AX vreemd gestotter
Moderators: denny, vtspower, webmasters
AX vreemd gestotter
Hallo,
Ik heb al wel een soortgelijke post zien staan maar omdat het toch om een ander type gaat en omdat ik die post niet meer terug kan vinden heb ik een nieuwe gemaakt.
Al een tijdje heb ik last van raar gestotter. Als ik er 5 minuten mee rijd houd dit op. Dit heeft mijn ax in elke versnelling maar in de 5 lijk het net of de auto schud soms. Mijn ax veliest dan gedurende 3 seconde al zijn kracht terwijl hij wel wil. bijv. van zijn 1 naar de 2 de eerste 2 seconden goed, dan 3 seconden gestotter en dan gaat het weer goed, tot de volgende versnelling. Komt dit mischien door de kou? of door m'n openluchtfilter? of dat er geen "slang" meer aan mn hitteschild zit?
Mischien dat het door mijn einddemper komt maar het geluid wat er dan gedurende die seconden uitkomt is net alsof er een prop in mn demper schiet waar een beetje lucht langsaf komt.
Bijvoorbaat dank, Joost
Ik heb al wel een soortgelijke post zien staan maar omdat het toch om een ander type gaat en omdat ik die post niet meer terug kan vinden heb ik een nieuwe gemaakt.
Al een tijdje heb ik last van raar gestotter. Als ik er 5 minuten mee rijd houd dit op. Dit heeft mijn ax in elke versnelling maar in de 5 lijk het net of de auto schud soms. Mijn ax veliest dan gedurende 3 seconde al zijn kracht terwijl hij wel wil. bijv. van zijn 1 naar de 2 de eerste 2 seconden goed, dan 3 seconden gestotter en dan gaat het weer goed, tot de volgende versnelling. Komt dit mischien door de kou? of door m'n openluchtfilter? of dat er geen "slang" meer aan mn hitteschild zit?
Mischien dat het door mijn einddemper komt maar het geluid wat er dan gedurende die seconden uitkomt is net alsof er een prop in mn demper schiet waar een beetje lucht langsaf komt.
Bijvoorbaat dank, Joost
Hey,
Ik ga er even vanuit dat je een injectie hebt.
Als die van mij koud is loopt ie ook niet helemaal 100 hoor... is bij een ax op leeftijd ook wel redelijk normaal... vooral met dingen als openluchtfilter ed.
Als het ineens is gekomen kunnen het wel een aantal dingen zijn. Het kan in de ontsteking zitten:
- verdelerkap / rotor
- bougiekables
- vacuumvervroeger
Of de mengverhouding benzine lucht, dan is de lambasonde waarschijnlijk de boosdoener.
Als ik jou was zou ik em een keer laten uitlezen.. komt er niks uit, vervang de lambda vvor een sloop exemplaar a 25 eurotjes.
Ik ga er even vanuit dat je een injectie hebt.
Als die van mij koud is loopt ie ook niet helemaal 100 hoor... is bij een ax op leeftijd ook wel redelijk normaal... vooral met dingen als openluchtfilter ed.
Als het ineens is gekomen kunnen het wel een aantal dingen zijn. Het kan in de ontsteking zitten:
- verdelerkap / rotor
- bougiekables
- vacuumvervroeger
Of de mengverhouding benzine lucht, dan is de lambasonde waarschijnlijk de boosdoener.
Als ik jou was zou ik em een keer laten uitlezen.. komt er niks uit, vervang de lambda vvor een sloop exemplaar a 25 eurotjes.
Ax is back
Eej leuk, zie u pas dat je in bergeijk woont... vlakbij... maargoed:
Uitlezen? ligt eraan of je de "dealer"een beetje kent.... ik kan het hier bij peugeot (kan natuurlijk ook bij Citroën he) voor een 10tje doen... maar reken op ongeveer 20 euro. Uitlezen is nooit verkeerd. Dus bij een Dealer van Peugeot of Citroën, die hebben het goeie computertje. Staan ook dingen op deze site hoe je het zelf kunt doen meet een zelf gemaakt apparaatje... maar dat raad ik je niet aan.... ivm a-techneut.
Maar het zou heel goed door je luchtfilter kunnen komen... bouw het geheel weer eens terug en je weet het zeker.
Uitlezen? ligt eraan of je de "dealer"een beetje kent.... ik kan het hier bij peugeot (kan natuurlijk ook bij Citroën he) voor een 10tje doen... maar reken op ongeveer 20 euro. Uitlezen is nooit verkeerd. Dus bij een Dealer van Peugeot of Citroën, die hebben het goeie computertje. Staan ook dingen op deze site hoe je het zelf kunt doen meet een zelf gemaakt apparaatje... maar dat raad ik je niet aan.... ivm a-techneut.
Maar het zou heel goed door je luchtfilter kunnen komen... bouw het geheel weer eens terug en je weet het zeker.
Ax is back
Kun je nog even vermelden om wat voor motor / model AX het gaat?
Overigens heeft het uit (laten) lezen van storingscodes weinig zin als 't storingslampje niet is gaan branden.
Overigens heeft het uit (laten) lezen van storingscodes weinig zin als 't storingslampje niet is gaan branden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
motor is mischellin ofzoiets? weet niet hoe je het schrijft.
1.1i first impression.
Mijn vader zegt nu ook al een paar dagen dat er echt te veel roet aangemaakt word, dat dat bij een diesel is ,oke maar niet bij een benzine zei die, niet dat je dat ziet aan zwarte rook ofzo maar mijn demper is na een klein ritje van een paar KM pik zwart. Wat me ook op is gevalllen dat de AX vreselijk zuipt ong 1/11 1/12 en. Of het lijkt zo of het is echt, ik weet het niet. laatste tijd krijgt het meer mankementen, af en toe doet de verwarming het niet en achteruitverwarming is er ook in 1x mee opgehouden zonder de draadjes aangeraakt te hebben. V-snaar begint een raar geluid te maken. Ik rijd er toch redelijk normaal mee. zal allemaal wel redelijk wat gaan kosten.
1.1i first impression.
Mijn vader zegt nu ook al een paar dagen dat er echt te veel roet aangemaakt word, dat dat bij een diesel is ,oke maar niet bij een benzine zei die, niet dat je dat ziet aan zwarte rook ofzo maar mijn demper is na een klein ritje van een paar KM pik zwart. Wat me ook op is gevalllen dat de AX vreselijk zuipt ong 1/11 1/12 en. Of het lijkt zo of het is echt, ik weet het niet. laatste tijd krijgt het meer mankementen, af en toe doet de verwarming het niet en achteruitverwarming is er ook in 1x mee opgehouden zonder de draadjes aangeraakt te hebben. V-snaar begint een raar geluid te maken. Ik rijd er toch redelijk normaal mee. zal allemaal wel redelijk wat gaan kosten.
Michelin maakt geen motoren, die maken alleen banden.
Met type motor bedoel ik of het een 1.0, 1.1 (carb), 1.1i (injectie) 1.4 (carb), 1.4i (injectie) of 1.4i (multipoint injectie) is.
Een 1.1i First Impression is dus een 1.1 injectie motor, met -als ik het goed heb- een Bosch MA2.2 computer en verdeelkap.
Als 'ie heel erg roet, dan spuit 'ie veel te veel benzine in.
Dat verklaart dan ook meteen het feit dat 'ie nogal zuipt (1:12 of erger).
Een goed lopende 1.1i moet met gemak 1:16 halen!
Ik denk dat de eerder genoemde oorzaak, een kapotte lambda-sensor, best wel eens de reden van huidig gedrag kan zijn.
Een lambda-sensor bevat namelijk een verwarmings-element, om de sensor snel op werktemperatuur te krijgen. Als de sensor (te) koud is, geeft deze een zeer onjuiste meetwaarde door aan de ECU (de motor-computer), waardoor deze niet de echte samenstelling van de uitlaatgassen kan 'zien' en dus niet weet of 'ie te veel of te weinig brandstof inspuit. Blijkbaar doet 'ie nu (veel) te veel, waardoor 'ie ontzettend gaat roeten (en beroerd lopen).
Als de lambda-sensor na een paar minuten door de uitlaatgassen is opgewarmd, komt deze in z'n werkgebied en gaat 'ie uiteindelijk wèl goede (of in ieder geval veel betere) meetwaarden doorgeven naar de computer, waardoor het stotteren en slecht lopen verdwijnt.
Met type motor bedoel ik of het een 1.0, 1.1 (carb), 1.1i (injectie) 1.4 (carb), 1.4i (injectie) of 1.4i (multipoint injectie) is.
Een 1.1i First Impression is dus een 1.1 injectie motor, met -als ik het goed heb- een Bosch MA2.2 computer en verdeelkap.
Als 'ie heel erg roet, dan spuit 'ie veel te veel benzine in.
Dat verklaart dan ook meteen het feit dat 'ie nogal zuipt (1:12 of erger).
Een goed lopende 1.1i moet met gemak 1:16 halen!
Ik denk dat de eerder genoemde oorzaak, een kapotte lambda-sensor, best wel eens de reden van huidig gedrag kan zijn.
Een lambda-sensor bevat namelijk een verwarmings-element, om de sensor snel op werktemperatuur te krijgen. Als de sensor (te) koud is, geeft deze een zeer onjuiste meetwaarde door aan de ECU (de motor-computer), waardoor deze niet de echte samenstelling van de uitlaatgassen kan 'zien' en dus niet weet of 'ie te veel of te weinig brandstof inspuit. Blijkbaar doet 'ie nu (veel) te veel, waardoor 'ie ontzettend gaat roeten (en beroerd lopen).
Als de lambda-sensor na een paar minuten door de uitlaatgassen is opgewarmd, komt deze in z'n werkgebied en gaat 'ie uiteindelijk wèl goede (of in ieder geval veel betere) meetwaarden doorgeven naar de computer, waardoor het stotteren en slecht lopen verdwijnt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Hartstikke bedankt. Ik weet niet veel van auto's maar ik heb geen Bosch motor computer, het begin met de M dacht ik. Dit weet ik omdat ik een keer gevragen had of ik mijn ax op kon voeren naar een 1.4 maar dat gaat bijna niet met mijn systeem. Klopt jou informatie nu nog? Hoe kan ik er voor zorgen dat er niet te veel benzine ingespoten word? injectiesysteem reiniging? Het komt toch zekers te weten niet door mijn openluchtfilter + sport einddemper dat hij zo zuipt? katalysator zit er nog op. En over de lamdasone..ik denk dat ik beter even naar mijn verkoper kan rijden. Heeft dit alles ook te maken dat heel af en toe m'n verwarming het niet meer doet? 5 minuten warm en dan koude lucht.
Lucht in je koelsysteem? dan zou je je koelsysteem moeten onluchten. Ziehier:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11533
of
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570
Misschien doordat je lucht in je koelsysteem hebt kan je temperatuursensor in je motorblok geen goeie waarde uitlezen en dit aan je regelcomputer van je motor doorgeven. En dus zijn inspuiting van de brandstof niet aan kan passen aan de temperatuur van de motor waardoor deze teveel of te weinig brandstof zal gaan inspuiten.
Het roeten van je motor kan ook duiden op te weinig lucht naar je motor toe. Kijk goed of de luchtinlaat niet verstopt of geblokkeerd zit.
Maar het over het stotteren: Kijk eerst naar wat makkelijkere dingen zoals, Brandstoffilter, Bougie's, Bougiekabels wanneer zijn deze voor het laatst vervangen? Maar ook naar je brandstofleidingen zijn ze niet uitgedroogd? het kan gebeuren dat je lucht aanzuigt. dat had ikzelf, slaat moeilijk aan en loopt in het begin beroerd.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11533
of
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570
Misschien doordat je lucht in je koelsysteem hebt kan je temperatuursensor in je motorblok geen goeie waarde uitlezen en dit aan je regelcomputer van je motor doorgeven. En dus zijn inspuiting van de brandstof niet aan kan passen aan de temperatuur van de motor waardoor deze teveel of te weinig brandstof zal gaan inspuiten.
Het roeten van je motor kan ook duiden op te weinig lucht naar je motor toe. Kijk goed of de luchtinlaat niet verstopt of geblokkeerd zit.
Maar het over het stotteren: Kijk eerst naar wat makkelijkere dingen zoals, Brandstoffilter, Bougie's, Bougiekabels wanneer zijn deze voor het laatst vervangen? Maar ook naar je brandstofleidingen zijn ze niet uitgedroogd? het kan gebeuren dat je lucht aanzuigt. dat had ikzelf, slaat moeilijk aan en loopt in het begin beroerd.
- arjanklepper
- AX liefhebber
- Posts: 153
- Joined: SatFeb16, 2008 7:01:03 PM
- Location: Heerhugowaard