Thermostaat vervangen...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
CH13L
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: ThuApr13, 2006 6:37:18 PM
Location: didam

Thermostaat vervangen...

Post by CH13L »

Hoi,

Mijn thermostaat blijft open staan. Vlak na het starten is mijn radiateur al warm, en de temperatuur is niet meer tussen de 80 en 90, maar blijft zown beetje rond de 70 hangen.
Nu is mijn vraag.
Als ik de Thermostaat uit het thermostaat huis heb gehaald, moet ik dat voorste kapje waar de koelvloeistofslang aan zit ook eraf halen.
Moet bij het terugplaatsen hier nog een soort pakking of iets tussen?
Bij mijn andere auto zat hier vloeibare pakking tussen.
Ik heb toen bij het terugplaatsen een stukje oude binnenband van mun brommer op maat geknipt en ertussen geplaatst voor de zekerheid.
Maar moet hier nou iets van een pakking tussen of niet?!
Alvast bedankt!!

Gr,
Chiel

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

er zit volgens mij een pakking bij een nieuwe thermostaat

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Bij de dealer moet je een losse pakking bijkopen, bij de automaterialen zaak zit er een setje pakkingen bij voor diverse auto's. Origineel zit er een thermostaat van het merk "Vernet" in, mijn ervaring is dat de dealer meestal goedkoper is met onderdelen, dit onderdeel is een uitzondering, dus lekker bij de automaterialenzaak halen.

Vraag wel expliciet om een 83 graden uitvoering (zoals ook in de BX), dan heb je wat meer marge in de zomer als de temperaturen oplopen. Met de 83 graden zal de temp. rond de 70 a 80 blijven hangen in de winter en in de zomer wat hoger.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en als ie vast zit dan zit ie weer vast.
De boutjes zeggen zo snel knoep knak ....
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

CH13L
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: ThuApr13, 2006 6:37:18 PM
Location: didam

Post by CH13L »

allemaal bedankt voor de reactie!

Ik had namelijk al een keer een thermostaat gehaald. Daar zit wel een pakking bij, maar die is voor tussen het thermostaathuis en het blok.
Ik zal eens bij de automaterialenzaak langsgaan voor een pakking.
Vanmiddag of morgen eens aan de slag gaan :) .

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ik heb m'n oude thermostaat er uit gehaald en er zat 1 pakking tussen de thermostaat en het blok en geen pakking tussen de thermostaat en dat ding wat je er met 2 boutjes tegen aan schroeft.

begrijp ik nou goed dat er aan beide kanten een pakking zou moeten zitten? (bij de nieuwe thermostaat zitten wel 4 verschillende pakkingen dus ik heb er genoeg)


en maakt het nog uit hoe je de thermostaat er in doet?
ik bedoel, moeten die metalen beugeltjes voor en achter bijvoorbeeld nog perse verticaal of horizontaal ofzo??
:oops:



die oude ga ik nu even met een thermometer in een pannetje leggen ;-)
edit: ging open onder de 80 graden. en bleef heel lang open - ook toen ie al een tijdje uit de pan was %-)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

De pakking was bij mij een rubberen ring met aan de binnenkant een gleuf. De ring pastte om de thermostaat, waarbij de rand van de thermostaat in de gleuf pastte.
Image Image Image

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ja, inderdaad. na goed kijken leek mij dat ook de beste optie.
maar even goed bedankt :-)

m'n temp.meter geeft na het vervangen van de thermostaat trouwens nog steeds rond de 70 graden aan..
nou.. heel misschien hangt ie er toch net wat boven ...
maar - ik nog maar een klein stukkie gereden (en geen snelweg want daar stonden al heeel veel mensen ;-) )
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Post Reply