Rio97 wrote:Schitterend filmpje, zie zelfs een paar keer een bekende door het beeld lopen.
Die 4bak is inderdaad wel een serieus minpuntje. Net als de mistlampen die een beetje lullig onder de voorbumper hangen bij het eerste type trouwens.
Mocht de interesse serieus worden dan ben jij waarschijnlijk de eerste die het hoort

Niet echt rationeel, maar een voiture die vernoemd wordt naar een nogal eigenzinnige (om niet te noemen wraakzuchtige) godin uit de Griekse mythologie intrigeert mij ook wel erg.
Grieks-Mythologisch gezien is het natuurlijk wel grappig dat het bekende en zeer hoog in te schatten vrouwelijk fenomeen Pallas Athena, zijnde één godin, terugkomt bij de Citroën CX als zijnde 2 uitvoeringsniveaus. De Pallas en de Athena.
De CX 20 Pallas is overigens in Nederland en eigenlijk nergens, want werd pas later als overtreffende trap geïntroduceerd, geleverd.
Je had de 20 Réflex en de Athena, waarbij de Athena iets luxueuzer is.
De Pallas uitvoering daarvan kwam pas later en voornamelijk in Frankrijk.
Later werd de benaming veranderd in 20 TRE, 20 RE, TRS etc.
Deze naamgeving duurde het grootste deel van de jaren 80 bij alle modellen, denk aan de BX RE, TRS, TRD, CX TRS, TRI, RD, en later de BX'en TGI, TZI.
Pas in de jaren 90 kwamen benamingen in niet-lettervorm terug. Bij de AX en ZX had je namen als Aura, Furio, en bij de BX de Millésime, Deauville. Dit werd tot in recente tijden doorgevoerd in uitrustingsniveaus zoals Séduction, Ligne Prestige etc.
In een eerder stadium zouden dit de Super als luxe-basisuitvoering en de Pallas geweest zijn.
Járen later is de term Pallas gereïntroduceerd o.a. bij de Xantia.
Helaas is enige structuur in dergelijke naamgeving al jaren ver te zoeken, met uitzondering van de term "Exclusive" die bij de Xantia en XM werd ingevoerd in de jaren 90 en ook nu nog bij o.a. de C6 wordt gehanteerd.
Hoe dan ook Rogier....
Als ik jou was, en dat ben ik niet

, zou ik ergens een CX op de kop tikken voor weinig (dat kan, een leuke niet al te rotte) waar je even het hydraulisch systeem van verfrist (bij Renard natuurlijk, ik regel de lunch en rondleiding) en er rustig een jaartje mee rondzweeft om een geïnformeerd oordeel te vormen over het hoe en het wat.
Het is simpel..... of je wilt nooit meer iets anders, of je vindt het mmmwa... kan beter.