WYD avec une AX GT '92

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

WYD avec une AX GT '92

Post by WYD »

Morgen tussen de middag haal ik de GT op. De auto is een cadeautje voor m'n vriendin. Ik rijd zelf dagelijks >150km in een Citroën Berlingo.
Hiervoor diverse auto's gereden; Volvo 850 2.3 20V T5 Estate, Volvo 850 2.5 20V sedan, Citroën ZX 1.9D (ZX16V sportonderstel incl. remmerij etc.) en een heel zooitje BX'en (1.9 Tzi, 1.9Gti, 1.9Gti 16V dubbel carbs.)

UPDATE 03-03-2009
TODO-List:
- Distributieset incl. spanrol, waterpomp, keerringen gemonteerd
- V-snaar gemonteerd
- Nieuwe koplampen gemonteerd
- oliepijlstok gemonteerd
- kentekenverlichting gerepareerd
- knipperlichtlampjes gemonteerd
- Ruitenwisserbladen gemonteerd
- warm/koud-wisselaar gemonteerd
- elektrisch raambediening
- Wielremcilinder li+re gemonteerd
- Remvoeringen gemonteerd
- Brembo remschijven voor bgemonteerd
- Remblokken voor gemonteerd
- Remklauw rechts gereviseerd
- Remcircuit spoelen + ontluchten gedaan
- Schokbrekers voor + achter gemonteerd
- Voorveren -35mm gemonteerd
- schakelstanghevel schutbord gemonteerd
- motorkapstangklemmetje gemonteerd
- sensor interieurverlichting schoon gemaakt
- Bougies gemonteerd
- Bougiekabelset gemonteerd
- Rotor + verdelerkap gemonteerd
- Olie + filter gemonteerd
- bumpersleepoogkapje gemonteerd
- Sport einddemper (Devil 85mm)

Roestbehandeling incl. plaatselijk spuitwerk under construction
- wielkasten
- onder klapraampje linksachter
- kofferbak
- Motip verf EXYcR (zwart + blanke lak) binnen

En natuurlijk alvast een preview van de GT:
Image
Last edited by WYD on SatMar21, 2009 8:51:00 PM, edited 11 times in total.

MrBBQ
AX Master
AX Master

welkom

Post by MrBBQ »

Hallo,

Welkm bij de club !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

dat ziet er uit als een nette zwarte GTi type 2 met deurschelpjes.
nu nog even een sleepoogkapje voor in de voorbumper zoeken :wink: .
veel plezier van de ax en veilige km's toegewenst.

en uiteraard, welkom :idea:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Welkom hier en veel plezier met de AX.
Staat er netjes bij op de foto.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Welkom

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Het deurschelpje was me inderdaad ook opgevallen. Aan de andere kant zit hij er niet. Zo vaak zie je ze niet. Op de BX zag ik ze ook maar sporadisch.
Dat bumpersleepoogkapje gaat denk ik nog lastig worden om die los te krijgen.
Vanmiddag even snel naar het motorische gedeelte gekeken.
Er moet het een en ander aan vacuumleidingen etc vervangen worden. Even kijken of de dealer ze nog op voorraad heeft liggen in Almere en anders maar even op de sloop kijken voor tijdelijk.
Volgende week ga ik de distributieriem en spanrol vervangen. De krukaskeerring en nokkenaskeerring neem ik dan gelijk mee, voor die 2 tientjes kun je dat niet laten zitten. Morgen ga ik even kijken wat er rechtsvoor zo aan het bonken is bij optrekken en afremmen. Waarschijnlijk veerschotel of fuseekogel, die dan ook gelijk maar vervangen.
En natuurlijk wassen en poetsen.

Paar foto's van de leidinkjes die vervangen moeten worden:

Leiding op onderstaand foto is gescheurd en hoort op de luchtfilterkap die op het carburatiehuis en luchtfilterhuis ligt. Deze sluit dus aan op foto 2 waar je goed kunt zien dat hij los is.
Image

Image

De leiding op onderstaande foto is ook losgescheurd en hoort op het ronde geval wat aan het luchtinlaattraject is. Dit ronde geval moet dus in z'n geheel vervangen worden, want een nieuwe vacuumleiding aansluiten gaat niet lukken. Het andere vacuumleidinkje wat op de zijkant van het luchtfilterkap aangesloten wordt is de leiding die komt vanaf het t-stuk van de leiding op de eerste 2 foto's.

Het mooiste zou zijn als iemand (evt. van dit forum) dit allemaal in goede staat heeft liggen en waar ik dit morgen in de buurt van Almere kan ophalen. Maar de sloop geeft ook goede hoop, want dit inlaattraject komt ook veel voor op de peugeot 106 ph1 en 205.

Verder hoop ik nog een mooie fan te kunnen scoren incl. houder aangezien de mijne 1 bonk roest is, wat niet veel vertrouwen wekt voor de zomer.
Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

slangetjes zijn op de sloop ook van heel veel ax-jes af te halen, meeste zijn gelijk.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Dat heb je helemaal goed. Vandaag op de sloop een luchtfilterdeksel van een 1.1 afgetrokken incl. goede slangetjes.
Ook even van een ZX een antenne er af gedraaid en de GT van een spriet voorzien. Daarna naar Dijkstra (Citroën dealer Almere) door gereden. Daar heb ik een luchtmassameter besteld voor 3 tientjes (is wat anders dan de LMM van de Volvo 850 130Euro), verder ook gelijk een nieuwe oliepijlstok besteld.
Vanmiddag even boodschappen gedaan met z'n 3en. Toen kwamen we erachter dat hij dan op drempels bij het rechterachterwiel aanloopt. De achterschokdempers dus ook maar vervangen, want dat is niet veel soeps meer.
Vandaag helaas niet veel tijd en zin gehad. Morgen even controleren of de koelfan het wel doet, mistlampen aansluiten en gehele voorbereiding van de radio opnieuw aanleggen en nieuwe fatsoenlijke speakerkabels leggen.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

welkom wyd de unieke naam komt me te bekend voor van een ander forum...
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Dat kan heel goed! :D Welk forum eigenlijk? :P

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Vandaag heeft m'n monteur even naar het otootje "gekeken".
Lijst van mankementen/verbeterpunten die uiteraard binnen nu en 2 weken opgelost worden:

- Distributie incl. spanrol en nokkenaskeerring + krukaskeerring
- V-snaar
- 2 nieuwe koplampen (1 heeft condens, de ander gebroken steuntjes)
- oliepijlstok (dopje ontbreekt)
- kentekenverlichting
- knipperlichtlampje (is meer wit dan oranje)
- Ruitenwisserbladen
- LMM (vacuumaansluiting afgebroken)
- bestuurdersbediening elektrisch raam passagier defect, waarschijnlijk kabelbreuk want schakelaar wisselen helpt niet
- Wielremcilinder (lek)
- Remvoeringen
- Remcircuit spoelen + nieuwe remolie (ook logisch en is zo gebeurd met de machine)
- Achterdemper (heeft een scheurtje, vervangen voor een mooie enkele Devilpijp 80mm ofzo)
- Draagarmrubber linksvoor schutbordzijde
- Remklauw rechtsvoor vervangen (lek)
- Veerpoot rechtsvoor toplagerspeling (JB schokdempers voor + achter)
- Veerschotels (kleine moeite)
- verbindingskogel schakelstang thv schutbord (een plastic kogel ofzo?)
- motorkapstang klem in motorkap is kapot (vervangen)
- schakeling binnenlicht op de deuren werkt niet (kofferklep wel)

De bekende roest uiteraard ook:
- wielkasten
- onder klapraampje linksachter
- kofferbak

Al met al een goeie 2-2,5 dag werk, maar dan is het otootje ook weer helemaal in orde.
Ter gelijker tijd zal ook gelijk een beurtje gedaan worden en de APK vernieuwd worden (loopt tot eind april).
Verder heb ik gisteren bij Grietje een setje 14" GT velgen opgehaald, hier worden van de week de banden afgehaald. Daarna gaan ze naar Swinkels waar ze gestraald en wit gepoedercoat zullen worden. Op deze velgen komen Toyo Proxis T1-R bandjes.

Al met al lijkt het een gigantische lijst, maar de koppelingwissel + krukaskeerringwissel van m'n Volvo 850 kostte waarschijnlijk meer dan deze hele lijst :P

Binnenkort rijd er dus weer een zwarte AX GT Injection in nieuwstaat rond. :music
Last edited by WYD on TueFeb17, 2009 7:59:44 PM, edited 1 time in total.
To finish first, you'll first have to finish!

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Mooi zo :D
De meeste dingen zijn gelukkig eenvoudig te verhelpen :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

was gezellig zondag :P

Ennuh, ik heb er meer dan alle vertrouwen in dat deze GT helemaaal goed gaat komen!

Goed bezig, ook fijn dat er eens iemand met meer dan genoeg verstand van auto's er aan bezig is ;)

Blijf vooral ook fotos posten he!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Leuk lijstje, en gelukkig ook weer iemand die niet bang ik om geld uit te geven aan een auto 8)
WYD wrote:- schakeling binnenlicht op de deuren werkt niet (kofferklep wel)
is een gescheiden circuit dus dat kan kloppen ;)

schakelaartje voor de achterbak zit aan de ruitenwisser motor vast (lijkt op een wat groot uitgevallen zetpil :P)) die van de deuren zitten bij de scharnieren.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Even de startpost aangepast.
Kleine tegenvaller is echter dat de monteur z'n hele mooie werkplaats kwijt is, omdat z'n maatje (autopoetser van nieuwe exclusieve auto's) door de recessie bijna geen werk meer had en daardoor ook niet voldoende inkomsten.
Gelukkig heeft hij wel nog enkele uren in de week beschikking over een kleine hobbywerkplaats. Hij gaat het laswerk voor mij zoiezo nog netjes maken. Mocht hij voor het overige geen brugtijd hebben, dan moet ik uitwijken naar een andere optie, die helaas niet echt in de buurt zit maar wel net zo goed is.
In principe kan ik alles behalve het netjes lassen aan de auto zelf, maar heb helaas (nog) niet de luxe van een brug wat bij het bovenstaande lijstje eigenlijk wel een must is.

Gelukkig zijn nu bijna alle onderdelen binnen, de rest komt allemaal deze week nog binnen. Eind van de week is het laswerk hopelijk ook klaar.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

de link valt me nu pas op.
Midlands had enkele jaren geleden in de club ook een mooie C3 rijden.
Wordt de ax daar geen vreemde eend :oops:
WYD ken ik overigens van CS :wink: maar daar zullen we het maar niet over gaan hebben.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Ik ben al een hele tijd niet meer bij Midlands geweest. Met de 850 T5 had ik een leuke wolf in schaapskleren, maar zelfs daar niets mee gedaan.
Ik ben eigenlijk alle weekenden druk met werken en hobby'en.
Die C3 kan ik me nog wel vaag herinneren.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Update:

Eergisteren vanaf een uurtje of 9 tot 's avonds een uurtje of 8 met z'n 2en volop bezig geweest en het klusje geklaard.
Met grote dank aan de magazijnmeester van de BX club; Thijs van de Bles!
AX heeft verse APK tot 29 april 2010.

Een paar dingen gingen niet helemaal lekker;
- Nieuwe remklauw van autopartsonline.nl had niet helemaal het juiste schroefdraad waardoor de remleiding er niet op geschroefd kon worden. Toen hebben we maar besloten om de remklauw te reviseren met de onderdelen van de nieuwe remklauw.
- Een ander product van bovenstaande leverancier had ook niet de juist pasvorm, namelijk de remblokken. Deze vielen onderin niet mooi in de klauw waardoor de borging er bovenin niet doorheen paste. Na wat aanpassingen is dit ook opgelost.
- Verder had 1 veerpoot voor niet echt fantastisch schroefdraad bovenop ofzo. Er zat een nieuwe moer bij maar om de een of andere reden wilde deze niet echt door de borging heen komen. De andere kant ging vrij gemakkelijk. Hiervoor moet ik bij de leverancier van de veerpoten maar even navraag doen.
- De Brembo remschijven bleken ongeveer 6 a 7 mm groter in diameter, gelukkig pastte dit toch nog in de standaard klauwen. Nu dus geen 247mm, maar zo'n 253mm schijven. Beetje tussenmaat dus :lol:

Ook maakt de veerpoot rechtsvoor nog steeds soms een soort kloenk geluid bij remmen en weer optrekken. Ik denk dat dat toch een veerschotelrevisieset voor beide kanten wordt. Deze zijn helaas nog prijzig (eurootje of 50 per kant), maar ze waren behoorlijk verroest.

Verder is de achteras niet nieuw meer, deze begint lichtjes te rammelen. Van de zomer wil ik deze gaan vervangen voor een 4-gaats exemplaar met lagers die niet versleten zijn, of een 4-gaats achteras reviseren.

De Devil einddemper ga ik van de week opknappen en eronder hangen. Hij is nu goedgekeurd met de originele demper die niet helemaal jofel meer was.

Uiteindelijk heeft het allemaal wat langer geduurd omdat m'n eigen monteur geen werkplaats meer had (recessie pfff), maar met dank aan Thijs van de Bles is het na eergisteren toch al een stuk beter gesteld met de AX!

Bandjes voor de 14" wieltjes ben ik nog niet over uit. In de standaard maten zijn eigenlijk geen fatsoenlijke banden te krijgen die mij aanspreken. Wellicht dat ik toch een maat ga monteren die iets afwijkt.

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Ben zelf best erg te spreken over de Hankook OPTIMO K715 goedkope bandje met een goede grip en in zowel de orginele maat 155/70 13 te leveren als 165/65 14 slijtage kan ik nog niks over zeggen.

Verder is de Yokohama A.drive een goede kandidaat sportief bandje in de wat normalere maten ook die is in allebei de maten leverbaar.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Happytree wrote:Ben zelf best erg te spreken over de Hankook OPTIMO K715 goedkope bandje met een goede grip en in zowel de orginele maat 155/70 13 te leveren als 165/65 14 slijtage kan ik nog niks over zeggen.

Verder is de Yokohama A.drive een goede kandidaat sportief bandje in de wat normalere maten ook die is in allebei de maten leverbaar.
De 13"wielen hebben nog zo goed als nieuwe banden (zaten er al onder), de 14" wil ik voorzien van 185 bandjes.
Hankook ben ik geen voorstander van, Yokohama weet ik eerlijk gezegd niet.
Slijtage vind ik helemaal niet belangrijk, want ik rijd er misschien 2-3000km per jaar mee. De banden zullen bij mij eerder uitgedroogd dan versleten zijn. Grip vind ik het belangrijkst, zowel droog als nat wegdek.
Geluidsniveau van banden interesseert me ook helemaal niets, want de AX is van zichzelf al een heel lawaaierig karretje. :lol:

Post Reply