even de belangrijkste aanpassingen voor de apk vanaf 1 mei
-Er hoeft alleen nog maar gecontroleerd te worden op de aanwezigheid van de snelheidsmeter. De controle op goede werking en verlichting van de meter vervalt.
-Eisen kruiskoppeling aandrijflijn vervallen. de eis is nu geworden dat alle onderdelen van de aandrijflijn deugdelijk moeten zijn en deugdelijk bevestigt moeten zijn.
-Wanneer er op de banden een draairichting staat aangegeven deze ook op de juiste richting moeten liggen van de velg.
-Op een as moet dezelfde maat banden gemonteerd zijn.
-Bij een apk keuring mag er geen noodwiel gemonteerd zijn.
-De stuurbekrachtiger moet goed werken.
-De remschijf mag niet te dun zijn.
-Het maximaal toegestane remverschil van de bedrijfsrem in alle gevallen 30% moet zijn.
Bij een personenauto en een lichte bedrijfswagen is een remproef op de weg niet meer nodig, als het verschil op de vooras tussen de 20% en de 30% bedraagt.
-De onderdelen van het abs systeem moeten aan dezelfde eisen voldoen als de andere onderdelen van het remsysteem. Dat betekent bijvoorbeeld dat tanden van het ringwiel van het abs-systeem niet afgebroken mogen zijn, ook als het controle lampje van het abs goed werkt
-Controle waarschuwingsinrichting remvloeistof reservoir vervallen.
Er moet nog wel gecontroleerd worden of er voldoende remvloeistof aanwezig is.
-Deuren moet nu van binnen en buiten te openen zijn. met uitzondering van de deuren in de laadruimte.
-Airbags en gordelspanners moeten aanwezig zijn, als ze van fabriekswege zijn gemonteerd.
Ook het controle lampje moet werken. Indien de airbag is verwijdert of het controle lampje blijft branden moet hiervan een reparatie advies worden gegeven op het apk keuring rapport.
-Als de dimlichten gasontlandingslampen hebben (Xenonverlichting) moet er een goed werkend koplamp sproei installatie aanwezig zijn. ook mag het dimlicht niet uitgaan bij inschakelen van het grootlicht. Reden hiervoor is dat het even duurt voordat een gasontlandingslamp op volle sterkte brand.
-Als een voertuig een handmatige verstelling voo het dimlicht heeft, moet deze werken.
-Als een voertuig meer lichten bevat dan de verplichte lichten en de toegestane lichten, dan mogen deze bij de keuring niet werken
-Het milieu boek is komen te vervallen. voor de auto’s waarop het milieu van toepassing was geldt een co-percentage van 4,5% of 3,5% welke van deze twee percentages is afhankelijk van de datum eerste toelating van de auto.
-Geen emissie eisen voor hybride. Wel moet er gecontroleerd worden op de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde.
-De eisen van de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde bij benzine motoren, zijn verandert. Personenauto’s met een datum eerste toelating van na 31 december 1995 moeten een katalysator en een lambdasonde hebben. Bedrijfswagen lichter dan 3500kg en een datum eerste toelating van na 31 december 1997 moeten ook een katalysator en een lambdasonde hebben.Bij personenauto’s toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfswagens toegelaten na 31 december 1994 moet een viergastest worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd.
-Bij auto’s met een EOBD-systeem mag met een EOBD-scantool het motormanagement worden uitgelezen. Als hierin geen fouten (p-codes) zitten en de readiness is afgerond, hoeft bij stationair toerental geen co-percentage meer gemeten te worden. De viergastest, bij verhoogt toerental, moet nog wel met de viergastester worden gedaan.
-De stabilatoren van personenauto’s en bedrijfswagens moeten goed vast zitten en mogen geen breuken of scheuren hebben.
-Bandenspanning moet op de juiste spanning hebben.
-Personenauto’s die zijn ingericht als kampeerwagens, lijkwagen of ambulance moeten een remvertraging van ten minste 4,5m/sec. de pedaaldruk daarbij mag niet hoger zijn dan 700N. dat is dus anders dan een gewone personenauto, waarvan de remvertraging ten minste 5,2m/sec moet zijn en de pedaaldruk niet hoger dan 500nm mag zijn.
Die van de viergastest is interessant.. er staat dat wanneer er een Lamda EN Katalysator geplaatst is er een 4gastest uitgevoerd moet worden... betekend dit dat wanneer je Kat weg is je niet meer hoeft te testen???
als ik dit zo lees, gaan er een hoop golf/civic rijders met gecleande deuren een berg schelden (van die deuren die geen handgrepen meer hebben, maar afstandsbediening...)
RichardRR wrote:Die van de viergastest is interessant.. er staat dat wanneer er een Lamda EN Katalysator geplaatst is er een 4gastest uitgevoerd moet worden... betekend dit dat wanneer je Kat weg is je niet meer hoeft te testen???
Zo lees ik het ook. Zou wel interessant kunnen zijn
q01z wrote:als ik dit zo lees, gaan er een hoop golf/civic rijders met gecleande deuren een berg schelden (van die deuren die geen handgrepen meer hebben, maar afstandsbediening...)
hahaha ja, nu je t zegt, die hebben een probleem!
Met de lambda, vergeet niet dat:
na 92 is het verplicht een lambda en kat te hebben als t op je kenteken staat. Dus als je t dan weghaalt is t zoiezo afkeur.
Importjes enzo hebben t vaak niet staan op kenteken en die kan je dan dus zonder 4 gas test laten doen, dat is wel weer fijn....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
q01z wrote:als ik dit zo lees, gaan er een hoop golf/civic rijders met gecleande deuren een berg schelden (van die deuren die geen handgrepen meer hebben, maar afstandsbediening...)
die afstandsbediening kan je toch ook buiten de auto gebruiken. Het is net hoe je het interpreteert.
ik denk ook dat het meer met veiligheid te maken heeft. stel er gebeurt een ongeluk en die deuren zijn niet te openen. Kan me goed voorstellen dat ze dat eisen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-Als de dimlichten gasontlandingslampen hebben (Xenonverlichting) moet er een goed werkend koplamp sproei installatie aanwezig zijn. ook mag het dimlicht niet uitgaan bij inschakelen van het grootlicht. Reden hiervoor is dat het even duurt voordat een gasontlandingslamp op volle sterkte brand.
geloof dat dit pas gold bij auto met een bouwjaar van na 2006.
nouja ik weet het ook niet zeker hoor, dacht vandaag zoiets gehoord te hebben op t werk, zal t morgen wel is navragen aan onze keurmeester.
maarja als je zo'n set achteraf ingebouwd hebt maakt het ook niet veel uit want dan stop je voor de keuring gewoon je originele lampen er weer terug in.
ik maak zowat om de 1 á 2 dagen mijn koplampen schoon, nat doekje en een trekker, ik ga geen sproeiers inbouwen, en ik vind dit dan ook echt reinste onzin.
DuFF wrote:ik maak zowat om de 1 á 2 dagen mijn koplampen schoon, nat doekje en een trekker, ik ga geen sproeiers inbouwen, en ik vind dit dan ook echt reinste onzin.
Mee eens.
Heb je al eens gezien hoe je voorruit eruit ziet als die al een beetje vies is en je er alleen maar ruitensproeiervloeistof tegenaan spuit (dus niet de wisser gebruikt)?! 't Zelfde resultaat geldt ook voor de koplampen.
Sproeiers zonder wisser is dus je reinste flauwekul!
-Deuren moet nu van binnen en buiten te openen zijn. met uitzondering van de deuren in de laadruimte.
Joost wrote:die afstandsbediening kan je toch ook buiten de auto gebruiken. Het is net hoe je het interpreteert.
P'sies. Ernaast gaan staan met de afstandsbediening is in princiepe ook "van buiten openen".
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
geen idee hoe ik dat voor me koplamp gemonteerd krijg
en als er op je kentekenbewijs E2 staat dan moet ie een katalysator hebben toch? of kan ik dan alsnog met een goeie viergastest zonder katalysator door de apk ?
Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.
Het is dus alsvolgt voor benzine (rekening houdend met die nieuwe regels):
Tot 31-12-1973
geen eisen wb emissie
van 31-12-1973 tot 31-12-1985
max 4,5% CO
Na 1985 scheiding in lambda geregeld of niet geregeld
Lambda geregeld: 0.5%
Niet geregeld: 4.5%
Na 31-12-1986: (type 1's en eerste jaar type 2)
Lambda geregeld 0.5%
Niet geregeld: 3.5%
Na 21-12-1992: (type 2 behalve eerste jaar)
Met aanduiding E2/U9: lambda geregeld: 0.5%
Geen aanduiding: 3.5%
Na 31-12-1995 (type 3.. toch?)
Kat en lambda altijd verplicht, altijd 0.5%
Na 2002
max: 0.3%
Daarbij is opgegeven moment ook een 4 gas meting verplicht:
Na 1992 als er E2 of U9 aangeduid is
en na 1995 altijd.
uitzonderingen:
Indien op het kentekenbewijs bij ‘bijzonderheden’ één van de volgende teksten is vermeld:
‘Basis TGK: EEGK-9999’ of ‘Basis EEGK-9999’, ‘Basis TGK: VERH-9999’ of ‘Basis VERH-9999’, ‘voertuig
geregistreerd geweest in een EU lidstaat’ of ‘voertuig toegelaten als verhuisgoed’ dan wel ‘Voertuig niet voorzien van
emissiebestrijdingssysteem’, en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en/of lambdasonde kan er vanuit
worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.
In dit geval behoeft de viergasmeting niet te worden uitgevoerd
En als er E2/U9 op je kenteken staat hoeft dit pas NA 1992 er ook verplicht op te zitten:
Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor
met elektrische ontsteking die in gebruik zijn
genomen na 31 december 1992 en die zijn
voorzien van een emissiebestrijdingssysteem,
moeten de door Onze Minister aangegeven
onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.
Na 1992 moet de lambda waarde ook kloppen, maar alleen bij autos die op papier een lambda hebben. Na 1995 is dit dus sowieso verplicht
Last edited by grietje on ThuApr02, 2009 9:10:48 AM, edited 5 times in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).