Achterband slijt aan bij nemen van een bocht!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Achterband slijt aan bij nemen van een bocht!
Ik ben de trotse bezitter van een AX 1.4D, hij brengt me overal heen. Alleen sinds een tijdje hoor ik het rechter achterwiel aanslijten bij het nemen van een bocht naar links. Ik heb het beken en het zit erg weinig ruimte tussen(1 vinger). wie kent die probleem?
Als je je auto opkrikt en wat aan het wiel trekt ( links/rechts/boven onder etc). Zit er dan ook speling op?
Had destijds bij de AX van mijn vriendin een achteras waar het lager ( in de buis) verrot van was en die liep ook wat aan..
Had destijds bij de AX van mijn vriendin een achteras waar het lager ( in de buis) verrot van was en die liep ook wat aan..
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³
205 1.9 GTI³
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
Re: Achterband slijt aan bij nemen van een bocht!
Rikdehaan wrote:Ik ben de trotse bezitter van een AX 1.4D, hij brengt me overal heen. Alleen sinds een tijdje hoor ik het rechter achterwiel aanslijten bij het nemen van een bocht naar links. Ik heb het beken en het zit erg weinig ruimte tussen(1 vinger). wie kent die probleem?
de achteras gaar, krik m maar eens op en even voelen hoeveel speling er op je draagarm achterzit.
Zover ik weet, kun je de achteras van elke AX gebruiken.
Alleen even opletten dat je geen achteras pakt met aparte remkrachtverdeler, want dat heeft je dieseltje nu ook niet.
En is 't moeilijk? Neuh, valt eigenlijk best wel mee.
Gister nog gedaan (met hulp!) @ frikandellen-meeting!
Monteren van de "nieuwe" as doe je -uiteraard- in omgekeerde volgorde.
Alleen even opletten dat je geen achteras pakt met aparte remkrachtverdeler, want dat heeft je dieseltje nu ook niet.
En is 't moeilijk? Neuh, valt eigenlijk best wel mee.
Gister nog gedaan (met hulp!) @ frikandellen-meeting!
- Auto omhoog
- wielen eraf
- trommels eraf
- handremkabels lostmaken
- remleidingwartels los (van tevoren even inspuiten met kruipolie en lekker in laten weken voorkomt -meestal- dat de stalen remleiding met 't warteltje mee draait, waardoor je deze stuk zou kunnen draaien. Goed opletten dus dat de remleiding niet mee draait!)
- middenpijp en einddemper los maken (het gemakkelijkst is even helemaal onder de auto vandaan halen)
- Kleed en viltmat uit achterbak
- achterbank eruit
- vier (witte) afdekdoppen uit bodemplaat halen
- 2 ~ 3 man hulp om de achteras vast te houden
- vier moeren los draaien (waarbij mogelijk iemand met en dop- of ringsleutel even de bout aan de onderkant tegen moet houden)
Monteren van de "nieuwe" as doe je -uiteraard- in omgekeerde volgorde.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
type 1 zit met M8 vast type 2 met M10 geloof ik. Er zijn iig 2 verschillende boutmaten bij type 1 en 2.Browny wrote:In sommige AX-jes zit in de achteras wel een stabilisatorstang, in andere niet, dat is wel een verschil. Type 1 en 2 hebben ook kleine verschillen.
Dat betekend iig dat de uitwisseling van die 2 assen iets meer in de aarde heeft
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Mjah, je moet 't sowieso wel bij dezelfde phase houden.
'k Denk dat je dan niet veel mis kunt hebben.
En een stabi-stang op de achteras? Daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk.
'k Denk dat je dan niet veel mis kunt hebben.
En een stabi-stang op de achteras? Daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
die zit er ook IN marcoMNM(tm) wrote:Mjah, je moet 't sowieso wel bij dezelfde phase houden.
'k Denk dat je dan niet veel mis kunt hebben.
En een stabi-stang op de achteras? Daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk.
in die dikke buis dus..
euhm, afhankelijk van of je je remleidingen ook wil vervangen, zit er verschil in achterassen MET en ZONDER remkrachtverdeler op de as..
Aaaah... Zit dat zo in mekaar.
Dan heb ik nu wel een idee van hoe dat werkt.
Maar is dat van buiten een beetje eenvoudig te herkennen of er zo'n stablilisatie-stang in zit?
Dan heb ik nu wel een idee van hoe dat werkt.
Maar is dat van buiten een beetje eenvoudig te herkennen of er zo'n stablilisatie-stang in zit?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!