Gisteren op de frikandellenmeeting van Aad een prachtig achterklepslotknopje gekregen.
Dit knopje zit vast aan een cilindertje. Marc zei dat het een mogelijkheid was om de pennetjes af te vijlen, maar op die manier is er een grote kans dat iedereen met z'n sleuteltje m'n kofferbak kan openen. Dit wil ik toch graag voorkomen!
Weet iemand of het mogelijk is om het knopje los te halen van het cilindertje? Hieronder een fotootje, sorry voor de telefoonkwaliteit:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
MBa@NL wrote:Waarom wil je het slot precies vervangen dan?
als je het oude slot nog hebt dan kun je zo de palletjes in het nieuwe slot schuiven en heb je geen gezeur dat iedereen er in kan...
Hoe moet ik dat precies doen dan? Hoe krijg ik de palletjes er onbeschadigd uit? En ik neem aan dat er ook iets van veertjes inzitten die ervoor zorgen dat het palletje op z'n oude plek terugschuift?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
MBa@NL wrote:Waarom wil je het slot precies vervangen dan?
als je het oude slot nog hebt dan kun je zo de palletjes in het nieuwe slot schuiven en heb je geen gezeur dat iedereen er in kan...
Hoe moet ik dat precies doen dan? Hoe krijg ik de palletjes er onbeschadigd uit? En ik neem aan dat er ook iets van veertjes inzitten die ervoor zorgen dat het palletje op z'n oude plek terugschuift?
veertjes blijven zitten... (was bij het tankdopslot wat ik verbouwd heb wel het geval (lijkt mij dezelfde cilinder) palletjes kun je er met een hamer en schroevendraaier in een bankschroef zo uittikken, ze kunnen er trouwens maar aan een kant uit... aan een van de kanten zitten ze geborgd doordat er tussen de palletjes in geboord is waar je ze dus vanaf de andere kant doorheen moet tikken...
Ik ben nu zelf ook even destructief bezig met een achterklepslot en ga dus ook een kijken of ie wat opbouw inderdaad hetzelfde is, je hoort het zo dus
als jet de cilinder los hebt (zoals je op de foto dus al hebt) zie je een gladde kant waar geen palletjes uitsteken en een andere kant waar er 5 stuks wel uitsteken, aan de gladde kant moet je een schroevendraaier in het sleufje plaatsen en voorzichtig met je hand of een hamertje op de schroevendraaier tikken zodat de palletjes er uit komen.
bij beide cilinders doen en in de goede volgorde volgens de oude cilinder weer terugplaatsen.
Maar dan nog... de rede van het vervangen? zoveel kan er toch nier kapot aan die cilinder? of je sleutel moet er nog deels inzitten
Ik ga nu m'n mandje in, dus dan lees ik het morgen, dus misschien kan ik er dan ook meteen mee aan de gang dan! Alvast bedankt enne, dat destructief bezig zijn met een achterklepslotje is toch niet omdat je 't voor mij uit wil zoeken hoop ik? Dan sloop ik liever m'n eigen !
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Mastenhose wrote:dat destructief bezig zijn met een achterklepslotje is toch niet omdat je 't voor mij uit wil zoeken hoop ik? Dan sloop ik liever m'n eigen !
Jawel! maar ook omdat ik zelf wil weten doe deze in elkaar zit nu alleen nog een keer een contactslot uit elkaar halen
Zo snel had ik je reactie niet verwacht, maar bij mijn originele is het knopje afgebroken, was al bij aanschaf en daar stoor ik me gewoon aan, plus het feit dat ik elke keer de motor uit moet zetten als ik ff wat achteruit moet pakken...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Mastenhose wrote:Zo snel had ik je reactie niet verwacht, maar bij mijn originele is het knopje afgebroken, was al bij aanschaf en daar stoor ik me gewoon aan, plus het feit dat ik elke keer de motor uit moet zetten als ik ff wat achteruit moet pakken...
ah, ok, dan wens ik je morgen succes met het bovenstaand verhaal maar dat gaat wel goedkomen
Vandaag lekker aan 't klooien geweest, was in principe ook gelukt om alle plaatjes van 't ene slot naar 't andere slot over te zetten.
Had alles weer op z'n plek zitten, maar toen ik probeerde m'n sleutel in het slot te duwen, ging dat niet...
Na het verwijderen van alle plaatjes gaat het nog steeds niet. Ik steek de sleutel door het knopje, het metalen 'klepje' dat erin zit klapt opzij en ik kan m'n sleutel niet verder steken dan het sleufje voor het eerste plaatje vanaf het knopje.
Ik weet dat er verschillende types sleutels gebruikt zijn op de AX, maar wist niet dat het achterliggende cilindertje verschillend kon zijn...(althans, ik denk dat dit het geval is...)
Iemand anders nog (goede) ideeën?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
MBa@NL wrote:Zit daar dan dus ook al weer verschil in
die Fransen verzinnen wat... en als je het weer terugbouwd werkt het dan nog wel?
is het trouwens niet het verschil tussen kruis en platte sleutel?
Heb je een foto van een palletje uit die van Aad en van jezelf?
M'n oude zit nu gewoon weer in de AX, zonder knopje en werkt nog altijd fantastisch!!!
Van m'n eigen heb ik geen palletje losliggen op het moment, van het van Aad wel, wil je daar een fotootje van?
Enne, verschil kruis/platte sleutel? De 4 AX-en die ik heb gehad, hadden allemaal dezelfde sleutel! Ik heb wel een vermoeden wat je bedoeld, ik zou dan een kruis-sleutel hebben, ik maak wel ff een foto!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Kruissleutel is een sleutel die en als je naar t puntje kijkt een soort kruiskop schroevendraaier is.. (zo dus +) dus 2 platte strippen metaal die loodrecht op elkaar staan
En een platte sleutel is plat (zo dus - ), zoals de meeste simpele sleutels zijn.
Kruissloten/sleutels zouden steviger zijn, of dat waar is daargelaten.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dan ga ik heb binnenkort maar eens proberen om een Ph2 te vinden...
Kun je alleen van de buitenkant lastig zien denk ik? (Voor het geval dat ie niet meer op een auto zit maar ergens los ligt...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Mastenhose wrote:Dan ga ik heb binnenkort maar eens proberen om een Ph2 te vinden...
Kun je alleen van de buitenkant lastig zien denk ik? (Voor het geval dat ie niet meer op een auto zit maar ergens los ligt...)
Kwestie van je eigen sleutel in het slot steken.
Als 'ie erin gaat, is het een bruikbaar slot.
Of je de sleutel nu om kunt draaien of niet maakt niet uit, want dat wordt bepaald door de permutatie-plaatjes die je toch uit je oude slot gaat overzetten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:Kwestie van je eigen sleutel in het slot steken.
Als 'ie erin gaat, is het een bruikbaar slot.
Of je de sleutel nu om kunt draaien of niet maakt niet uit, want dat wordt bepaald door de permutatie-plaatjes die je toch uit je oude slot gaat overzetten.
Ik ga binnenkort, misschien wel komend weekend, wat sloperijen uit de buurt bezoeken
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning