Piepend geluid motor!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Piepend geluid motor!
Goedenmiddag,
Na het vervangen van de distributieriem en koppaking hoorde ik na het starten een piepend geluid,
Wat heb ik al uitgesloten
- Dynamoriem los gehaald
- alle kappen rond de distributieriem verwijdert dacht dat hij misschien daarin aanliep
Nu blijft er een irritant geluid voooral hoorbaar bij 1600tpm daarboven word het minder.
Wat kan dit in hemelsnaam zijn.
Staat me distributie riem te strak? Verder zitten er wel wat beschadigingen op me waterpomp die kreeg je gewoon niet tussen het blok uit. (het loopvlak heeft wat lichte deukjes...
Wie heeft de tip truc hij moet het nu namelijk gewoon goed doen!
Groetjes, Jordi
Na het vervangen van de distributieriem en koppaking hoorde ik na het starten een piepend geluid,
Wat heb ik al uitgesloten
- Dynamoriem los gehaald
- alle kappen rond de distributieriem verwijdert dacht dat hij misschien daarin aanliep
Nu blijft er een irritant geluid voooral hoorbaar bij 1600tpm daarboven word het minder.
Wat kan dit in hemelsnaam zijn.
Staat me distributie riem te strak? Verder zitten er wel wat beschadigingen op me waterpomp die kreeg je gewoon niet tussen het blok uit. (het loopvlak heeft wat lichte deukjes...
Wie heeft de tip truc hij moet het nu namelijk gewoon goed doen!
Groetjes, Jordi
piepend geluid, lagers............
Als t echt van de kant van de driem komt, waterpomp of spanrol. maar t spanrol is nieuw, dus dat lijkt me niet.
Hoe kan t nou dat die waterpomp toch niet wou? Ik weet dat het niet makkelijk is (het lukte mij eerst ook niet) maar met draaien lukte het wel...
waar woon je?
Als t echt van de kant van de driem komt, waterpomp of spanrol. maar t spanrol is nieuw, dus dat lijkt me niet.
Hoe kan t nou dat die waterpomp toch niet wou? Ik weet dat het niet makkelijk is (het lukte mij eerst ook niet) maar met draaien lukte het wel...
waar woon je?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
lagers moeten ook inlopen he. Maar id als je teveel spanning op je riem zet kan het gaan piepen. als je de waterpomp niet hebt vervangen kan die gaan piepen omdat er ineens een andere spanning op de poeli staat. etc etc
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Bedankt, nou ik heb de riem gewoon weer helemaal los gegooit, en opnieuw op spanning gebracht minder als eerst, toen nog maar keer gestart en het was weg
Dus die riem stond testrak hij stond nog voor het midden van het spanrolboutje zeg maar zoals in de howto staat, maar nu staat hij gewoon een klein beetje losser.
nog 1 dingetje:
Aangezien het trucje van het vierkantje onder het borgmoertje van de spanrol zetten niet opgaat, hoe kan ik hem het beste meten, mag je de riem met je handen en wat kracht een kwart kunnen draaien?
Baal er wel van dat ik gister toch nog stuk ben gaan rijden met die te strakke riem maar was ervan onvertuigt dat hij zeker niet te strak stond
Ps ik woon in IJsselstein onder utrecht zal het even in me profiel toevoegen.
Dus die riem stond testrak hij stond nog voor het midden van het spanrolboutje zeg maar zoals in de howto staat, maar nu staat hij gewoon een klein beetje losser.
nog 1 dingetje:
Aangezien het trucje van het vierkantje onder het borgmoertje van de spanrol zetten niet opgaat, hoe kan ik hem het beste meten, mag je de riem met je handen en wat kracht een kwart kunnen draaien?
Baal er wel van dat ik gister toch nog stuk ben gaan rijden met die te strakke riem maar was ervan onvertuigt dat hij zeker niet te strak stond
Ps ik woon in IJsselstein onder utrecht zal het even in me profiel toevoegen.
als je vierkante gat nu niet onder t boutgat zit zou ik als eerste naar een dealer/garage rijden om het te laten controleren...
Straks heb je een verkeerde riem, of zit ie nu echt te los, of of of...
Het staat namelijk letterlijk in de haynes dat t vierkante gat onder t boutgat moet zitten.
Straks heb je een verkeerde riem, of zit ie nu echt te los, of of of...
Het staat namelijk letterlijk in de haynes dat t vierkante gat onder t boutgat moet zitten.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
volgens mij is dat gewichtje ook alleen maar bedoelt voor de voorspanning. Nadat je hem met gewicht op spanning hebt gezet moet je de motor een aantal keer met de hand ronddraaien.
Dan moet je de spanrol weer loszetten en deze laten werken. dwz je draait de motor rond met de hand met een losse spanrol die je daarna vastdraait. Dan zou hij op de juiste spanning moeten staan. En ja dan moet je hem id een kwart kunnen draaien.
Dan moet je de spanrol weer loszetten en deze laten werken. dwz je draait de motor rond met de hand met een losse spanrol die je daarna vastdraait. Dan zou hij op de juiste spanning moeten staan. En ja dan moet je hem id een kwart kunnen draaien.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Pfffff, ik net even proef gereden en het gepiep kwam weer terug, zou vandaag naar me oma gaan maar moet maar wachten op andere auto en dan achteraan sluiten in de file;(
Ik weet het nu echt niet meer hij staat niet onder het boutje ongeveer 5 voor half, en hij piept nogsteeds nu rond de 2000 tpm, iemand een id of zou er iemand mij kunnen helpen!
Ik weet het nu echt niet meer hij staat niet onder het boutje ongeveer 5 voor half, en hij piept nogsteeds nu rond de 2000 tpm, iemand een id of zou er iemand mij kunnen helpen!
De juiste manier van op spanning zetten van de distributie-riem staat duidelijk in de Haynes: Sectie 2A, paragraaf 6 (Timing belt), refitting procedure punt 14. (PDF pagina 42).
In het Nederlands:14 Citroën dealers use a special tool to tension the timing belt see illustration. A similar tool may be fabricated using a suitable square-section bar attached to an arm; a hole should be drilled in the arm at a distance of 80mm from the centre of the square-section bar. Fit the tool to the hole in the tensioner pulley, keeping the tool arm as close to the horizontal as possible, and hang a 1.5 kg weight (aluminium block engine) or 2.0 kg weight (cast-iron block engine) from the hole in the tool. In the absence of an object of the specified weight, a spring balance can be used to exert the required force, ensuring that the spring balance is held at 90° to the tool arm. Slacken the pulley retaining nut, allowing the weight or force exerted (as applicable) to push the tensioner pulley against the belt, then retighten the nut.
Pas als je ècht niet in staat bent om zo'n tooltje te fabrieken, iets soortgelijks te maken èn je niemand kunt charteren om dat voor je te doen, dán kun je het stukje bij punt 15 uitvoeren (waar dus wel staat dat je dat vierkante gat recht onder de borgmoer moet draaien), maar dat je daar beslist ZO SNEL MOGELIJK mee naar de dealer / garage moet gaan om de riem om de juiste manier te laten spannen!!!14 Citroën dealers gebruiken een speciaal gereedschap om de distributieriem te spannen. Een vergelijkbaar tooltje is te maken van een staaf met vierkante doorsnede, bevestigd aan een hefboom. Maak een gat in de hefboom, 80mm vanaf het midden van de vierkante staaf. Steek de vierkante staaf in het gat van de spanrol, daarbij de hefboom zo horizontaal mogelijk houdend. Hang een gewicht van 1,5 kg (aluminium motorblok) of een gewicht van 2,0 kg (gietijzeren motorblok) aan het gat in de hefboom. Bij gebrek aan een voorwerp met het voorgeschreven gewicht kan ook een veerunster gebruikt worden, er zeker van zijnde dat deze onder een hoek van 90° ten opzichte van de hefboom wordt gehouden. Draai de spanrol borgmoer een beetje los, laat het gewicht of het veerunster de spanrol tegen de distributieriem duwen en draai de borgmoer weer vast.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Daarom zei ik ook, als je op die manier spant, (puntje 15)
En alles klopt, dus het vierkante gat onder boutgat, kwartslag draaien en een cm heen en weer bewegen en geen rare geluiden/scheef lopen van de riem is het wel goed, maar
zodra iets van dit alles niet klopt ga meteen langs de dealer om de spanning na te meten!
Maar bij mij is tot nu toe bij alle 6 de driemen die ik gedaan heb klopte alles precies en heb ik dus ook niets na gemeten en daar dus ook nooit geen problemen mee gehad, nog steeds niet. MNM, dat blok wat jij hebt is t blok van de fotos en dat is dus ook zo gespannen
En alles klopt, dus het vierkante gat onder boutgat, kwartslag draaien en een cm heen en weer bewegen en geen rare geluiden/scheef lopen van de riem is het wel goed, maar
zodra iets van dit alles niet klopt ga meteen langs de dealer om de spanning na te meten!
Maar bij mij is tot nu toe bij alle 6 de driemen die ik gedaan heb klopte alles precies en heb ik dus ook niets na gemeten en daar dus ook nooit geen problemen mee gehad, nog steeds niet. MNM, dat blok wat jij hebt is t blok van de fotos en dat is dus ook zo gespannen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hihihi... Dat weet ik (en da's ook geen probleem), maar ik wilde even duidelijk maken in welke volgorde dat de Haynes het vertelt. Dat 'vierkante gat onder de borgmoer' stukje is dus echt een soort noodoplossing.grietje wrote:Maar bij mij is tot nu toe bij alle 6 de driemen die ik gedaan heb klopte alles precies en heb ik dus ook niets na gemeten en daar dus ook nooit geen problemen mee gehad, nog steeds niet. MNM, dat blok wat jij hebt is t blok van de fotos en dat is dus ook zo gespannen
[off topic]
Over dat TRS blok gesproken, had je daar nu nog bij gezegd dat ik daar de koppakking nog van moest vervangen? Want als dat zo is, maakt het sowieso niet meer uit op welke manier de riem nu gespannen is.
[/off topic]
@happytree: wat heb je nu allemaal vervangen door nieuw materiaal?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
even tussen haakjes. de haynes is niet heilig hoor. ik zie daar vaak andere waarden in staan dan bv werkplaatshandboeken en nederlandstalige vraagbaken. Er zijn gewoon enorm veel manieren om een riem de juiste spanning mee te geven.
In een citroengarage denk ik niet dat ze een gewichtje gebruiken. voor al dat gehannes met een dergelijk apparaat is nl veel te weinig ruimte.
In een citroengarage denk ik niet dat ze een gewichtje gebruiken. voor al dat gehannes met een dergelijk apparaat is nl veel te weinig ruimte.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Het blok was 'perfect' voor de crash, geen lekke krukaskeeringen, geen lekke koppakking, verbruikte dus ook geen olie, rookte niet, verbruikte geen kvs en bleef altijd goed op temp...... Maarja hij heeft wel op zn kop gelegen, vandaar dat ik toch aanraad de koppakking te doen.......MNM(tm) wrote:
[off topic]
Over dat TRS blok gesproken, had je daar nu nog bij gezegd dat ik daar de koppakking nog van moest vervangen? Want als dat zo is, maakt het sowieso niet meer uit op welke manier de riem nu gespannen is.
[/off topic]
happytree, door het gewrik kan de waterpomp best wel heel erg stuk zijn hoor, dat je dat lager hoort... of de spanrol is beschadigt maar dat kan ik me niet zo voorstellen.....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
WD40 bij de V-snaar?WYD wrote:Nevel eens met WD40 bij de V-snaar en daarna bij de D-riem.
Dit helpt bijna altijd bij een piepende V-snaar.
Als je dát maar uit je hoofd laat!
(Of je moet willen stil te komen staan met een lege accu, omdat de snaar al zo lang over de dynamo-pulley slipt, dat die niet meer laadt!)
En hou dat spul ook weg bij je D-riem! Dat spul vreet in op het materiaal van de riem, waardoor deze op langere termijn poreus/bros wordt en breekt!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Wij doen de Driem eigenlijk altijd op gevoel. Als je het lange eind nog net 90graden kan draaien zit ie goed.
Is eigenlijk nog nooit fout gegaan. (krijg nou vast een shitload aan commentaar)
Is eigenlijk nog nooit fout gegaan. (krijg nou vast een shitload aan commentaar)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ik, had in eerste instantie even de Citroën garage hier vlakbij gebeld, en hij zij het luistert best nauw, als je de riem 90graden kan draaien tussen 2 vingers staat hij goed!
Hij staat dus nu gewoon goed, het geluid is ook meteen een stuk minder geworden af en toe nog wel hoorbaar maar alles zit goed dus maak me geen zorgen.
Hij staat dus nu gewoon goed, het geluid is ook meteen een stuk minder geworden af en toe nog wel hoorbaar maar alles zit goed dus maak me geen zorgen.