Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Misschien kunnen ze dan toch nog eens samen op de foto! :D
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ow dat komt wel goed :)

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Hou je die TGS en die jap de deur uit :wink: Of heb je al een evo blokje liggen :roll:
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Nee de jap blijft (of iemand moet een goed bod doen, maar mijn zusje heeft er wellicht ogen naar), ding rijd erg fijn al half nederland mee rond geweest :lol: (nog steeds saai maar ik stap teminste fris uit na 2 uur rijden).

Evo blokje zou erg cool zijn (maar dan gaat er nog eerder een V6 mivec in) maar het ding is en blijft gewoon een kilometervreter.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Arme beestje heeft veel werk, ik heb er aardig veel tijd in moeten steken (en met dit weer gaat het langzaam) maargoed er is vooruitgang:

Vandaag even een lichtpuntje en voor 1 avond een ruimte kunnen regelen waar ik warm en droog sta:

Het interieur is schoongemaakt, stoelen e.d bijna alles is verwijderd geweest. Hij was echt ongelovelijk smerig, ik heb een volledige vuilniszak aan rommel uit het ding moeten halen(cd's, duitse marken, regenponcho's, beeltjes van vrouwen, kabels, carkit die dood was, zo'n beetje elke mars/snickers/twix noem maar op verpakking en ga zo maar door)

Even leek het hopenloos voor de TGS maar uiteindelijk:

Image

En zo staat hij er nu bij
Image

Wat ik nog moet doen:
-Radiateur vervangen (die vandaag spontaan is gaan lekken)
-koppelingskabel (gaat er stroef nu)
-spie bak (jup ook deze)
-snaar dynamo (iets met een vogeltje)
-Raam rechts wil niet open (schakelaar ws stuk)
-Handremkabel.
-Diverse lampjes.
-Achterbumper voor een rode verwisselen.
-skirts netjes vastzetten.

En nog een waslijst aan kleine zaken....

Positief: hij staat op nieuwe banden rondom en de remmen bleken ook nog bijna nieuw voor, verder zit er nu een zo goed als nieuwe orginele einddemper onder.

Eigenlijk ben ik gestoord dat ik het ding opknap, maargoed tussen alle ellende schuilt volgens mij een hele goede AX, jammer alleen dat hij uiteindelijk weer weg zal gaan.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Als er wat te sleutelen valt... :wink:

Heb je no-risk al gebeld voor een nieuwe voorruit?
Afgelopen juni was een ongetinte incl plaatsen 150 eu en een getinte 170 eu. Bij mij hebben ze dat toen erg netjes gedaan.
Inkoop is trouwens iets van 70 eu zag ik op de bon (die ik voor dat bedrag overigens niet kreeg). Misschien dat je een ruit bij Ruygrok kan scoren?

www.no-risk.nl
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Rio97 wrote:Als er wat te sleutelen valt... :wink:
Genoeg maar ik moet het allemaal tussendoor doen (denk aan een uurtje even sleutelen en dan weer andere zaken regelen. Weer is ook dermate ... slecht, hulp is altijd welkom i.c.m warme koffie maar ik heb geen moment dat ik echt een halve dag lang zegmaar kan sleutelen(niet echt handig).

Ruitje probeer ik te regelen in de zin van los (plaats hem zelf).Maar tijd ontbreekt een beetje.

Maargoed als de AX verkocht is en de Colt idem, kan ik wellicht financieel weer naar wat frans gaan kijken.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

voor de schakelaar van de ruit zou ik die van links voor rechts proberen, als ie 't dan nog niet doet zal de bekabeling wel kapot zijn.

verder goed bezig met oplappen, hij ziet er al lekker schoon uit :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Vandaag toch nog aardig wat kunnen doen

-Radiateur vervangen (rotklus, ik haat plakkerige kvs).
-Koppelingskabel (en de hij koppelt weer zo licht als een veertje).
-Spie bak vervangen.
-Elek raam, was de stekker/schakelaar.

Alles werkt nu zoals het hoort kwa bediening en het ding rijd daardoor erg goed! heel erg goed zelfs.

Komt zo ook nog even een filmpje aan, foto's heb ik niet echt tijd voor gehad en het is nu al donker.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ik heb wat kleine wijzigen doorgevoerd waardoor het schakelsysteem
extreem verbeterd is:

Op het filmpje is al te zien dat er bijna geen speling op zit, in het echt is dit nog minder:
http://www.youtube.com/watch?v=Z26AC9o0_00&fmt=22
De schakelstangen e.d zijn niet vernieuwd e.d ik heb zelfs de oude hevel/bal van de first erop gezet die slijtage had.

Er zijn 2 dingen die iedereen weet waar speling van komt:
-Spie versnellinsbakhevel. (meest erge)
-Versleten schakelstangen. (in mindere mate).

Maar er is een 3e oorzaak.... de bevestiging van de pook zelf naar de stang die naar voren gaat. Bij een ax mag deze nooit 100% vastgedraait zitten gezien hij dan niet meer van voor naar achteren kan.

Echter daardoor lubberd het gaat uit en krijg je niet alleen speling maar een knakje als je van links naar rechts gaat iets wat elke AX/Saxo/106 heeft en mij altijd opviel.

Wat ik heb gedaan is vrij eenvoudig, het asje vastgelast zodat hij niet meer heen en weer kan wiebelen, het resultaat is te zien op het filmpje en ik stond compleet stomverbaast. Een Ax die meer dan 150d km heeft gelopen en aanvoelt.... als de 106 deed met slechts 27k op de klok.

Het enige nadeel is dat het daarna niet meer los kan, maargoed ik heb nog nooit iemand dat ding zien loshalen (en als je er een klein gaatje in maakt voor eventueel de smering van wat vet is er ook niks aan de hand).

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou dat is idd lol dat we tegelijk hetzelfde tegenkomen.
Voor de verduideleking:

Image

Maar ik heb hem wel flink strak gezet. En ik kan gewoon naar voren en naar achteren zonder problemen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die heb ik wel losgehad, bij het monteren van de kwikshit.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik geloof dat mijn garagist er een groter boutje ingezet heeft. Scheelde bij mij iig ook een pak :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En hij heeft weer een nieuwe apk!:

Image

Schiet aardig op zo :) , alleen nog een bumpertje regelen, flink poetsen en wat kleine zaken.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

lekker bezig weer.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Gezien het ding nog steeds staat te wachten tot de inbouw van het raam :( , kon ik mijn handen er niet vanaf laten (hij staat nu toch binnen wat zeldzaam is dat het kan ;) ) .

Image

Wat hebben we hier:
-106 xsi 4 gaatsvoorpoten met de bovenkant van de first (dempers/veren e.d).
-1 remschijf in zilver.
-106 xsi remklauw.
-1.1 as met 1.4 homokineet ( knutselding welke ik noem: frankenstein's sateprikker).

Dit is 1 kant en ik moet even nog een oplossing verzinnen voor het "steun van de droplink wat tegen de leiding aankomt probleem" (wat mnm ook had). Ws slijp in het 3 hoekje eraf en las hem omgekeer van boven naar beneden.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ga je ook XSI draagarmen gebruiken dan? Ik heb dat droplinkstuk gewoon compleet van de poot afgeslepen. Met normale draagarmen heb je er toch niks aan.

(Nu is je first wel opvallend anders)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Zodra de wieldoppen erop zitten zal je er niks meer van zien ;).

In de toekomst komen de armen+stabistang+droplinks erop.

Ik wijzig nu niks kwa wegligging e.d, puur eigenlijk de remmen meer niet.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Past dah nog 13" wielie?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ja :lol:

Post Reply