Mastenhose - AX, 2CV, Partner - Update 17/02/2012 Nwe FOTO's

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

247 remmerij is in principe niet beter als 238 :)

Niet voor straatgebruik.. grotere schijven worden minder snel te warm maar dat gaat alleen op bij circuit gebruik en daarnaast met juiste manier van remmen daar heb je er nog geen last van.

Als alles in je remcircuit in goede staat is (HRC, gangbare klauw en goede schijven en blokken) maakt voor normaal gebruik de grote niet zoveel uit ;)

maw, als ik jou was zou ik niet naar tweede hands remmerij zoeken, dan remt ie net zo slecht

investeer liever in nieuwe en goede schijven en blokken, en reviseer je klauw(en), als ze niet soepel gaan.

als je een stabi wil kan je op sites als winparts.nl nieuwe draagarmen kopen met nieuwe fusees voor zeer kleine prijsjes.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:247 remmerij is in principe niet beter als 238 :)
En dát ga ik nu toch ff zoooooooooooooooo ontzettend tegen spreken!!! 8)
247mm remt wel degelijk VEEL beter dat die 238mm zooi.
M'n dieseltje heeft standaard 247mm, dus daarmee had ik al direct vergelijk tov. de Volcane (die standaard 238mm rommel heeft). En ondanks dat 't dieseltje 103kg méér weegt dan de Volcane, staat 'ie echt VEEL sneller stil!
En dat heb ik nu dus ook kunnen merken nu de Volcane ook 247mm heeft. (Geventileerd weliswaar, maar da's alleen maar boeiend als je op 't circuit gaat rijden met veel remmen enzo, omdat die dingen gewoon veel minder snel gaan faden.)
Afijn, nu de Volcane ook 247mm heeft, remt die ook een heel stuk beter!
HRC en leidingwerk zijn origineel gebleven. (Naja, achter 2 neije remslangen, maar that's it!)

't Is overigens naar verluid wel zo dat 258mm nauwelijks merkbaar beter remt dan 247mm. Meetbaar misschien wel, maar merkbaar vrijwel niet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

grietje wrote:247 remmerij is in principe niet beter als 238 :)

Niet voor straatgebruik.. grotere schijven worden minder snel te warm maar dat gaat alleen op bij circuit gebruik en daarnaast met juiste manier van remmen daar heb je er nog geen last van.

Als alles in je remcircuit in goede staat is (HRC, gangbare klauw en goede schijven en blokken) maakt voor normaal gebruik de grote niet zoveel uit ;)

maw, als ik jou was zou ik niet naar tweede hands remmerij zoeken, dan remt ie net zo slecht

investeer liever in nieuwe en goede schijven en blokken, en reviseer je klauw(en), als ze niet soepel gaan.

als je een stabi wil kan je op sites als winparts.nl nieuwe draagarmen kopen met nieuwe fusees voor zeer kleine prijsjes.
Tnx voor de tip m.b.t. de stabi + draagarmen.

Wat betreft de remmerij: Na het slopen van de TGS hebben we de remmen onder de 1.1i van m'n vader vervangen voor de remmen van de TGS. Het resultaat was wel degelijk beter remgedrag.
Kan natuurlijk puur toeval zijn, maar op zich, als ik de remmen van de 1.1i van m'n vader nu vergelijk met m'n huidige remmen, dan is er wel degelijk een wereld van verschil.

De aanschaf van tweedehands remmerij is in mijn ogen geen probleem, want uiteraard wordt het hele boeltje nagelopen voordat 't z'n plek onder m'n AX-je krijgt!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

dan heb je gewoon betere klauwen/schijven/blokjes gehad ;)

t maakt namelijk echt niet uit.
tis zelfs zo dat beweerd word dat de 258 van de GT weer slechter remt, maar daar ben ik t opzich ook niet mee eens want mijn GT remt bruuuut. maar goed alles is dan ook nieuw (HRC, schijven en blokken en klauwe gereviseerd)
best remmende ax ooit was een ax met 238 remmerij.

en tweedehands tja, your call! maar nieuw kost al niets, en het zijn slijtage onderdelen die HEEEL VEEEL bepalen in het remgedrag. Straks ga je er alleen maar op achteruit. investeer dat dan gewoon in nieuw.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:dan heb je gewoon betere klauwen/schijven/blokjes gehad ;)

t maakt namelijk echt niet uit.
En dat doet het dus gewoon echt wel.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Het enige wat ik me dan afvraag, als het geen verschil maakt:

Waarom hebben ze bij Citroën dan besloten om op GT's, 1.4i's en Diesels besloten om ze te voorzien van 247 remmerij in plaats van 238. Er zal ongetwijfel een (merkbaar) verschil inzitten...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

grietje wrote:247 remmerij is in principe niet beter als 238 :)
Mits beide in 100% goede staat zijn is 247 altijd beter.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Puur op remkracht gezien:

Je aangrijphoek is groter bij 24,7 dus heb je minder kracht nodig voor dezelfde vertraging als bij 23,8.

Dus een 25,8 schijf is ook weer beter. Door de aangrijphoek hoef je nl minder kracht te gebruiken om dezelfde vertraging te hebben.

geventileerd is alleen nodig voor de hitteafvoer en dus om je vertragende capaciteit in stand te houden.

2 belangrijkste dingen om hard te kunnen remmen zijn dus:

1: grote diameter schijf (aangrijppunt verder naar buiten)
2: groot contactoppervlak van remzuigers (groter aangrijp oppervl.).

Type schijf en blok zijn van minder belang. Deze brengen nl alleen de primaire krachten over. De specifieke eigenschappen van die 2 bepalen alleen de wrijving. Een goede remblok zorgt er nl alleen maar voor dat je rem niet blokkeerd en dus langer vertragend werken bij zelfde pedaaldruk als waar een ander blok allang had geblokkeerd.

Maar het gehele remkarakter van een auto wordt door veel meer bepaald. Banden, pedaaldruk, hoofdremcilindermaat tov remzuigeroppervlak, temperatuur etc etc.

Je kunt tenslotte maar zo hard vertragen als dat je banden grip blijven houden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Vandaag was ik vrij, dus tijd om weer wat tijd in de AX te steken!

Vanmorgen stond de AX er zo bij:
Image
Image

De reden hiervoor:
Image

Zoals te zien is op de derde foto, m'n remschijfje was niet echt goed te noemen. Ondanks 'protesten' van clubleden, vanmorgen toch besloten om voor een tweedehands setje te gaan van een sloper.
Het verschil is duidelijk merkbaar (kan haast niet anders, als je de schijf zo zag).
Ik heb gemazzeld met de remschijven en blokken van de sloop:
Geen trillingen meer in het stuur en de AX trekt niet meer met stevig remmen. Wat mij betreft dus een hele verbetering!
Nu op zoek naar een setje Dieselpootjes en remmerij!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Jij ook al lekker aan het klussen gewwest op je vrije dag :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Vandaag bij de tourrit een aantal dingen in ontvangst mogen nemen, waaronder een Type-X einddemper.
Deze vanavond nog ff snel gemonteerd, klinkt GOOOEEEEEDDDDDD!!!!
Wel erg luid, maar misschien komt dat wel omdat ik het niet meer gewend ben! :)

Ff afwachten wat ik ermee doe, laat ik 'm zo, gaat de silencer er weer in, of gaat de Devil die ik van Chris (Drake) overgenomen heb eronder?

Verder nog een setje voorpootjes van Paul & Cindy meegenomen, dus binnenkort miss. toch nog de remmen-upgrade! :D

Foto's niet gemaakt, die houden jullie tegoed!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

die schijfjes ogen wel eng ja!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Joost wrote:die schijfjes ogen wel eng ja!
Die wáren ook eng! :lol:
Nu remt ie al stukken beter!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Rond etenstijd belde m´n vader.
Hij was met de Xsara Picasso weggeweest. Pakte een drempeltje 'iets vlotter', hoorde een raar gekraak onder de auto uit. Vervolgens bij het in- en uitsturen af en toe een schurend geluid. Bij het in- en uitveren soms een schurend geluid, maar niet altijd.

Vanavond ff naar de schuur gereden en eens bekeken wat het kon zijn.
Is de veer rechtsvoor gebroken.
Vanavond de auto ontdaan van z'n veerpootjes en de veren gedemonteerd. Morgen de voorpoten schoonmaken en ff nieuwe veren halen, en dan monteren. Morgenavond staat de auto weer op z'n wielen denk ik zo.

En ik maar denken dat de voorveren alleen bij de C3's afbraken... :?

Anyway, toch weer lekker wat te sleutelen gehad! :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Prijs je zelf maar gelukkig dat je voor die grappen niet afhankelijk bent van een garage/dealer maar het zelf kunt oplossen.

Wel bizar trouwens dat ook de veren van een Xsara Picasso en niet alleen de C3 sneuvelen in de stijd met de vele drempels in Nederland.

Sterkte met de klus.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik vind het eigenlijk sowieso absurd dat veren breken. :evil:
Zou daar nu al aan te merken zijn dat er blijkbaar echt goedkoper materiaal wordt gebruikt om de prijs van auto's naar beneden te krijgen?
(En dan bedoel ik niet dat zo'n beetje alles wat door plastic vervangen kan worden ook door plastic vervangen wórdt, maar dus ook dat er een beduidend mindere kwaliteit verenstaal wordt gebruikt?!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Zo, de Xsara Picasso veert weer als een jonge maagd!
Zoals vermeld 1 van de veren dus finaal doorgebroken. Waarschijnlijk in 1x, was een strakke breuk.

De demontage en montage viel me eerlijk gezegd behoorlijk mee.
De vorige keer bij m´n eigen Xsara kostte ´t me meer tijd, maar toen deed ik ´t alleen!
Enige nadeel, die veerspanners moeten zo´n eind ingedraaid worden, er leek geen eind aan te komen! :lol:

M´n ouders kunnen met een gerust hart op vakantie vrijdag!

Helaas geen foto´s gemaakt.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Vandaag was de grote dag. De AX had een afspraak voor de APK-keuring.
Daar aangekomen begon de monteur met een remtest. Deze was prima, ik zag wel wat remverschil, maar dit bleef blijkbaar binnen de gestelde grenzen.
De verlichting was aan de beurt, linker mistlicht deed 't niet, dit kwam door een slecht contact, ff morrelen aan het kabeltje en 't werkte weer.
Vervolgens werden de banden aan een inspectie onderworpen. Geen aanmerkingen. Daarna werd de voorwielophanging gecontroleerd, fuseekogels en de stuurkogels. Meteen werden ook de remmen nog aan een visuele inspectie onderworpen.
Toen kwam het grote moment: De viergastest!

CO was prima! Maar de lambdawaarde kwam niet onder de 1,045, waar dit tussen de 0,97 en de 1,03 moet zijn. De auto op toeren zetten bood geen uitkomst. Vervolgens geprobeerd om 'm ff uit te laten (lees: ff de toerin injagen) om te kijken of dat uitkomst zou bieden.
Helaas!

De AX is vandaag afgekeurd. :( :wall

Omdat ik vandaag geen tijd heb om er iets aan te doen (moet voor m'n werk naar 't buitenland, zit dus rond etenstijd in 't vliegtuig en moet nog e.e.a. voorbereiden), of om er ff mee te gaan rijden, heb ik een nieuwe afspraak gemaakt voor donderdag a.s.. Ga lekker vroeg op en ga dan ff een half uur, 3 kwartier met de auto over de snelweg jakkeren! Even lekker in z'n toeren houden en vooral hopen dat dat uitkomst gaat bieden!!!

Mocht iemand nog tips voor me hebben, dan mogen deze in dit topic gepost worden!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

je hebt ook reinigings sapjes die je aan je benzine toe kunt voegen ... :idea:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik zat me net ook te bedenken dat ´t misschien wel wijs is om een keer 98 te tanken ipv 95. Jammere is alleen dat ik eergisteren getankt heb, dus een volgende keer tanken komt pas volgende maand...
Bedankt voor de tip in ieder geval!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply