AX doet een beetje vreemd
Moderators: denny, vtspower, webmasters
AX doet een beetje vreemd
Sinds gisteravond begon het beesie gek te doen,
Ik kwam thuis van mijn werk en toen ging de radio zo opeens uit en weer aan, ook vond ik zelf dat ik weinig lichtvermogen had.
Nu wou ik vanmorgen naar school toerijden, ik had de AX eerst een 5 a 10 minuutjes warm laten lopen en daarna wou ik wegrijden. Toen begon het gedonder.
Mijn ruitenwisser ging heel traag heen en weer, als ik mijn licht aandeed ging de radio weer uit. Het toerentalmetertje deed mee op de bass van de muziek. Enzovoort enzovoort.
Na de straat uit te zijn gereden begon de AX ook wat in te houden en te stotteren. Toen omgekeerd en mijn zus haar Alto gepakt om zodoende nog optijd op school te komen.
Nu had ik overlegd met Stefannn en die dacht dat het waarschijnlijk mijn accu is.
Omdat ik een "fatsoenlijke" muziekinstal in de auto heb en GEEN condensator er tussen heb, zou mijn accu leeg getrokken zijn of kapot zijn.
Zou dit het geval zijn? WAT DENKEN JULLIE ERVAN?
Heeft iemand zulke ervaring meegemaakt of klinkt het bekend in de oren?
Ik hoor het graag!!
Ik kwam thuis van mijn werk en toen ging de radio zo opeens uit en weer aan, ook vond ik zelf dat ik weinig lichtvermogen had.
Nu wou ik vanmorgen naar school toerijden, ik had de AX eerst een 5 a 10 minuutjes warm laten lopen en daarna wou ik wegrijden. Toen begon het gedonder.
Mijn ruitenwisser ging heel traag heen en weer, als ik mijn licht aandeed ging de radio weer uit. Het toerentalmetertje deed mee op de bass van de muziek. Enzovoort enzovoort.
Na de straat uit te zijn gereden begon de AX ook wat in te houden en te stotteren. Toen omgekeerd en mijn zus haar Alto gepakt om zodoende nog optijd op school te komen.
Nu had ik overlegd met Stefannn en die dacht dat het waarschijnlijk mijn accu is.
Omdat ik een "fatsoenlijke" muziekinstal in de auto heb en GEEN condensator er tussen heb, zou mijn accu leeg getrokken zijn of kapot zijn.
Zou dit het geval zijn? WAT DENKEN JULLIE ERVAN?
Heeft iemand zulke ervaring meegemaakt of klinkt het bekend in de oren?
Ik hoor het graag!!
If you wanna go low, you gotta go slow..
Hey,
Je accu is zoiezo plat, maar die is misschien nog te redden. Wat eerder het probleem is een kapotte dynamo... Die levert standaard ongeveer 50 ampere op 14 Volt. De volt is de kracht van de stroom en de amperes de hoeveelheid paketjes die per seconde geleverd worden... dat is een makkelijke uitleg .
Je instalatie muziek moet al echt belachelijk zwaar zijn wil je je dynamo vol belasten. Wat je beschrijft is dus een kapotte dynamo, hij levert nog maar 10 ampere bijvoorbeeld. Als je je muziek lampen en ruitenwisser aanzet is er gerwoon niet genoeg stroom... je accu kan dit even opvangen, maar die gaat uiteidelijk ook leeg. Condensator lever stroom bij dipjes in het voltage, bijvoorbeel als je sub heel hard bonkt. Dit heeft niks met jouw storing te maken.
Dus; Dynamo vervangen kost ongeveer 50 euro op de sloop. Als je het zeker wil weten kun je hem laten testen bij een dynamo-man of kwik fit achtig iets.
Als je met al je stroomgebruikers UIT daar naartoe rijdt zal die niet zo maar stotteren of uitvallen.
Succes!
Je accu is zoiezo plat, maar die is misschien nog te redden. Wat eerder het probleem is een kapotte dynamo... Die levert standaard ongeveer 50 ampere op 14 Volt. De volt is de kracht van de stroom en de amperes de hoeveelheid paketjes die per seconde geleverd worden... dat is een makkelijke uitleg .
Je instalatie muziek moet al echt belachelijk zwaar zijn wil je je dynamo vol belasten. Wat je beschrijft is dus een kapotte dynamo, hij levert nog maar 10 ampere bijvoorbeeld. Als je je muziek lampen en ruitenwisser aanzet is er gerwoon niet genoeg stroom... je accu kan dit even opvangen, maar die gaat uiteidelijk ook leeg. Condensator lever stroom bij dipjes in het voltage, bijvoorbeel als je sub heel hard bonkt. Dit heeft niks met jouw storing te maken.
Dus; Dynamo vervangen kost ongeveer 50 euro op de sloop. Als je het zeker wil weten kun je hem laten testen bij een dynamo-man of kwik fit achtig iets.
Als je met al je stroomgebruikers UIT daar naartoe rijdt zal die niet zo maar stotteren of uitvallen.
Succes!
Ax is back
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
een dynamo is een ding met een soort borstels erin, stel je een staalborstel voor. In dit geval gaat het om koolborstels en die dingen slijten. Het is dus inderdaad ouderdom; als ik jou was zou ik de dynamo (laten) reviseren, op de sloop kan je er één halen voor de helft van het bedrag of minder, maar die is ook al gedeeltelijk versleten dus schiet je er vaak lang niet heel veel mee op. Je zal de koolborstels dus even moeten vervangen...
Kijk eens of er een howto is, of misschien kan een clublid dit voor je doen.
Kijk eens of er een howto is, of misschien kan een clublid dit voor je doen.
kan ik de dynamo laten reviseren bij de plaatselijke Citroën dealer?
of kan ik dit qua kosten beter zelf proberen?
ik kan wel het nodige sleutelwerk verrichten, ik weet eigenlijk ook wel wat een dynamo is en hoe die werkt maar ik heb er nooit een revisie van gedaan:P
of kan ik dit qua kosten beter zelf proberen?
ik kan wel het nodige sleutelwerk verrichten, ik weet eigenlijk ook wel wat een dynamo is en hoe die werkt maar ik heb er nooit een revisie van gedaan:P
If you wanna go low, you gotta go slow..
Ik zou even een dynamoboer in de omgeving opzoeken en daar een nieuw kapje halen waar de koolborstels inzitten.
Wel de dynamo meenemen.
Allemaal prima zelf te doen.
Foto van nieuwe en versleten koolborstels:
Wel de dynamo meenemen.
Allemaal prima zelf te doen.
Foto van nieuwe en versleten koolborstels:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
het probleem is al verholpen
vanmiddag ff naar de sloop om een andere dynamo(van een peugeot 309 ) te halen
de oude eronder weg gesleuteld en die andere eronder gemonteerd,
kon ik meteen ff de v-snaar opspannen, was die wel aan toe
iedereen bedankt voor hun reactie!!!!!
vanmiddag ff naar de sloop om een andere dynamo(van een peugeot 309 ) te halen
de oude eronder weg gesleuteld en die andere eronder gemonteerd,
kon ik meteen ff de v-snaar opspannen, was die wel aan toe
iedereen bedankt voor hun reactie!!!!!
If you wanna go low, you gotta go slow..
HELLLLLP!!!!!
helaas.....
de auto doet nog steeds raar..
ik heb dus een andere dynamo op de ax gezet, (waarna hij weer een weekje goed reed)
Toen deed de auto na een week weer raar, toen heb ik de accu laten testen en deze was goed. Ook heb ik hem nog even aan de lader gehad, daarna de accu erweer op gezet en toen deed hij het een dag of twee weer goed en toen begon het gedonder weer.
De symptonen:
Eerst gaat de radio uit als er teveel stroomverbruikers aanstaan( lampen, ruitenwisser, kachel) dan als ik de radio uitzet gaat de toerenteller een beetje vaag doen en daarna houd die er mee op. Dan doet helemaal niks het meer. Lampen, claxon ruitenwisser.... NIKS!!..
Toen begon de auto helemaal raar te doen, wanneer ik hem in de vrij had gezet maakte de motor hele rare geluiden. Hij loopt een klein beetje op in toeren en weer af. En zo gaat hij de hele poos door.
WAT IS DIT NU?????
de auto doet nog steeds raar..
ik heb dus een andere dynamo op de ax gezet, (waarna hij weer een weekje goed reed)
Toen deed de auto na een week weer raar, toen heb ik de accu laten testen en deze was goed. Ook heb ik hem nog even aan de lader gehad, daarna de accu erweer op gezet en toen deed hij het een dag of twee weer goed en toen begon het gedonder weer.
De symptonen:
Eerst gaat de radio uit als er teveel stroomverbruikers aanstaan( lampen, ruitenwisser, kachel) dan als ik de radio uitzet gaat de toerenteller een beetje vaag doen en daarna houd die er mee op. Dan doet helemaal niks het meer. Lampen, claxon ruitenwisser.... NIKS!!..
Toen begon de auto helemaal raar te doen, wanneer ik hem in de vrij had gezet maakte de motor hele rare geluiden. Hij loopt een klein beetje op in toeren en weer af. En zo gaat hij de hele poos door.
WAT IS DIT NU?????
If you wanna go low, you gotta go slow..
Goed nieuws het probleem is electrisch (dat was sarcastisch)
Je moet even de spanning over de polen meten.
Als de motor niet draait moet dat tussen de 11.7 en 13 volt zijn.
Als het lager is is de accu iig leeg mogelijk stuk
Als de motor draait moet het rond de 14,5 volt zitten.
Als het veel lager of hoger is dan is ook deze dynamo stuk
Daarna moet je de motor uitzetten de + kabel van de accu afhalen en de weerstand meten tussen die klem en de pool. Deze zou nagenoeg oneindig moeten zijn. Is dat niet het geval dan zit ergens een kortsluiting.
Dan is het een kwestie van 1 voor 1 de zekeringen eruit halen (en weer terug stoppen) totdat de weerstand weer oneindig is. Dan weet je ongeveer waar je moet zoeken voor de sluiting. Als je alle zekeringen geprobeert hebt en je hebt de sluiting niet gevonden dan zou het ook de spanningsregelaar op je dynamo kunnen zijn. Haal de kabel los van je dynamo en meet weer de weerstand.
Als dit allemaal goed is dan zou ik het zoeken in een massaprobleem. Dat betekend alle massapunten opzoeken opschuren en zorgen dat het goed contact maakt.
Als dit allemaal niet helpt zoeken we weer verder.
Je moet even de spanning over de polen meten.
Als de motor niet draait moet dat tussen de 11.7 en 13 volt zijn.
Als het lager is is de accu iig leeg mogelijk stuk
Als de motor draait moet het rond de 14,5 volt zitten.
Als het veel lager of hoger is dan is ook deze dynamo stuk
Daarna moet je de motor uitzetten de + kabel van de accu afhalen en de weerstand meten tussen die klem en de pool. Deze zou nagenoeg oneindig moeten zijn. Is dat niet het geval dan zit ergens een kortsluiting.
Dan is het een kwestie van 1 voor 1 de zekeringen eruit halen (en weer terug stoppen) totdat de weerstand weer oneindig is. Dan weet je ongeveer waar je moet zoeken voor de sluiting. Als je alle zekeringen geprobeert hebt en je hebt de sluiting niet gevonden dan zou het ook de spanningsregelaar op je dynamo kunnen zijn. Haal de kabel los van je dynamo en meet weer de weerstand.
Als dit allemaal goed is dan zou ik het zoeken in een massaprobleem. Dat betekend alle massapunten opzoeken opschuren en zorgen dat het goed contact maakt.
Als dit allemaal niet helpt zoeken we weer verder.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
oke...
ik heb eerst stap 1 ff gedaan
ik heb de accu gemeten op de polen..
wanneer de motor uit stond meette ik rond de 12.3 Volt.
Toen ik de motor aanzette zakte dit naar ongeveer 11,5 Volt en steeg het weer een beetje naar 12.3/12.4 Volt. Dus dit schommelde een beetje heen en weer..
Betekent dit nu dat ook deze dynamo kapot is?
Groeten
ik heb eerst stap 1 ff gedaan
ik heb de accu gemeten op de polen..
wanneer de motor uit stond meette ik rond de 12.3 Volt.
Toen ik de motor aanzette zakte dit naar ongeveer 11,5 Volt en steeg het weer een beetje naar 12.3/12.4 Volt. Dus dit schommelde een beetje heen en weer..
Betekent dit nu dat ook deze dynamo kapot is?
Groeten
If you wanna go low, you gotta go slow..
Dan is het waarschijnlijk de spanningsregelaar op de dynamo. Deze kan je los kopen bij een automaterialen zaak. Das incl vonkelnieuwe koolborsteltjes. Iets als 35 euro geloof ik.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Kleine, misschien even prijzige, tip : Als je zeker weet dat je dynamo het probleem veroorzaakt vervang hem dan compleet, ik heb ook eens problemen gehad met mijn dynamo en de koolborstels vervangen alleen +/- half jaar later exact hetzelfde probleem. Uiteindelijk toch complete dynamo moeten vervangen.
P.S. haal er een bij een revisie bedrijf en niet bij de dealer scheelt aardig in de kosten. de mijne origineel (Valeo 12V 70A) koste +/- 330€, waarvan je ongeveer 30€ statiegeld krijgt, volgens de Citroën site. Heb er zelf een gehaald bij een revisiebedrijf die koste mij 85€ (kreeg korting via mijn werk, ben zelf monteur) maar zal niet veel meer zijn voor jou denk ik.
P.S. haal er een bij een revisie bedrijf en niet bij de dealer scheelt aardig in de kosten. de mijne origineel (Valeo 12V 70A) koste +/- 330€, waarvan je ongeveer 30€ statiegeld krijgt, volgens de Citroën site. Heb er zelf een gehaald bij een revisiebedrijf die koste mij 85€ (kreeg korting via mijn werk, ben zelf monteur) maar zal niet veel meer zijn voor jou denk ik.