programeerbare onsteking

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

programeerbare onsteking

Post by denny »

Ik heb laatst met bossie zitten praten over een programmeerbare ontstekingsunit.

Ik ben dus alleen geintereseert in het programmeerbaar maken van de ontsteking. Dit ook ivm mijn plannen van een geprepareerde racemotor.

Het ideaalst zou zijn als ik die motor zou kunnen aansturen vanuit een ontstekingscomputer die ook alleen dit regeld. Die computer zou dan gebruik moeten maken van een vacuum (Map sensor) of gaskleppositie en uitgaan van de standaard BDP sensor. Die gaskleppositie is geen optie bij mij omdat de carbs hiermee niet zijn uitgerust.

Is er iets simpels op de markt wat gebruik kan maken van de standaard bdp sensor en die dan via een mapsensor de onsteking corrigeerd op een vooraf geprogrameerde vervroegingscurve.

Het ideaalst zou zijn dat je twee mappen kan laden. 1tje om APK redenen de andere om zo snel mogelijk van A naar B te komen.

Iets dergelijks zou een hoop problemen uit de wereld halen.

Er zijn zat systemen tegen hele hoge prijzen te koop. Maar die hebben veel meer in huis dan ik nodig heb.

zijn er mensen met ideeen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Kort gezegd: je wilt dus de centrifugaal-vervroeger gaan vervangen door een computergestuurd ding?
En het enige wat die computer van buitenaf te weten krijgt is het toerental?
(Dus niet de motortemperatuur, ivm. koude start?)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Die computer krijgt het toerental, de motorbelasting (adhv de MAP sensor of via een gaskleppositiemeter) en eventueel de motortemperatuur.

Op basis van de motorbelasting en het toerental kan een vervroeging worden geprogrameerd. De temperatuur kan hier nog een kleine aanpassing aan doen.

Zelf ben ik bezig om een volledig programeerbare ontsteking te bouwen en te monteren. Ik zal later hier wat meer info neerzetten.
Image Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

MNM(tm) wrote:Kort gezegd: je wilt dus de centrifugaal-vervroeger gaan vervangen door een computergestuurd ding?
En het enige wat die computer van buitenaf te weten krijgt is het toerental?
(Dus niet de motortemperatuur, ivm. koude start?)
en het vacuum dus belasting van de motor via een map sensor. De koude start zit nu ook in de vacuum dus denk ik dat dat id niet eens in die computer hoeft. dat wordt geregeld met een thermoklep in de vacuum aansturing.

bossie ik kijk nog steeds met spanning uit vooral dat 16/1 verhaal hoe je dat gaat oppakken. Aan de andere kant. een 16/1 of bdp. een signaal is toch een signaal? Allebij geven ze het bovenste dode punt weer.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Ok, zoals ik hierboven heb aangegeven ben ik dus bezig met een programeerbare ontsteking. Aangezien ik geen ontstekingshuis voor een GT carb beschikbaar heb, een andere nokkenas waardoor hoogstwaarschijnlijk een andere vervroeging gewenst is en de GT Carb rijders geregeld een ontstekingsmodule opblazen, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.

Gezien de AX naast almost-daily-driver van Hester toch mijn hobbyauto is, wilde ik een hoog diy gehalte en mocht het ook niet teveel kosten. Na het inwinnen van de nodige informatie is mijn keuze gevallen op MegaJolt Lite Jr. Programmable Ignition Controller. Alleen de naam staat al erg stoer op de achterklep :D

In het kort is het een programeerbaar ontstekingssysteem dat ontworpen is om met de Ford EDIS module te werken als een stand-alone distributieloos ontstekingssysteem. Ja je leest het goed, er gaan Ford onderdelen in m'n AX-je komen. Eén voordeel, ze zijn genoeg op de sloop te vinden ;)

Het systeem vereist een 36-1 triggerwheel om het BDP en het toerental te bepalen. Daarnaast maakt de versie die ik gekozen heb gebruik van een MAP-sensor om de motorbelasting te bepalen. Deze 2 gegevens staan tegen elkaar in een tabel zodat voor elk toerental bij elke motorbelasting de vervroeging kan worden geprogrameerd. Dit is een tabel van 10 bij 10, de tussenliggende waarden worden lineair berekend.

Daarnaast kan er een temperatuursensor worden aangesloten zodat voor koude start doeleinden een aanpassing op de vervroeging kan worden gedaan. Tevens zijn er 4 uitgangen die op een geprogrameerd toerental kunnen schakelen, alsmede een uitgang voor een shift-light, waarbij ook het gewenste toerental kan worden geprogrameerd.

Ok, dan naar mijn project. Allereerst heb ik de MegaJolt besteld. De uitvoering met MAP-sensor, als bouwpakket. Daarnaast ook de toerenbegrenzer besteld en nog een aansluitsnoer en stekker voor het programmeerwerk.

Image

Alles netjes verpakt en met de beschrijving op internet is het heel duidelijk hoe het in elkaar moet worden gezet. Het is SMT, dus de onderdelen zijn klein en het is af en toe een erg priegel werkje.

En een close-up van de print

Image

Na een avondje solderen ziet het er als volgt uit

Image

En zo in de meegeleverde behuizing

Image

Na het avondje solderen was het uiteraard tijd om te gaan testen. Eerst een goede USB-RS232 gehaald en alles maar eens aangesloten

Image

Image

Er viel niet erg veel te testen aangezien er weinig input is voor de MegaJolt. Maar na het zuigen aan de MAP-sensor is er beweging te zien :) Dat doet het dus in ieder geval.

Image

Daarnaast had ik via eBay ook een setje Ford EDIS ontsteking gekocht.

Image

Meer informatie is te vinden op de site van Autosport Labs http://www.autosportlabs.net
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

denny wrote: bossie ik kijk nog steeds met spanning uit vooral dat 16/1 verhaal hoe je dat gaat oppakken. Aan de andere kant. een 16/1 of bdp. een signaal is toch een signaal? Allebij geven ze het bovenste dode punt weer.
Volgens mij heb ik 2 opties.

1 - 36-1 triggerwheel plaatsen op de poelie die de dynamo aandrijft. Deze zit rechtstreeks op de krukas. Vervolgens een beugel maken waar de sensor op komt
2 - De optie waar jij mee kwam, het patroon infrezen in het vliegwiel. Zodra ik weer beter ben, schroef ik de v-bak van het blok af dat hier in de schuur staat om te kijken of dit haalbaar is.

Het nadeel van dit systeem is dat het alleen met een 36-1 triggerwheel overweg kan. MegaSquirt kan bijvoorbeeld met veel meer patronen overweg. MegaSquirt kun je wellicht ook inzetten als programeerbare ontsteking, alleen is het een beetje overkill, MS kan veel en veel meer.

Er schijnt overigens aan een opvolger van de MegaJolt gewerkt te worden die wel met andere patronen van triggerwheels overweg kan. Alleen hoe lang dat gaat duren??
Image Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

[quote="Bossie"] MegaSquirt kun je wellicht ook inzetten als programeerbare ontsteking, alleen is het een beetje overkill, MS kan veel en veel meer.

quote]

Ja dat klopt, Ik heb helaas/gelukkig al dat meer niet nodig. Alleen een simpele toeren en lastafhankelijke elektronische ontsteking zonder al te veel poespas die dan ook nog eens programmeerbaar dient te zijn.

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Ik heb het 's nagevraagd bij mensen die veel met 123 ignition werken, maar 123 heeft niets in hun assortiment dat direct past op een AX.
Achter de schermen zijn ze wel bezig met het ontwikkelen van injectie voor de 2cv. Hierbij komt er een usb poort aan de ontsteking te hangen en kun je op de pc de curves instellen naar wat je maar wilt. Dit zou dus interessant kunnen zijn. Je zou dan alleen op een draaibank iets moeten fabriceren dat het signaal van de nokkenas overbrengt.
Het maken van een programeerbare ecu voor de eend was niet zo'n probleem, echter zijn ze hier aangelopen tegen min of meer dezelfde problemen als Collin dat een carb auto niet zo maar om te bouwen is naar injectie (andere benzinepomp etc). Het kan nog wel een half jaar gaan duren voordat deze injectie op de markt komt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

dat zou zelfs al te veel zijn.

Ik hoef nl geen brandstof voorziening te hebben. Puur en alleen de ontsteking. nadeel van 123 is zowiezo dat het niet vrij programeerbaar is.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Bossie wrote:
denny wrote: bossie ik kijk nog steeds met spanning uit vooral dat 16/1 verhaal hoe je dat gaat oppakken. Aan de andere kant. een 16/1 of bdp. een signaal is toch een signaal? Allebij geven ze het bovenste dode punt weer.
Volgens mij heb ik 2 opties.

1 - 36-1 triggerwheel plaatsen op de poelie die de dynamo aandrijft. Deze zit rechtstreeks op de krukas. Vervolgens een beugel maken waar de sensor op komt
2 - De optie waar jij mee kwam, het patroon infrezen in het vliegwiel. Zodra ik weer beter ben, schroef ik de v-bak van het blok af dat hier in de schuur staat om te kijken of dit haalbaar is.

Het nadeel van dit systeem is dat het alleen met een 36-1 triggerwheel overweg kan. MegaSquirt kan bijvoorbeeld met veel meer patronen overweg. MegaSquirt kun je wellicht ook inzetten als programeerbare ontsteking, alleen is het een beetje overkill, MS kan veel en veel meer.

Er schijnt overigens aan een opvolger van de MegaJolt gewerkt te worden die wel met andere patronen van triggerwheels overweg kan. Alleen hoe lang dat gaat duren??
Ik heb het even zitten bekijken. Het uitvrezen uit het vliegwiel gaat het bij mij niet worden. Ik ga zo als het er nu naar uit ziet voor optie 1. Binnenkort zet ik de AX even op de brug om te kijken naar de mogelijkheden voor een beugel voor de sensor.

Heb al wel een nieuwe bestemming gevonden voor de plaat waar normaal de ECU op zit. Daar kunnnen de ontstekingsmodule en de MegaJolt mooi op worden geplaatst :)

Image
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Geinig, een carb met ECU. 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

Nu zit ik me te bedenken.

Stel je grbuikt bv van MS2 of Kdfi zoals 2Black dat gebruikt alleen het onstekingsgedeelte.

Kan dat?

Dan heb je nl wel een hele mooie basis voor toekomstige projecten.
Zo'n motormanagement systeem kan natuurlijk meeverhuizen van auto naar auto waarin die features misschien wel gebruikt kunnen worden.

Alleen kun je die systemen dus appart aansturen? Dus ontsteking appart in mijn geval.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Volgens mij moet dat wel kunnen. In dat geval kun je gebruik maken van een vliegwiel waar al een ring op zit voor de BDP sensor. Het is waarschijnlijk dan ook mogelijk om een standaard dis-bobine te gebruiken.
Image Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

het mooiste zou zijn de bdpsensor+vliegwiel+dis onsteking van een ax met ... dis onsteking te nemen :wink:

Daar kan je aardig leuk mee programmeren i.c.m de megajolt.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Drake wrote:het mooiste zou zijn de bdpsensor+vliegwiel+dis onsteking van een AX met ... dis onsteking te nemen :wink:

Daar kan je aardig leuk mee programmeren i.c.m de megajolt.
Je bedoelt met MegaSquirt, MegaJolt (waar ik mee bezig ben) kan enkel overweg met een 36-1 triggerwheel en dat is een AX vliegwiel niet. Tevens is MegaJolt ontworpen om met de Ford Edis ontsteking te werken.
Image Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

nee dat werkt dus niet met megajolt.

Die gebruikt een edis module en die hangt vast aan een 36-1 triggerwheel en niet een 60-2 zoals een ax.

Met megajolt zit je dus echt aan ford onderdelen vast. Das ook het nadeel vind ik dat er een externe module gebruikt wordt die een 36-1 gebruikt.

MS en Kdfi kan ook overweg met een 60-2 triggerwheel en dus de standaard BDP sensor. Een ander nadeel van megajolt voor mijn toepassing is dat mijn vacuum te onregelmatig is om megajolt via een MAP-sensor aan te sturen door de as die ik gebruik. Zie maar eens tegen geringe kosten een TPS sensor op webers te zetten. Nadeel is dan gelijk dat je geen MAP en dus geen input meer hebt over de last die de motor draait omdat hij maar via één systeem tegelijk is aan te sturen.

Ik zou 2 mappen kunnen maken, tot 2000 toeren op de TPS en daarna via MAP-sensor. Maar dat 36-1 blijft een probleem. De sensor komt altijd op een gevoelige plaats en je introduceerd extra niet gebalanceerd gewicht in een systeem.

PS: Zit me net te bedenken bossie. een 72-2 (en dan wel als 36-1 gemaakt dus 2 missende tanden) kun je op je nokkenastandwiel gebruiken. Kun je de sensor ook hoger wegzetten. Je zou in principe zo kunnen wegkomen met maar een klein gaatje in je distributiekappen.
Ik denk een beetje mee hahaha

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Ik heb al aan een 72-2 gedacht, maar ga daar wat lastiger mee wegkomen. Aan de distributie kant zit ik met mijn verstelbare nokkenastandwiel. Het wordt lastig om daar een triggerwheel op te zetten. Aan de ontstekingszijde zou het wellicht een mogelijkheid zijn met bijv. een gemodificeerd ontstekingshuis. Alleen kan dan de timing af gaan wijken door de afstelling van de nokkenas via het verstelbare nokkenastandwiel.

Overigens, is het geen optie om een vacuum te maken zoals op de wiki staat van MegaJolt?
http://www.autosportlabs.net/MJLJ_V4_ve ... _operation
Image Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

nope is geen optie. Vacuum te onstabiel. Door de grote klepoverlap van die PT03 ontstaan er te grote drukpulsen (vacuum valt compleet weg). Is een bekent probleem ook met originele ontsteking.

Origineel halen ze trouwens de vacuum maar van 1 punt af. Ik snap die setup dus ook niet helemaal. In die setup gaan de vaccumwaarden elkaar opheffen waardoor je minder vervroeging krijgt of zie ik dat verkeerd.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Volgens mij krijg je dan een constanter vacuum. Dat je dan minder vervroeging krijgt, dat zou kunnen op de huidige ontsteking, die is immers mechanisch. Echter, in de MegaJolt kun je zelf je vervroeging programmeren. Hooguit dat je het bereik van de vacuum moet aanpassen.
Image Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

en hoe is het met dit draadje :D

Post Reply