aanhoudende koelproblemen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
aanhoudende koelproblemen
Koelproblemen!
Ik raak al een jaar lang met dit blok de kvs kwijt...... even op een rijtje
Auto zonder temp meter en kvs-nivo-lampje
- Slecht/niet ontlucht, gaan rijden, motor te heet, stukje door gereden, goed oververhit
KVS bijgegooid, ontlucht en auto weer gebruikt
- Na zoveel kms (1000?), oververhit lampje branden, meteen gestopt, alle kvs blijkt verdwenen.
Bijgevuld, ontlucht, verder gereden. Dit 2x gehad, waarna ik de koppakking beschuldigde (veel witte rook)
- Koppaking vervangen, bleek de kop (goed!) krom. Andere kop gemonteerd, maar niet thermostaat, waterpomp o.i.d. vervangen
- Na aantal kms (1000 geloof ik) jahoor, OVERVERHIT!!! kl*te ding, weer de kvs weg
- bijgevuld, ontlucht, thermostaat vervangen
- 40 km later motor uit de auto gehaald.
Okay, toen kwam die dus in een andere auto, een auto met wel kvs meter en nivo lampje.
- Voordat het blok erin ging vervangen: nieuwe koppakking, nieuwe waterpomp. Ook andere: radiator, kachelradiator, slangen, thermostaathuis (thermostaat was net nieuw)
- Bijgevuld, ontlucht, ingereden, slalom gereden, carb in gezet......
- bedrijfstemperatuur constant(altijd) 85-90 graden
- en toen... begon het kvs nivo lampje te branden.... bijgevuld Even uit, toen ging hij weer branden, en dat nog een paar keer, ook op 1 lange afstand.
temp oke dus door gereden. Gister nog een bodempje bij gedaan, maar nivo was te zien.
- Lange afstand, lampje brand uiteraard,
maar na 50 km snelweg begint de temperatuur plotseling op te lopen (bij constant 100 km/uur en sneeuw ), ik direct stoppen, wat blijkt...... KVS bijvullen en ontluchten gaat er (meer dan) een liter KVS in..... Vol gegooid en ontlucht...
- lampje heel even bijna uit, maar al snel brand ie weer in volle glorie....
- Temperatuur wel weer netjes 85-90, ben dus ook gewoon naar huis gereden,
Wat the fuck doe ik fout????? Klooooooote auto :S
Ik ontlucht zeker helemaal verkeerd? Of zou mijn onderblok gewoon echt stuk (krom???) zijn?
Ik raak al een jaar lang met dit blok de kvs kwijt...... even op een rijtje
Auto zonder temp meter en kvs-nivo-lampje
- Slecht/niet ontlucht, gaan rijden, motor te heet, stukje door gereden, goed oververhit
KVS bijgegooid, ontlucht en auto weer gebruikt
- Na zoveel kms (1000?), oververhit lampje branden, meteen gestopt, alle kvs blijkt verdwenen.
Bijgevuld, ontlucht, verder gereden. Dit 2x gehad, waarna ik de koppakking beschuldigde (veel witte rook)
- Koppaking vervangen, bleek de kop (goed!) krom. Andere kop gemonteerd, maar niet thermostaat, waterpomp o.i.d. vervangen
- Na aantal kms (1000 geloof ik) jahoor, OVERVERHIT!!! kl*te ding, weer de kvs weg
- bijgevuld, ontlucht, thermostaat vervangen
- 40 km later motor uit de auto gehaald.
Okay, toen kwam die dus in een andere auto, een auto met wel kvs meter en nivo lampje.
- Voordat het blok erin ging vervangen: nieuwe koppakking, nieuwe waterpomp. Ook andere: radiator, kachelradiator, slangen, thermostaathuis (thermostaat was net nieuw)
- Bijgevuld, ontlucht, ingereden, slalom gereden, carb in gezet......
- bedrijfstemperatuur constant(altijd) 85-90 graden
- en toen... begon het kvs nivo lampje te branden.... bijgevuld Even uit, toen ging hij weer branden, en dat nog een paar keer, ook op 1 lange afstand.
temp oke dus door gereden. Gister nog een bodempje bij gedaan, maar nivo was te zien.
- Lange afstand, lampje brand uiteraard,
maar na 50 km snelweg begint de temperatuur plotseling op te lopen (bij constant 100 km/uur en sneeuw ), ik direct stoppen, wat blijkt...... KVS bijvullen en ontluchten gaat er (meer dan) een liter KVS in..... Vol gegooid en ontlucht...
- lampje heel even bijna uit, maar al snel brand ie weer in volle glorie....
- Temperatuur wel weer netjes 85-90, ben dus ook gewoon naar huis gereden,
Wat the fuck doe ik fout????? Klooooooote auto :S
Ik ontlucht zeker helemaal verkeerd? Of zou mijn onderblok gewoon echt stuk (krom???) zijn?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Rio:
Deze thermostaat is getest idd, en ging open. Vorige ook getest (die ik dacht dat stuk was) ging ook gewoon open....
als de thermostaat niet (goed) open gaat komt de bedrijfs temperatuur toch veelste hoog?
Deze thermostaat is getest idd, en ging open. Vorige ook getest (die ik dacht dat stuk was) ging ook gewoon open....
als de thermostaat niet (goed) open gaat komt de bedrijfs temperatuur toch veelste hoog?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ik blijf erbij dat deze motor een verstopping moet hebben,m waarschijnlijk ergens bij de waterpomp in het pomphuis..
de cilinderkop die erop zit was perfect toen hij erop ging, hoe die nu is durf ik niet te zeggen aangezien hij volgens jouw zeggen ook een warmloper gehad heeft.. verkeerde montage vd koppakking kan ook lijden tot dit soort problemen, maar dat zou je moeten zien door idd rook ofwel duidelijke uitwendige lekkage.
waar overigens bij type1's volgens mij ook een probleem zit, is de koelwaterniveausensor.. vaak is het rubber ringetje lek waardoor je het niveau iig niet hoger kan zetten als die sensor.
systeem doorspoelen lijkt me ook nog steeds geen slecht idee.
de cilinderkop die erop zit was perfect toen hij erop ging, hoe die nu is durf ik niet te zeggen aangezien hij volgens jouw zeggen ook een warmloper gehad heeft.. verkeerde montage vd koppakking kan ook lijden tot dit soort problemen, maar dat zou je moeten zien door idd rook ofwel duidelijke uitwendige lekkage.
waar overigens bij type1's volgens mij ook een probleem zit, is de koelwaterniveausensor.. vaak is het rubber ringetje lek waardoor je het niveau iig niet hoger kan zetten als die sensor.
systeem doorspoelen lijkt me ook nog steeds geen slecht idee.
Daar was je zelf bij, frikandellen meeting vorig jaar?q01z wrote: hoe die nu is durf ik niet te zeggen aangezien hij volgens jouw zeggen ook een warmloper gehad heeft..
Koppakking zit er goed tussen, hij rookt niet wit.
Waar zit de niveau sensor eigenlijk?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Weet je dat zeker?
Volgens mij is dat de thermoschakelaar voor de fan.
De niveau-sensor zit vlg. mij t.h.v. de dynamo in de zijkant van de vulbuis.
Volgens mij is dat de thermoschakelaar voor de fan.
De niveau-sensor zit vlg. mij t.h.v. de dynamo in de zijkant van de vulbuis.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Die zijn allen nieuw erin gegaan, problemen blijven exact gelijkGuido_AXGT wrote:Koelproblemen:
Radiateur, thermostaat, waterpomp. Als die goed zijn moeten de problemen ophouden.
Nee dat is uiteraard allemaal schoon.... dat was na de eerste keer koppakking door q01z ook zo, maar toen bleven de problemen ook.Hoe ziet de olie eruit? Heb je mayonaise onder de olievuldop?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
q01z wrote:in je radiateur, vlak boven je dikke slang die naar achter gaat
jullie hebben het over dezelfde slang maar anders omschrevenMNM(tm) wrote:Weet je dat zeker?
Volgens mij is dat de thermoschakelaar voor de fan.
De niveau-sensor zit vlg. mij t.h.v. de dynamo in de zijkant van de vulbuis.
@Romy heb je de bypass koelslangetje op het thermostaathuis zitten?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Ja die heb ik!Joost wrote:q01z wrote:in je radiateur, vlak boven je dikke slang die naar achter gaatjullie hebben het over dezelfde slang maar anders omschrevenMNM(tm) wrote:Weet je dat zeker?
Volgens mij is dat de thermoschakelaar voor de fan.
De niveau-sensor zit vlg. mij t.h.v. de dynamo in de zijkant van de vulbuis.
@Romy heb je de bypass koelslangetje op het thermostaathuis zitten?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ik denk toch ook aan een lek. Op geen enkele andere manier kun je zo snel die vloeistof kwijtraken.
Daarnaast kan slecht ontluchten er id voor zorgen dat er af en toe toch heel veel vloeistof bij kan.
Staan de ontluchtingsschroeven allemaal dicht? je zou niet de eerste zijn
gewoon vullen en stationair laten draaien. dan na 10 min kijken of er water op de grond ligt.
Daarnaast kan slecht ontluchten er id voor zorgen dat er af en toe toch heel veel vloeistof bij kan.
Staan de ontluchtingsschroeven allemaal dicht? je zou niet de eerste zijn
gewoon vullen en stationair laten draaien. dan na 10 min kijken of er water op de grond ligt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
thanx voor de tip, k ga er morgen mee aan de slag... Voorkant omhoog, ontluchten en laten lopen terwijl ik er idd bij zit te kijken of ik t zie lekken o.i.d. hoop dat het 'gewoon' ontluchten is....denny wrote:ik denk toch ook aan een lek. Op geen enkele andere manier kun je zo snel die vloeistof kwijtraken.
Daarnaast kan slecht ontluchten er id voor zorgen dat er af en toe toch heel veel vloeistof bij kan.
Staan de ontluchtingsschroeven allemaal dicht? je zou niet de eerste zijn
gewoon vullen en stationair laten draaien. dan na 10 min kijken of er water op de grond ligt.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
hier even een update omdat de auto ondertussen weer rijd,
maaaar nog steeds koel problemen, of eigenlijk, hij koelt wel, maar raakt nog steeds KVS kwijt.
Alleen zag ik vrijdag avond na het eerste ritje na een half jaar een stoomwolk onder me kap opstijgen toen ik hem net afzette.
Kap open, het komt uit de hoek van het waterpomp huis (alu motorblok). Daar steeg een huge stoomwolk op en als je je neus erin stopte ging je over je nek van de KVS lucht. Duidelijk dus!
sochtends de auto nog eens stationair laten lopen en toen vormde zich een mooi plasje onder de auto.
- Het is niet de kop, denk ik. Deze problemen zijn er nu al 2 jaar, ondanks dat ik nu pas net een stoomwolk zag. maar goed hij loopt wel goed en ja rookte wel wat maja, half jaar stilgestaan..... Ik zal de compressie nog eens nameten.......
- De slangen waren droog.. lijkt me ook niet echt t probleem
- Onder de d-riem kap alles droog, dus ook dat lijkt ok (waterpomp niet verkeerd ofzo)
Punt is dat ie al kvs kwijt raakt 2 jaar ofzo, en in die 2 jaar is al de kop, de koppakking 2x, waterpomp/driem/spanrol, thermostaat 2x vernieuwd, en de slangen en radiator komen uit een andere auto die hiervoor nooit koelproblemen had, pas met dit nieuwe blok meteen dag 1 dezelfde problemen. Zoek het daarom meer in het blok.
Maar aan t waterpomphuis heb ik niets vervangen. Ik zie op service Citroën:
dat dat plastice ding waar de slangen opzitten los is en met een 0-ring afgesloten word. Zou dat misschien gewoon gaar zijn?
Heeft iemand die plastice dop los? Die o-ring bestel ik wel nieuw.. zal het morgen avond is allemaal loshalen opzoek naar barsten.
Lijkt me sterk dat het waterpomphuis zelf gespleten is, lijkt mij?
Wat is de meeste kans, slangen, o-ring of plastic ding?
maaaar nog steeds koel problemen, of eigenlijk, hij koelt wel, maar raakt nog steeds KVS kwijt.
Alleen zag ik vrijdag avond na het eerste ritje na een half jaar een stoomwolk onder me kap opstijgen toen ik hem net afzette.
Kap open, het komt uit de hoek van het waterpomp huis (alu motorblok). Daar steeg een huge stoomwolk op en als je je neus erin stopte ging je over je nek van de KVS lucht. Duidelijk dus!
sochtends de auto nog eens stationair laten lopen en toen vormde zich een mooi plasje onder de auto.
- Het is niet de kop, denk ik. Deze problemen zijn er nu al 2 jaar, ondanks dat ik nu pas net een stoomwolk zag. maar goed hij loopt wel goed en ja rookte wel wat maja, half jaar stilgestaan..... Ik zal de compressie nog eens nameten.......
- De slangen waren droog.. lijkt me ook niet echt t probleem
- Onder de d-riem kap alles droog, dus ook dat lijkt ok (waterpomp niet verkeerd ofzo)
Punt is dat ie al kvs kwijt raakt 2 jaar ofzo, en in die 2 jaar is al de kop, de koppakking 2x, waterpomp/driem/spanrol, thermostaat 2x vernieuwd, en de slangen en radiator komen uit een andere auto die hiervoor nooit koelproblemen had, pas met dit nieuwe blok meteen dag 1 dezelfde problemen. Zoek het daarom meer in het blok.
Maar aan t waterpomphuis heb ik niets vervangen. Ik zie op service Citroën:
dat dat plastice ding waar de slangen opzitten los is en met een 0-ring afgesloten word. Zou dat misschien gewoon gaar zijn?
Heeft iemand die plastice dop los? Die o-ring bestel ik wel nieuw.. zal het morgen avond is allemaal loshalen opzoek naar barsten.
Lijkt me sterk dat het waterpomphuis zelf gespleten is, lijkt mij?
Wat is de meeste kans, slangen, o-ring of plastic ding?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Wel even leuk om te vermelden,
waterpomp huis is er in zijn geheel afgeweest, de oring nr 5 was goed verdroogd, nr 4 ook maar minder.
Beide vervangen en lekker vloeibare pakking tussen, en sindsdien is het KVS nivo niet meer gezakt........ Niet te vroeg juichen, maar na 2 jaar lijkt het opgelost....
waterpomp huis is er in zijn geheel afgeweest, de oring nr 5 was goed verdroogd, nr 4 ook maar minder.
Beide vervangen en lekker vloeibare pakking tussen, en sindsdien is het KVS nivo niet meer gezakt........ Niet te vroeg juichen, maar na 2 jaar lijkt het opgelost....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Nee dat had ik idd niet laten doen. werd uiteindelijk (lees maar hierboven) wel paar keer gezegt maja waar moet ik dat doen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).