waarvoor een lage achteras

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

biker
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: SatMar15, 2008 8:13:52 PM
Location: Winschoten, omgeving

waarvoor een lage achteras

Post by biker »

waarvoor een lage achteras......kom je anders niet onder viaducten door of zo? Vertel eens, wat is daar nu het nut van?
Vr. groet.
patrick wrote:hallo mensen ik heb goed nieuws voor de mensen met een niet lage achteras voor Citroën AX ik ben bezig met verlagde achterasen te maken heb er al 1 klaar maar ik kan er meer op aan vraag leveren voor maar 100 euro voor interese pb ff en laat ff weten gr patrick
heb er al 1
Ik ben blij dat ik ook nog motor rij.........

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

looks, Voor de wegligging is het nl niet noodzakelijk. die wordt na een cm of drie lager nl alleen maar slechter (over het geheel gezien) vanwege de veranderende stand van draagarmen,stuurarmen en hoek van aandrijfassen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Jup maar een ax met een lage kont (of igg lager t.o.v de voorkant) is een stuk stabieler en minder "lift off oversteer" happy

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

nee juist andersom. Ik heb de kont juist destijds weer omhooggezet om de auto beter rond een bocht te krijgen. Scheelt echt heel veel in gevoel en snelheid.
Het belangrijkste is wel dat je voor en achter goed op elkaar afstelt. Ik zou echter altijd aviseren om de achterkant iig 1,5 cm hoger te houden. krijg je een veel beter voorspelbare auto van. Ik ken zelfs iemand die pas weer blij was met de wegligging toen zijn auto achter weer 3cm hoger stond. Dat merkte je ook echt in de tijden en dat ging niet om 10'en van seconden.

Dit is trouwens wel in combinatie met niet alleen lagere maar ook signifikant hardere veren aan de voorkant en standaard torsie achter.

Ook op het engelse rallyregister adviseren ze altijd de kont hoger te houden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ik ben het toch eerder met chris eens, een lager achterkant zorgt toch voor een stabielere auto zeker van uit korte bochten, rotondes, e.d

toen de achterkant nog iets hoger was, kwam de achterkant erg snel om
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

haha, ik denk niet dat de starter dat er mee bedoelde :P

Maar mijn ervaring,
Standaard onderstel: als je pushed overstuurt te krijgen, maar moeilijk controleerbaar (bijv happytree op slalom, de TRS voordat ik over de kop ging had ik het ook al een keer mee gehad op rotonde).

met voorkant verlaagd (3cm) en achterkant hoog, hele auto stug : SUPER onderstuur, maar simpel op te lossen, kan je alleen niet echt hard mee omdat je je gas constant los moet laten

achterkant ook laag (zelfde dempers): breekt vrijwel niet meer uit met zelfde rijstijl. Ondanks dat we verwachten dat ie flink zou oversturen is dit vrijwel niet voorelkaar te krijgen.
Last edited by grietje on ThuApr16, 2009 12:02:47 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ik sluit me aan bij TTF en grietje; weggedrag in bochten is een stuk beter met voor én achter verlaagd.

Alhoewel, ik vergelijk dan met een totaal niet verlaagde AX.
AX GTI '91

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Hoe je en auto verlaagd voor weglegging ik niet een kwestie van waar of onwaar.... Het heeft heel veel met smaak en rijtechniek te maken. De één vindt dit fijn de ander dat. Maar over het algemeen kunnen we toch we stellen dat verlagen en zeker ook een lage kont helpt om de auto stabiel te krijgen...
Image
Ax is back

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

mijn persoonlijke ervaring sluit zich aan bij de meesten hier:

standaard: moeilijk overstuur te krijgen, en als je er krijgt vrij gemakkelijk op te vangen zolang er geen te grote lastverplaatsingen zijn (bvb door S-bochtje)

Voorkant naar beneden en achterkant hoog: massaal oversturen op ronde punten. Ik had ook snel onderstuur, maar dat kwam wellicht door die k*tbanden. Eigenlijk ging hij gewoon zijwaarts :P
zo dus: http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C53585.jpg

Rondom -4cm: heel moeilijk onderstuur/overstuur te krijgen
veel beter dan origineel, maar dat komt ook door goeie banden, dempers en veren.

Aan de andere kant hangt enorm veel af van de dempers die je per hoogte gebruikt. Je zal geen bilstein demper gebruiken om op standaard hoogte te blijven. Misschien houdt het zo ook wel goed de baan.
AX-kopen is verslavend.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

uiteindelijk heb alleen richard gelijk. Het is een gevoel en rijstijl die het meeste bepaald. Ik wil een enigszins rollende auto. Let trouwens wel dat een stabiele auto dus in tijd niet de snelste hoeft te zijn ;).

Waar ik trouwens niet in kan komen is dat je een standaard of verlaagd onderstel niet dwars krijgt. Dan moet je wat aan je snelheid en rijgedrag doen. Een ax is met alle setups (koni, bilstein) die ik heb gehad verschrikkelijk makkelijk te oversturen geweest zelfs in de hardste stand. Als je al laat genoeg remt staat de kont nl toch omhoog ;) door je stappe torsieassen.

Mijn mening ging zoals gezegt ook op voor hardere voorveren (dus niet de verlagingsveren die vaak zelfs slapper zijn) en standaard torsieassen. Dat betekend zowiezo dat je auto veertechnisch uit balans is gehaald. Verlagen verminderd daarnaast ook nog eens de spanning op die torsieassen omdat je vanuit een andere hoek werkt (je maakt de achterkant dus slapper en de auto dus op 2 punten extra onderstuurd. Onderstuur voelt id veilig en stabieler.

Als je dikkere torsieassen steekt zou ik denk ik met mijn auto ook wel met een lagere kont kunnen wegkomen. dat deden ze in de axcup (zoals bovenstaande foto) namelijk ook.

Overigens moet ik zeggen dat mijn auto over het algemeen ook kwa torsiestijfheid ed niet te vergelijken is met de meeste auto's hier. Ik werk veel meer vanuit de suspensie dan vanuit de carresorie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Gelijk hebben we allemaal Denny
Ervaringen worden beinvloed door persoonlijke wensen en rijstijl, maar ze zijn nooit on-waar

Elke auto krijg je dwars, maar het gaat er meer om, hoe die dat doet als je het NIET wilt of verwacht.

Het is een feit dat mijn GT met hele lage kont heel erg verbeterd is ten op zichte van alleen verlaagde voorkant, maar dat is ook wel logisch omdat ie daarmee uit balans was.

Ik laat hem dus ook zeker zo, en zou het ook zo weer doen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

biker
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: SatMar15, 2008 8:13:52 PM
Location: Winschoten, omgeving

Post by biker »

Kortom, iemand die denkt dat zijn of haar AX niet goed rijdt, denkt dat het aan de AX ligt en gaat er aan sleutelen......Achteraf blijkt het niet aan het autootje te liggen, waarover ooit al veel is nagedacht door mensen die er verstand van hebben, maar aan de bestuurder..........Of komt dit enorm hard aan bij jullie?
Ik ben vrij fors, niet alleen zwaar maar ook lang en moet mij in het autootje wurmen. Af en toe duw ik zelfs mijn hoofd naar beneden om het nog beter te kunnen zien. Het voordeel ervan is dat het enorm zuinig rijdt en mij ook van A naar B brengt, in de meeste gevallen zonder problemen. Wanneer ik in mijn andere auto ga zitten, een pickup uit '72, heb ik meer ruimte, zie nog meer om mij heen maar merk ook dat de LPG tank enorm hard leegloopt.....hahahaha!
Ik heb al heel wat -meestal oudere- auto's gehad. Deze hadden allemaal voor- en nadelen. Ik denk dat je dit gewoon moet accepteren en meer naar de voordelen ervan moet kijken. Niet klakkeloos gaan rotzooien aan de constructie. Laat dat maar aan technici over die bijvoorbeeld coureurs ondersteunen tijdens hun races op daarvoor bestemde circuits. Een stuk veiliger!
Kom, laten we naar buiten gaan. Mooi weer! Hahahaha!
Gr. Fred.


denny wrote:uiteindelijk heb alleen richard gelijk. Het is een gevoel en rijstijl die het meeste bepaald. Ik wil een enigszins rollende auto. Let trouwens wel dat een stabiele auto dus in tijd niet de snelste hoeft te zijn ;).

Waar ik trouwens niet in kan komen is dat je een standaard of verlaagd onderstel niet dwars krijgt. Dan moet je wat aan je snelheid en rijgedrag doen. Een AX is met alle setups (koni, bilstein) die ik heb gehad verschrikkelijk makkelijk te oversturen geweest zelfs in de hardste stand. Als je al laat genoeg remt staat de kont nl toch omhoog ;) door je stappe torsieassen.

Mijn mening ging zoals gezegt ook op voor hardere voorveren (dus niet de verlagingsveren die vaak zelfs slapper zijn) en standaard torsieassen. Dat betekend zowiezo dat je auto veertechnisch uit balans is gehaald. Verlagen verminderd daarnaast ook nog eens de spanning op die torsieassen omdat je vanuit een andere hoek werkt (je maakt de achterkant dus slapper en de auto dus op 2 punten extra onderstuurd. Onderstuur voelt id veilig en stabieler.

Als je dikkere torsieassen steekt zou ik denk ik met mijn auto ook wel met een lagere kont kunnen wegkomen. dat deden ze in de axcup (zoals bovenstaande foto) namelijk ook.

Overigens moet ik zeggen dat mijn auto over het algemeen ook kwa torsiestijfheid ed niet te vergelijken is met de meeste auto's hier. Ik werk veel meer vanuit de suspensie dan vanuit de carresorie.
Ik ben blij dat ik ook nog motor rij.........

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

@ Biker het is heel simpel. We willen allemaal een 50/50 verhouding tussen voor en achter en links en rechts. Nu is dat door de positie van het blok vaak onmogelijk. Dat wordt vanuit de fabrikant opgelost door tussen voor en achter met veersterktes te spelen waardoor een redelijk goed alternatief gevonden kan worden.

Als je dus je auto aan de voorkant aanpast heeft dat invloed op het gehele rijgedrag omdat je veren en dus eigenlijk je gewichtsverdeling uit balans brengt. Er zijn gewoon enkele vrij simpele regels waaraan je je dient te houden en daarbinnen zit speelruimte voor jezelf om een fijn gevoel te vinden. Daar is niks mis mee.
Er is al lang bekent welke setups de snelste tijd draaien en het belangrijkste is balans houden tussen voor en achter. In de racerij wordt een veersterkte vooral afgestemd op het type band. De finetuning kun je door de dempers bepalen. Hoe dan ook staan je veersterktes tov je rubber maar ook tussen voor en achter voor de beste wegligging dus eigenlijk gewoon vast. Is niks moeilijks aan :wink:. Het beste is nl niet wat uit de fabriek rolt. Daar komen alleen maar onderstuurde hokken vandaan omdat dat bij 95% van de mensen een veilig gevoel opleverd.
Mijn auto is op stoelen en gordels (geen FIA keur) na volledig opgebouwd om rallys te rijden. Tis dus niet zo dat standaard niet fijn rijd. Het komt tekort voor het doel.

Ik kan niet naar buiten ik werk ;)

@ grietje. Volgende slalom waar ik bij ben doe jij een rondje sport.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

biker
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: SatMar15, 2008 8:13:52 PM
Location: Winschoten, omgeving

Post by biker »

Werk jij.......?
denny wrote:@ Biker het is heel simpel. We willen allemaal een 50/50 verhouding tussen voor en achter en links en rechts. Nu is dat door de positie van het blok vaak onmogelijk. Dat wordt vanuit de fabrikant opgelost door tussen voor en achter met veersterktes te spelen waardoor een redelijk goed alternatief gevonden kan worden.

Als je dus je auto aan de voorkant aanpast heeft dat invloed op het gehele rijgedrag omdat je veren en dus eigenlijk je gewichtsverdeling uit balans brengt. Er zijn gewoon enkele vrij simpele regels waaraan je je dient te houden en daarbinnen zit speelruimte voor jezelf om een fijn gevoel te vinden. Daar is niks mis mee.
Er is al lang bekent welke setups de snelste tijd draaien en het belangrijkste is balans houden tussen voor en achter. In de racerij wordt een veersterkte vooral afgestemd op het type band. De finetuning kun je door de dempers bepalen. Hoe dan ook staan je veersterktes tov je rubber maar ook tussen voor en achter voor de beste wegligging dus eigenlijk gewoon vast. Is niks moeilijks aan :wink:. Het beste is nl niet wat uit de fabriek rolt. Daar komen alleen maar onderstuurde hokken vandaan omdat dat bij 95% van de mensen een veilig gevoel opleverd.
Mijn auto is op stoelen en gordels (geen FIA keur) na volledig opgebouwd om rallys te rijden. Tis dus niet zo dat standaard niet fijn rijd. Het komt tekort voor het doel.

Ik kan niet naar buiten ik werk ;)

@ grietje. Volgende slalom waar ik bij ben doe jij een rondje sport.
Ik ben blij dat ik ook nog motor rij.........

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

dure hobby, veel werken. :P
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

denny wrote: Waar ik trouwens niet in kan komen is dat je een standaard of verlaagd onderstel niet dwars krijgt. Dan moet je wat aan je snelheid en rijgedrag doen. Een AX is met alle setups (koni, bilstein) die ik heb gehad verschrikkelijk makkelijk te oversturen geweest zelfs in de hardste stand. Als je al laat genoeg remt staat de kont nl toch omhoog ;) door je stappe torsieassen.

Mijn mening ging zoals gezegt ook op voor hardere voorveren (dus niet de verlagingsveren die vaak zelfs slapper zijn) en standaard torsieassen. Dat betekend zowiezo dat je auto veertechnisch uit balans is gehaald. Verlagen verminderd daarnaast ook nog eens de spanning op die torsieassen omdat je vanuit een andere hoek werkt (je maakt de achterkant dus slapper en de auto dus op 2 punten extra onderstuurd. Onderstuur voelt id veilig en stabieler.

Als je dikkere torsieassen steekt zou ik denk ik met mijn auto ook wel met een lagere kont kunnen wegkomen. dat deden ze in de axcup (zoals bovenstaande foto) namelijk ook.

Overigens moet ik zeggen dat mijn auto over het algemeen ook kwa torsiestijfheid ed niet te vergelijken is met de meeste auto's hier. Ik werk veel meer vanuit de suspensie dan vanuit de carresorie.
Bedankt voor de uitleg ivm die torsiestaven. Ik begrijp het nu iig beter. :)
"Rondom -4cm: heel moeilijk onderstuur/overstuur te krijgen "
Dit was misschien iets te snel neergetikt. Ik heb mijn ax zoals hij nu is ook al overstuurd gekregen. Zolang je zorgt dat je voet niet van het gaspedaal gaat op riskante momenten valt het imo wel mee. (lift of oversteer vermijden dus) En als je de rem in bochten gebruikt heb je het inderdaad ook vlug zitten.
Ik weet in ieder geval dat mijn ax goed is voor mij zoals hij nu is :)
AX-kopen is verslavend.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

De consensus is dus nu dat verlagen iets is dat je rondom moet doen...
En dat je het niet moet overdrijven... vanwege de verandering van geometrie.

Als ik het goed heb gelezen gedurende de dag dat dit topic zich ontwikkelde is 1 dingetje niet genoemd waar het gaat om reden van verlagen.
Het dichter bij de grond brengen van het gewicht van de auto, met gevolgen voor de middelpunt vliedende kracht dus. Je wilt gewicht zo laag mogelijk en zoveel mogelijk in het midden van je auto hebben.

Dan nog de persoonlijke ervaring natuurlijk... Nigel is rondom ca. 3,5cm lager dan standaard en in combinatie met de OMP veren en Koni-geel dempers rondom heeft dat een enorm positief effect op de wegligging gehad (ook op het rijcomfort overigens vanwege de toegenomen stabiliteit).
Met daarbij nog de veerpootbrug is het verder verbeterd en in aansluiting op Denny's commentaren zie ook ik enorme voordelen in het verder uitsluiten van beweging vanuit de carrosserie zodat weggedrag min of meer objectief strikt vanuit de ophanging bekeken kan worden.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

biker
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: SatMar15, 2008 8:13:52 PM
Location: Winschoten, omgeving

Post by biker »

Lees ik het nu goed........geef je je autootje een naam.......... :roll:


2Black wrote:De consensus is dus nu dat verlagen iets is dat je rondom moet doen...
En dat je het niet moet overdrijven... vanwege de verandering van geometrie.

Als ik het goed heb gelezen gedurende de dag dat dit topic zich ontwikkelde is 1 dingetje niet genoemd waar het gaat om reden van verlagen.
Het dichter bij de grond brengen van het gewicht van de auto, met gevolgen voor de middelpunt vliedende kracht dus. Je wilt gewicht zo laag mogelijk en zoveel mogelijk in het midden van je auto hebben.

Dan nog de persoonlijke ervaring natuurlijk... Nigel is rondom ca. 3,5cm lager dan standaard en in combinatie met de OMP veren en Koni-geel dempers rondom heeft dat een enorm positief effect op de wegligging gehad (ook op het rijcomfort overigens vanwege de toegenomen stabiliteit).
Met daarbij nog de veerpootbrug is het verder verbeterd en in aansluiting op Denny's commentaren zie ook ik enorme voordelen in het verder uitsluiten van beweging vanuit de carrosserie zodat weggedrag min of meer objectief strikt vanuit de ophanging bekeken kan worden.
Ik ben blij dat ik ook nog motor rij.........

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

biker wrote:Lees ik het nu goed........geef je je autootje een naam.......... :roll:
ja een naam, en zo zijn er meer, nigel, elsje ,witje, brockje, deviltje, cupje...
je moet ze ook lief hebben!
ach ben blij dat dit (door mij gesplitste) topic nu een positieve wending heeft gegeven.
dus waarom verlagen:

looks en wegligging
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

citrofenwick wrote: Dit was misschien iets te snel neergetikt. Ik heb mijn AX zoals hij nu is ook al overstuurd gekregen. Zolang je zorgt dat je voet niet van het gaspedaal gaat op riskante momenten valt het imo wel mee. (lift of oversteer vermijden dus) En als je de rem in bochten gebruikt heb je het inderdaad ook vlug zitten.
Ik weet in ieder geval dat mijn AX goed is voor mij zoals hij nu is :)
En das het belangrijkste. Ben niet bang iets te snel weg te tikken. Een mening wordt altijd gewaardeerd van iedereen. Het is ook iets heel persoonlijks. Ik ben alleen zo gek dat ik me er erg in ben gaan intereseren en dus wat breder kan argumenteren vanuit een mechanische kant dan alleen een gevoelskant. Ik hou van een auto die lichtjes rolt zoals aangegeven ik verwacht dus dat de achtekant lichtjes gaat duwen en maak daar naar keuze wel of geen gebruik van in het verder verloop van de bocht.

Er spelen nog veel meer dingen nl. Dingen die bijna kwadratisch slechter worden als je veel lager gaat dan 3-4cm. Ik noem bumpsteer, KPI, turn in etc etc. Bij wegverkeer zul je er niet veel last van hebben en voelt de auto goed aan. Maar als het ding dan eens op een circuit staat wordt je voorbij gereden door auto's op standaard hoogte waarbij de bestuurders ook nog eens veel rustiger achter het stuur zitten.

Maar das hier niet op zijn plaats verder denk ik. Op I'net is er genoeg over te vinden voor de liefhebbers.

hiermee sluit ik af.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Locked