Gierende koppeling
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Gierende koppeling
Wie kan mij helpen met het volgende probleem wat spontaan is onstaan. Bij het intrappen van het koppelingpedaal ontstaat er een gierend/schurend geluid dat na het opkomen vh pedaal niet volledig verdwijnt maar wel als ik tijdens het rijden het pedaal met de voet oplicht cq optil? Het betreft een Citroën AX first impression bj 1995.
Lijkt mij dat je koppelingskabel dan niet soepel meer loopt en blijft hangen. waardoor hij ontkoppelt wordt voor een gedeelte.
Je koppelingspedaal word nl altijd op lengte gesteld en er mag geen spanning op staan als je voet van het pedaal is.
Aangezien je hem kan optillen staat hij iig niet te strak.
Verdwijnt het geluid permanent als je hem eenmaal hebt opgetilt en daarna gewoon verder rijd?
Je koppelingspedaal word nl altijd op lengte gesteld en er mag geen spanning op staan als je voet van het pedaal is.
Aangezien je hem kan optillen staat hij iig niet te strak.
Verdwijnt het geluid permanent als je hem eenmaal hebt opgetilt en daarna gewoon verder rijd?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Vrijeslag koppelingspedaal moet minimaal 130mm zijn.
Als het niet duidelijk is wat ik bedoel geef maar een seintje dan scan ik vanavond wel even een stuk documentatie in.
Maar als ik zo je verhaal lees denk ik toch aan een defect druklager omdat als het lager belast wordt het geluid begint.
Groetjes, Henk
Als het niet duidelijk is wat ik bedoel geef maar een seintje dan scan ik vanavond wel even een stuk documentatie in.
Maar als ik zo je verhaal lees denk ik toch aan een defect druklager omdat als het lager belast wordt het geluid begint.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Eens met henk,
Blijkbaar is id het gewicht van het pedaal al teveel voor het druklager.
De vrije slag heeft daar niets mee te maken. Dat is alleen de afstand die je pedaal moet afleggen om een goede ontkoppeling te bewerkstelligen.
Dat is hier niet van toepassing.
Rijd je toevallig met het voetje op het koppelingspedaal gerust ?
Dan ligt daar de oorzaak.
Blijkbaar is id het gewicht van het pedaal al teveel voor het druklager.
De vrije slag heeft daar niets mee te maken. Dat is alleen de afstand die je pedaal moet afleggen om een goede ontkoppeling te bewerkstelligen.
Dat is hier niet van toepassing.
Rijd je toevallig met het voetje op het koppelingspedaal gerust ?
Dan ligt daar de oorzaak.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Ik wil graag wat documentatie van je ontvangen. Hoe lang kan je hiermee doorrijden, voordat het echt problemen gaat opleveren?Henk Bats wrote:Vrijeslag koppelingspedaal moet minimaal 130mm zijn.
Als het niet duidelijk is wat ik bedoel geef maar een seintje dan scan ik vanavond wel even een stuk documentatie in.
Maar als ik zo je verhaal lees denk ik toch aan een defect druklager omdat als het lager belast wordt het geluid begint.
Groetjes, Henk
druklager is gewoon kapot.rwaveren wrote:Ik wil graag wat documentatie van je ontvangen. Hoe lang kan je hiermee doorrijden, voordat het echt problemen gaat opleveren?Henk Bats wrote:Vrijeslag koppelingspedaal moet minimaal 130mm zijn.
Als het niet duidelijk is wat ik bedoel geef maar een seintje dan scan ik vanavond wel even een stuk documentatie in.
Maar als ik zo je verhaal lees denk ik toch aan een defect druklager omdat als het lager belast wordt het geluid begint.
Groetjes, Henk
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Zoals beloofd het ingescande blad betreffende het afstellen van de koppelingpedaal klik op de foto voor vergrote weergave.
Om een idee te krijgen wat het vervangen van een kopelingsplaat, drukgroep en druklager inhoud heb ik wat foto's gemaakt van deze werkzaamheden aan onze rode 1.1E S6, KLIK HIER
KLIK HIER voor het vervolg op de 2e dag.
Groetjes, Henk
Om een idee te krijgen wat het vervangen van een kopelingsplaat, drukgroep en druklager inhoud heb ik wat foto's gemaakt van deze werkzaamheden aan onze rode 1.1E S6, KLIK HIER
KLIK HIER voor het vervolg op de 2e dag.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Je hebt in zover goed gemaakt. alleen wat mij opviel was je hebt het druklager gemonteerd is de vork over de as. is zover goed alleen het tupje vet wat bij de koppelingsset word geleverd is om de as in te vetten waar het druklager over schuift. Het druklager is van binnen van plastick met groefjes als je de as niet invet dan slijten de groefjes en dan komt er weer speling op de as in het lager.Henk Bats wrote:Zoals beloofd het ingescande blad betreffende het afstellen van de koppelingpedaal klik op de foto voor vergrote weergave.
Om een idee te krijgen wat het vervangen van een kopelingsplaat, drukgroep en druklager inhoud heb ik wat foto's gemaakt van deze werkzaamheden aan onze rode 1.1E S6, KLIK HIER
KLIK HIER voor het vervolg op de 2e dag.
Groetjes, Henk
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Citaat uit het werkplaatshandboek MAN 00891 REF. 4 No AX 312-1/1 blad 3rally wrote:.... alleen het tupje vet wat bij de koppelingsset word geleverd is om de as in te vetten waar het druklager over schuift. Het druklager is van binnen van plastick met groefjes als je de as niet invet dan slijten de groefjes en dan komt er weer speling op de as in het lager.
OPLETTEN : Indien de koppelingsplaat een vernikkelde naaf heeft, mogen de spiebanen noch van de naaf, noch van de primaire as worden ingevet.
Einde citaat, en volgens mij is dat redelijk begrijpelijk Nederlands.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Lezen:
spiebanen!!
Is wat anders als het gedeelte van de primaire as waar het druklager overheen schuift. Dus de bus waar het druklager overheen glijd dient wel degelijk te worden ingevet
Ik heb trouwens nog een hele nieuwe koppelingsset (plaat/drukgroep/ddruklager) liggen. Mocht je hem moeten vervangen. PB maar bij interesse.
spiebanen!!
Is wat anders als het gedeelte van de primaire as waar het druklager overheen schuift. Dus de bus waar het druklager overheen glijd dient wel degelijk te worden ingevet
Ik heb trouwens nog een hele nieuwe koppelingsset (plaat/drukgroep/ddruklager) liggen. Mocht je hem moeten vervangen. PB maar bij interesse.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.