Top gear 5e versnelling ?!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatSep10, 2005 11:17:36 PM
Location: Groningen

Top gear 5e versnelling ?!

Post by barmy »

Ik rij sinds 2005 in een Ax type 2 uit 1992
en vraag mij sindsdien af waarom er geen 5e
versnelling op zit ?
Ik durf niet harder dan 110-120 omdat ie anders
teveel toeren maakt en gaat zuipen?

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

De 4 is bijna niks korter als de 5 van een 5 bak. dus maakt kwa toeren weinig uit.

Verder kan je best wat harder rijden als er goede olie inzit en hij is warm kan zo'n blokje prima wat meer toeren draaien.

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatSep10, 2005 11:17:36 PM
Location: Groningen

Post by barmy »

Ok bedankt, de olie is deze week vervangen , en ik had haast dus heb vandaag 200 km tussen de 115 en 125 gereden (en geen temperatuur waarschuwingslampje gezien.)

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 63
Joined: TueDec30, 2008 4:14:37 PM
Location: zuid-holland

Post by rockfordbreda »

Hoeveel toeren maakt ie dan?
Of heb je geen toerenteller?

De mijne maakt bij 100km per uur iets meer dan 3000 toeren.

Mvg:

Martijn
komt ie dan he :P
[Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Een '92er met 4-bak?
Wist niet dat dat bestond.
Dacht dat tegen die tijd (na '90) alles met (monopoint)injectie en 5-bak was.

Hoe dan ook, de TU motoren zijn hoogtoerig, dus dat is op zich geen punt.
En elke auto gaat meer verbruiken als je meer toeren maakt...
Zolang je niet continue boven de 5-55000 toeren zit zou ik me niet druk maken.


Heb zelf weleens 2,5 uur lang constant met 6000 toeren gereden in m'n AX en ook dan liep m'n temperatuur niet op. Tot mijn eigen verbazing bleef zelfs het verbruik beperkt tot 1:14 :) , en dat was een 1.4 GT Carburateur.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

2Black wrote:Een '92er met 4-bak?
Wist niet dat dat bestond.
Dacht dat tegen die tijd (na '90) alles met (monopoint)injectie en 5-bak was.
Dat dacht ik ook, maar het instapmodel van de First is standaard geleverd met een 4bak.

Voor het verbruik en de temperatuur kun je gerust doorrijden op de snelweg. Mijn vorige AX met 4bak reed met 120/130 op de snelweg ook gewoon 1:19 a 1:20. Temperatuur ook nooit problemen mee gehad. Ook bij 150 niks aan de hand.
Het geluid is alleen niet echt comfortabel te noemen als je 130 rijdt met een 4bak. Maar dat is ook echt het enige.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Rio97 wrote:Het geluid is alleen niet echt comfortabel te noemen als je 130 rijdt met een 4bak.
Hier begint de resonantie pas echt bij 140 :P
Bij lange ritten zeker een aanslag op je gehoor, maarja gewoon 120/130 rijden is al stukken beter. Verder heerlijk hoor, zo'n 4-bak :D
Prima te doen!

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

neemt niet weg dat een TGS/diesel bak wel scheelt in het verbruikt bij 120 (3300rpm)

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatSep10, 2005 11:17:36 PM
Location: Groningen

Post by barmy »

PS Wat als je er 17" inch velgen onder plaatst, dat helpt ook wel een beetje..

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

17 inch onder ax,hahaha

dat past niet
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatSep10, 2005 11:17:36 PM
Location: Groningen

Post by barmy »

He jammer :) dan maar 15 ofzo.. de wielkast is ieg te groot voor de banden, zelfs als je er mee gaat crossen.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

barmy wrote:He jammer :) dan maar 15 ofzo.. de wielkast is ieg te groot voor de banden, zelfs als je er mee gaat crossen.
15" past prima, maar het doet je verbruik geen goed!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatSep10, 2005 11:17:36 PM
Location: Groningen

Post by barmy »

In het stadsverkeer niet, maar als je een vierbak hebt,
en je gaat harder dan 60 toch wel? ik mis mn 5e versnelling!

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Mastenhose wrote:
barmy wrote:He jammer :) dan maar 15 ofzo.. de wielkast is ieg te groot voor de banden, zelfs als je er mee gaat crossen.
15" past prima, maar het doet je verbruik geen goed!
met 185/45R15 maak het niet zo heelveel uit hoor... dan gaat het echt om 1 a 2 % meer, maar dat is, zoals al eerder op een ander onderwerp al gezegd is, niet of nauwelijks te meten en al helemaal niet achter de comma!! :D :lol:
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Rio97 wrote: Dat dacht ik ook, maar het instapmodel van de First is standaard geleverd met een 4bak.
Klopt, de mijne had dus ook een 4 bak eerst :lol:

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

OOPS, dubbelpost!
Last edited by Mastenhose on TueApr07, 2009 12:10:17 PM, edited 1 time in total.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

barmy wrote:In het stadsverkeer niet, maar als je een vierbak hebt,
en je gaat harder dan 60 toch wel? ik mis mn 5e versnelling!
15" is doorgaans breder, waardoor er bredere banden onder gemonteerd 'moeten' worden, waardoor je rolweerstand groter is, waardoor het je verbruik niet ten goede komt.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

zet je er toch een 5 bak onder :D

Dat lijkt me de moeite ook niet :P

15 inch gaat trouwens ook niet op alle AXen, en op een first met rechte wielkasten zou ik t ook niet echt gokken dat t past. Dan moet je geheid aan de slijp ;)

Op de allure liep t al aan met 165 breed en 13 inch :P (ok rare ET waarde, maar dan nog :P)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

TGS doet met 120 ca 3500 toeren inderdaad.

Je kunt best een bak toeren maken, zolang je dat maar geen x aantal uur vol houdt. Een auto vind 6 uur lang 4000 toeren niet zo leuk, maar dat houdt ie prima een uurtje of 2 vol.

Je temp blijft ook goed koel door de rijwind hea, met file loopt ie sneller warm dan met 120 rijden. Kortom, die 4 bak is het probleem niet. Het is verder wel mogelijk om er een 5 bak in te hangen.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: SatSep10, 2005 11:17:36 PM
Location: Groningen

Post by barmy »

Bedankt voor jullie reacties ! ja ik weet niet hoelang ie nog meegaat , want er zit serieuze roest in het vooronder. (rond ruitewisser bijvulgat en aan de overkant ook) ze hebben met de apk gaten erin geslagen van 5 cm. Dus dan ga ik niet nog meer geld uitgeven en zelf kan ik het helaas niet. (of is het niet idioot moeilijk ?)

(offtopic Ik ben wel bezig met een modelbouwgarage zie
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19468 :-)

Post Reply