[Motorisch] ontstekingsmodule prob GT carb?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

[Motorisch] ontstekingsmodule prob GT carb?

Post by grietje »

Lieve AX-vriendjes,

- edit- Update laatste pagina! -edit-
De GT (carb) heeft nu nogal geen zin meer.
Donderdag aaf in de stromende regen opweg naar zeeland (200km), wat zijn tweede rit was hierheen als carb, en daarvoor als carb amper/vrijwel geen km's...

Ergens bij roosendaal, dus 3/4 opweg, wil ik ipv 90 eens 100 gaan rijden omdat de regen iets minder werd. Daarbij begint de GT ineens super in te houden en te bokken, zelfs zo erg dat ik niet harder dan 60 kan en de vluchtstrook op draai.
Gas los -> auto valt uit. Ff tot 10 geteld en daarna starte die ook niet echt lekker, maar goed, hij doet, ik rij verder.

paar km's verder, zelfde verhaal,
en dat nog 4/5 x. Marc gebelt, conclusie ontstekingsmodule. Geen toeren maken en hopen dat je er komt.

Dus oke, onder de 2000 toeren gebleven en toen de laatste 20 km afgelegd. Na de snelweg niet meer uitgevallen.


Anyways, wij de ontstekingsmodule en bobine vervangen met nieuwe koelpasta onder de module. Module is wel een tweedehandsje net als de bobine ntrlk.

Dag erna carbje lekker afgetrapt in de polder, carb wat minder rijk gezet en de ontsteking beter. Ding liep als een tierelier, best hard en ook goed. Wel paar keer richting de 7500 toeren geweest. Hij heeft niet ingehouden of gebokt, de hele dag niet.

Vandaag wil ik naar huis rijden, eerste 7 km (geen snelweg) gaat goed, opvoegen op de snelweg is meteen gezeik. Ik kon NIET harder dan 60, flink inhouden en enorm bokken. Dus via de vluchtstrook met 40 naar de volgende afrit gereden. Eerst met de choke gespeeld, schroefjes en stekkers gecontroleerd maar dat hielp allemaal niet.
Ja, hij lijkt elke keer als je gestopt bent het weer normaal te doen maar na 2x optrekken begint ie weer net zo hard te kloootten

Op de terug weg naar marc werd het nog erger. Op de polderwegen kon ik niet eens meer 60 rijden, dus op t fietspad naar marc gereden met echt 40 ofzo en om de paar 100 meter stoppen.

Anyways, het zal wel weer de module zijn aangezien dat van t weekend ook hielp. Toen liep ie geweldig, hij zal wel weer opgeblazen zijn, die module dan.

Maar als ik maar 1 dag met een module doe word dit niet echt grappig?
Waarom gaat dat ding stuk en wat is er aan te doen?
Last edited by grietje on SunJul19, 2009 9:28:00 PM, edited 4 times in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

De uitleg die ik van Nard heb gekregen is dat bij die hoge toerentallen de bobine te weinig tijd heeft om op te laden. Reken maar uit, bij 7500 rpm moet de bobine 4x7500=30.000 keer opladen.

Oplossing:
1 - Niet meer zo hoog in toeren trappen
2 - Andere ontsteking monteren (bv. programeerbare waar ik mee bezig ben)
(3 - Bobine aanschaffen die wel geschikt voor deze hoge toerentallen) ik weet niet of die bestaan.

Ow, en het is raadzaam om een aantal reserve modules in het dashboardkastje te leggen, samen met gereedschap om hem te vervangen.
Image Image Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Bossie wrote:De uitleg die ik van Nard heb gekregen is dat bij die hoge toerentallen de bobine te weinig tijd heeft om op te laden. Reken maar uit, bij 7500 rpm moet de bobine 4x7500=30.000 keer opladen.

(3 - Bobine aanschaffen die wel geschikt voor deze hoge toerentallen) ik weet niet of die bestaan.
Bobine van MSD nemen :wink: Kost wat maar dan heb je ook wat :roll:

http://www.dp-engineering.nl/EN/products/ignition/msd/
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Rooney wrote:
Bossie wrote:De uitleg die ik van Nard heb gekregen is dat bij die hoge toerentallen de bobine te weinig tijd heeft om op te laden. Reken maar uit, bij 7500 rpm moet de bobine 4x7500=30.000 keer opladen.

(3 - Bobine aanschaffen die wel geschikt voor deze hoge toerentallen) ik weet niet of die bestaan.
Bobine van MSD nemen :wink: Kost wat maar dan heb je ook wat :roll:

http://www.dp-engineering.nl/EN/products/ignition/msd/
Dat is een DIS uitvoering. De getoonde is geschikt voor het Ford Edis systeem. Romy heeft een ontsteking met verdelerkap. De bobine die daar bij zit, heeft maar 1 spoel voor alle 4 de cilinders. DIS schijnt er 2 te hebben. Deze hebben dus al veel minder last van dit probleem.

P.s. ik zoek nog wel zo'n MSD, maar dat moet goedkoper kunnen ;)
Image Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Ik zou gewoon eens een nieuwe proberen. Dingen staan erom bekent kapot te gaan. Heb je er niet teveel koelpasta tussen gedaan? hij mag niet door de pasta van het blok worden gescheiden. er is maar een heel klein beetje nodig! hij moet nl koelen op het blok.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Nu heb ik me net naar huis gereden, uiteraard geen probleem.. Maar het is san ook maar een kort ritje!

Verder merkte ik dat hij bij 5000rpm volgas in 3 te weinig benzine kreeg waardoor hij stokte..

Zal zo es even gaan meten!
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zo, net ff vrij intensief getest;

als ik doorschakel tijdens het optrekken (vooral in hogere versnellingen) houdt hij gigantisch in, iets gas terug (niet los) zorgt ervoor dat de motor weer wat lucht krijgt en weer pakt.. als ik dan gelijk weer gas geef doet hij nix.. als ik gas even laat 'rusten' en dan weer gas geef, dan trekt hij wel weer door..

met 2 modules hetzelfde probleem.. zonder enig verschil.. (vd haynes moest ik meten op 2 polen vd module, pool 2/3 en daar moest 12v op staan bij contact-aan, maar dat geeft hij niet.. kan ook niet volgens mij, op de stekker overigens wel netjes 12v! kan iemand met een gelijke ontsteking dat even controleren voor mij, wat er bij hun op pool 2/3 voor voltage staat met contact aan?))
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

en maar hier ook ff mijn commentaar zodat mensjes miss wat nuttigs kunnen bijdragen...

wat marc zegt, het ff inhouden, maar dat is niet het inhouden wat ie bij mij deed. :( Bij marc doet ie het dus een stuk beter/normaal

Ik had echt dat ik 100 wou rijden maar dat de auto compleet afremt, tot de 60, en dan met enorme bokken en stoten (echt erg, volgens mij backfired ie erook bij) valt ie uit. Of ik kan hem met plankgas aan de praat houden maar hij blijft 60 rijden met ondertoeren geluid...

En als ik doorblijf rijden word het steeds erger totdat 60 ook niet meer gaat......

Ik kan dus ECHT niet harder dan. Hij rijd gewoon niet.

Maar verschil met marc en met zondag toen ie het wel deed:
Toen ie het NIET deed: olie niet echt warm (70 graden), olie lampje knipperde ook, terwijl er genoeg olie inzat, ik had heeeel rustig warm gereden, onder de 2500 toeren.

Toen ie t WEL deed: olie warmer omdat we getrapt hadden (80> graden), olielampje gaf geen sjoege, geplankt met warm rijden (tot de 5000 toeren)...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Check ook even of de bovenste helft v.d. carb nog goed op de onderste geschroeft zit. Bij mij gaf dat ook vage klachten op Zolder.
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Bossie wrote:Check ook even of de bovenste helft v.d. carb nog goed op de onderste geschroeft zit. Bij mij gaf dat ook vage klachten op Zolder.
goede, en die pakking ertussen miss.. valse lucht lijkt t wel beetje op...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik vertrouw die carb voor geen cent :oops:

nu eerst ff eten, dan mijn eigen carburateur ff preparen en die er morgenavond maar even opschroeven om te testen :)
Image

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

Hoe staat je vlotter niveau wil ook wel helpen als je die goed zet, als die dat nog niet staat.
anders heb je geen benzine valt tie weg en terwijl die weg valt pomp je pomp langzaam weer wat bezine de vlotterkamers in.

Groetjes

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

jeffrey van dal wrote:Hoe staat je vlotter niveau wil ook wel helpen als je die goed zet, als die dat nog niet staat.
anders heb je geen benzine valt tie weg en terwijl die weg valt pomp je pomp langzaam weer wat bezine de vlotterkamers in.

Groetjes
dat is idd wel een beetje waar ik zelf ook op gok.. net bij mn reserve carb dus alvast afgesteld... maar ik liet een miniscuul boortje in een gaatje vallen en die zit vast :? dus dat schiet niet op! morgen weer verder...
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

overigens nog een aanvulling op bovenstaande;

ik had de bobine nog nagemeten.. bobine die erop zat had een weerstand van +-5000ohm, (moet 6500 zijn) degene die er vrijdag door Romy afgeschroefd was had 6250ohm.. die was dus beter, die terug gezet.. probleem bleef!

ik gok dus steeds meer op de benzine.. en dan idd met name in de hoeveelheid benzine, zoals vlotter stand, verstopping in het filter..

wat mij aan het denken zet; eerste storingen ontstonden na 170km rijden, maar vooral toen de tank wat leger begon te geraken.. wellicht is er wat meegekomen vanuit de tank dat nu ergens voor ongein zorgt..
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Tijd om het filter te controleren/vervangen, vlotter goed zetten en de carb schoonmaken (en goed vast schroeven ;) ).
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Dit waren dus de nauwelijks te beredeneren problemen waardoor ik die carbuarateur beu was.
Vooral dat ontstekingsverhaal irriteerde me inmiddels mateloos.

@Bossie: grappig dat Nard er ineens wél een theorie over blijkt te hebben...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Ook grappig dat die kant nog wal raakt ;)

Een bobine laad nl niet op maar maakt van een relatief lage spanning een hoge. De afregeling daarvan gebeurt door de module (die gewoon goed moet kunnen koelen) en de distributie door de rotors en spoelen.

Alles uit het ontstekingsgebeuren verouderd en komt dus aan vernieuwing toe. Beste kun je dat dus ook allemaal tergelijkertijd doen.
grootste oorzaak van het falen is dat de koelpasta tussen module en blok uitdroogd of door eerdere wisseling niet aanwezig is. Als dan de module hoog wordt belast wordt die erg warm en kan dus door de hitte kapot gaan.

computergestuurde motoren zijn veel erger omdat ze vanuit veel meer hoeken problemen kunnen geven. Meeste daarvan zijn voor de gemiddelde hobbyist niet of nauwelijks zelf op te lossen laat staan te beredeneren
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

bestuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: SatJan24, 2004 2:32:08 PM
Location: BeNeLux

Post by bestuur »

even een kleine toevoeging vanaf me werk (vandaar onder bestuur..)

vanmrogen was het wel raak; komt beetje op het volgende neer, je kan optrekken tot 40 in zn 2 (3000rpm) dan valt hij uit, trap je de koppeling in.. laat je m rollen tot +-20 en dan start hij wel weer en valt hij dus weer uit bij 40..
rijden op slippende koppeling helpt een beetje, maar is uiteraard niet de oplossing en is meer uitstel van executie (uitvallen doettie toch..)

aangezien het probleem dus vooral bij vocht/kou optreed (donderdag regende het.. gistermorgen en vanmrogen was het koud/vochtig..) vermoed ik dat ik de bekabeling maar es moet gaan controleren.. warme/koude motor maakt blijkbaar geen verschil, aangezien de motor donderdag toch wel degelijk warm was na een rit van 170km

wordt vervolgt!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ondanks dat ik het niet leuk vind dat ie een probleem heeft vind ik het enigzins fijn om te weten dat er nu iig een richting is waar we naar kunnen/moeten zoeken.....

En dat ik nu niet de enige ben die het meemaakte :roll: Hij's echt niet te rijden als ie zo doet.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

problemen zijn leuk. daar wordt je wijzer van. ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply