Welke kleur draadje is wat? Ik zoek dit, welke kleur draadje moet ik hebben?
Ga er NOOIT vanuit dat de kleuren in jouw auto overeenkomen met die in een willekeurige andere AX, ook niet als ie op dezelfde dag in dezelfde uitvoering is gemaakt. Die Fransen zijn nou eenmaal raar.... Het schema in de Vraagbaak bevat kleurcodes. Ga er niet vanuit dat die kloppen. Denk je dat een bepaalde kleur massa is? Meet 'm maar vast door want waarschijnlijk is het net andersom (dat had ikzelf dus een keer...).
De moraal van dit verhaal: als je wilt weten welk draadje wat is, moet je ze meten. Sorry, de makkelijke manier bestaat in dit geval niet...
Ik wil een radio maar ik heb nog geen ISO-aansluiting!
Het handigst is om die alsnog te maken. Haal bij de halfords een setje ISO-stekkers en maak die aan de losse draadjes die nu uit je radio-gat komen, volgens het schema dat in je instructieboekje staat.
Waar zitten de zekeringen?
Type 1: Linksvooraan aan de bovenkant van je dashboard.
Type 2: Linksonderin in je dashboard.
Verder zitten er een stel onder de motorkap, meestal vlakbij de accu.
Waar zitten de relais?
Beide types: Een deel zit onder de motorkap.
Type 1: Rechtsonderin je dashboard. Boven de eventuele aflegplank daar; ze staan met de pinnen naar beneden rechtop in je dash geklikt.
Type 2: Bij je zekeringen onderaan (zie vorige vraag).
Doe mij eens zo'n handig schema?
*clicky clicky*
Hoe spoor ik een lekstroom/stroomlek op? (Henri106)
Een goede tip om op te sporen waar lekstroom vandaan komt:
Code: Select all
Min pool los en daar je multimeter tussen zetten, op de ampere stand en dan meten hoeveel ampere hij wegpakt.
0,018A is goed, bij een auto met alarm mag 0,025A. (dit is gelijk aan resp. 18 en 25 mA)
Als hij meer meet, bij je zekering kast telkens 1 zekering eruit pakken, zakt de stroom niet dan weer terug. Net zolang tot je de zekering hebt gevonden waarop hij terugvalt in ampere. Dan heb je de goede gevonden en weet je welk component teveel stroom pakt
Waar vind ik de massapunten van m'n AX?
Hier een plaatje:

Volgens een topic in Technisch hierover zaten de massapunten die op het plaatje staan op de volgende plaatsen:
M1 en M2 zitten aan de binnenkant tegen het front aan, gaan een boel draadjes naar binnen
M3 zit op de startmotor (?)
M4 onder de accu (de accu zelf heeft er natuurlijk ook 1

M5 zal het massapunt zijn bij het stuur zit wel wat meer naar links
M9 achter je linker achterlicht
M10 achter het daklampje
M11 achter je dashboard, boutje in carosserie dat plaatje met twee stekkers vasthoudt