Vastzittende asmoer (met foto)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
tgrootel
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: MonAug13, 2007 8:50:30 PM
Location: Nijmegen

Vastzittende asmoer (met foto)

Post by tgrootel »

Hoi,

gisteren kwam ik het onderstaande tegen. De asmoer/hub nut/naafmoer is vernield en zit geklonken aan de schroefdraad. Dit lijkt mij niet normaal, maar de andere 4 assen zien er ook zo uit.

Heeft iemand dit eerder gezien? Beter nog: heeft iemand dit ooit opgelost? Hoe kan ik nu mijn handremkabel vervangen, of nieuwe remblokken monteren?


Image
edit: direct linken naar google photos lukt voor een paar minuten, daarna verdwijnt 'ie weer. Ms dat dit lukt

Samenvatting onderstaande posts:

Euvel:
naafmoer is geblokkeerd door deze in de inkeping te slaan. Dit is normaal bij Citroën en Peugeot.

werkplan:
- Fixeer het wiel door hand- of voetrem.
- Fixeer het wiel door een platijzer vast te zetten met een wielbout. Laat deze rusten op de grond en aan de onderkant van de naaf. GTers kunnen ook 2 (v/d 4) gaten gebruiken.

- Met een dreveltje de moer terugflensen / terugbuigen.
- Omgebogen randje met dremel wegslijpen.

- Moer losdraaien met slagmoersleutel/luchttol.
- Moer losdraaien met hefboom (1 - 2m).

Tips:
- Moer heet maken. Dit verwijdert evt. loctite, maar doet ook het wiellager pijn.
- Moer verzwakken door er een gaatje in te boren vlak langs de schroefdraad.
- Wringijzer gebruiken in plaats van kruissleutel.
- Let bij het platijzer op de draairichting, anders til je de auto op.

Bronnen:
- Deze thread
- http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=17231
Last edited by tgrootel on WedJan07, 2009 9:50:28 AM, edited 2 times in total.

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

foto

Post by MrBBQ »

Hallo,

De foto werkt niet !


Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

lijkt erop alsof iemand geprobeerd heeft de borging eruit te slaan maar niet echt met succes...

Heet stoken en een enorme hefboom aan je gereedschap, moet je wel een goede dop 32 hebben. Je kan er ook ff mee naar een garage rijden, die draaien hem ook wel los
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Van m'n GTI had ik ook problemen. Ik heb gewoon een goede dop 32 gekocht (na de oude te breken) en er een buis opgezet.

zo:
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

anders met een dremeltje even een buitenste dunne randje, wat zit omgebogen, er voorzichtig afslijpen als bovenstaande niet werkt.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Als het echt niet lukt probeer bovenstaande en dan met behulp van een slagmoersleutel/luchttol de moer los te draaien. dan moet deze zeker loskomen, maar zorg ervoor dat je het verbogen randje terugbuigt anders kan je het draad beschadigen.

Edit: Zie bovenstaande foto voor slagmoersleutel (rechtsonderin)
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Mij mij kwam het zelfs met de luchttol niet los. Ik heb toen uiteindelijk terug een wiel opgestoken en gesprongen op die buis tot ze los kwam. (het metalen stukje hefte de ganse auto op)

Meestal is zoveel geweld wel niet nodig. :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik begreep van de garage dat een luchttol ook niet zoveel kracht zet als iets met een enorme hefboom

Dus hefboom bouwen lijkt de beste oplossing....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Auto op z'n wielen, handrem aantrekken en met een hefboom van 1,5-2 meter losdraaien, het is vaak het eerste tikje, de rest gaat meestal vrij gemakkelijk daarna.
Zou het bij voorkeur met een wringijzer doen i.p.v. een kruissleutel, kruissleutels hebben de neiging om dol te draaien op het punt waar je de dop opzet. Mocht het zo niet lukken, dan is heetstoken en dezelfde handeling uitvoeren ook een goede optie.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als aanvulling op masterhosen.
Iemand even de rem ingetrapt laten houden.
Ik zet er een boompje van een meter op en nog nooit niet los gekregen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Joost wrote:als aanvulling op masterhosen.
Iemand even de rem ingetrapt laten houden.
Ik zet er een boompje van een meter op en nog nooit niet los gekregen.
Doe dan wel niet zoals ik deed zonder wielbouten of wiel er op, want anders breek je het borgvijsje :P

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Van alle keren dat ik het gedaan heb ging het zo het makkelijkst.
Let op de draairichting, de AX kan zo nergens heen en tilt zichzelf niet op.

Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

En toch heb ik zo al een ax opgehoffen hoor. Tis een goeie methode die ik ook soms eerst probeer als het wiel er al af is, maar naar mijn mening niet de beste als het echt VAST zit. Dan steek je er best terug een wiel op en zet je hem volledig op de grond.

Op dit fotootje van Henk gebruikt hij een langer stuk, en daarmee kan het ook wel lukken:
Image

Je kan ook even dit doorlezen, ik had ook een topic gestart hierover:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... aandrijfas

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

citrofenwick wrote:En toch heb ik zo al een AX opgehoffen hoor. Tis een goeie methode die ik ook soms eerst probeer als het wiel er al af is, maar naar mijn mening niet de beste als het echt VAST zit. Dan steek je er best terug een wiel op en zet je hem volledig op de grond.

Op dit fotootje van Henk gebruikt hij een langer stuk, en daarmee kan het ook wel lukken:
Image

Je kan ook even dit doorlezen, ik had ook een topic gestart hierover:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... aandrijfas
Inderdaad hebben met dat stuk platijzer al heel veel tegenstribbelende en ontzetten eigenwijze naafmoeren losgekregen :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply