Aandrijfassen voor (r/l)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber

Aandrijfassen voor (r/l)

Post by Mathijs »

Mijn AX is een beetje een opknappertje, zo concludeer ik. Ik heb hem afgelopen week gekocht en zo langzaman komen er een paar mankementjes naar boven.

Bij het accelereren in d bocht (of gewoon beetje hard door de bocht) is er een bonkend geluid hoorbaar bij het rechter voorwiel (vanaf bestuurdersstoel gezien). Ik heb al wel gelezen dat dan de aandrijfas vervangen moet worden, prima, kan ik eventuel wel zelf doen. (Ben wel een beetje handig, heb echter geen ervaring met auto's repareren.)

Nu zag ik vandaag dat het spatbord linksvoor onder de dikke olie zat... is dit ook de aandrijfas? En zoja, is het dan opgelost met die ook te vervangen?

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Dit kan vet uit de homokineet zijn, dat is de flexibele koppeling in de aandrijfas. Als de hoes daarvan gescheurd is, dan wordt het vet in de rondte geslingerd.
To finish first, you'll first have to finish!

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Mathijs »

Ik heb het wiel er eens proberen af te halen maar dat zit muurvast! ik krijg het er echt niet af, terijl het wiel aan de andere kant er zo af was...

Heb er zelfs nog met een moker op zitten slaan (rubberen moker ;). Maar ik denk dat het inderdaad de homokineet is... dat wordt dus aandijfas links én rechts vervangen?

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Als de AX bonkt in een bocht naar rechts is de linkeras gaar en andersom.
Die as in de buitenbocht wordt dan belast.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Mathijs »

Is dit een ernstig gebrek? Ik bedoel, kan ik hier nog kilometers mee doorrijden of moet ik hem direct (laten) vervagne? Ik ben namelijk van plan om van de zomer naar Trondheim en terug te rijden...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Hangt er vanaf wat jij onder "kilometers rijden" verstaat.
Daarnaast ook afhankelijk van je rijstijl.

Maar als er een ritje Trondheim in de planning staat, zou ik toch wel adviseren om er nieuwe assen onder te zetten.

't Is overigens niet zo ernstig dat ze er binnen 20km onderuit zullen vallen hoor. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Als ze lekken moet je opletten dat de homokineet niet plots droog staat. Ik heb dit voorgehad met de GTI en het is echt geen aanrader. Zelfs parkeren ging amper nog.

Hier staat een howto:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11361
AX-kopen is verslavend.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Problemen met de homokineten heb je voornamelijk wanneer je gas geeft terwijl je een bocht maakt zoals bijvoorbeeld op een rotonde.
Zolang je alleen rechtdoor gas geeft en niet in de bochten, valt er meestal best nog wel even mee te rijden. Een ritje buitenland zou ik echter niet adviseren want als je stil komt te staan, dan ben je letterlijk verder van huis.
Als je rubber echt gescheurd is en het vet eruit slingert zoiezo niet meer rijden dan echt noodzakelijk.
To finish first, you'll first have to finish!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Om aan te sluiten bij wat al gezegt was,

Aandrijfassen die bonken kan je nog jaren mee doorrijden, maar als ze vet verliezen staan ze wel snel droog en dan lopen ze ineens wel snel vast......

Als de as vast loopt ben je theoretisch gezien de lul :D
Daarbij als je assen rechtdoor ook geluid beginnen te maken begin je wel op het einde te komen, alleen in bochten valt het nog wel mee.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

grietje wrote: Als de as vast loopt ben je theoretisch gezien de lul :D
Nah, ook in de praktijk :P

Bij mij was er geen vetverlies merkbaar en waren er geen scheuren in. Voorwaarts rijden ging nog net een beetje als ik niet te veel stuurde. Achterwaarts rijden deed het gehele boeltje echt kraken dat ik bang was dat mijn wiel ging afbreken...
Maar je merkt het wel op tijd hoor. Eerst begint hij wat scheef te trekken en rare geluiden te krijgen, na 50km was het wel erger en moest ik traag en oplettend verder rijden. En tegen dat ik thuis was kon ik hem bijna niet meer parkeren...
AX-kopen is verslavend.

Post Reply