
Zie foto.
Wat is er verkeerd gegaan met het monteren ?
Kijk ff goed naar je koppeling vork, grote kans dat 1 pootje krom is.
Bij mij was die afgebroken.
Als die niet recht tegenover elkaar staan drukt die het druklager scheef aan (daardoor slijtsporen in lager).
Heb bij de mijne op elke hoek van pootje op as een 3hoekje gelat met 6mm rvs, gaat dus nooit meer kaduuk.
succes
Bij mij was die afgebroken.
Als die niet recht tegenover elkaar staan drukt die het druklager scheef aan (daardoor slijtsporen in lager).
Heb bij de mijne op elke hoek van pootje op as een 3hoekje gelat met 6mm rvs, gaat dus nooit meer kaduuk.
succes
Re: koppeling vervangen en nu weer niet meer schakelen
Wat een pech!!.beckers wrote:hallo.
De versnellingsbak is gisteren eraf gehaald.
Het druklager was beschadigd.
De groeven aan de binnenkant van het druklager zijn beschadigd door de versnellingsbak as.
Zie foto. Wat is er verkeerd gegaan met het monteren ?
Is 2 dagen geleden het druklager vervangen, breekt er tijdens het optrekken iets in de zelf versnellingsbak af.
Ik wilde gewoon in de eerste versnelling wegrijden.
Het koppelingspedaal hangt nu helemaal slap.
De hendel in de versnellingsbak waarmee de schakelvork wordt bedient, zit stak vast in dezelfde positie.
Nu moet de versnellingsbak binnen 8 dagen er voor de 3e keer vanaf.
Zou de schakelvork kapot kunnen zijn ? zo ja, waar kun je een nieuwe schakelvork krijgen ?
Graag jullie mening.
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Grote kans dat er 1 of beide pootjes is afgebroken.
Ik heb geinformeerd voor een nwe koppelingvork bij dealer (prijs 90 euro) slaat dus nergens op ,die prijs.
Gewoon er weer aan lassen en op de hoeken waar de pennen op de as gemonteerd sijn xtra plaatjes oplassen voor stevigheid.
Heb ik ook gedaan, alles kan in mijn koppeling kapot gaan behalve de koppelingsvork.
Ik heb geinformeerd voor een nwe koppelingvork bij dealer (prijs 90 euro) slaat dus nergens op ,die prijs.
Gewoon er weer aan lassen en op de hoeken waar de pennen op de as gemonteerd sijn xtra plaatjes oplassen voor stevigheid.
Heb ik ook gedaan, alles kan in mijn koppeling kapot gaan behalve de koppelingsvork.
Kan iemand eens een foto maken van zon koppelings vork? Hoe zit dat dan?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: koppeling vervangen en nu weer niet meer schakelen
Super balen !!beckers wrote:
Wat een pech!!.
Is 2 dagen geleden het druklager vervangen, breekt er tijdens het optrekken iets in de zelf versnellingsbak af.
De schakelvork is inderdaad gebroken.
en het net opnieuw gekochte druklager is ook alweer kapot.
Ik weet niet of ik een nieuwe schakelvork en voor de 3e keer een nieuw duur druklager ga monteren ivm de kosten.
Heeft iemand een gebruikte schakelvork of gebruikt druklager liggen ?
Van de druklager is alleen de plastic binnenkant kapot
Last edited by beckers on MonApr20, 2009 10:52:14 PM, edited 2 times in total.
Die link is naar de thumbnail, niet de grote foto....
Ik heb hier nog wel een vbak liggen
Ik heb hier nog wel een vbak liggen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Het vervangen van de hevel stelt nix voor.
Prijstechnisch kan het interessant worden als je ee bak voor weinig kan scoren.
Maar aan de andere kant, de nwe bak ken je niet, die kan wel slecht sijn.
Als je huidige bak goed is un je beter of nwe hevel monteren of als je een goede lasser kent of bent, ff snel fixen.
succes
Prijstechnisch kan het interessant worden als je ee bak voor weinig kan scoren.
Maar aan de andere kant, de nwe bak ken je niet, die kan wel slecht sijn.
Als je huidige bak goed is un je beter of nwe hevel monteren of als je een goede lasser kent of bent, ff snel fixen.
succes