60 in de 4 of 5?
Moderator: webmasters
60 in de 4 of 5?
Deze vraag zit me nu al een tijdje dwars ik rij nu elke dag voor me werk door een binnenveld waar je max 60 mag en het stikt van de drempels. Nu vroeg ik me af is het nu zuiniger en beter voor de auto om in de 4 te rijden of toch in de 5
Als ik in de 5 60-70 rij komt er een fluitend geluid uit de bak is dit slecht?
p.s heb een AX first impression 1.1 uit 1994
Als ik in de 5 60-70 rij komt er een fluitend geluid uit de bak is dit slecht?
p.s heb een AX first impression 1.1 uit 1994
60 in de 4 of 5?
dit zou ik ook wel willen weten
ik rijd namelijk ook in z'n 5 met deze snelheid omdat ik dacht dat het zuiniger reed
groeten Wen
ik rijd namelijk ook in z'n 5 met deze snelheid omdat ik dacht dat het zuiniger reed
groeten Wen
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
60 in de 4 of 5?
ok dan blijf ik gewoon zo rijden als ik gewend ben,dankje
Re: 60 in de 4 of 5?
dat is meestal t eindlager van de 5. Die kunnen heerlijk fluitenblijhoofd wrote:
Als ik in de 5 60-70 rij komt er een fluitend geluid uit de bak is dit slecht?
p.s heb een AX first impression 1.1 uit 1994
Verder, lage toeren is (lang) niet altijd zuiniger. Als je 60 rijd in zn 5 en je geeft een beetje gas bij maakt ie ontiegelijke ondertoeren, wat juist alleen maar heel onzuinig is.
Het kan wel, als je constant rijd, maar hij ook maar klein beetje acceleren meteen terug schakelen.
Voorbeeld: Wij hebben al 22 jaar een 1.0 (4 versnellingen) en deze deed lang 1 op 10, maar mijn mams schakelde echt te vroeg. Ik trekhem veel langer door, en nu doet ie 1 op 16:D
Ondertoeren zijn niet best.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
60 in de 4 of 5?
ok dus op tijd terug schakelen om ondertoeren te voorkomen
dankje voor je antwoord grietje
dankje voor je antwoord grietje
60 in z'n 1.
M'goe, ondertoeren is in princiepe ook niet goed voor de motor: de drijfstangen en krukas (en lagers / lagerschalen) worden daardoor heel veel zwaarder belast en kunnen daardoor stuk gaan.
(Bedenk maar eens hoe ontzettend veel kracht je op de pedalen van je fiets moet zetten als je tegenwind in de 3e versnelling blijft fietsen!)
M'goe, ondertoeren is in princiepe ook niet goed voor de motor: de drijfstangen en krukas (en lagers / lagerschalen) worden daardoor heel veel zwaarder belast en kunnen daardoor stuk gaan.
(Bedenk maar eens hoe ontzettend veel kracht je op de pedalen van je fiets moet zetten als je tegenwind in de 3e versnelling blijft fietsen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
daarnaast is een TU niet echt gemaakt om lage toeren te draaien. Ik denk dat hij het zuinigst is rond de 4000 toeren. Waarom? omdat hij dat draait bij 120km/h en dat die snelheid vaak gebruikt wordt om het verbruik aan te geven. Daar willen ze dus scoren als fabrikant
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
als je achter de versnelling waar je in zit een 0 zet en je telt er 10 bij op dan zit je ongeveer goed, dus:
als je 60 gaat doe je 60-10=50
nul eraf halen wat de 5 over laat.
daaruit volgt dus de 5e versnelling.
ik vind het een prachtredenatie en bij mij gaat het prima.
moet eerlijk bekennen, het gebeurt niet vaak...
zuinig zijn is prima maar rijden doe ik toch echt op gevoel
als je 60 gaat doe je 60-10=50
nul eraf halen wat de 5 over laat.
daaruit volgt dus de 5e versnelling.
ik vind het een prachtredenatie en bij mij gaat het prima.
moet eerlijk bekennen, het gebeurt niet vaak...
zuinig zijn is prima maar rijden doe ik toch echt op gevoel
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
even vergeten te zeggen...
die drempels in de weg kun je ook volgens 'het nieuwe rijden' benaderen.
je auto ernaartoe laten rollen dwz. voet van het gas af en dan remmen, terugschakelen etc.
daarmee pak je pas echt winst
die drempels in de weg kun je ook volgens 'het nieuwe rijden' benaderen.
je auto ernaartoe laten rollen dwz. voet van het gas af en dan remmen, terugschakelen etc.
daarmee pak je pas echt winst
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
wat een onzinMuschu wrote:als je achter de versnelling waar je in zit een 0 zet en je telt er 10 bij op dan zit je ongeveer goed, dus:
als je 60 gaat doe je 60-10=50
nul eraf halen wat de 5 over laat.
daaruit volgt dus de 5e versnelling.
Er zitten hele grote verschillen tussen auto's en de verhoudingen van hun versnellingen en hun vermogen. Dit grapje is misschien leuk bij een moderne diesel ofzo, maar echt niet bij een AX.
Ik zal niet zeggen dat t niet kan maar het is zeker niet de beste versnelling om in te rijden. en daarbij, dan had ik 70 al in de 6 moeten rijden. Nou hebben wij 1 auto met een 6de versnelling, maar die kan ik ECHT niet bij 70 al gebruiken dat valt ie gewoon uit.
En 20 zou je dan in je 1 uitkomen maar dat klopt ook niet
Gewoon luisteren naar de auto, dat verteld je t meest. Als hij laag chaggo bromt heb je te vroeg geschakeld en als het mooi vloeiend doorloopt heb je optijd geschakeld
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
tis een beetje appels met peren vergelijken zolang iedereen verschillende motorisering/bakverhoudingen heeft. Voor mij persoonlijk (ax 14 TGS 1994 lange bak dus) zijn (bij constante snelheden dan) de schakelpunten 50=>4 70=>5 De toerentallen zijn dan ongeveer 1800/1900. Dan moet je idd niet willen versnellen, maar hij is er wel zuinig mee. Ik denk dat de beste vuistregel is: gewoon voelen hoe je motor loopt. Als ie niet gaat bokken, goed klinkt en hij niet het gevoel geeft dat de motor totaal niet meer reageert als je wel vanuit het lage toerental gas geeft, zit het volgens mij wel goed. Wat betreft ondertoeren en het verbruik etc. Ik weet er niet exact het fijne van, maar een relatief groot verschil tussen explosiesnelheid van je mengsel en de snelheid vd zuiger (dat verschil is dus groter bij een laag toerental) is positief voor de efficientie van de motor (wat niet wil zeggen dat het niet zwaar is voor lagers/drijfstangen etc). Misschien dat iemand die deze materie wel 100% begrijpt hier wat meer over kan zeggen?
ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen,
bij mij werkt het ongeveer zo, en functioneerd alles lekker rustig.
tis natuurlijk niet zo als ik bijvoorbeeld 80 wil gaan rijden dat ik dan bij de 60 al in de 5 zit...
dan voel je aan alles dat je auto zich er absoluut niet chill bij voelt.
het gevoel is volgens mij ook absoluut het belangrijkste, maar als je erop gaat letten dan gaat het mij ongeveer op die manier, en enkel en alleen bij constante snelheid, wil je dan weer wat harder... dan gooi ik hem sowieso weer een versnelling lager.
bij mij werkt het ongeveer zo, en functioneerd alles lekker rustig.
tis natuurlijk niet zo als ik bijvoorbeeld 80 wil gaan rijden dat ik dan bij de 60 al in de 5 zit...
dan voel je aan alles dat je auto zich er absoluut niet chill bij voelt.
het gevoel is volgens mij ook absoluut het belangrijkste, maar als je erop gaat letten dan gaat het mij ongeveer op die manier, en enkel en alleen bij constante snelheid, wil je dan weer wat harder... dan gooi ik hem sowieso weer een versnelling lager.
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
100 km/h in z'n 3 over een rotonde? auw .Joost wrote:in zijn 3 dan hoef je niet te schakelen met drempels
ik rijd ook vaak met lage toeren, ik schakel wel terug zodra ik sneller moet, omdat het anders dus echt slecht is voor motor en verbruik.
ik rijd 80 al in zn 5, en als ik wakker moet blijven door de uitlaat toch in de 4.
50 rijd ik in de 4 al.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
ik ken dat, zeker met die brompot eronder, resoneert het (bij 3000 toeren) echt fantastisch!DuFF wrote:
ik rijd 80 al in zn 5, en als ik wakker moet blijven door de uitlaat toch in de 4.
Altijd praktisch om wakker te blijven, op langere afstanden wel wat duurder dan Red Bull
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0
demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
nederland is dom maar drempels in rotondes ken ik niet.DuFF wrote:100 km/h in z'n 3 over een rotonde? auw .Joost wrote:in zijn 3 dan hoef je niet te schakelen met drempels
ik rijd ook vaak met lage toeren, ik schakel wel terug zodra ik sneller moet, omdat het anders dus echt slecht is voor motor en verbruik.
ik rijd 80 al in zn 5, en als ik wakker moet blijven door de uitlaat toch in de 4.
50 rijd ik in de 4 al.
Vandaag nog gekeken op de 60km/u polder route in zijn 3 is het makkelijkst op een 60km weg.
gewoon doortrappen naar de 120 (net geen begrenzer) en dan weer afremmen richting de 60 om de drempel/plateau te nemen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio