Het gaat om een Ax 1.1i Volcane 1995 TU1M HDZ/HDY Magnetti Marelli
+/- 160000 km
Sinds een tijdje valt het me op dat de motor een beetje bokt/stotterd tussen de 0-70 km/u en het maakt niet uit of de motor koud of lauw (nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is) het weer speelt ook niet echt een grote rol. Als de motor goed warm is dan heb ik er eigenlijk geen last meer van. Maar hij valt niet uit. Geen motorlampje o.i.d. Nou slaat ie soms ook moeillijk aan dit was wat meer in de winterperiode en nu doet ie het soms. En als ie dan aanslaat valt ie weer uit en dan krijg je hem helemaal moeillijk gestart, duurt lang voordat ie aanslaat net alsof je motor verzuipt. Misschien is het dat ik mijn sleutel iets te snel loslaat, maar hij doet het soms ook als ik de 1e keer start en dan een klein stukje er mee rijdt, om bv de auto te verplaatsen o.i.d., dan wil ie de 2e keer ook niet aanslaan maar dit gebeurt ook maar heel af en toe. Erg vreemd.
Nou heb ik laatst nog een beurtje gedaan: olie/brandstoffilter/bougie's en kleppen gesteld. de bougiekabels zijn nog geen jaar oud. De bougie's zagen er uit zoals beschreven: Normaal Een bruine tot grijsbruine afzetting met een lichte elektrodebedekking duidt op een juist warmtebereik van de bougie. De dynamo is pas vervangen aangezien deze ook niet goed meer was, mijn hele verlichting en de motor liep te stotteren/knipperen omdat de dynamo het niet meer bij kon houden. Ik heb mijn injectiehuis gereinigd omdat deze volzat met mayo, ik rijd er soms stadsritjes mee. Deze laatste dingen hebben al aardig wat geholpen maar het is toch een beetje vervelend het voelt net als je vocht ergens in hebt zitten, bijvoorbeeld als je je motor schoongespoten heb alleen wat minder dan. Nou is laatst ook mijn bak er af geweest om mijn koppeling en krukaskeerring te vervangen, ik heb toen ook mijn massapunten gereinigd, de stekkers van mijn sensoren gereinigd en gecontroleerd of ze goed vastzaten dit was allemaal goed.
Zou dit kunnen komen door een onstekingsmodule? (Dis-bobine) of door misschien een slechte koppakking? hij heeft wel een bekende zweetplek bij de dynamo, nog niet ernstig. En er zit wel wat prut in mijn koelvloeistof, maar geen verlies van koelvloeistof en motorolie. Een vriend van me zou nog een keer een testapparaat meenemen om te controleren of deze echt lek is, je kan dit meten aan de hand van je uitlaatgassen.
Nou rijdt ik er de laatste tijd niet veel meer mee, in elk geval 1x per week 80km naar school, lekker zuinig. Ik heb nu ik werk voor Connexxion een vrij vervoer bewijs, Misschien dat de ax boos is haha
