Schijven achteras
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Schijven achteras
Ik heb op marktplaats natuurlijk nogal wat saxo spullen aangeboden staan. Maar wat is het met die schijvenachterassen?!?
Ik wordt helemaal lam gebeld voor mensen die die as willen overnemen omdat hun achterwielen scheef staan. Op marktplaats staat duidelijk NIET beschikbaar achteras. Omdat ik hem zelf ooit eronder wil doen. En wordt nog minstens 2 a 3x per week gebeld.
Zijn die assen zo gammel ofzo? Dacht dat het incidenteel gebeurde dat de wielen naar binnen gaan. Maar ik wordt zovaak gebeld dat ik die as er amper meer onder durf te hangen.
Wat gaat er precies kapot waardoor die assen naar binnen gaan hangen? Is het te fixen? Is het vervangen van dat naaldlager voldoende?
Het is in ieder geval het zwakste punt van de Saxo als ik zovaak gebeld wordt.
Ik wordt helemaal lam gebeld voor mensen die die as willen overnemen omdat hun achterwielen scheef staan. Op marktplaats staat duidelijk NIET beschikbaar achteras. Omdat ik hem zelf ooit eronder wil doen. En wordt nog minstens 2 a 3x per week gebeld.
Zijn die assen zo gammel ofzo? Dacht dat het incidenteel gebeurde dat de wielen naar binnen gaan. Maar ik wordt zovaak gebeld dat ik die as er amper meer onder durf te hangen.
Wat gaat er precies kapot waardoor die assen naar binnen gaan hangen? Is het te fixen? Is het vervangen van dat naaldlager voldoende?
Het is in ieder geval het zwakste punt van de Saxo als ik zovaak gebeld wordt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Gebeurd vaak idd, ik heb het met de rode 106 ook gehad.
De keringen worden oude en gaan vet lekken+water komt ertussen.
Lagers gaan naar de kl*te en de as slijt ook vaak in.
Wat je dus vaak moet doen is zowel de lagers als het middenstuk van de as zelf vervangen (gelukkig kan je het middenstuk van elk willekeurige ax/saxo/106 nemen).
De keringen worden oude en gaan vet lekken+water komt ertussen.
Lagers gaan naar de kl*te en de as slijt ook vaak in.
Wat je dus vaak moet doen is zowel de lagers als het middenstuk van de as zelf vervangen (gelukkig kan je het middenstuk van elk willekeurige ax/saxo/106 nemen).
naja. kijk. blijkbaar zijn ze id een zwakker lager gaan gebruiken oid of minder goede afdichting. want ik hoor het erg vaak bij saxo's en 106jes. Bij een ax hoor je het vrijwel nooit. Ik denk dat dat ook wel te maken heeft met de combinatie gewicht en spoorbreedte waardoor er extra druk op die naaldlagers staat. Afhankelijk van hoe ver die lagers ingesleten zijn op de as (ze lopen dus vast id) kun je id je achteras weggooien.
205jes hebben er ook altijd goed last van.
205jes hebben er ook altijd goed last van.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Ik heb die as van mijn Saxo er al onderuit gehaald. Dacht dat we wielen nog redelijk recht stonden. Maar stond op ongelijke ondergrond.
Nu de as er onderuit is is het zeker heel moeilijk te zien of dat ie goed is. Saxo was uit Januari 1998 met tegen de 170000km op de teller.
Misschien moet ik heel niet aan beginnen en gewoon mijn rallye trommel as houden. Maar ja schijven staan gaaf!
(Hoe vervang je eigenlijk de lagers in een schijvenas?)
Nu de as er onderuit is is het zeker heel moeilijk te zien of dat ie goed is. Saxo was uit Januari 1998 met tegen de 170000km op de teller.
Misschien moet ik heel niet aan beginnen en gewoon mijn rallye trommel as houden. Maar ja schijven staan gaaf!
(Hoe vervang je eigenlijk de lagers in een schijvenas?)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
Wil het bij een GT met trommelas ook wel eens voorkomen?
De achterwielen vind ik er een beetje scheef onder staan en het is achter niet helemaal geruidsloos. Het is nog geen overdreven rumoerige rammel zoals ik in de ZX met versleten achteras had, maar helemaal stil is het niet.
De achterwielen vind ik er een beetje scheef onder staan en het is achter niet helemaal geruidsloos. Het is nog geen overdreven rumoerige rammel zoals ik in de ZX met versleten achteras had, maar helemaal stil is het niet.
To finish first, you'll first have to finish!
Schijven achterwielophanging is inderdaad niet betrouwbaar.
Ik wilde eerst ook een 4 gaats onderstel met rondom schijven onder Nigel hangen maar dat werd me ernstig afgeraden door Autodemontagebedrijf De Vos.
En als de sloper adviseert het niet te doen dan is daar een reden voor....
Oftewel; als er onderdelen zijn waar bij bedrijven als De Vos of Bart Ebben erg veel vraag naar is dan kan dat maar 1 ding betekenen: slechte onderdelen.
Bij een AX 4-gats conversie zijn trommels achter prima, schijven zijn leuk en hebben ook wel merkbaar resultaat natuurlijk maar nodig is het niet.
Het nut van schijven achter heeft behalve met pure remkracht vooral ook te maken met het toegenomen gewicht van moderne auto's. Onder een AX van tussen de 750-850kg is je remdruk al heel snel te hoog.
Op zich is het geen ramp dat die Saxo/106 schijven setup onderhoudsgevoelig is, maar we hebben het hier over 2e hands delen. En die hebben nog meer risico dan nieuwe natuurlijk.
Je zit er niet op te wachten om na 20.000km wéér je halve achteras te moeten vervangen.
Ik wilde eerst ook een 4 gaats onderstel met rondom schijven onder Nigel hangen maar dat werd me ernstig afgeraden door Autodemontagebedrijf De Vos.
En als de sloper adviseert het niet te doen dan is daar een reden voor....
Oftewel; als er onderdelen zijn waar bij bedrijven als De Vos of Bart Ebben erg veel vraag naar is dan kan dat maar 1 ding betekenen: slechte onderdelen.
Bij een AX 4-gats conversie zijn trommels achter prima, schijven zijn leuk en hebben ook wel merkbaar resultaat natuurlijk maar nodig is het niet.
Het nut van schijven achter heeft behalve met pure remkracht vooral ook te maken met het toegenomen gewicht van moderne auto's. Onder een AX van tussen de 750-850kg is je remdruk al heel snel te hoog.
Op zich is het geen ramp dat die Saxo/106 schijven setup onderhoudsgevoelig is, maar we hebben het hier over 2e hands delen. En die hebben nog meer risico dan nieuwe natuurlijk.
Je zit er niet op te wachten om na 20.000km wéér je halve achteras te moeten vervangen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Wat een onzin!
Heb je zelf wel eens gereden met een AX met schijven achter?
Heb zelf een achteras met schijven en stabilisator van 106 GTI (24mm) en rijd werkelijk waar super. Op de nurburgring of ander circuit geen centje pijn. En helemaal de remkracht is perfect! Zeker als je sport blokjes neemt bijvoorbeeld ferodo ds2500 ben ik zeer over te spreken.
Waarom zou je remdruk al snel te hoog zijn op een AX?
Er zit op zo'n achteras namelijk een externe LASTAFHANKELIJKE REMDRUKREGELAAR op achteras remt AFHANKELIJK van LADING en is geen begrenzer, maar regelaar, dus de druk loopt wel hoger op bij harder trappen, maar niet zo hoog als van voren, REGELT dus de remdruk af
En waarom zou zo'n as meer onderhoud nodig hebben dan eentje met trommels? Vervang liever schijven en blokken dan dat gepiel met die remsegmenten en die rot veertjes
Heb je zelf wel eens gereden met een AX met schijven achter?
Heb zelf een achteras met schijven en stabilisator van 106 GTI (24mm) en rijd werkelijk waar super. Op de nurburgring of ander circuit geen centje pijn. En helemaal de remkracht is perfect! Zeker als je sport blokjes neemt bijvoorbeeld ferodo ds2500 ben ik zeer over te spreken.
Waarom zou je remdruk al snel te hoog zijn op een AX?
Er zit op zo'n achteras namelijk een externe LASTAFHANKELIJKE REMDRUKREGELAAR op achteras remt AFHANKELIJK van LADING en is geen begrenzer, maar regelaar, dus de druk loopt wel hoger op bij harder trappen, maar niet zo hoog als van voren, REGELT dus de remdruk af
En waarom zou zo'n as meer onderhoud nodig hebben dan eentje met trommels? Vervang liever schijven en blokken dan dat gepiel met die remsegmenten en die rot veertjes
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Ik overwoog nog iets te schrijven in de trant van; "behalve dan als je zoals Rooney regelmatig op circuits te vinden bent en kwalitatief eersteklas onderhoud aan je AX geen punt vindt!"Rooney wrote:Wat een onzin!
Maar verder blijft het zo dat de schijven achteras van de 106/Saxo kennelijk dusdanig onderhoudsgevoelig is dat zelfs neerlands grootste Citroën demontagebedrijf iets heeft van... niet doen, je weet niet hoe lang het meegaat.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Idem, het enige risico is dat de lagers wel eens door slechte keringen de brui aan geven. Ben je er op tijd bij dan is er niks aan de hand.
ik heb alleen al 10x liever schijven vanwege het feit dat ik dan niet elke keer voordat ik het circuit op ga de trommels eraf moet halen om de schoenen te controleren.
ik heb alleen al 10x liever schijven vanwege het feit dat ik dan niet elke keer voordat ik het circuit op ga de trommels eraf moet halen om de schoenen te controleren.
Je zou zeggen dat er tussen as opbouw met schijven en trommels geen verschil zit. Vreemde is wel dat je alleen voor de schijven as lam gebeld wordt. Niet voor een trommel as.
Nu kan het ook zijn dat dat is omdat die overal te vinden zijn.
Denk dat ik mijn schijvenas maar uit elkaar trek als ik een keer zin heb. Als die eronder gaat moet ie toch verlaagd worden.
Nu kan het ook zijn dat dat is omdat die overal te vinden zijn.
Denk dat ik mijn schijvenas maar uit elkaar trek als ik een keer zin heb. Als die eronder gaat moet ie toch verlaagd worden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact: