gillende ax bij wegrijden en lampjes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

gillende ax bij wegrijden en lampjes

Post by kleutscher »

sinds een paar dagen komt er een gillend geluid uit mijn ax-je (image 1.1i 1990) bij het wegrijden en optrekken.

sinds gisteren na een rit van 3 minuten naar de winkel. toen ik weer terug kwam bij mijn auto van het winkelen en mij ax starte brande de accu lamp en het lampje voor de koelvloeistof.

na beetje rondzoeken op het internet kan ik het gillend geluid en accu lampje wel verklaren. waarschijnlijk de v-snaar. maar kan het ook verkeerd hebben.

is het makkelijk omzelf de v-snaar aan te spannen als deze slap ligt?
ook als je niet super technisch bent:)

het koelvloeistof lampje daarentegen kan ik niet plaatsen. deze zit namelijk bijna nog vol.

kan dit ook iets te maken hebben met de kou? de problemen begonnen pas sinds het snachts flink kouder werd.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Weet je zeker dat t de koelvloeistof lampje is?

Accu/ v snaar lijkt inderdaad de meest logische verklaring, spannen is opzich niet moeilijk, 1 boutje 13 los en dan met dopje 10 (of was t 8?) je snaar wat op spannen..... Fotos heb ik wel ergens maar nu even niet bij de hand.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

het koelvloeistof lampje weet ik zeer zeker.
http://marieke.kapitein.com/weblog/aug0 ... eistof.gif

dus een als ik het zo lees is een v-snaar bijna net zo makkelijk te spannen als een ketting van een fiets? alleen met wat minder werktuimte:P.

ik zal na het werk ff onder de motorkap kijken.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Hier ff 2 plaatjes:
het moertje 13 die 1 slag los moet (rondje)
en de stelbout (pijl)
Foto is genomen liggend onder de auto onder de dynamo
Image

maar volgens mij (miss vergis ik me hoor, maar ik word wel gecorrigeerd)
moet er nog een bout los, die zit aan de bovenkant van de dynamo,
ongeveer hier:
Image
paar slagen is genoeg, als je er niet goed bij kan motorblok stukje opkrikken dan kom je niet meer tegen het opstaande randje van de carosserie aan...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

BTW, dat lampje zou je bijna denken dat er weinig mee te maken heeft.

Volgens mij is dat lampje namelijk koelwater temperatuur, en niet niveau. (niveau is een soort drijvende deksel, maar die hebben phase 1's 1.1tjes niet..)
Als die gaat branden tijdens het rijden klopt er iets heel erg niet, en zou je auto in theorie over de 120graden moeten zijn, wat ook betekend dat ie stuk gaat. Geeft je ' verwarming' wel warme lucht?


T kan natuurlijk zijn dat je ergens kortsluiting hebt.. of dat het te maken heeft met het te weinig stroom leveren van de v snaar.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

hij word iig niet te heet want de auto was nog koud zon beetje toen het lampje brande dus dat is wel raar. ik denk dat het vast iets te maken heeft met de v snaar accu gebeuren. ik repareer wel eerst dat en zie dan wel of hij nog brand

iig harstikke bedankt voor de moeite, fotos en uitleg.

bestuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: SatJan24, 2004 2:32:08 PM
Location: BeNeLux

Post by bestuur »

het koelvloeistoflampje is het 2e controlelampje dat gaat branden als er te weinig laadspanning is!

dit zou over moeten zijn als de vsnaar zijn werk weer kan doen


q01z

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

gisteravond even gekeken naar de v-snaar en deze lag er dus af en is behoorlijk beschadigd. dus zal ik wel een nieuwe snaar moeten kopen

is het makkelijk om zelf een nieuwe snaar er op te monteren? of kan ik dit beter door een ervaren persoon laten doen?
is het puur een kwestie van de nieuwe snaar erop te leggen en deze aan te spannen?
of moet de snaar op speciale manieren er opgelegd worden etc etc...?

als ik zo onder de auto kijk lijkt mij het een kwestie van de nieuwe snaar erop krijgen en deze opnieuw aan te spannen.
twee bouten wat losser draaien snaar erop leggen en bouten vaster aandraaien en spannen.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

kleutscher wrote:gisteravond even gekeken naar de v-snaar en deze lag er dus af en is behoorlijk beschadigd. dus zal ik wel een nieuwe snaar moeten kopen

is het makkelijk om zelf een nieuwe snaar er op te monteren? of kan ik dit beter door een ervaren persoon laten doen?
is het puur een kwestie van de nieuwe snaar erop te leggen en deze aan te spannen?
of moet de snaar op speciale manieren er opgelegd worden etc etc...?

als ik zo onder de auto kijk lijkt mij het een kwestie van de nieuwe snaar erop krijgen en deze opnieuw aan te spannen.
twee bouten wat losser draaien snaar erop leggen en bouten vaster aandraaien en spannen.
gewoon erop leggen en aanspannen. Alleen moet de v snaar niet te strak, je moet hem dacht ik nog een cm ofzo naar beneden kunnen drukken?

T kan zijn dat je hem niet erom krijgt, ik draai de poulie (ding aant blok waar die om heen zit) dan ff eraf, 3x dopje 10. Doe je hem daaromheen en dan de poulie weer terug (kan maar op 1 manier). En dan opspannen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

gelukkig:)
dat kan ik nog wel. klinkt beetje als een snaar van een brommer eropzetten.
dan maar even onder de auto liggen in de kou:P.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Die bovenste bout hoeft volgens mij niet eens per se los, die fungeert alleen als scharnierpunt bij het aanspannen. Ik miste op mijn dieseltje het spanmechanisme met dat boutje 10, dus ik moest hem altijd spannen met een grote bandenlichter, de andere bout 13 losmaken was altijd voldoende bij mij.

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

controleer of de poelie van je dynamo makkelijk draaid,riem kan kapot gaan als polie zeer stroef draaid.
snaar moet je plusminus 1cm kunnen indrukken na spannen dit ivm slopen lagers in dynamo
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

hmmmmm vandaag bezig geweest met de snaar erop proberen te krijgen alleen lukt het niet.

ik heb de bout (nr13) onder bij de dynamo losgedraait en de verstel schroef (nr 10) ook.
boven de dynamo heb ik de bout(nr 16) ook los gedraait plus helemaal eruit gehaald/gehad. dit om de dynamo te kunnen verschuiven in de gleuf te kunnen verschuiven.

nu het probleem alleen ik kan de dynamo maar halverwege de gleuf verschuiven en echt net niet ver genoeg om de snaar erop te krijgen.
(met de gleuf bedoel ik dat ding op de eerste foto van grietje) dit komt onderandere door dat ik de dynamo niet iets omhoog kan drukken zodat hij zich kan verplaatsen in die gleuf. moet ik iets anders los makenzodat de dynamo ook iets speling omhoog krijgt zodat ik met wat wiebelen de dynamo iets verder kan verplaatsen? of is er een betere simpelere oplossing.

quote" ik draai de poulie (ding aant blok waar die om heen zit) dan ff eraf, 3x dopje 10. Doe je hem daaromheen en dan de poulie weer terug"

ik heb een idee als ik dit nu zou doen en de snaar erop leg dat de snaar veelte strak staat en de poulie er niet meer terug op krijg.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Je kan dat andere boutje 13 ook loshalen als alles toch al los is, dan is je dynamo los (let op: zit nog met snoertjes vast) en heb je meer speelruimte om de v-snaar erop te leggen.

Die grote bout 16 kan je het makkelijkst gewoon laten zitten, die hoeft niet los.
Last edited by Browny on SatNov01, 2008 5:35:34 PM, edited 1 time in total.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

kwestie van proberen! Lukt het niet kan je de poulie altijd weer zonder snaar terug zetten. Maar als jij die verstelbout de goede kant op hebt gedraaid, zou die genoeg ruimte moeten hebben........
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

ik zal het morgen is probere n met de dynamo los te halen dat moet wel lukken. hoop ik:P

balen dat ik geen verlichte droge plek heb bij mijn huis. zit nu met zo een vervelend unsatisfied gevoel:P kl*te regen:D

edit:
welke boutje dertien bij de dynamo bedoel je precies?
degene rechts van t nr16 ongeveer als je voor de auto staat

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

ff fotootje gemaakt .
is het de bout rood of blauw omcirkeld of nog een andere bout?

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Die kunnen blijven zitten.
Ik bedoel die linkse die je hier op de foto ziet.
Image

links dus van het rood omcirkelde boutje

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

kleutscher wrote:ff fotootje gemaakt .
is het de bout rood of blauw omcirkeld of nog een andere bout?

Image
De omcircelde bouten moeten gewoon blijven zitten. Daarmee zit 't draagframe voor de dynamo aan 't blok vast.
Die andere bout die op je foto te zien is, hoeft er ook helemaal niet uit, hooguit een slag los gedraaid. Die dient namelijk gewoon als scharnier-as.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

ah nu zie ik hoe het inelkaar zit :oops:

Post Reply