ik ben inmiddels een vlotte starter maar mijn ax niet meer!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ik ben inmiddels een vlotte starter maar mijn ax niet meer!
Dag mensheid,
Allereerst een gelukkig nieuwjaar gewenst en een dankbetuiging aan alle experts die dit forum tot zo'n geweldig internetmedium maken!
Dan nu mijn ax-perikelen:
Ik heb afgelopen maand al vier keer stil gestaan met mijn axje.
Eerst was het een accu die leeggetrokken werd na zo'n 65 kilometer rijden. Sta je stoplicht, slaat ie ineens af en wil die niet meer starten....
Vrij letterlijke vertaling van een stoplicht dacht ik zo.
Ik heb de ANWB gebeld en die hebben er uiteindeijk een nieuwe spanningsregelaar in gezet waardoor het probleem leek verholpen. Nou is het wel zo en dat doet ie al vier jaar dat tijdens het rijden het acculampje heel licht blijft branden. Dit wordt trouwens meer wanneer ik stil sta voor een kruising, zeg maar wannneer hij stationair loopt.
De ANWB heeft de accu wel doorgemeten met de nieuwe spanningsregelaar. Ik geloof dat ie stationair 12.75 volt en met de voet op het gaspedaal tot 13.2 volt aangaf.
Maar goed deze nieuwe spanningsregelaar maakte wel dat ik er weer gewoon mee kon rijden totdat....
Hij weer niet wilde starten. Ik zal hieronder uitleggen wat hij wel en niet doet...
- Startmotor draait gewoon rond tijdens de opstart
- Wanneer ik hem aanduw krijg ik hem wel aan de praat.
- bij het starten vonken de bougies niet
nu komt het... Eenmaal aangeduwd en gestart rijdt ie verder prima, en zelf wannneer ik hem direct weer uitzet en contact maak dan start ie vaak wel. Alleen wanneer hij volledig koud is dan wil ie niet door starten.
Ik ben er de eerste keer al mee naar een garage geweest, en daar hebben ze de bobine vervangen, er zit er nu een in van een 205. Toen leekt ie, met wat meer moeite dan normaal wel te starten. Maar nu ik na vier dagen weer probeer de auto te starten heb ik weer hetzelfde probleem.
Wat ik er nog bij moet zeggen is dat de startmotor al wel een jaar of wat een squeekgeluid maakt bij het starten. Dit kan aan de startmotor liggen denk ik dan of aan het contactslot want deze draait ook niet meer zo soepel als voorheen.
Nou heb ik al wel het een en ander gelezen op het forum over de mogelijke kwalen maar ik wilde toch wel eens weten wat jullie over mijn specifieke geval zouden zeggen.
-Kan het de BDP sensor zijn?
-Het contactslot kan het toch niet per definitie aan liggen want na aanduwen en op nieuw aan en uitzetten doet ie het gewoon wel?
-Toch eens een nieuwe startmotor proberen of zou dat nergens op slaan?
Ik hoop dat iemand van mijn axje ook weer een vlotte starter kan maken:
Ik ben benieuwd naar de reacties, ik wil mijn axje waar ik verder zo trots op ben echt niet kwijt...maar hij stelt me wel op de proef..
Gegroet,
Basax
Allereerst een gelukkig nieuwjaar gewenst en een dankbetuiging aan alle experts die dit forum tot zo'n geweldig internetmedium maken!
Dan nu mijn ax-perikelen:
Ik heb afgelopen maand al vier keer stil gestaan met mijn axje.
Eerst was het een accu die leeggetrokken werd na zo'n 65 kilometer rijden. Sta je stoplicht, slaat ie ineens af en wil die niet meer starten....
Vrij letterlijke vertaling van een stoplicht dacht ik zo.
Ik heb de ANWB gebeld en die hebben er uiteindeijk een nieuwe spanningsregelaar in gezet waardoor het probleem leek verholpen. Nou is het wel zo en dat doet ie al vier jaar dat tijdens het rijden het acculampje heel licht blijft branden. Dit wordt trouwens meer wanneer ik stil sta voor een kruising, zeg maar wannneer hij stationair loopt.
De ANWB heeft de accu wel doorgemeten met de nieuwe spanningsregelaar. Ik geloof dat ie stationair 12.75 volt en met de voet op het gaspedaal tot 13.2 volt aangaf.
Maar goed deze nieuwe spanningsregelaar maakte wel dat ik er weer gewoon mee kon rijden totdat....
Hij weer niet wilde starten. Ik zal hieronder uitleggen wat hij wel en niet doet...
- Startmotor draait gewoon rond tijdens de opstart
- Wanneer ik hem aanduw krijg ik hem wel aan de praat.
- bij het starten vonken de bougies niet
nu komt het... Eenmaal aangeduwd en gestart rijdt ie verder prima, en zelf wannneer ik hem direct weer uitzet en contact maak dan start ie vaak wel. Alleen wanneer hij volledig koud is dan wil ie niet door starten.
Ik ben er de eerste keer al mee naar een garage geweest, en daar hebben ze de bobine vervangen, er zit er nu een in van een 205. Toen leekt ie, met wat meer moeite dan normaal wel te starten. Maar nu ik na vier dagen weer probeer de auto te starten heb ik weer hetzelfde probleem.
Wat ik er nog bij moet zeggen is dat de startmotor al wel een jaar of wat een squeekgeluid maakt bij het starten. Dit kan aan de startmotor liggen denk ik dan of aan het contactslot want deze draait ook niet meer zo soepel als voorheen.
Nou heb ik al wel het een en ander gelezen op het forum over de mogelijke kwalen maar ik wilde toch wel eens weten wat jullie over mijn specifieke geval zouden zeggen.
-Kan het de BDP sensor zijn?
-Het contactslot kan het toch niet per definitie aan liggen want na aanduwen en op nieuw aan en uitzetten doet ie het gewoon wel?
-Toch eens een nieuwe startmotor proberen of zou dat nergens op slaan?
Ik hoop dat iemand van mijn axje ook weer een vlotte starter kan maken:
Ik ben benieuwd naar de reacties, ik wil mijn axje waar ik verder zo trots op ben echt niet kwijt...maar hij stelt me wel op de proef..
Gegroet,
Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Laadspanning is zo te lezen sowieso te laag: bij stationair moet 'ie echt wel net boven de 13V zitten en bij gas geven mag 'ie richting de 14V gaan.
Zouden de massa-punten niet gewoon ontzettend verroest zijn?
(Er zit zo'n punt linksboven op de kop (vlakbij het ontluchtingsdopje van de koelvloeistofslang, aan de kant van de distri-riem) en er zit een dikke op de versnellingsbak. Die laatste is vooral voor de startmotor en overige elektrische zooi, die op de hoek van de kop (dat zijn ook meteen 3 draden!) zijn o.a. voor de ECU en ontsteking enzo...
Kan ook zijn dat de koolborstels van de dynamo gaar zijn (hoewel die meestal meteen mee vervangen worden als de spanningsregelaar wordt vervangen), of de sleepringen op de rotor van de dynamo zijn zo ver ingesleten, dat de (nieuwe) koolborstels alsnog geen goed contact maken.
> Cewl! Dit is ook meteen mijn 3200ste post! <
Zouden de massa-punten niet gewoon ontzettend verroest zijn?
(Er zit zo'n punt linksboven op de kop (vlakbij het ontluchtingsdopje van de koelvloeistofslang, aan de kant van de distri-riem) en er zit een dikke op de versnellingsbak. Die laatste is vooral voor de startmotor en overige elektrische zooi, die op de hoek van de kop (dat zijn ook meteen 3 draden!) zijn o.a. voor de ECU en ontsteking enzo...
Kan ook zijn dat de koolborstels van de dynamo gaar zijn (hoewel die meestal meteen mee vervangen worden als de spanningsregelaar wordt vervangen), of de sleepringen op de rotor van de dynamo zijn zo ver ingesleten, dat de (nieuwe) koolborstels alsnog geen goed contact maken.
> Cewl! Dit is ook meteen mijn 3200ste post! <
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
startmotor met squeek geluiden is iig niet echt goed, ik had er ook zo een maar na een jaar gaf ie er toch echt de brei aan, die auto starte altijd lang (moest startmotor lang laten draaien voordat hij aansloeg) met nieuwe startmotor was dat probleem verholpen..
Maar de spanning lijkt mij ook wat laag.
Maar de spanning lijkt mij ook wat laag.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
De omschrijving van de problemen lijkt heel erg op wat wij hebben ervaren met onze rode 1.1E S6, de oplossing was uiteindelijk het vervangen van de startmotor KLK HIER voor wat foto's waarop te zien is wat het probleem was.
De blauwe TRS van Michel (MBa@NL) heeft op dit moment de zelfde start problemen a.s. zaterdag gaan daar ook de startmotor van vervangen het resultaat zullen we zo snel mogelijk laten horen.
Groetjes, Henk
De blauwe TRS van Michel (MBa@NL) heeft op dit moment de zelfde start problemen a.s. zaterdag gaan daar ook de startmotor van vervangen het resultaat zullen we zo snel mogelijk laten horen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Re: ik ben inmiddels een vlotte starter maar mijn AX niet me
vocht in de verdeelkapBasax wrote: - Startmotor draait gewoon rond tijdens de opstart
- Wanneer ik hem aanduw krijg ik hem wel aan de praat.
- bij het starten vonken de bougies niet
wat is de spanning van de accu als de motor uit staat.
In ieder geval zijn de spanningen te laag die je noemt!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
dank voor de reacties tot dusver!
Dag mensheid,
Dank voor jullie reacties tot dusver,
Het kan zijn dat ik er wat betrfet de spanning van de accu een voltje naast heb gezeten, dat moet haast wel anders dan had de ANWB-man ook wel gezegd dat het nog steeds nergens op lijkt, lijkt me. Dus waarschijnlijk was het 13.75 [stationair] om 14.2 volt [met gas].
Het gekke was dat ik gisteren toch maar even naar mijn autootje ben gaan kijken, met de hoop dat hij zou starten. En waarempel hij deed het in een keer! Ik heb toen maar gelijk de ecu gereset omdat ik het vermoeden had dat hij stationair toch wel heel weinig toeren maakte. Een tweede en derde keer starten ging ook, ik merkte echter wel dat het soms iets moeillijker ging.
Het lijkt toch ook wel iets met het contactslot te zijn, want ik ben vandaag met de ax naar mijn werk gegaan en na geleverde arbeid moest ik hem drie keer opnieuw contacten voordat hij het weer deed. Ik heb daarbij de sleutel er drie keer in en uitgehaald en wat gemorreld met het [stuur]slot. Dat deed het hem waarschijnlijk? Misschien dat het in mijn geval een combinatie is tussen startmotor en contactslot? Misschien dat ik een vriend van mij kan vragen me te helpen met een vervangingspoging, dan leer ik zelf tenminste ook eens hoe dat moet.
Ik heb overigens nog niemand iets zien zeggen over de mogelijkheid dat het evt. ook de bdp-sensor zou kunnen zijn? Het viel me ook op dat het lampje van de koelvloeistof? een paar keer tijdens het starten twijfelachtig ging branden. Nou staat er in het boekje dat je dan moet controleren of het koelvloeistofniveau nog hoog genoeg is. Zo niet dan moet je er wat water bijdoen. Nou is mijn vraag bevriest dit dan niet?
Nogmaals hartelijk dank voor jullie enthousiasme en mocht iemand nog met een ingeving komen dan hoor ik het graag.
Henk die tutorial komt helder over dat zou ik in mijn eentje nog bijna durven, maarja zoveel vertrouwen heb ik nou ook weer niet in mezelf met sleutelen.
Gegroet,
Basax
Dank voor jullie reacties tot dusver,
Het kan zijn dat ik er wat betrfet de spanning van de accu een voltje naast heb gezeten, dat moet haast wel anders dan had de ANWB-man ook wel gezegd dat het nog steeds nergens op lijkt, lijkt me. Dus waarschijnlijk was het 13.75 [stationair] om 14.2 volt [met gas].
Het gekke was dat ik gisteren toch maar even naar mijn autootje ben gaan kijken, met de hoop dat hij zou starten. En waarempel hij deed het in een keer! Ik heb toen maar gelijk de ecu gereset omdat ik het vermoeden had dat hij stationair toch wel heel weinig toeren maakte. Een tweede en derde keer starten ging ook, ik merkte echter wel dat het soms iets moeillijker ging.
Het lijkt toch ook wel iets met het contactslot te zijn, want ik ben vandaag met de ax naar mijn werk gegaan en na geleverde arbeid moest ik hem drie keer opnieuw contacten voordat hij het weer deed. Ik heb daarbij de sleutel er drie keer in en uitgehaald en wat gemorreld met het [stuur]slot. Dat deed het hem waarschijnlijk? Misschien dat het in mijn geval een combinatie is tussen startmotor en contactslot? Misschien dat ik een vriend van mij kan vragen me te helpen met een vervangingspoging, dan leer ik zelf tenminste ook eens hoe dat moet.
Ik heb overigens nog niemand iets zien zeggen over de mogelijkheid dat het evt. ook de bdp-sensor zou kunnen zijn? Het viel me ook op dat het lampje van de koelvloeistof? een paar keer tijdens het starten twijfelachtig ging branden. Nou staat er in het boekje dat je dan moet controleren of het koelvloeistofniveau nog hoog genoeg is. Zo niet dan moet je er wat water bijdoen. Nou is mijn vraag bevriest dit dan niet?
Nogmaals hartelijk dank voor jullie enthousiasme en mocht iemand nog met een ingeving komen dan hoor ik het graag.
Henk die tutorial komt helder over dat zou ik in mijn eentje nog bijna durven, maarja zoveel vertrouwen heb ik nou ook weer niet in mezelf met sleutelen.
Gegroet,
Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
water bevriest ja, en roest ook, beter gewoon koelvloeistof bij doen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Bougies en bougiekabels vervangen kan ook geen kwaad. En dat is zelfs voor een leek eenvoudig te doen. Weet niet offie iedere keer zijn onderhoudsbeurt krijgt...
Contactslot van een sloper erop klikken om ff te testen is ook nog een optie. Maar klinkt mij als een vocht probleem in de oren.
Contactslot van een sloper erop klikken om ff te testen is ook nog een optie. Maar klinkt mij als een vocht probleem in de oren.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Defect contactslot zou zo maar kunnen, is op de sloop goed aan te komen en het proberen altijd waard.
Of kom op 17 jan. a.s. naar de Frikandellen meeting in Nieuwerkerk a/d IJssel en er is dan altijd wel iemand te vinden die mee wil kijken naar je problemen.
Groetjes, Henk
Of kom op 17 jan. a.s. naar de Frikandellen meeting in Nieuwerkerk a/d IJssel en er is dan altijd wel iemand te vinden die mee wil kijken naar je problemen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
freakandel
Hallo iedereen,
Nou vanochtend wilde ie echt niet.....tot overmaat van ramp ook mijn accu nog eens leeg getrokken met al dat gestart!
Heb maar even een acculader gehaald vanmiddag, en de accu staat nu op te laden in mijn warme huisje. Morgenochtend zet ik hem er weer in op hoop van zege. Heeft iemand verstand van acculaders hier. Ik heb er een gekocht met jumpstart. Dit betekent toch dat ie ook zonder netspanning de accu zou moeten kunnen voeden. Of heeft dit alleen met de 75 ampere te maken en heeft ie dan alsnog netvoeding nodig? Het is een Ferm Acculader + start 75A, 6-12V / 2-6-12A
Kenmerken:
-Automatische beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting
-Beveiligd tegen verkeerd aansluiten
-Ideaal voor auto\'s en motoren
-Uitgerust met 75 Amp. Starthulp
Technische Informatie:
Vermogen 230 V ~
Output DC 6 - 12 V
Opladen 2 A
Via de gebruiksaanwijzing wordt ik ook niet veel wijzer.
Oja misschien dat ik inderdaad wel een frikandelletje meepik zat. de 17de.
Moet ik alleen eerst naar de sloop ergens in rotterdam om een nieuw contactslot, startmotor te halen. Is er iemand uit rotterdam of omgeving die goede ervaringen heeft met een bepaalde sloper uit deze regio? Die ook niet te duur is? Is het tegenwoordig nog zo dat je zelf de onderdelen uit de auto's haalt of is het allemaal al gedemonteerd? Of zijn er mensen op de meeting die altijd wel een startmotor of contactslot of bdp-sensor extra bij zich hebben?
Sorry voor mijn vragenwaterval, maar ik heb wel het idee dat ik er een stuk wijzer van word.
Gegroet en dank voor de steun,
Basax
Nou vanochtend wilde ie echt niet.....tot overmaat van ramp ook mijn accu nog eens leeg getrokken met al dat gestart!
Heb maar even een acculader gehaald vanmiddag, en de accu staat nu op te laden in mijn warme huisje. Morgenochtend zet ik hem er weer in op hoop van zege. Heeft iemand verstand van acculaders hier. Ik heb er een gekocht met jumpstart. Dit betekent toch dat ie ook zonder netspanning de accu zou moeten kunnen voeden. Of heeft dit alleen met de 75 ampere te maken en heeft ie dan alsnog netvoeding nodig? Het is een Ferm Acculader + start 75A, 6-12V / 2-6-12A
Kenmerken:
-Automatische beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting
-Beveiligd tegen verkeerd aansluiten
-Ideaal voor auto\'s en motoren
-Uitgerust met 75 Amp. Starthulp
Technische Informatie:
Vermogen 230 V ~
Output DC 6 - 12 V
Opladen 2 A
Via de gebruiksaanwijzing wordt ik ook niet veel wijzer.
Oja misschien dat ik inderdaad wel een frikandelletje meepik zat. de 17de.
Moet ik alleen eerst naar de sloop ergens in rotterdam om een nieuw contactslot, startmotor te halen. Is er iemand uit rotterdam of omgeving die goede ervaringen heeft met een bepaalde sloper uit deze regio? Die ook niet te duur is? Is het tegenwoordig nog zo dat je zelf de onderdelen uit de auto's haalt of is het allemaal al gedemonteerd? Of zijn er mensen op de meeting die altijd wel een startmotor of contactslot of bdp-sensor extra bij zich hebben?
Sorry voor mijn vragenwaterval, maar ik heb wel het idee dat ik er een stuk wijzer van word.
Gegroet en dank voor de steun,
Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Re: ik ben inmiddels een vlotte starter maar mijn AX niet me
nog een keerte ik gok op je verdeelkap.Joost wrote:vocht in de verdeelkapBasax wrote: - Startmotor draait gewoon rond tijdens de opstart
- Wanneer ik hem aanduw krijg ik hem wel aan de praat.
- bij het starten vonken de bougies niet
wat is de spanning van de accu als de motor uit staat.
In ieder geval zijn de spanningen te laag die je noemt!
Probeer je auto eens een klein stukje voor of achteruit te duwen (even met versnelling)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Was daar 3 weken geleden nog, hadden twee AX-jes liggen. Een blauwe en een rode als ik me niet vergis. Beiden type 2. Lagen redelijk achterin aan de rechterkant van het pad.MBa@NL wrote:wat sloperij betreft... ga eens langs bij de Populier...
Even aanmelden en je mag het terrein op, zijn niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste...
Gr. Marco
daar ben ik weer
Hallo allen,
Ik heb net de geladen accu weer teruggezet, geprobeerd te starten maar zonder resultaat.
Nou ja viel te verwachten. Joost bedankt voor de tip! Ga ik dadelijk effe uitproberen denk ik.
Ik heb trouwens de mogelijkheid een vrij betrouwbare bx te kopen voor niet al te veel met nieuwe apk. Ik neig er toch wel erg naar aangezien ik niet weet hoeveel geld ik nog in mijn ax moet gaan steken voordat deze zich weer betrouwbaar gaat gedragen. Die nieuwe bobine was kennelijk ookal overbodig. [weer 80 euro weggegooid].
Misschien dat ik mijn axje wel wil verkopen. Iemand interesse? Ik heb ook geen idee wat ik er nog voor kan krijgen of vragen nu die niet wil starten.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben echt dol op mijn ax maar ik heb er nou eenmaal niet voldoende verstand van om ermee te hobbyen.
Gegroet Basax
Ik heb net de geladen accu weer teruggezet, geprobeerd te starten maar zonder resultaat.
Nou ja viel te verwachten. Joost bedankt voor de tip! Ga ik dadelijk effe uitproberen denk ik.
Ik heb trouwens de mogelijkheid een vrij betrouwbare bx te kopen voor niet al te veel met nieuwe apk. Ik neig er toch wel erg naar aangezien ik niet weet hoeveel geld ik nog in mijn ax moet gaan steken voordat deze zich weer betrouwbaar gaat gedragen. Die nieuwe bobine was kennelijk ookal overbodig. [weer 80 euro weggegooid].
Misschien dat ik mijn axje wel wil verkopen. Iemand interesse? Ik heb ook geen idee wat ik er nog voor kan krijgen of vragen nu die niet wil starten.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben echt dol op mijn ax maar ik heb er nou eenmaal niet voldoende verstand van om ermee te hobbyen.
Gegroet Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Oja wat ik nog was vergeten
De reden waarom ik zo pessimistisch ben over mijn startproblemen met de ax is omdat ik het gevoel krijg dat iedereen iets anders zegt. Dit is geen commentaar op jullie natuurlijk! maar de garagehouders en andere wetenschappers die ik in het dagelijs leven tegenkom zeggen:
-De garage waar ik altijd mijn apk heb laten doen zegt dat het vermoedelijk het contactslot is.
-Een andere garage bij mij in de buurt die regelmatig axjes voor de deur heeft staan zegt voor 80% zeker te zijn dat het toch de startmotor is. D.w.z. dat ie ondanks het feit dat ie nog hard ronddraait dat ding niet meer uitsteekt en daardoor niet aangrijpt.
-Een medewerker van een citroendealer zegt dat het waarschijnlijk een module is, een veel voorkomend euvel, bij axen.
Nou ja ongeacht wat ik laat doen bij wie dan ook, ik ben snel 150 a 200 euro per klus kwijt en dan weet ik nog steeds niet of dat ie het gaat doen.
Was ik maar wat handiger met auto's zucht....
Hoeveel werk is het eigenlijk om een startmotor er opnieuw in en uit te halen?
Ik hoop niet dat ik jullie intussen begin te vervelen,
Gegroet Basax [staat toch beter dan basbx]
-De garage waar ik altijd mijn apk heb laten doen zegt dat het vermoedelijk het contactslot is.
-Een andere garage bij mij in de buurt die regelmatig axjes voor de deur heeft staan zegt voor 80% zeker te zijn dat het toch de startmotor is. D.w.z. dat ie ondanks het feit dat ie nog hard ronddraait dat ding niet meer uitsteekt en daardoor niet aangrijpt.
-Een medewerker van een citroendealer zegt dat het waarschijnlijk een module is, een veel voorkomend euvel, bij axen.
Nou ja ongeacht wat ik laat doen bij wie dan ook, ik ben snel 150 a 200 euro per klus kwijt en dan weet ik nog steeds niet of dat ie het gaat doen.
Was ik maar wat handiger met auto's zucht....
Hoeveel werk is het eigenlijk om een startmotor er opnieuw in en uit te halen?
Ik hoop niet dat ik jullie intussen begin te vervelen,
Gegroet Basax [staat toch beter dan basbx]
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
verdeelkap Joost
Nou ik ben net nog even buiten wezen spelen....
Zonder resultaat helaas. Heb de auto in z'n versnelling naar achteren en naar voren geduwd, over zijn punt heen [paar keer] en daarna op alle mogelijke manieren geprobeerd te starten. Mocht niet baten.
Ik weet niet of dat de conclusie dat het aan de verdeelkap zou liggen hiermee uitgesloten is maar ik heb in ieder geval mijn best gedaan.
Koelvloeistof heb ik inmiddels ook bijgevuld, het gekke hieraan was dat het lampje daarna toch nog weer eens ging branden [volledig willekeurig overigens].
Tot zover,
een wanhopige Basax
Zonder resultaat helaas. Heb de auto in z'n versnelling naar achteren en naar voren geduwd, over zijn punt heen [paar keer] en daarna op alle mogelijke manieren geprobeerd te starten. Mocht niet baten.
Ik weet niet of dat de conclusie dat het aan de verdeelkap zou liggen hiermee uitgesloten is maar ik heb in ieder geval mijn best gedaan.
Koelvloeistof heb ik inmiddels ook bijgevuld, het gekke hieraan was dat het lampje daarna toch nog weer eens ging branden [volledig willekeurig overigens].
Tot zover,
een wanhopige Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
Klinkt misschien lullig voor je. Maar zo'n groot technisch probleem zal het echt niet zijn.
Startmotor kun je simpel testen. Zet hem in zijn 1. Trap de koppeling NIET in. En start. Als de auto vooruit schiet grijpt je startmotor aan. (Zorg wel voor wat vrije ruimte voor je).
Check ff of je bougies vonken. Trek er voorzicht 1 kabel uit. Aan de plug trekken. Hou je vinger bij de bougie kabel en start. Als je in de lucht springt vonkt ie.
Of hou de kabel bij iets anders van metaal. Je moet een vonk zien springen.
En zo'n tijd starten gaat meestal sowieso fout. Je verzuipt hem dan. Tijdje terug de koppakking van een Ford Escort van een maat van me vervangen.. Daarna echt moeilijk starten. Was ook verzopen en de bougies en kabels waren gaar. Dat vervangen en tikkie lopen.
Contactslot is meten is weten. Startstand van je contact werkt blijkbaar. Anders gaat je startmotor niet draaien. Maar stand 2 contact zet het eea onder de kap aan. Loopt een ronde stekker van je motorkabelboom naar binnen. Die pinnen kun je meten of er op stand2 contact 12 volt op meerdere pinnen komt te staan.
Startmotor kun je simpel testen. Zet hem in zijn 1. Trap de koppeling NIET in. En start. Als de auto vooruit schiet grijpt je startmotor aan. (Zorg wel voor wat vrije ruimte voor je).
Check ff of je bougies vonken. Trek er voorzicht 1 kabel uit. Aan de plug trekken. Hou je vinger bij de bougie kabel en start. Als je in de lucht springt vonkt ie.
Of hou de kabel bij iets anders van metaal. Je moet een vonk zien springen.
En zo'n tijd starten gaat meestal sowieso fout. Je verzuipt hem dan. Tijdje terug de koppakking van een Ford Escort van een maat van me vervangen.. Daarna echt moeilijk starten. Was ook verzopen en de bougies en kabels waren gaar. Dat vervangen en tikkie lopen.
Contactslot is meten is weten. Startstand van je contact werkt blijkbaar. Anders gaat je startmotor niet draaien. Maar stand 2 contact zet het eea onder de kap aan. Loopt een ronde stekker van je motorkabelboom naar binnen. Die pinnen kun je meten of er op stand2 contact 12 volt op meerdere pinnen komt te staan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ik kwam dit ook nog tegen over de bdp-sensor
http://www.Citroën-forum.nl/viewtopic.php?p=823779
Op het Citroën-forum las ik ook nog eens iets over de bdp sensor:
Geplaatst: 16 Nov 2008 09:02 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
GoodOldDiesel schreef:
Maak je bobine, + de spaghetti van 5 draden die erheen loopt eens goed schoon met wasbenzine of terpentine. Drogen. Inspuiten met haarlak.
Bouwjaar 95, deze motor heeft een DIS-Bobine (verdelerloze ontsteking), dus geen 5 maar 4 draden, voor elke bougie 1.
Ik heb precies hetzelfde probleem eerder gezien bij de AX van een maat van mij, het was toen de BDP sensor, deze vervangen en het probleem was opgelost. Een ontstekings-systeem met DIS bobine maakt gebruik van deze sensor, bij een ouderwetse verdeelkap, is deze sensor meestal wel aanwezig, maar niet aangesloten.
_________________
309 XL, Xsara 1.9D, Saxo 1.5D, 306 Break 1.9D, ZX 1.4i Reflex, Xantia 1.9D Sensation met RVM Dorpellijsten
ERVAREN KOPPENSNELLER
Ik heb het idee dat mijn ax een ouderwetse verdeelkap betreft aangezien de kabel vanaf de sensor uitkomt op een bruin stekkertje die nergens mee in verbinding staat. Waarschijnlijk kan ik daarmee een slecht functionerende bdp-sensor uitluiten?!
Steeds wanhopiger wordende Basax
Op het Citroën-forum las ik ook nog eens iets over de bdp sensor:
Geplaatst: 16 Nov 2008 09:02 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
GoodOldDiesel schreef:
Maak je bobine, + de spaghetti van 5 draden die erheen loopt eens goed schoon met wasbenzine of terpentine. Drogen. Inspuiten met haarlak.
Bouwjaar 95, deze motor heeft een DIS-Bobine (verdelerloze ontsteking), dus geen 5 maar 4 draden, voor elke bougie 1.
Ik heb precies hetzelfde probleem eerder gezien bij de AX van een maat van mij, het was toen de BDP sensor, deze vervangen en het probleem was opgelost. Een ontstekings-systeem met DIS bobine maakt gebruik van deze sensor, bij een ouderwetse verdeelkap, is deze sensor meestal wel aanwezig, maar niet aangesloten.
_________________
309 XL, Xsara 1.9D, Saxo 1.5D, 306 Break 1.9D, ZX 1.4i Reflex, Xantia 1.9D Sensation met RVM Dorpellijsten
ERVAREN KOPPENSNELLER
Ik heb het idee dat mijn ax een ouderwetse verdeelkap betreft aangezien de kabel vanaf de sensor uitkomt op een bruin stekkertje die nergens mee in verbinding staat. Waarschijnlijk kan ik daarmee een slecht functionerende bdp-sensor uitluiten?!
Steeds wanhopiger wordende Basax
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991
vonk
Hallo Mark,
Nee klinkt niet lullig, ik heb er gewoon echt de ballen verstand van.
Die test met in zijn een zetten zou ik nog wel eens kunnen doen....
Maar een vriend van mij heeft al gecontroleerd of dat de bougies vonkten tijdens het starten en dat was niet zo. Met het aanduwen van de auto slaat ie wel gewoon aan dus waarschijnlijk moet er eens een nieuwe startmotor in. Ik kan dit helaas niet zelf. Ik heb nog een tijdje onder de motorkap zitten staren maar dat hielp ook niet echt. Die tutorial van Henk ziet er simpel uit maar waarschijnlijk toch nog effe iets te hoog gegrepen voor mij.
Nee klinkt niet lullig, ik heb er gewoon echt de ballen verstand van.
Die test met in zijn een zetten zou ik nog wel eens kunnen doen....
Maar een vriend van mij heeft al gecontroleerd of dat de bougies vonkten tijdens het starten en dat was niet zo. Met het aanduwen van de auto slaat ie wel gewoon aan dus waarschijnlijk moet er eens een nieuwe startmotor in. Ik kan dit helaas niet zelf. Ik heb nog een tijdje onder de motorkap zitten staren maar dat hielp ook niet echt. Die tutorial van Henk ziet er simpel uit maar waarschijnlijk toch nog effe iets te hoog gegrepen voor mij.
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991