Kat vervanger

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Kat vervanger

Post by Mark »

Momenteel heb ik onder de 1.6i een splinternieuwe kat zitten. Maar toch wel het idee dat het remt. Dus eigenlijk... Moet ie er weer onderuit. Maar met alleen een devil einddemper wordt dat natuurlijk een tievus herrie binnen. Sommige willen dat... Maar ff is leuk maar continu wordt iritant.

Nou vraag ik me af. Past het volgende:

Huidige situatie (met spaghetti spruitstuk)

Image

Andere pijp van een AX Sport / GT zonder kat:

Image

En de dure variant via hbase:

Image

Volgens mij moet dit zo eronder te duwen zijn. Zijn brede flenzen want de artikelnummers voor de klemmen zijn gelijk aan wat ik nu heb.

Iemand dit ooit in praktijk uitgetest?

En tweede vraag: Wat zit er in een middendemper? Is de luchtstroom geremd? Volgens mij kijk je er zo doorheen. Moet natuurlijk geen extra weerstand opleveren.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Voor zover ik weet is de middendemper een schottendemper. Dus lekker restrictief. Ik moet zeggen ik vond de herrie met alleen de devil best meevallen. Probeer het eens zou ik zeggen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Middendemper bij een ax/106/saxo is een free-flow demper.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Dat idee had ik ook al dat het freeflow was. Met een spaghetti een middendemper en een devil is alles dus free flow. En wellicht toch een normaal geluidje.

Dan de resterende vraag. Heeft die pijp identieke afmetingen als de Kat variant?

En dan natuurlijk de apk vraag. Kom je er zonder kat doorheen.
Bij sommige auto's schijnt de uitstoot zonder kat ook nog binnen de limits te vallen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Mark wrote:Dat idee had ik ook al dat het freeflow was. Met een spaghetti een middendemper en een devil is alles dus free flow. En wellicht toch een normaal geluidje.

Dan de resterende vraag. Heeft die pijp identieke afmetingen als de Kat variant?

Bij sommige auto's schijnt de uitstoot zonder kat ook nog binnen de limits te vallen.
Mijne is vandaag afgekeurd op een te hoge lambda-waarde. Mét katalysator...CO was wel goed.
Maar ik heb een 1.1i, jij een 1.6i, je kunt natuurlijk een katvervanger plaatsen en een viergastest laten doen, dan weet je waar je aan toe bent.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Vraag blijkt past deze middendemper pijp zonder enkele aanpassing ipv de kat. Goed tis maar een pijp van 50 tientjes maar toch.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Mastenhose wrote:
Mark wrote:Dat idee had ik ook al dat het freeflow was. Met een spaghetti een middendemper en een devil is alles dus free flow. En wellicht toch een normaal geluidje.

Mijne is vandaag afgekeurd op een te hoge lambda-waarde. Mét katalysator...CO was wel goed.
Lambda waarde? pfoe ik zou een andere garage zoeken :d Wat een flutreden om aftekeuren.

Wat ben ik ineens blij met oude auto en zeer easy garage :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Weet nou echt niemand of de middendemper pijp van het oude type ax gelijk is aan een type2 pijp met kat?

Iemand zal toch ooit wel eens hetzelfde bedacht hebben? Wel free flow geen herrie? Lijkt wel of ik iedere keer dingen voor het eerst doe zodat ik de volgende kan waarschuwen dat iets niet zomaar past haha. :wink:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Sorry, in de discussie had ik helemaal over je vraag heen gelezen.
Na afloop van een meeting ben ik eens met allebei de uitlaten achterin naar huis gereden.
Ik ga niet met 100% zekerheid zeggen dat ze volledig identiek waren (ik heb niet op knikjes voor de stabi gelet etc) maar die twee pijpen waren wel exact even dik en hadden dezelfde aansluitingen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

misschien dat TTF het nog weet over zijn oude rode
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Die knikjes boven de stabi hadden ze sowieso wel wat hoger mogen maken. Als ik flink gas geef slaat mijn uitlaat er altijd tegenaan. Zit maar een paar mm ruimte tussen. Maar op de foto hebben ze allebei dezelfde vorm kniek. En ik heb de stabistang van een AX sport eronder. En de pijp is voor een sport. Dus dat zal wel passen.

(Kan natuurlijk zijn dat door mijn spaghetti de uitlaat lager begint)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Hij past in princiepe gewoon.

Er is b.v ook een belgische gti geweest zonder kat, die had ook een pijp met alleen een middendemper maar die gaat niet passen ivm je andere stabi hebt dan een gti.

Post Reply