ik ben inmiddels een vlotte starter maar mijn ax niet meer!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Startmotor vervangen is echt NIET moeilijk. Startmotor zelf hangt aan 2 of 3 bouten vast. Schuin onder je luchthuis. Accu ff los. Stroomdraden even er vanaf schroeven en dan de bouten eruit.
Startmotor eraf en de andere in omgekeerde volgorde terugzetten.
Test nou eerst of je in zijn 1 voorruit schiet.
En zeggen dat iets te hoog is gegrepen voor je is wel een makkelijk excuus. Iedereen begint ergens. En door gewoon te beginnen met foto's kom je er echt wel uit. Iedereen begint met ervaring 0. Maar ergens moet je een keer wat aandurven.
Ben zelfs 7 jaar terug als leek ook mijn AX gaan kopen. Nog nooit onder een motorkap gekeken. Kreeg toen een apk rekening waar ik van achterover sloeg. Direct een AX boek gekocht. En een doppenset en gaan schroeven. En inmiddels zijn we bij het overbouwen van motoren aangekomen. Als ict'er.
Startmotor eraf en de andere in omgekeerde volgorde terugzetten.
Test nou eerst of je in zijn 1 voorruit schiet.
En zeggen dat iets te hoog is gegrepen voor je is wel een makkelijk excuus. Iedereen begint ergens. En door gewoon te beginnen met foto's kom je er echt wel uit. Iedereen begint met ervaring 0. Maar ergens moet je een keer wat aandurven.
Ben zelfs 7 jaar terug als leek ook mijn AX gaan kopen. Nog nooit onder een motorkap gekeken. Kreeg toen een apk rekening waar ik van achterover sloeg. Direct een AX boek gekocht. En een doppenset en gaan schroeven. En inmiddels zijn we bij het overbouwen van motoren aangekomen. Als ict'er.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Of kom zaterdag 17 januari a.s. naar Nieuwerkerk aan den IJssel, dan is er vast wel iemand die wil helpen met je probleem.
KLIK HIER voor het topic over de meeting.
Groetjes, Henk
KLIK HIER voor het topic over de meeting.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
starten in zijn een
Hallo iedereen,
Heb vandaag nog effe getest wat Mark adviseerde,
starten in zijn 1....
Het is inderdaad zo dat de auto dan vooruit schiet, dus het vliegwiel draait rond? Verder start ie niet door ofzo.
De module waar de citroenman het over had is de ontstekingsmodule, die zou in de buurt van de verdeelkap zitten.
Ik weet niet of het zo makkelijk conclusies trekken is maar de startmotor lijkt zijn werk gewoon te doen.
Henk de clubmeeting is inderdaad een goeie, de vraag is alleen of ik de auto zover krijg dat ie er heen wil rijden, dat word mensen op straat lief aankijken denk ik... Misschien moet ik me maar vast inschrijven.
Mnm ik heb zo'n derde wereld telefoon, daar kan je echt net mee bellen dus die geluidsopname gaat niet lukken denk ik.
Ik ga maar eens uitzoeken hoe zo'n ontstekingsmodule eruit ziet denk ik, en morgen op de fiets naar de populier in de hoop het juiste onderdeel te scoren.
Bedankt weer voor de reacties....
Gegroet Basax
Heb vandaag nog effe getest wat Mark adviseerde,
starten in zijn 1....
Het is inderdaad zo dat de auto dan vooruit schiet, dus het vliegwiel draait rond? Verder start ie niet door ofzo.
De module waar de citroenman het over had is de ontstekingsmodule, die zou in de buurt van de verdeelkap zitten.
Ik weet niet of het zo makkelijk conclusies trekken is maar de startmotor lijkt zijn werk gewoon te doen.
Henk de clubmeeting is inderdaad een goeie, de vraag is alleen of ik de auto zover krijg dat ie er heen wil rijden, dat word mensen op straat lief aankijken denk ik... Misschien moet ik me maar vast inschrijven.
Mnm ik heb zo'n derde wereld telefoon, daar kan je echt net mee bellen dus die geluidsopname gaat niet lukken denk ik.
Ik ga maar eens uitzoeken hoe zo'n ontstekingsmodule eruit ziet denk ik, en morgen op de fiets naar de populier in de hoop het juiste onderdeel te scoren.
Bedankt weer voor de reacties....
Gegroet Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Contactslot geloof ik eigenlijk niet in. Dan zou aanduwen ook niet moeten werken. Sommige delen zouden dan nog steeds geen stroom moeten krijgen als het contact slot kapot zou zijn.
Startmotor is goed als de auto vooruit schiet. Had niet anders verwacht ook. Afgebroken start motor tanden heb ik nog niet van gehoord.
De basis dingen die je moet hebben om een motor te starten zijn een rondraaiende startmotor uitteraard.
Vonk op het juiste moment. Inspuiting brandstof op het juiste moment.
Als er geen vonk is tijdens het starten zou ik proberen zoveel mogelijk onstekingsgerelateerde zaken te testen / vervangen. Stinkt ie naar benzine tijdens langs starten? Dat zou wel moeten iig.
Let op de sloop wel op dat je een gelijkwaardig model pakt. Gare van sloop onderdelen is dat je kapot voor kapot zou kunnen vervangen. Beetje geluk hebben dus.
Startmotor is goed als de auto vooruit schiet. Had niet anders verwacht ook. Afgebroken start motor tanden heb ik nog niet van gehoord.
De basis dingen die je moet hebben om een motor te starten zijn een rondraaiende startmotor uitteraard.
Vonk op het juiste moment. Inspuiting brandstof op het juiste moment.
Als er geen vonk is tijdens het starten zou ik proberen zoveel mogelijk onstekingsgerelateerde zaken te testen / vervangen. Stinkt ie naar benzine tijdens langs starten? Dat zou wel moeten iig.
Let op de sloop wel op dat je een gelijkwaardig model pakt. Gare van sloop onderdelen is dat je kapot voor kapot zou kunnen vervangen. Beetje geluk hebben dus.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
ontstekingsmodule
Enig idee waar ik een afbeelding van dat ding kan vinden Mark?
Heb al gegoogled maar kwam niet ver.
Over het vonken...
Wannneer je 'm aanduwt vonkt ie wel, anders zou ie niet starten natuurlijk maar een vriend van mij [woont helaas ver weg] heeft al wel een keer de bougies getest op vonk wanneer ik 'm gewoon probeer te starten en toen vonkte hij niet.
Of ie naar benzine ruikt durf ik niet te zeggen, het meterje loopt wel geheel terug als ik 'm start maar als ik de kap opentrek ruik ik geen enorme benzinewalmen buiten.
Hetzelfde model op de sloop herkennen? Het gaat er dan om dat het ook een 1.1. benzine injectie is?
Ik heb me net in ieder geval ingeschreven voor de clubmeeting, nou nog kijken hoe ik er kom.
Gegroet Basax
Heb al gegoogled maar kwam niet ver.
Over het vonken...
Wannneer je 'm aanduwt vonkt ie wel, anders zou ie niet starten natuurlijk maar een vriend van mij [woont helaas ver weg] heeft al wel een keer de bougies getest op vonk wanneer ik 'm gewoon probeer te starten en toen vonkte hij niet.
Of ie naar benzine ruikt durf ik niet te zeggen, het meterje loopt wel geheel terug als ik 'm start maar als ik de kap opentrek ruik ik geen enorme benzinewalmen buiten.
Hetzelfde model op de sloop herkennen? Het gaat er dan om dat het ook een 1.1. benzine injectie is?
Ik heb me net in ieder geval ingeschreven voor de clubmeeting, nou nog kijken hoe ik er kom.
Gegroet Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Vul op www.hbase.nl je kenteken in en kies ontsteking. Zie je wat plaatjes.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Als de motor wel aanslaat door aanduwen kan het niet anders zijn dan dat de accuspanning zover in elkaar zakt dat van een normale onsteking geen sprake meer is of dat de brandstof toevoer stopt.
Op dit moment hebben wij met de 14 TRS van Michel (MBa@NL) het zelfde probleem.
Gisteravond even een test gedaan door met start kabels en een tweede accu parallel te zetten. Tijdens het draaien van de startmotor zakte de spanning zover onderuit dat van aanslaan geen sprake was.
Terwijl met aanduwen de motor onmiddelijk aanslaat.
Dit zelfde verschijnsel hadden we al eerder gehad met onze rode 11E, na demontage van de startmotor bleek het voorste lager kompleet uitgesleten te zijn waardoor de rotor van de startmotor tegen de stator aanliep met als gevolg wel een beetje draaien maar met een gigantisch hoge motorstroom waardoor de accu spanning inzakt met de eerder omschreven gevolgen van niet starten.
Morgen gaan we dan ook de startmotor vervangen voor een revisie exemplaar.
Wordt vervolgt.
Groetjes, Henk
Op dit moment hebben wij met de 14 TRS van Michel (MBa@NL) het zelfde probleem.
Gisteravond even een test gedaan door met start kabels en een tweede accu parallel te zetten. Tijdens het draaien van de startmotor zakte de spanning zover onderuit dat van aanslaan geen sprake was.
Terwijl met aanduwen de motor onmiddelijk aanslaat.
Dit zelfde verschijnsel hadden we al eerder gehad met onze rode 11E, na demontage van de startmotor bleek het voorste lager kompleet uitgesleten te zijn waardoor de rotor van de startmotor tegen de stator aanliep met als gevolg wel een beetje draaien maar met een gigantisch hoge motorstroom waardoor de accu spanning inzakt met de eerder omschreven gevolgen van niet starten.
Morgen gaan we dan ook de startmotor vervangen voor een revisie exemplaar.
Wordt vervolgt.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Vraagje spoed?
Hallo allemaal,
Mnm bedankt voor de afbeelding! Weet ik tenminste waar ik naar moet kijken.
Ik heb inmiddels iemand in Rotterdam gevonden die nog een ontstekingsmodule heeft liggen, uit een voorheen rijdende ax. Hij wist niet precies welke type auto het was maar ik heb het kenteken opgevraagd en het blijkt om een 1.1 TE U9 te gaan [yj-71-kb] nou hoop ik natuurlijk dat deze onderdelen, startmotor [25 e] en ontstekingsmodule [40 e] ook in mijn auto passen ax 1.1.i image U9, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen aan de hand van deze gegevens?
Daarnaast heb ik begrepen dat een ontstekingsmodule vervangen niet zo moeillijk is, moet je alleen welk koelpasta gebruiken als je hem er op zet. Iemand enig idee waar ik dit kan krijgen?
Ik hoop vanmiddag nog de onderdelen op te gaan halen [mits compatibel]... met de tram helaas...
Oja mijn bobine die onlangs vervangen is i.vm. dit euvel komt uit een 205 maar dat zal wel oke zijn toch?
Naar aanleiding van Henk zijn problemen met de startmotor van zijn rode 1.1E S6 en de 14 TRS momenteel, denk ik dat ik ook maar meteen de startmotor meeneem.
Gegroet Basax
Mnm bedankt voor de afbeelding! Weet ik tenminste waar ik naar moet kijken.
Ik heb inmiddels iemand in Rotterdam gevonden die nog een ontstekingsmodule heeft liggen, uit een voorheen rijdende ax. Hij wist niet precies welke type auto het was maar ik heb het kenteken opgevraagd en het blijkt om een 1.1 TE U9 te gaan [yj-71-kb] nou hoop ik natuurlijk dat deze onderdelen, startmotor [25 e] en ontstekingsmodule [40 e] ook in mijn auto passen ax 1.1.i image U9, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen aan de hand van deze gegevens?
Daarnaast heb ik begrepen dat een ontstekingsmodule vervangen niet zo moeillijk is, moet je alleen welk koelpasta gebruiken als je hem er op zet. Iemand enig idee waar ik dit kan krijgen?
Ik hoop vanmiddag nog de onderdelen op te gaan halen [mits compatibel]... met de tram helaas...
Oja mijn bobine die onlangs vervangen is i.vm. dit euvel komt uit een 205 maar dat zal wel oke zijn toch?
Naar aanleiding van Henk zijn problemen met de startmotor van zijn rode 1.1E S6 en de 14 TRS momenteel, denk ik dat ik ook maar meteen de startmotor meeneem.
Gegroet Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
onderdelen besteld
Ik heb de onderdelen inmiddels besteld.... Komt ie zondag afleveren [relaxed]
Middels die site die Mark www.hbase.nl doorgaf heb ik effe de kentekens ingevuld, bij beiden geeft ie aan:
Citroën AX 1.1 inj.kat. mot.hdz 1124cc 44kw 10-1989 t/m 07-1991
en verwijst dus naar dezelfde onderdelen.
Ben benieuwd of ik het spul erop krijg en belangrijker nog ...dat het ook gaat werken!!!
Ik had de onderdelen overigens onder deze link gevonden,
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1
dus als iemand anders nog wat nodig heeft tweedehands dan kan ie hier ook terecht.
Gegroet maar weer,
Basax
Middels die site die Mark www.hbase.nl doorgaf heb ik effe de kentekens ingevuld, bij beiden geeft ie aan:
Citroën AX 1.1 inj.kat. mot.hdz 1124cc 44kw 10-1989 t/m 07-1991
en verwijst dus naar dezelfde onderdelen.
Ben benieuwd of ik het spul erop krijg en belangrijker nog ...dat het ook gaat werken!!!
Ik had de onderdelen overigens onder deze link gevonden,
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1
dus als iemand anders nog wat nodig heeft tweedehands dan kan ie hier ook terecht.
Gegroet maar weer,
Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
1.1 injectie is allemaal 1 pot nat, wat dat betreft.
(De enige 1.1i die anders is, is de Volcane met z'm Magnetti Marelli DIS systeem).
Die koelprut is dezelfde (WITTE) zooi als voor CPU's van PC's gebruikt wordt. ff naar een computerwinkel gaan dus.
(De enige 1.1i die anders is, is de Volcane met z'm Magnetti Marelli DIS systeem).
Die koelprut is dezelfde (WITTE) zooi als voor CPU's van PC's gebruikt wordt. ff naar een computerwinkel gaan dus.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
M´n beide First Impressions hadden ook beide een Magnetti Marelli DIS!MNM(tm) wrote:1.1 injectie is allemaal 1 pot nat, wat dat betreft.
(De enige 1.1i die anders is, is de Volcane met z'm Magnetti Marelli DIS systeem).
Die koelprut is dezelfde (WITTE) zooi als voor CPU's van PC's gebruikt wordt. ff naar een computerwinkel gaan dus.
Vergeet met het vervangen van de onderdelen niet je accu eerst los te halen.
Koelpasta kan je bij iedere computerwinkel krijgen waar ze zelf ook wat knutselen eraan, dus niet een doorverkoopwinkel. (in rotterdam zit toch zo'n enorm grote supergoedkope zaak waar je met een winkelwagen computerspullen kan inladen?)
Startmotor vervangen is super simpel, collega van me, nog nooit aan een auto geklust, heb ik er ook eentje meegegeven voor de 106 van z'n vrouw en hem is het ook gelukt.
Gewoon rustig aan te werk gaan en op je gemak, dan komt het allemaal in orde. Kijken hoe je het los haalt en wat je allemaal loshaalt en op dezelfde manier weer terugmonteren.
Succes!
Koelpasta kan je bij iedere computerwinkel krijgen waar ze zelf ook wat knutselen eraan, dus niet een doorverkoopwinkel. (in rotterdam zit toch zo'n enorm grote supergoedkope zaak waar je met een winkelwagen computerspullen kan inladen?)
Startmotor vervangen is super simpel, collega van me, nog nooit aan een auto geklust, heb ik er ook eentje meegegeven voor de 106 van z'n vrouw en hem is het ook gelukt.
Gewoon rustig aan te werk gaan en op je gemak, dan komt het allemaal in orde. Kijken hoe je het los haalt en wat je allemaal loshaalt en op dezelfde manier weer terugmonteren.
Succes!
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Het vervolg was vanmiddag, inderdaad de startmotor vervangen met als resultaat weer een perfect werkende TRS van Michel, een paar foto'sHenk Bats wrote: .................Morgen gaan we dan ook de startmotor vervangen voor een revisie exemplaar.
Wordt vervolgt.
De TRS waar het om ging.
De oude defecte startmotor.
Het revisie exemplaar.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Was niet duidelijk te zien, maar als ik weer is een beetje tijd heb sloop (sorry demonteer) ik de startmotor nog wel een keer.MNM(tm) wrote:Henk, was aan de oude startmotor ook deze keer weer duidelijk de slijtage aan het glijlager te zien?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
startmotor
Nou Henk,
Ben benieuwd of dat deze actie bij mij ook zal werken!
Mocht het toch de ontstekingsmodule zijn dan heb ik de koelpasta inmiddels in huis [mediamrkt verkoopt het i.i.g. niet].
Nu nog wachten op de onderdelen, startmotor en module worden vandaag gebracht!
Ik hoop dat ik niet per ongeluk een hele gare startmotor koop, maar ja we zullen het wel zien.
Rogier heeft ,als het me niet lukt, inmiddels aangeboden me naar Nieuwekerk te slepen, dus ik heb er weer vertrouwen in.
Kan niet wachten tot ik weer lekker als vanoud rond kan kachelen.
Gegroet Basax
Ben benieuwd of dat deze actie bij mij ook zal werken!
Mocht het toch de ontstekingsmodule zijn dan heb ik de koelpasta inmiddels in huis [mediamrkt verkoopt het i.i.g. niet].
Nu nog wachten op de onderdelen, startmotor en module worden vandaag gebracht!
Ik hoop dat ik niet per ongeluk een hele gare startmotor koop, maar ja we zullen het wel zien.
Rogier heeft ,als het me niet lukt, inmiddels aangeboden me naar Nieuwekerk te slepen, dus ik heb er weer vertrouwen in.
Kan niet wachten tot ik weer lekker als vanoud rond kan kachelen.
Gegroet Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991