Veiligheid en rolkooien
Moderator: webmasters
Veiligheid en rolkooien
Ik mis ergens een forum veiligheid haha
Maar uhm....
Rolkooi in de AX.....
Hele kooi zit ik niet zo op te wachten, maar een halve kooi (met kruis) in een 3 deurs, geeft dat een gelijkend effect als de verstevigde spijlen in de 5 deurs?
Maar uhm....
Rolkooi in de AX.....
Hele kooi zit ik niet zo op te wachten, maar een halve kooi (met kruis) in een 3 deurs, geeft dat een gelijkend effect als de verstevigde spijlen in de 5 deurs?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
ligt aan het ontwerp en materiaal.
Met de meeste halve kooien denk ik niet dat je over de kop wilt gaan. Loskomende buizen in een crash zijn dodelijker dan geen halve kooi.
Daarnaast kun je bij een goed ontwerp er niet omheen dat je verstevigingsplaten in de auto moet lassen. Ax staal is nu niet het stevigste en bij een goede rol gaan gaat je kooi anders gewoon vrolijk door de vloer heen.
Met de meeste halve kooien denk ik niet dat je over de kop wilt gaan. Loskomende buizen in een crash zijn dodelijker dan geen halve kooi.
Daarnaast kun je bij een goed ontwerp er niet omheen dat je verstevigingsplaten in de auto moet lassen. Ax staal is nu niet het stevigste en bij een goede rol gaan gaat je kooi anders gewoon vrolijk door de vloer heen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Als je een rolkooi erinzet voor de veiligheid... tsja.. dan moet je eigenlijk ook goede racekuipjes en een 5 puntsgordel (wel helemaal strak aantrekken! anders breek je alles als je crasht) eigenlijk ook een helm.
Anders lig je bij een ongeluk met je hooft tegen de kooi aan.
En je zou ook wel eens aan wat nekbescherming kunnen denken, omdat je auto niet meer zover kreukelt als je bijvoorbeeld van achter aangereden word.
Of alleen zo'n rolbeugel veilig is? geen idee.. vind de montage wel wat slap.
Als je auto geen circuit-racer is, zou ik het geld eerder stoppen in een set goede banden en m'n rijstijl aanpassen.
Anders lig je bij een ongeluk met je hooft tegen de kooi aan.
En je zou ook wel eens aan wat nekbescherming kunnen denken, omdat je auto niet meer zover kreukelt als je bijvoorbeeld van achter aangereden word.
Of alleen zo'n rolbeugel veilig is? geen idee.. vind de montage wel wat slap.
Als je auto geen circuit-racer is, zou ik het geld eerder stoppen in een set goede banden en m'n rijstijl aanpassen.
Altijd meer PK's dan jou!
Hou er ook rekening mee dat door een kooi je auto ook een stuk stijver wordt. Juist bij regenachtig weer en gladde omstandigheden (wanneer de kans op ongelukken groter is) kan dit een nadeel zijn. Als je de verhalen mag geloven schroefden sommigen in de AX Cup de voorkant van hun kooi los tijdens regenachtige omstandigheden omdat de auto anders te stijf was.
klopt doe ik ook. bouten voorkant kooi 3 slagen los en spanning van de veerpootbrug af. Anders niets dan onderstuur.
een rotonde die met droog makkelijk boven de 60km/h gaat is in de regen max 35km/h anders
een rotonde die met droog makkelijk boven de 60km/h gaat is in de regen max 35km/h anders
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Nou ik heb zitten kijken dus voor in de GT een halve kooi, vastgelast (niet gebout) van koolstofstaal o.i.d..
Maar dat zit dus niet aan de voorkant, alleen een beugel achter de voorstoelen en kruis naar achter.....
4 punts gordels heb ik al maar die bevestiging wil ik ook anders doen, vanwege dat verhaal van rug breken.
Edit, veiligheid bovenop de banden en rijstijl dus, daar word uiteraard voor gezorgt.
Maar dat zit dus niet aan de voorkant, alleen een beugel achter de voorstoelen en kruis naar achter.....
4 punts gordels heb ik al maar die bevestiging wil ik ook anders doen, vanwege dat verhaal van rug breken.
Edit, veiligheid bovenop de banden en rijstijl dus, daar word uiteraard voor gezorgt.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
even als ervaringsdeskundige wat betreft wegligging met een AX Cup kooi..
die is gewoon SLECHT bij nat weer.. bij droog perfect, maar daar heb je niets aan als het regent..
als iemand wil investeren in een rolkooi, moet je je eerst afvragen waarom. Als er een kans bestaat bij dagelijks gebruik van je auto dat je die nodig hebt kan dat liggen aan;
-slechte rijstijl / gebrek aan ervaring
-slechte banden
-slecht onderstel
nooit en te nimmer aan slecht wegdek of slechte omstandigheden, daar valt op te anticiperen.
bij aanschaf van een rolkooi horen zoals hierboven aangegeven een aantal andere dingen;
-goedgekeurde kooi, NIET van aluminium (duh)
-verstevigen van de koets op de plaatsen waar de kooi aanhecht, dus de grondplaat/dorpel bij je voeten, achter je stoelen en bij de wielkasten (of waar de kooi aangrijpt)
-schuimbuizen over het staal
-goedgekeurde kuipstoelen, dus geen bokiwoki merk maar 1 die ook getest is.
-deugdelijk gemonteerde 4/5punts gordels
en eigenlijk wil je dan ook een helm/HANS systeem, omdat het bij zo'n stijve auto weer niet prettig is bij een aandrijding.
die is gewoon SLECHT bij nat weer.. bij droog perfect, maar daar heb je niets aan als het regent..
als iemand wil investeren in een rolkooi, moet je je eerst afvragen waarom. Als er een kans bestaat bij dagelijks gebruik van je auto dat je die nodig hebt kan dat liggen aan;
-slechte rijstijl / gebrek aan ervaring
-slechte banden
-slecht onderstel
nooit en te nimmer aan slecht wegdek of slechte omstandigheden, daar valt op te anticiperen.
bij aanschaf van een rolkooi horen zoals hierboven aangegeven een aantal andere dingen;
-goedgekeurde kooi, NIET van aluminium (duh)
-verstevigen van de koets op de plaatsen waar de kooi aanhecht, dus de grondplaat/dorpel bij je voeten, achter je stoelen en bij de wielkasten (of waar de kooi aangrijpt)
-schuimbuizen over het staal
-goedgekeurde kuipstoelen, dus geen bokiwoki merk maar 1 die ook getest is.
-deugdelijk gemonteerde 4/5punts gordels
en eigenlijk wil je dan ook een helm/HANS systeem, omdat het bij zo'n stijve auto weer niet prettig is bij een aandrijding.

evenq01z wrote:dus geen bokiwoki merk .

http://www.bokkiwokki.nl/news.php

Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
Even hierop terug te komen.denny wrote:klopt doe ik ook. bouten voorkant kooi 3 slagen los en spanning van de veerpootbrug af. Anders niets dan onderstuur.
een rotonde die met droog makkelijk boven de 60km/h gaat is in de regen max 35km/h anders
ik snap dan niet waarom je persee de ax in zo dik mogelijke stabilisatoren wilt hebben....

Het eerste wat wij doen als we een (speedway auto bouwen) is de stab stang er tussen uit halen.
even een simpel voorbeeld, in onze situatie, je stuurt de bocht in (linksom)
dus de auto duikt rechtsvoor, maar dankzij de stabilasator als je die laat zitten trek je het linksevoorwiel ook mee omhoog, waardoor je druk op de wielen verliest.
Je moet er gewoon voor zorgen, dat de auto goed afgeveert is..
Kan zijn dat het met slalommen anders is, daar heb ik geen ervaring mee.
Hoe kan het zijn als je de kooi los schroefd dat je dan geen onderstuur hebt ??denny wrote:klopt doe ik ook. bouten voorkant kooi 3 slagen los en spanning van de veerpootbrug af. Anders niets dan onderstuur.
een rotonde die met droog makkelijk boven de 60km/h gaat is in de regen max 35km/h anders
Als de kooi goed gemonteerd is dan heb je geen spanning.
Dat lijkt mij dus ook. Het kan er bij mij niet echt in dat een goed afgestelde AX met een goed gemonteerde rolkooi meer onderstuur heeft dankzij de rolkooi.
Ik denk dat de peugeot 205 aardig te vergelijken is met de AX, maar als zo'n verhaal gepost wordt op het 205gti forum, dan krijg je behoorlijk wat wind tegen denk ik.
Zelf denk ik dat die mensen die teveel onderstuur hebben in hun AX, het tijd wordt dat ze het reservewiel verwijderen en de achterkant iets stugger moeten maken. Echter de achterkant in verhouding maar voor de helft verlagen in vergelijking met de voorkant. Versteviging (in de vorm van een dwarsstang) in de kofferbak om het torderen tegen te gaan kan dan geen kwaad.
Ik heb met een Citroën BX slalom gereden, maar had in de regen echt geen last van onderstuur dankzij de afstelling!
Een auto met korte wielbasis en veel gewicht voorin zal veel eerder geneigd zijn tot overstuur, neem als voorbeeld de 205 en de honda civic.
Ik denk dat de peugeot 205 aardig te vergelijken is met de AX, maar als zo'n verhaal gepost wordt op het 205gti forum, dan krijg je behoorlijk wat wind tegen denk ik.
Zelf denk ik dat die mensen die teveel onderstuur hebben in hun AX, het tijd wordt dat ze het reservewiel verwijderen en de achterkant iets stugger moeten maken. Echter de achterkant in verhouding maar voor de helft verlagen in vergelijking met de voorkant. Versteviging (in de vorm van een dwarsstang) in de kofferbak om het torderen tegen te gaan kan dan geen kwaad.
Ik heb met een Citroën BX slalom gereden, maar had in de regen echt geen last van onderstuur dankzij de afstelling!
Een auto met korte wielbasis en veel gewicht voorin zal veel eerder geneigd zijn tot overstuur, neem als voorbeeld de 205 en de honda civic.
To finish first, you'll first have to finish!
Dit topic was ntrlk gestart door mij,
maar iets waar ik bang van ben is overstuur. Onderstuur vind ik niet erg, dan hoef ik alleen me gas los te laten.
Maar ik wil absoluut geen AX die (nog) makkelijker overstuurt..... Dan liever geen kooi, want om nou een kooi te monteren zodat ik uit de bocht vlieg en ie me beschermt is ook beetje krom
maar iets waar ik bang van ben is overstuur. Onderstuur vind ik niet erg, dan hoef ik alleen me gas los te laten.
Maar ik wil absoluut geen AX die (nog) makkelijker overstuurt..... Dan liever geen kooi, want om nou een kooi te monteren zodat ik uit de bocht vlieg en ie me beschermt is ook beetje krom

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
een rolkooi is niet voor onder of overstuur. hij diend voor de veiligheid.grietje wrote:Dit topic was ntrlk gestart door mij,
maar iets waar ik bang van ben is overstuur. Onderstuur vind ik niet erg, dan hoef ik alleen me gas los te laten.
Maar ik wil absoluut geen AX die (nog) makkelijker overstuurt..... Dan liever geen kooi, want om nou een kooi te monteren zodat ik uit de bocht vlieg en ie me beschermt is ook beetje krom
Het komt bij ons in de rallysport ook wel eens voor dat je zijdelings tegen een paal of boom komt met nare gevolgen. dan word er ook gezegd er zit toch een kooi in die moet jou beschermen. het is en blijft een [ rolkooi]
wat je er mee berijkt op straat is de het chassis minder tordeerd.
als je een goede aanrijding krijgt [ wat niemand hoopt] dan beschermd ie wel. alleen het probleen is dat je er moeilijk uit kan komen.
Ja dat snap ik hahaharally wrote:
een rolkooi is niet voor onder of overstuur. hij diend voor de veiligheid.

Ik ben bang dat, door het chassis stijf te maken, ik een auto creeer die alleen maar dwars wil. Maar ik hoor nu best wel verschillende dingen.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
er zijn heel veel verschillende ontwerpen.
Een 6-8 punts kooi is om mee te rollen. Zoals gezegt zal een zijdelingse impact op zo'n kooi een grote invloed hebben. De kooi is nl niet ontworpen om op een dergelijke mannier de krachten over zichzelf te verdelen.
Van een safetycell mag je meer verwachten maar ook een dergelijke kooi is in eerste instabtie ontworpen om het dak omhoog te houden. Door de aanzienlijke extra meters buis is zo'n kooi wel stukken beter in staat om de meest erge impact redelijk te doorstaan. Hij kan tenslotte de krachten die vrijkomen in veel meer hoeken geleiden.
Vergis je echter niet. Na een goede crash zijn de meeste kooien ook echt wel afgeschreven hoor.
Als je een kooi pakt zorg dan dat het een gekeurde kooi is. Of dat nu knaf of FIA is maakt niet uit. die ontwerpen (en belangrijker de eisen aan het laswerk, bevestiging) zijn beproeft. Niemand zit te wachten op een kooi die bij impact uit elkaar springt. Losse buizen zijn nl dodelijker dan geen rolkooi. Ik heb het zien gebeuren en dat is geen pretje. (om diezelfde reden ook liever geen kooien met klemverbindingen).
Verder, zet een kooi nooit op een niet versterkte vloer. als je dan nl op je dak gaat komen de poten er aan de onderkant uit, geen goed idee.
Een kooi veranderd je wegligging id. Maar hij verschuift deze meer dan dat hij het aanpast. Een stijvere carresorie is een stijvere auto dus minder torsie dus je auto geeft minder aan dat het fout gaat. Hij kan dus (zeker icm een slecht of slecht afgesteld onderstel) zorgen voor een redelijk veraderlijk weggedrag op de grens. Het is zeg maar niet zo dat je net als bij een standaard ax je ongeveer na dwarsgaan nog 10 minuten de tijd hebt om eens te beginnen met corrigeren. Een seconde zal al teveel zijn. Door de 'betere' wegligging ligt nl je snelheid hoger, je onderstel is minder vergevend dus tel uit je winst.
Mijn advies, zet een kooi in een racewagen en niet in een straatauto. De brandweer zal er echt niet blij mee zijn als ze ook nog eens door een kooi heen moeten knippen.
Verder zou je eigenlijk met een kooi ook kuipstoelen moeten hebben en een helm dragen, je hoofd stoten na een impact kun je nl beter tegen een zonneklep als een 4 cm stalen buis doen. Om nog maar te zwijgen over mensen die de delen waar je met je hoofd in aanraking kunt komen niet beschermen met foam (dit zo teruglezende heb ik ook nog wel wat werk
)
Een 6-8 punts kooi is om mee te rollen. Zoals gezegt zal een zijdelingse impact op zo'n kooi een grote invloed hebben. De kooi is nl niet ontworpen om op een dergelijke mannier de krachten over zichzelf te verdelen.
Van een safetycell mag je meer verwachten maar ook een dergelijke kooi is in eerste instabtie ontworpen om het dak omhoog te houden. Door de aanzienlijke extra meters buis is zo'n kooi wel stukken beter in staat om de meest erge impact redelijk te doorstaan. Hij kan tenslotte de krachten die vrijkomen in veel meer hoeken geleiden.
Vergis je echter niet. Na een goede crash zijn de meeste kooien ook echt wel afgeschreven hoor.
Als je een kooi pakt zorg dan dat het een gekeurde kooi is. Of dat nu knaf of FIA is maakt niet uit. die ontwerpen (en belangrijker de eisen aan het laswerk, bevestiging) zijn beproeft. Niemand zit te wachten op een kooi die bij impact uit elkaar springt. Losse buizen zijn nl dodelijker dan geen rolkooi. Ik heb het zien gebeuren en dat is geen pretje. (om diezelfde reden ook liever geen kooien met klemverbindingen).
Verder, zet een kooi nooit op een niet versterkte vloer. als je dan nl op je dak gaat komen de poten er aan de onderkant uit, geen goed idee.
Een kooi veranderd je wegligging id. Maar hij verschuift deze meer dan dat hij het aanpast. Een stijvere carresorie is een stijvere auto dus minder torsie dus je auto geeft minder aan dat het fout gaat. Hij kan dus (zeker icm een slecht of slecht afgesteld onderstel) zorgen voor een redelijk veraderlijk weggedrag op de grens. Het is zeg maar niet zo dat je net als bij een standaard ax je ongeveer na dwarsgaan nog 10 minuten de tijd hebt om eens te beginnen met corrigeren. Een seconde zal al teveel zijn. Door de 'betere' wegligging ligt nl je snelheid hoger, je onderstel is minder vergevend dus tel uit je winst.
Mijn advies, zet een kooi in een racewagen en niet in een straatauto. De brandweer zal er echt niet blij mee zijn als ze ook nog eens door een kooi heen moeten knippen.
Verder zou je eigenlijk met een kooi ook kuipstoelen moeten hebben en een helm dragen, je hoofd stoten na een impact kun je nl beter tegen een zonneklep als een 4 cm stalen buis doen. Om nog maar te zwijgen over mensen die de delen waar je met je hoofd in aanraking kunt komen niet beschermen met foam (dit zo teruglezende heb ik ook nog wel wat werk

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 204
- Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
- Location: Bellingwolde (Groningen)
- Contact:
Voor op de weg zal ik persoonlijk nooit een kooi in mijn auto zetten. Daarintegen ben ik blij dat we zelf altijd veiligheid boven alles zetten bij de cross.
Zelf ben ik 1 keer behoorlijk over de kop gegaan (stuk of 4 keer gedraaid). Na die tijd hebben we dus ook de volledige kooi nagekeken en waar nodig extra verstevigd.
Aan de foto's is een beetje te zien hoe ik terecht ben gekomen.

Zelf ben ik 1 keer behoorlijk over de kop gegaan (stuk of 4 keer gedraaid). Na die tijd hebben we dus ook de volledige kooi nagekeken en waar nodig extra verstevigd.
Aan de foto's is een beetje te zien hoe ik terecht ben gekomen.
torsiestijfheid. Werd bv in de axcup op zandvoort ook toegepast. Hoe meer torsie je carresorie heeft hoe meer grip. Dus met het stijver maken van de auto lever je primair op grip in ten voordele van de wegligging. Zelfde verhaal eigenlijk dat je in de regen beter niet met stabilisatoren kunt rijden omdat je dan grip inlevert. Dus met je droogweer afstelling kun je veel halen door de torsiestijfheid van je kas en ophanging te verminderen alsmede te zorgen dat je onafhankelijke wielophanging hebt, dus je stabi's thuislaat.rally wrote:
Hoe kan het zijn als je de kooi los schroefd dat je dan geen onderstuur hebt ??
Als de kooi goed gemonteerd is dan heb je geen spanning.
Ik weet niet met wat voor budget jij rondrijd maar ik heb een set dempers en die staat op droog weer afgesteld nat weer is dus compromis voor mij. Tuurlijk als je met een volledig instelbaar onderstel rondrijd en een willekeur aan veren hebt waar je uit kan kiezen kun je er id meer wegkomen. Das iig niet mijn low budget insteek.
@Jeffrey.
Ik wil ook niet zo dik mogelijke stabilisatoren hebben. Torsiestangen wil ik wat dikker hebben. Maar je hebt gelijk. Voor slalom en rallye kun je vaak id ook prima zonder stabilisatoren rijden. Als je id je onderstel maar op pijl hebt en dat heeft meer met veersterkte te maken dan iets anders. Vanaf een 250lb/inch veer kun je id je stabilisator vergeten. Die voegt dan niets meer toe. Maar de beperking van een ax zit altijd in de achtertrein. Daar doet nl niemand wat aan behalve hele harde dempers zetten. Dat is een compromis en dus geen oplossing. Dus die stabi blijft bij mij zitten 24mm dik. Als daar mijn ideale 22 mm torsieveren ingaan kan die id voor sommige wedstrijden achterwege blijven. Ligt aan het wegdek en dan voornamelijk of je veel camberwisselingen hebt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.