Hmmm... Ik was Pgoddijn z'n wie=wie nogal aan 't vervuilen met mijn Volcane perikelen.
Het verhaal gaat hier dus verder.
Voor degenen die 't niet helemaal / helemaal niet gevolgd hebben, eerst even een korte samenvatting:
Tijdens de frikandellen-meeting begin dit jaar (zegge 17 januari 2009) heb ik, met veel hulp van leden (daarvoor nog steeds / opnieuw mijn onuitsprekelijke dank!

) het complete onderstel vervangen door een GTI-onderstel. Reden? Ik wilde 't ding eens leren wat SERIEUS REMMEN betekent!

Kijk, 687kg is niet indrukwekkend, maar om dat nu tot stilstand te dwingen met 2x 238mm massief? Mijn vorige (wijlen) Volcane heeft moeten ondervinden dat je het daar duidelijk niet mee redt als een Audi A3 ergens op de A58 z'n ABS-systeem gaat uitproberen.

Afijn, zo rond 14:15u begonnen met de achteras. Aardige klus, die pas zo rond 18:15u voltooid was. Toen moest ik eigenlijk weg, maar omdat ik geen reaktie kreeg op een SMS-je naar degene waar ik naartoe moest èn ik absoluut GEEN zin had om zo vroeg al weg te gaan (de aantrekkingskracht van de clubsfeer was zeker 1000x sterker dan een Neodymium-magneet.

), ben ik toch maar gebleven.
Na lang wikken en wegen (en op flink aandringen van enkele clubleden) toch maar besloten om ook de voorpoten te vervangen, zodat de Volcane rondom op GTI-spul zou komen te staan.
Zo gezegd, NIET zo gedaan. Althans, niet wat de rechter poot betreft.

Rond 19:30u begonnen. Linker poot was nog geen 25 minuten werk. Voor de rechter hadden we (ja, WE, omdat we uiteindelijk met 5 man bezig zijn geweest om dat kl*te-ding op z'n plek te krijgen, met name de fusée!) ruim 4 uur nodig!

M'goe, alles uiteindelijk toch voor mekaar gekregen, Joost heeft -net als bij 't achterspul- weer uitstekend hulp geboden bij 't ontluchten van de remleidingen.
Als ik het goed heb, stond de Volcane zo rond 0:45u weer op z'n eigen pootjes (lees: 4x 185 breed op GTI LM-velgen).
Resultaat van de ombouw:
- Vet stoer, die witte GTI-velgen onder de zwarte Volcane!
- Geen spoorzoekend gedrag meer
- Vet goed remmen!

- Zwaarder sturen
- Sterk gevoel van overstuur (voorkant lijkt grip te verliezen bij vlot genomen bochten)
- Zeer oncomfortabel geworden door de veel te stugge GTI-dempers
- Brandstofverbruik enorm toegenomen (1:18.6 -> 1:16.1)
- ...
Grote twijfel is nu mijn deel, want kunnen de pluspunten zwaar genoeg opwegen tegen de minpunten?
De volgende veranderingen staan op de planning:
- draagarm stabi-stang plaatsen
- Andere (smallere!) banden, van een SERIEUS merk. ('k denk dan aan Toyo 165 breed)
- Dempers vervangen door Volcane dempers
- Torsiestangen vervangen door Volcane stangen
Mochten de minpunten niet naar tevredenheid zijn weggewerkt met deze veranderingen, dan is het besluit simpel: dan gaat gewoon de hele zooi er weer onderuit en komt de Volcane weer lekker op z'n eigen onderstel te staan.
Misschien dat ik er dan ooit nog een keer diesel voorpoten onder zet.
Ook 3-gaats, maar dan wel met 247mm schijven. (Niet geventileerd, maar da's voor mijn rijstijl niet eens een béétje boeiend.)
M'goe, zo ver is het voorlopig nog niet. Eerst maar eens kijken wat de genoemde veranderingen voor resultaat opleveren.