Ax overhit
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ax overhit
Okey, hier mijn verhaal, eens kijken of iemand mij kan zeggen wat dit is.
Vanmiddag Groningen - Emmen, constant 100-110 geen probleem whatsoever.
Daarna later op de dag, van Erm naar Emmen gereden met een kar, had ie het niet heel makkelijk mee maar opzich ging het prima, niet harder dan 70 gereden in z'n 4.
Thuis kar afgekoppeld, en auto heeft ongeveer 5 minuten stil gestaan met motor uit.
Daarna weer Emmen - Groningen zonder kar, constant 110-120.
Na pak'm beet 16-20 kilometer gaat de auto moeilijk doen, beetje schudden dus ik denk gas eraf, terug naar 90-100 en toen deed ie weer normaal.
Laatste tijd probleem met een rem die wat blijft hangen, meestal tikje op de rem en hij schiet wel los, dus dacht eigenlijk dat dit ongeveer hetzelfde was.
Daarom, na een kilometer of 5 met zo'n 100kmh langzaam terug naar de 120, geen probleem, voelde weer goed aan. Tot mijn verbeelding gingen de pedalen en het schakelen soepeler, maar, dat was m'n verbeelding, dacht ik.
Toen in Groningen, even gestopt om nog wat te kopen bij de avondwinkel, en weer door. Na een minuutje kreeg ik het temperatuurlampje, dus stopte ik, waarna er rook(stoom) onder de motorkap vandaan kwam.
Motor uit en kap open. Daar zag ik vloeistof tegen de onderkant van de motorkap zitten (linksvoor). Ook de accu zat er helemaal onder.
Na even afkoelen en de motor gestart, zag dat de radiator niet draaide. Naar huis gereden (kilometertje ofzo), en op het laatste stukje begon ie weer, dus voor de deur gezet, en dit keer geen stoom.
Iemand enig idee wat dit precies is en wat ik er aan kan doen? Denk zelf dat de radiator is gesprongen ofzo, maar heb geen idee wat en of er iets met m'n versnelling is.
Vanmiddag Groningen - Emmen, constant 100-110 geen probleem whatsoever.
Daarna later op de dag, van Erm naar Emmen gereden met een kar, had ie het niet heel makkelijk mee maar opzich ging het prima, niet harder dan 70 gereden in z'n 4.
Thuis kar afgekoppeld, en auto heeft ongeveer 5 minuten stil gestaan met motor uit.
Daarna weer Emmen - Groningen zonder kar, constant 110-120.
Na pak'm beet 16-20 kilometer gaat de auto moeilijk doen, beetje schudden dus ik denk gas eraf, terug naar 90-100 en toen deed ie weer normaal.
Laatste tijd probleem met een rem die wat blijft hangen, meestal tikje op de rem en hij schiet wel los, dus dacht eigenlijk dat dit ongeveer hetzelfde was.
Daarom, na een kilometer of 5 met zo'n 100kmh langzaam terug naar de 120, geen probleem, voelde weer goed aan. Tot mijn verbeelding gingen de pedalen en het schakelen soepeler, maar, dat was m'n verbeelding, dacht ik.
Toen in Groningen, even gestopt om nog wat te kopen bij de avondwinkel, en weer door. Na een minuutje kreeg ik het temperatuurlampje, dus stopte ik, waarna er rook(stoom) onder de motorkap vandaan kwam.
Motor uit en kap open. Daar zag ik vloeistof tegen de onderkant van de motorkap zitten (linksvoor). Ook de accu zat er helemaal onder.
Na even afkoelen en de motor gestart, zag dat de radiator niet draaide. Naar huis gereden (kilometertje ofzo), en op het laatste stukje begon ie weer, dus voor de deur gezet, en dit keer geen stoom.
Iemand enig idee wat dit precies is en wat ik er aan kan doen? Denk zelf dat de radiator is gesprongen ofzo, maar heb geen idee wat en of er iets met m'n versnelling is.
doorrijden met een oververhitte motor waar de kvs uit springt Niet echt handig
100-110 is hoog
bij 89 zuo de thermostaat open moeten gaan en dan zou die dus in theorie maar 90 moeten/hoeven zijn.
Maar goed, die meterthes zijn niet altijd super goed geeikt dus alla, maar als je lampje gaat branden issie 130 dacht ik dus echt te hoog.
Dat de 'radiator' niet draait, ik neem aan dat je de ventilater bedoelt is niet raar, als je hem uitgezet heb. Duurt altijd ff voordat ie erin komt. Maar zelfs als die niet werkt krijg je hem met snelwegrijden niet te warm, dan heeft ie rijwind.
a: kvs bij je accu dan is denk ik je dikke slang lek (thermostaathuis radiator) radiator zelf kan ook wel maar lijkt me iets minder voor de hand liggen. Maar zet t kvs systeem onder druk en je ziet vanzelf waar die lek is.
b. ik gok dat de oorzaak in de thermostaat heeft gezeten maar het kan ook zijn dat ie alle tijden al lekte natuurlijk...
100-110 is hoog
bij 89 zuo de thermostaat open moeten gaan en dan zou die dus in theorie maar 90 moeten/hoeven zijn.
Maar goed, die meterthes zijn niet altijd super goed geeikt dus alla, maar als je lampje gaat branden issie 130 dacht ik dus echt te hoog.
Dat de 'radiator' niet draait, ik neem aan dat je de ventilater bedoelt is niet raar, als je hem uitgezet heb. Duurt altijd ff voordat ie erin komt. Maar zelfs als die niet werkt krijg je hem met snelwegrijden niet te warm, dan heeft ie rijwind.
a: kvs bij je accu dan is denk ik je dikke slang lek (thermostaathuis radiator) radiator zelf kan ook wel maar lijkt me iets minder voor de hand liggen. Maar zet t kvs systeem onder druk en je ziet vanzelf waar die lek is.
b. ik gok dat de oorzaak in de thermostaat heeft gezeten maar het kan ook zijn dat ie alle tijden al lekte natuurlijk...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
w8, ik lees het verhaal iets anders..
ik neem aan dat die 100-110 je snelheid was? niet je temperatuur?
overigens is doorrijden nadat hij net koelvloeistof heeft staan spuiten uiteraard NIET slim, maar als het idd maar 1 km was dan heeft hij dat waarschijnlijk wel overleeft..
zoals grietje al zegt, even goed onder de kap je slangen controleren, zelf gok ik op een andere;
-vanaf je radiateur loopt een dikke slang terug naar de motor, daar zit het thermostaathuis
-aan de onderzijde van het thermostaathuis, zit een dunnere slang, die terug naar je schutbord gaat in een heleboel bochten..
meestal zit er een klein gaatje in die slang, net bij de eerste 90gr bocht (dus net onder het thermostaathuis), vaak is deze nauwelijks te zien en moet je echt ff in de slang knijpen..
succes!
ik neem aan dat die 100-110 je snelheid was? niet je temperatuur?
overigens is doorrijden nadat hij net koelvloeistof heeft staan spuiten uiteraard NIET slim, maar als het idd maar 1 km was dan heeft hij dat waarschijnlijk wel overleeft..
zoals grietje al zegt, even goed onder de kap je slangen controleren, zelf gok ik op een andere;
-vanaf je radiateur loopt een dikke slang terug naar de motor, daar zit het thermostaathuis
-aan de onderzijde van het thermostaathuis, zit een dunnere slang, die terug naar je schutbord gaat in een heleboel bochten..
meestal zit er een klein gaatje in die slang, net bij de eerste 90gr bocht (dus net onder het thermostaathuis), vaak is deze nauwelijks te zien en moet je echt ff in de slang knijpen..
succes!
De cijfers zijn inderdaad snelheden en geen temperaturen, heb namelijk geen temperatuurmetertje
Heb trouwens minder dan een km doorgereden, kijk wel uit!
Zal dan vanmiddag eens al die slangen controleren... wat een gedoe weer, maar waarom zou nou eens die hele zooi eronder zitten, week ervoor geen last gehad, en ook lange stukken met 130kmh gereden, deed ie prima.....
Heb trouwens minder dan een km doorgereden, kijk wel uit!
Zal dan vanmiddag eens al die slangen controleren... wat een gedoe weer, maar waarom zou nou eens die hele zooi eronder zitten, week ervoor geen last gehad, en ook lange stukken met 130kmh gereden, deed ie prima.....
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Heb je na het afvullen al eens een wat langere rit gereden?
Het niveau van de koelvloeistof bij koude motor kun je net wel/net niet zien als je van bovenaf in de vulhals van het reservoir kijkt.
Wat dus een mogelijkheid kan zijn:
De koelvloeistof wordt warmer, er wordt druk opgebouwd in het systeem, dus het niveau stijgt, aangezien jij het niveau vrij hoog bijgevuld hebt, kan het zijn, dat er daardoor via het overdrukventiel in je vuldop koelvloeistof naar buiten gekomen is.
Het niveau van de koelvloeistof bij koude motor kun je net wel/net niet zien als je van bovenaf in de vulhals van het reservoir kijkt.
Wat dus een mogelijkheid kan zijn:
De koelvloeistof wordt warmer, er wordt druk opgebouwd in het systeem, dus het niveau stijgt, aangezien jij het niveau vrij hoog bijgevuld hebt, kan het zijn, dat er daardoor via het overdrukventiel in je vuldop koelvloeistof naar buiten gekomen is.
Dan is het probleem niet supergroot neem ik aan, maar waardoor raakt hij dan overhit? Heb de dag ervoor nog een rit gemaakt van 50km heen en 50km terug, ook met zo'n 120 constant.... Ging prima, maar gisteravond....Mastenhose wrote:Heb je na het afvullen al eens een wat langere rit gereden?
Het niveau van de koelvloeistof bij koude motor kun je net wel/net niet zien als je van bovenaf in de vulhals van het reservoir kijkt.
Wat dus een mogelijkheid kan zijn:
De koelvloeistof wordt warmer, er wordt druk opgebouwd in het systeem, dus het niveau stijgt, aangezien jij het niveau vrij hoog bijgevuld hebt, kan het zijn, dat er daardoor via het overdrukventiel in je vuldop koelvloeistof naar buiten gekomen is.
Probleem is t ontluchten dan
Als je niet ontlucht zit er dus lucht in, lucht perst de kvs eruit, eerste instantie gaat t goed, totdat er teveel kvs eruit is geperst, dan raakt ie oververhit.
Bijvullen, ontluchten...
maaar, als t eruit 'spoot' is er meer mis, denk ik.
Als je niet ontlucht zit er dus lucht in, lucht perst de kvs eruit, eerste instantie gaat t goed, totdat er teveel kvs eruit is geperst, dan raakt ie oververhit.
Bijvullen, ontluchten...
maaar, als t eruit 'spoot' is er meer mis, denk ik.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Ook als er ie er zoveel koelwater ingegooid heeft? De druk wordt steeds groter, dus zal ook het koelwater er met een grotere snelheid uitkomen toch?grietje wrote:Probleem is t ontluchten dan
Als je niet ontlucht zit er dus lucht in, lucht perst de kvs eruit, eerste instantie gaat t goed, totdat er teveel kvs eruit is geperst, dan raakt ie oververhit.
Bijvullen, ontluchten...
maaar, als t eruit 'spoot' is er meer mis, denk ik.
Of het er echt uit spoot weet ik eigenlijk niet, accu zit eronder en de motorkap ook, maar dit kan natuurlijk weer condensvorming zijn gok ik? toen ik stilstond lekte er wel vloeistof onderweg, maar zie tot nu toe nergens een lek of iets dergelijks zitten. Zometeen even bijvullen en ontluchten? En dan? Proefrit maken, hoe lang, ver, en snel?
Net maar even koelvloeistof bijgevult, ging zo'n 3 liter in
Ook netjes ontlucht, moet wel goed zijn nu. Viel me op dat ook met draaiende motor er nergens vloeistof weglekte, en dat de stationair veel rustiger was dan daarvoor. Heb het idee dat ik hier goed mee weg kom.
Zo nog even oliepeil checken maar eerst moet ie weer even stilstaan en afkoelen natuurlijk!
Denken jullie dat het probleem is opgelost? Of kom ik bij de volgende lange rit weer hetzelfde probleem tegen
Ook netjes ontlucht, moet wel goed zijn nu. Viel me op dat ook met draaiende motor er nergens vloeistof weglekte, en dat de stationair veel rustiger was dan daarvoor. Heb het idee dat ik hier goed mee weg kom.
Zo nog even oliepeil checken maar eerst moet ie weer even stilstaan en afkoelen natuurlijk!
Denken jullie dat het probleem is opgelost? Of kom ik bij de volgende lange rit weer hetzelfde probleem tegen
Okey, dat was dan mijn AX voor een week, na de boel te hebben volgegooid, ontlucht en gecheked, tijd voor een proefrit. Eerste 10 minuten niks aan de hand, maar toen, begon ie te stotteren. Snelweg af, industrieterrein op, en daar slaat ie af. Geen beweging meer in te krijgen, wil niet meer starten maar heb wél het lek gevonden.
Oh wat ben ik blij met dat ding!
Oh wat ben ik blij met dat ding!
Lek zit in de slang onder de waterpomp. klein gaatje maar spuit behoorlijk als je gas geeft. Ik woon in Groningen, ding staat voor een garage die ik er maar even naar laat kijken, zal me wel weer bakken met geld gaan kostenq01z wrote:waar heb je de lek gevonden??
(en waar woon je ergens.. voor eventuele hulp?)
Onder de waterpomp en je accu word nat??
Dat is knap... Bedoel je niet de thermostaat?
Koelslangetje kan je nooit bakken met geld kosten hoor
Dat is knap... Bedoel je niet de thermostaat?
Koelslangetje kan je nooit bakken met geld kosten hoor
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Jep, zit een gaatje bovenaan de slang waar het echt uit spuit zodra je gas geeft, waardoor het met een mooie boog over de accu komt. Neem tenminste aan dat de waterpomp dat ding is, rechts van je cilinders. Rechts wanneer je voor de auto staat... Tis de slang die aan de onderkant van dat onderdeel vast zit en naar achteren loopt. Achja, kijken wat de garage zegt. Als er nog een Groninger hier is hoor ik het graag, kan wel eens wat hulp gebruiken om m'n AX weer in topconditie te krijgen, tis voor me als een missie!grietje wrote:Onder de waterpomp en je accu word nat??
Dat is knap... Bedoel je niet de thermostaat?
Koelslangetje kan je nooit bakken met geld kosten hoor
thermostaat dus!
Die slang gaat altijd lek. Zou zeggen, haal hem weg bij de garage, koop een slang en zet dat erop.
Vul bij en ontlucht en hij zal t gewoon weer doen
Waterpomp zit links achter op je blok.
Die slang gaat altijd lek. Zou zeggen, haal hem weg bij de garage, koop een slang en zet dat erop.
Vul bij en ontlucht en hij zal t gewoon weer doen
Waterpomp zit links achter op je blok.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ah... vandaar.grietje wrote:thermostaat dus!
Die slang gaat altijd lek. Zou zeggen, haal hem weg bij de garage, koop een slang en zet dat erop.
Vul bij en ontlucht en hij zal t gewoon weer doen
Waterpomp zit links achter op je blok.
Die kerel gaat nu de slang, thermostaat en nog iets vervangen, was allemaal stuk. Kosten, 200,-
Getverderrie, waarom moet dat nou
volgende keer doe ik alles zelf!