Lucht in de dieselslang van mijn AX 1.4D

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Lucht in de dieselslang van mijn AX 1.4D

Post by Rikdehaan »

Wie kan mij helpen met mijn AX diesel.

Sinds het kouder is gaan worden start mijn AX zeer slecht, en als hij aan is valt hij soms uit. Ik ben laatst op zoek gegaan wat het probleem zou kunnen zijn en zag dat er lucht bellen in de slangen zaten. Ik heb gekeken waar het lek zou kunnen zitten maar ik kan niks vinden. inmiddels heb ik het handpompje al er tussen uit gehaald maar dit mocht niet baten. Wie heeft een oplossing?

nadere info:
kleppen staan goed.
gloeiers ook goed
bouwjaar 93'

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ah, jij ook al. :roll:

Ik ben ook nog steeds op zoek naar de oorzaak van dit probleem bij mijn 1.5D.

Bij mijn dieseltje is het echter ook nog zo dat als ik de brandstofdruk opvoer met 't handpompje, dat de diesel er dan ergens achter het brandstoffilter vandaan lekt ('t druppelt dan op de versn.bak).
Maar aangezien het nu niet bepaald een aangename werktemperatuur is buiten, ben ik nog niet verder gaan zoeken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Post by Rikdehaan »

Ik had ook een lek bij het brandstoffilter, dit heb ik kunnen verhelpen alleen was het probleem met het lucht nog niet opgelost. Is het ook schadelijk voor de brandstofpomp als er lucht mee gaat met de diesel?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Echt goed is het er niet voor nee.
De pomp krijgt z'n smering van de diesel, dus als er te vaak / te lang geen diesel voorbij komt, krijgen de vele bewegende delen in de pomp het best zwaar (wrijving, waardoor de onderdelen te warm kunnen worden en vast kunnen gaan lopen).
Zolang het bij kleine luchtbelletjes blijft, zal 't zon vaart niet lopen, maar voorkomen is beter. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

@Rikdehaan: Ik heb hetzelfde probleem ook gehad met mij 1.5 en momenteel weer. De vorige keer zat er bij mij pal na de vacuumpomp een snee in de slang. Deze was op het oog haast niet te vinden. Dus controleer je leidingen goed.

Mijn auto krijgt van het weekend helemaal nieuwe brandstofleidingen, hopen dat het bij mij dan is opgelost.

@MNM(tm) Het probleem wat jij omschrijft zit inderdaad boven je brandstoffilter. Hier hoort (aan de achterkant van het blok) een afdichtdopje te zitten. Bij de Citroën garage bij ons in de buurt konden ze het onderdeel niet meer krijgen, en hebben ze dit op een andere manier wel dicht weten te krijgen. En tot op heden nog geen problemen weer gehad (inmiddels ruim een jaar verder).

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tip monteer een stukje doorzichtige slang. Dan kan je zien waar de lucht vandaan komt.
Wat ook helpt is een extra terugvloei klepje monteren en welke helaas (naast de leidingen) ook wel eens lucht lekt is het pompballetje zelf.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Na enig speurwerk naar hoe Citroën dat stomme ding waar 't brandstoffilter aan geschroefd wordt, heeft genoemd, ben ik uitgekomen op document nummer 0262 06 236095 (gewoon als zoekopdracht opgeven).

@srwdj: kun je aangeven waar dat dopje dan zou moeten zitten?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Ik zal zo even voor je kijken, moet namelijk druk aan het sleutelen ben ik bang. Het lijkt erop dat mijn blok stukgelopen is gisteren.

Dus dan kijk ik gelijk even hoe ik dat het best kan uitleggen.

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Probleem opgeslost!!

Post by Rikdehaan »

Gisten heledag aan het kloten geweest met mijn 1.4D. Ik heb mijn orginele brandstoffilter afgekoppelt en een universelebrandstoffilter er tussen gezet. Vanochten gestart met -10 graden onder nul.... slaat direct aan en valt niet meer uit! Hij zoog dus toch ergens lucht aan bij het brandstoffilterhuis. Nu word wellis waar de brandstof niet meer verwarmt, maar dat kan me weinig schelen aangezien hij start bij -10, en zo snel zal diesel ook weer niet gaan vlokken.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

srwdj wrote:Ik zal zo even voor je kijken, moet namelijk druk aan het sleutelen ben ik bang. Het lijkt erop dat mijn blok stukgelopen is gisteren.

Dus dan kijk ik gelijk even hoe ik dat het best kan uitleggen.
:shock:

Da's niet zo mooi. :(
Hopelijk valt de schade mee...

(Even uitzoeken hoe je me e.e.a. 't beste kunt uitleggen hoef je voor mij echt niet op zo'n desastreuze manier te doen hoor. ;))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply