Eveliens en Daans Ax GT chic WEER TERUG!

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Eveliens en Daans Ax GT chic WEER TERUG!

Post by mcdean »

Afgelopen donderdag heb ik een Ax GT chic opgehaalt uit het jaar 1991. Het was eerst de bedoeling dat ik deze of ging slopen of op ging knappen voor de handel.

Ik had de advertentie zien staan zonder foto`s en bij de omschrijving stond voorschade... ik wist niet wat ik me daar bij moest stellen.

Nouja ik kreeg foto`s toegestuurd en het leek niet eens heel erg erg... dus maar gekocht. Afgelopen donderdag hem dus uiteindelijk opgehaalt. Eerst maar is goed bekeken.

De schade:
- gescheurde voorbumper
- koplamp kapot
- gril kapot
- radiateur vulopening afgebroken
- iets een deur in de plaat naast de radiateur opening niet (eerst niet eens gezien)

De manko`s:
- roest links achter bij bumperophanging
- roest plekjes in de kofferbak (vliegroest)
- roest rond de tankdop
- roest onder de motorkap op de wielkasten
- band lek? (of leeg)
- toerenteller werkt niet
- accu defect
- nog paar kleine dingetjes

Zo stond hij er vrijdag morgen bij:
Image
Image
Image
Image
Image

Nouja dus maar is aan beginnen om hem rijdbaar te maken
Eerst de accu vervangen toen kwam ik er ook achter dat de toeren teller niet werkte.

Daarna de radiateur tijdelijk gemaakt (locktight en een paar schroeven) is weer dicht in ieder geval)

Daarna de bumper weer even verstevigen.... ok ik geef eerlijk toe! netjes is het niet maar het werkt wel en de bumper wordt op den duur vervangen:
Image
(aan de voorkant nog wat ijzerwerk daar maak ik nog wel een foto van)

De achterbumper hing er ook een beetje verlept bij
Image
Nu in ieder geval niet meer! (wordt nog wel aangepakt!!!!)

Ondertussen is de Ax al goed rijdend! we zijn er gister al meer naar glanerbrug heen gereden en Evelien vind hem onwijs leuk! zij wil er eigenlijk wel mee gaan rijden 8)

Maja vind je het gek met zoon interieur:
Image

- Half lederen interieur
- elektrische ramen
- centrale vergrendeling

Kortom een luxe Ax! En lekker vlot!

Ook nog even de velgjes nog aanpakken...
Image

Al met al gaat dit een leuke Ax worden! en voorlopig houden we hem tot we er uit zijn!

Morgen gaan we hem wasssen en komen er meer foto`s

Technisch is hij in een best goede staat eigenlijk
- schokbrekers redelijk goed (veert in ieder geval wel best)
- koppakking nog heel
- koppeling ook nog niet verkeerd

Alleen bandjes zijn minder maja gelijk met de velgen aanpakken...

wordt vervolgd!!
Last edited by mcdean on SunAug16, 2009 9:43:59 PM, edited 1 time in total.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Mooi! Type 1 is gaaf, GT is mooi, en in jouw handen komt vast alles goed ;) En dat is zeker fijn, want op het eerste oog zou je zeggen "sloop", met die voorbumper aan gort ;)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Fijn dat je besloten hebt om 't toch op te knappen. :)

Die roestgaten achter de koplampen zijn niet eens dramatisch.
Gewoon goed schoon krabben en behandelen met Noverox.

Dat stuk waar echter de bumpersteun ooit heeft gezeten, is wat vervelender, maar ook wel op te lossen als je er wat vervangend plaatwerk op last.

Wel heel jammer van die roest onder de lak bij de tankdop. Zal niet meevallen om dat zodanig te herstellen dat je er niets meer van ziet.

Heel veel succes iig. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

GAAF! een echte GT CHIC. :D

Hulde dat je em gaat opknappen, de laatste jaren zijn er van deze uitvoering al te veel aan hun einde gekomen...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik vind GT chics, geweldig, maar waaaarom zijn ze toch altijd zo ontzettend rot :roll:

Die plek rond de tankdop word nog k*t.... Heeft mn 1.0 ook, en tis de enige plek waar ik nog niets aan heb kunnen doen, word niet mooi.

Behandel t snel :) T begon bij mij ook zo en nu heb ik t halve rondje van de tankdop kwijt.

Succes :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WYD »

Dag Daan, wordt een leuk bakkie! :wink:
To finish first, you'll first have to finish!

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Gaaf, een echte Chic bij de club!
Helaas hebben die Chic'jes nogal de neiging om flink te gaan roesten, zoals je hebt gemerkt...
Ik vind het super dat je deze weer op gaat knappen :D
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

ik vind het eigenlijk nog wel mee vallen met de roest! we moeten niet vergeten dat deze Ax ook al weer bijna 18 jaar oud is!

De roest op de spatborden voor ga ik kaalschuren en gewoon behandelen... verder niks mee doen! zo kan ik het tenminste in de gaten houden.

De roest in de kofferbak doe ik hetzelfde mee (tenzij er een gat in valt dan los ik dat even op)

De roest bij de achterbumper... dat is wel lastiger maar ik las daar denk ik een stuk in. (waarschijnlijk slijp ik dat stuk uit een sloper die ik weet te staan, ook een type 1. En dan las ik dat stuk er weer in)

De roest rond de tankdop en daar net iets onder is inderdaad lastiger! Ik denk dat ik dat eerst maar is laat zitten en maar is ga bedenken hoe ik dat goed ga op lossen..

De velgen wil ik graag opknappen! Ik vind ze wel mooi vormgegeven! en als ze weer als nieuwe zijn... top!

Binnenkort nog even een open luchtfilter monteren, even spieken in de topics op dit forum hoe ik dat het beste kan doen. (heb toch nog een K&N filter liggen)

Ik zit ook nog even te denken of ik mischien in de toekomst een type 2 dash ga monteren.... opzicht is dat wel moderner... maar aan de andere kant.... :roll: (dus daar denken we nog even over na)

Wat wel toevallig is, is dat ik laatst een Ax GT chic bij de super de boer hier in borculo zag staan! (nu rijden er dus 2 in borculo en omstreken rond)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

Evelien heeft hem al helemaal ingericht :lol:

Image

Ook vandaag even gewassen en dan ziet hij er erg goed uit!:
Image
Image
Image

Moet alleen nog wel een andere bumper en gril op!

axGTvolcane
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by axGTvolcane »

Leuk projectje om op te volgen. Wel leuk om te zien dat bij mijn noorderburen een chic zo een leder interieur heeft. Ik heb net hetzelfde ineterieur in mijn GT volcane. Nu weet ik niet of de belgische chic uitvoering ook dat lederen interieur heeft. Alvast veel succes met het werk. Komt dik in orde.

grtz de Phille

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

axGTvolcane wrote:Leuk projectje om op te volgen. Wel leuk om te zien dat bij mijn noorderburen een chic zo een leder interieur heeft. Ik heb net hetzelfde ineterieur in mijn GT volcane. Nu weet ik niet of de belgische chic uitvoering ook dat lederen interieur heeft. Alvast veel succes met het werk. Komt dik in orde.

grtz de Phille
De GT VOLCANE en de GT CHIC zijn dezelfde uitvoeringen met een andere naam en geleverd in respectievelijk België/Frankrijk en Nederland.

Zo zijn er in Nederland verdwaalde GT VOLCANES als GT CHIC geleverd. (bestikkering als een CHIC maar met een VOLCANE plakkertje op het dasboardkastje)

Een GT VOLCANE heeft namelijk een VOLCANE plakkertje op het dashboard kastje zitten, wat een CHIC dus niet heeft.

De duitse versie van deze twee is overigens de GT OPERA DES PARIS

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

mcdean wrote: Ik zit ook nog even te denken of ik mischien in de toekomst een type 2 dash ga monteren.... opzicht is dat wel moderner... maar aan de andere kant.... :roll: (dus daar denken we nog even over na)
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

:roll: niet doen hoor!!! die chics dash zijn niet zo vespreid en juist die type 1 dashes zijn zo ontzettend voor mooier en sprekender dan die saaaaaie lelijke type 2 dingen...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

statusquo
AX driver
AX driver

Post by statusquo »

ben ik het met grietje mee eens... ax type 2 is zelfde als zx dash zowat en is gewoon saai in een ax...!

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

eens!

8)

Ik heb trouwens de zelfde klokken in mijn Bx :lol:

Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

Zo staat hij er nu bij!
Ik heb gister eindelijk maar is de andere voorbumper gemonteerd (die had ik van de week gespoten)

Image
Image

Het sleepoogkapje heb ik zo opgelost:
Image

En ons lederen sport stuurtje:
Image

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Popmart »

Mooi dat je een Chic opknapt! Die wagens worden verdomd zeldzaam.
Stoer stuur trouwens!

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

Popmart wrote:Mooi dat je een Chic opknapt! Die wagens worden verdomd zeldzaam.
Stoer stuur trouwens!
tanx! hij is ook verdomd leuk! binnenkort de complete uitbouw maar is weer mat zwart spuiten net als de voorbumper want verweerd grijs met een mooi zwarte bumper is geen gezicht :lol:

En binnenkort ga ik ook de velgen en de roest achter aanpakken.

Van het zomer de koppeling en aandrijfassen vervangen (je hoort de assen al wel klapperen maar ze moetne het nog maar even volhouden)

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

ik had het stuur origineel gelaten. Zulke 'nep'stuurtjes vind ik persoonlijk niet mooi.
Maargoed, ieder zijn smaak :)

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by mcdean »

Na hem verkocht te hebben is hij weer terug! en hoe!
EvelienBX wrote:In februari hebben Daan en ik een AX GT chic opgehaald. Daan heeft hem voor mij opgelapt zodat het mijn auto'tje zou worden.
Heb er ook met heel veel plezier in gereden!! Wel 10.000km gemaakt in korte tijd! Wat een leuk fijn auto'tje was dat.
Maar... de AX was erg slecht aan het worden. Er stond een hele waslijst te gebeuren wat gefixt moest worden. Met een dubbel gevoel heb ik toch besloten hem weg te doen. Daan en ik vonden het allebei erg jammer.

M'n broer wilde hem wel hebben. Dus hij had hem van ons gekocht.
En na een tijdje hoor ik van hem dat hij hem weer doorverkocht heeft en dat de nieuwe eigenaar hem gesloopt heeft!
Dat vond ik niet leuk! Deed me toch wel wat!

Maar wat blijkt nou... M'n broer zat gewoon stiekem te pijlen hoeveel dat auto'tje voor me betekende, en dat kon hij natuurlijk goed uit mijn reacties halen! En ik had niks door. Ik dacht dat ik de Ax nooit meer zou zien!

Maar met de bruiloft van Daan en mij kwam daar een grote verrassing!! Iedereen moest op de oprit komen staan en het liedje van 'The Pink Panter' stond op de achtergrond te draaien. Ik had nog steeds niks door. Daan ook niet. Ik legde de link ook niet met het liedje.
Na vijf minuten in spanning te staan wachten horen we opeens een bekend geluid!!
Komt de AX de inrit in scheuren! En wel helemaal gepimpt!!
Ik wist niet wat ik zag! Ik moet er spontaan van huilen. Ik vond het echt geweldig!!

Mijn AX! Hij is terug en helemaal gefixt en ook nog met een nieuw jasje!! In mijn favorite kleur!! :oops: :roll:
Dat had ik nooit gedacht!! Ik vond het echt een super kado!!
Dat m'n lieve broer dat voor me over heeft gehad, echt super!! En alles is ook aangepakt. Hij is weer helemaal in orde!
M'n broer, z'n vriendin en bekenden van hen zijn er heel druk mee geweest! En ik ben er echt super blij mee!

Foto's van toen en nu!
Image

Image

Image

Image

Hier een link naar de website van m'n broer over het project.
http://www.duckserviceleek.nl//pages/ne ... anther.php

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

:lol: hij euh .... roze :lol:

Mooi hoor... weer een unieke ax in Nederland :D
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Post Reply