Donkerbruin koelwater

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Donkerbruin koelwater

Post by Mark »

1.6i motor heeft nu denk 8 uur buiten de auto gelopen. Koelvloeistof heb ik helder blauw afgetapt. Blok heeft de nodige maanden open (afgedekt) in een schuur gestaan. Wel een vochtige schuur.

Vanmiddag het koelwater is afgetapt en dat was donkerbruin tegen het zwarte aan. Maar nergens mayo vorming. Ook niet in de radiateur hals.
Koelslangen zijn ook schoon en niet vettig.

Na aftappen gevult met heet water en een halve fles dreft om het schoon te spoelen. Na een half uur draaien afgetapt en ook dit is weer bruin.

Image

Image

Het lijkt niet alsof er olie doorheen gemengt zit. Olie drijft toch op water?
De motorolie zelf is helderschoon en het pijl is normaal. Ook geen druk opbouw in het koelcircuit en ook geen witte damp uit de uitlaat.

Iemand dit vaker gehad? Kan het zijn dat het roest is? Cylinderkop is van alluminium en onderblok is van gietijzer.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Gewoon roest gok, zeker nu je de boel heb doorgespoelt met dreft gaat dat extra goed loszitten :wink:

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

het schijnt dat de roestkleur ook ontstaat als je verschillende type koelvloeistof mengt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Mwah. Kan best wat verschillende koelvloeistof inzitten. Ga morgen nog wel paar keer spoelen met dreft. En dan hopen dat het opeens helder blijft.

Vandaar die 2de foto van het bakje. Bakje schuin gezet en je ziet schoon wit plastic. Als het olie zou zijn zou je volgens mij sludge moeten zien op dat witte plastic.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Water is polair en alle vet-achtige producten zijn apolair, dat mengt inderdaad voor geen meter.
Alleen vind ik persoonlijk een halve liter dreft wel een beetje overdreven... laat de tuinslang maar even een tijdje doorspoelen om al het schuim uit het systeem te halen.

Nav de foto's lijkt het mij ook roestaanslag.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Bas_S
AX Master
AX Master

Post by Bas_S »

Dit is een vrij standaard kleur voor afgewerkt koelwater, haal ff de spoelplug eruit als je de tuinslang erin hangt.
Zou er verder niet over inzitten; Ik zou er uberhaubt geen moeite instoppen, en als het blok een weekje in de auto gezeten heeft en een paar km gemaakt de koelvloeistof een extra keertje vervangen.
Altijd meer PK's dan jou!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Was idd roest. Bak een nacht laten staan en alle roest lag op de bodem. Vandaag nog paar keer gespoeld met dreft en met water.

Zit nu weer KVS in. Gelukkig maar. Wel bizar veel roest wat eruit kwam hoor. Denk eerder nog dat de radiateur verroest was van binnen. Lijkt niet van alluminium te zijn.

Maaruh spoelplug? Zit er ergens een aftapplug voor je koelwater? Ik heb gewoon de slangen overal losgehaald. Voordeel van een motor buiten de auto. Je kan overal superhandig bij. Zelfs even je verwarmingsradiateur uitspoelen is een paar minuten werk. :)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Image

Alles is voor basssiee!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Ow. Dat wist ik niet. Is dat het laagste punt in je blok waar kvs komt dan?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

nou!
dat wist ik ook niet

meteen even open maken - hij staat toch nog leeg
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

okke
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by okke »

Nog een tip die ik ooit kreeg van een monteur (in mijn Renault 5 periode...): doorspoelen met vaatwasmachine middel! Schuimt namelijk niet...maakt superschoon!
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

wow wat een goeie tips weer.

en er is ook speciaal sop voor koelsysteem, toch?

ik heb die plug er niet meer afgehad - het klusje was toch al geklaard (en de dop + alles er omheen heeeel vies :oops: )
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Post Reply