We hadden met de swiffer rijder nog iets vaags opgemerkt, waarom de civic GTI in 6 zat en hijzelf in 1 terwijl wij (2axjes) in 5...
Nu lees ik dit:
De auto van Happytree had gewone stalen velgen, onverlaagde auto met helemaal orgineel motorblok (wel 1.4, TGS) Volgens mij had ie dan in klasse 2 moeten komen...art. 36 a. Groep 1 - standaard auto's
Aan en in de in groep 1 uitkomende auto's mogen geen accessoires gemonteerd zijn ten behoeve van snelheidsverhoging.
Alle ruiten van in groep 1 uitkomende auto's dienen van glas te zijn van dikte zoals bij eerste montage.
Auto's die in groep 1 uitkomen moeten voorzien zijn van banden die op de openbare weg zijn toegelaten, zulks met een minimale profieldiepte zoals gesteld in het WVR.
Velgbreedte- en velghoogtematen dienen in groep 1 conform de importgegevens van het voertuig in Nederland te zijn. Dit sluit alle velgmodificaties uit vanuit importeurs/dealers/dealerorganisaties/rijders/etc.
Verlaging van het voertuig is in groep 1 niet toegestaan.
Het gebruik van voor- en/of achterspoilers is toegestaan.
Klasse-indeling in groep 1:
Klasse 1: - cilinderinhoud tm 1300 CC.
Klasse 2: - cilinderinhoud van 1301 tm 1600 CC.
Klasse 3: - cilinderinhoud boven 1600 CC.
b. Groep 2 - Verbeterde standaard auto's/toerwagens.
Deze afdeling staat open voor auto's van groep 1 met de volgende toegestane modificaties:
- originele cilinderkoppen mogen worden aangepast
- in- en uitlaatsysteem mogen worden aangepast, mits men voldoet aan de geluidsnorm
- vering/schokdemping mogen worden aangepast
- wielkasten mogen worden uitgebouwd
- wielen mogen met twee inch worden verhoogd en verbreed ten opzichte van de standaard-import wielen zoals bij groep 1 genoemd. Daarnaast mogen wielen/banden niet buiten de wielkasten uitkomen.
- er mag op slicks/race-/rally-banden gereden worden.
- kunststof ruiten zijn toegestaan behalve de voorruit.
- er mag een 'kort' stuurhuis gemonteerd worden.
Restricties voor groep 2:
- het motorblok moet ooit standaard in het betreffende type auto geïmporteerd zijn geweest in Nederland.
- deelnemende auto's in groep 2 moeten voorzien zijn van een deugdelijke rollbar, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleiding
Het verdient aanbeveling dat de deelnemende auto's voorzien zijn van een speciale race / rally-stoel, een vierpunts-veiligheidsgordel en een rolkooi.
Klasse-indeling in groep 2:
Klasse 4: - cilinderinhoud tm 1300 CC.
- velgbreedte niet groter dan 7 inch.
Klasse 5: - cilinderinhoud van 1301 tm 1600 CC.
- velgbreedte niet groter dan 7 inch.
Klasse 6: - cilinderinhoud boven 1600 CC.
- velgbreedte niet groter dan 8 inch.
c. Groep 3 - Specials.
In deze groep ondergebracht:
a. auto's die speciaal voor deze tak van autosport gebouwd zijn
b. auto's die zover gemodificeerd zijn dat ze niet meer in groep 2 opgenomen mogen worden.
- deelnemende auto's in groep 3 moeten voorzien zijn van een deugdelijke rollbar, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleiding.
- auto's in groep 3 moeten voorzien zijn van een deugdelijke vierpuntsgordel, zulks ter beoordeling van de wedstrijdleiding.
Restricties voor groep 3:
- de velghoogte mag niet beneden de 10 inch zijn.
Klasse-indeling in groep 3:
Klasse 7: - cilinderinhoud tm 1300 CC.
Klasse 8: - cilinderinhoud van 1301 tm 1600 CC.
Klasse 9: - cilinderinhoud boven 1600 CC.
Mijn auto is verlaagd dus klasse 5 lijkt me de juiste.
De Swiffer daarintegen had speciale race-banden en zou daarmee juist in klasse 4 moeten komen, maar die zat in klasse 1 (compleet standaard)
Er is sinds 2005 trouwens nog een klasse, de X groep, deze is voor alle auto's die onder GT, cabrio, sportwagen, tweezitters, monoposto en formule autos vallen.. Ook als ze een 'kinderstoel'achterbank hebben.
Deze is er dan ook in 3 groepen:
X-1 tot 1300 cc
X-2 1300 tot 1600 cc
X-3 meer dan 1600 cc